Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanokaa mitä teen väärin lapseni kanssa

Vierailija
19.07.2022 |

Osa päivistä menee hyvin, mutta tämä oli taas niitä päiviä, että kaikki meni pieleen. Ollaan lomalla koko perhe eli aamulla lapsi sai nukkua niin pitkään kuin halusi. Silti aamupalalla jo kiukutteli, oli kuulemma väärää sitä ja väärää tätä. Ja eikä edes nälkä vaikka kova nälkä. No, söi jotain, mutta ei paljon. Sanoin että voidaan tehdä yhdessä mitä haluaa tunnin ja sitten mennään ulos. Halusi, että leikitään, ja näin tehtiin, mutta koko ajan vain kiukutteli leluista, leikeistä, rikkoi ja heitti tavaroita. Mikään kielto tai rauhoitteluyritys ei auttanut. Lopulta hermostuin ja sanoin, että en voi leikkiä enempää kun ei onnistu ja lähdin siivoamaan. Ulos lähtiessä lapsi kiukutteli että pitää pukea itse, mutta kun olisin auttanut niin kiukutteli sitäkin, heitti vaatteet ties minne, juoksi muualle ja ihme oli että ulos päästiin. Siellä valitti että mikään ei kiinnosta eikä halua mitään. Yritin keksiä vaikka mitä kivaa, mutta ei. Mies ei tietenkään suostunut mukaan, vaan lähti vanhemmilleen, laittoi viestin asiasta kun olin lapsen kanssa ulkona.

Loppupäivä meni samalla tavalla. Kuulemma kova nälkä mutta ruokaa vain pyöritteli lautasella. Kiukutteli siitä että oli vihreä eikä sininen muki, vaikka itse pyysi vihreän kun sai valita. Kun sanoin odota hetki, rynnisti jonnekin. Kun sanoin tule, heittäytyi makaamaan lattialle. Kiukkusi varmaan nelkyt kertaa jostain täysin triviaalista kuten että onko tiistai isompi kuin keskiviikko. Kun pesemään kädet kasteli tahallaan koko vessan lattian saippuavedellä. Yritin vaikka mitä että saisi istua sylissä ja lukisin kirjaa tms ja mukavaa huomiota, mutta päätti rytistää vain kirjan sivuja rikki. Ikää on siis 4 v 10 kk. Ei mikään repimisikä enää siis.

Olen aivan loppu kun päivä kääntyy iltaan. Mitä teen väärin?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppäät liikaa lapsen pillin mukaan ja sen takia se pilli vinkuu tuhkatiheään.

En mielestäni hyppää. En vaihda vihreää mukia siniseksi, en laita pöytään toista ruokaa jos katettu ruoka on muka tänään pahaa, poistan pöydästä jos vain kiukuttelee jne. Ap

Vierailija
22/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tahallaan sotkisi niin siivoaisi myös ja siellä vessassa ollaan niin kauan että alkaa hommiin. Siinä kun se sit pikkuhiljaa ja aikojen päästä leppyy voi siivota muksun kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheesi on se, että pidät lasta syyntakeettomana? Oikeasti 4v:n provosointikiukuttelu ja varsinkin provosoiva paikkojen sotkeminen on tahallinen vihamielinen teko ja sitä tulee kohdella juuri sellaisena.

Mitä olisit itse antanut seuraukseksi siitä, että mennessään pesemään kädet tahallaan kasteli vessan lattian saippuavedellä?

Ap

Rätin kouraan ja lapsi luuttuamaan aiheuttamansa sotku pois. Melkein 5-vuotias pystyy siihen jo oikein hyvin. 

t. eri

Vierailija
24/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheesi on se, että pidät lasta syyntakeettomana? Oikeasti 4v:n provosointikiukuttelu ja varsinkin provosoiva paikkojen sotkeminen on tahallinen vihamielinen teko ja sitä tulee kohdella juuri sellaisena.

Mitä olisit itse antanut seuraukseksi siitä, että mennessään pesemään kädet tahallaan kasteli vessan lattian saippuavedellä?

Ap

Vähintään sen, että lapsi itse huuhtoo ja kuivaa sen kastelemansa vessan. Ja jos ei meinaa suostua sitä tekemään, niin sitten istuu vessassa niin kauan kunnes suostuu siihen.

Meillä tuo olisi palkinto. Lapsi oikein innostuisi, että pääsee suihkuttamaan lattiaa puhtaaksi. Ja tekisi saman sotkun uudelleen halusta päästä suihkuttamaan lattiaa saippuasta.

Ap

Vierailija
25/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tosi hankala antaa mitään rangaistuksia kun melkein kaikista rangaistuksista tulee lasu tai ainakin rutkasti alapeukkuja muilta mammoilta.

Vierailija
26/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten se kielletään, kerran siivoaa rätillä ja kunnon uhkaukset (lapsen tasoon sopivat) päälle jos ei meinaa totella vaan uudestaan sotkee. Vaikka jäähylle huoneeseen. Tai joku lempilelu jäähylle. Jne

Vierailija
27/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vähintään sen, että lapsi itse huuhtoo ja kuivaa sen kastelemansa vessan. Ja jos ei meinaa suostua sitä tekemään, niin sitten istuu vessassa niin kauan kunnes suostuu siihen.

Meillä tuo olisi palkinto. Lapsi oikein innostuisi, että pääsee suihkuttamaan lattiaa puhtaaksi. Ja tekisi saman sotkun uudelleen halusta päästä suihkuttamaan lattiaa saippuasta.

Ap

No sitten sinä aikuisena tietysti rajaat, että ei sotketa. Ei se vaikeaa ole. 

Vierailija
28/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on tosi hankala antaa mitään rangaistuksia kun melkein kaikista rangaistuksista tulee lasu tai ainakin rutkasti alapeukkuja muilta mammoilta.

Tämähän se on pahempaa kuin rikosilmoitus ja kiireellinen huostaanotto :D

Vierailija
29/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voihan kokeilla positiivista kasvatusta, päivä sujuu hyvin saa tarran ja kun 7 tarraa mennään retkelle tms muuta motivoivaa.

Vierailija
30/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään sen, että lapsi itse huuhtoo ja kuivaa sen kastelemansa vessan. Ja jos ei meinaa suostua sitä tekemään, niin sitten istuu vessassa niin kauan kunnes suostuu siihen.[/quote]

Ap[/quote]

No nyt keksit itse miten saatte päivästä kivan: menette pesemään kylpyhuonetta yhdessä. Olkaa niiden lastenne kanssa ja läsnä, teette yhdessä kotihommia vaikka. Kun omani oli kolmevuotias lempihommaa oli tiskaus.

Vierailija
31/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten se kielletään, kerran siivoaa rätillä ja kunnon uhkaukset (lapsen tasoon sopivat) päälle jos ei meinaa totella vaan uudestaan sotkee. Vaikka jäähylle huoneeseen. Tai joku lempilelu jäähylle. Jne

Jos laitan lempilelun jäähylle, niin lapsi vain nauraa tällaisina päivinä, koska sai minut reagoimaan eli antamaan rangaistuksen. Se, että reagoin hänen huonoon käytökseen tuntuu olevan palkinto. Toisaalta jos en reagoi, niin alkaa sikailemaan yhä pahemmin, kunnes on pakko reagoida. Ja siinä sitten sai haluamansa palkinnon, minun reagoimisen. Ap

Vierailija
32/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olisin varmaan suuttunut ja lähtenyt pois sieltä vessasta. Kyllä 4-vuotias jo osaa pestä kädet ja tietää ihan hyvin että lattiaa ei saa kastella saippuavedellä. Tuohan oli selvästi ihan tahallinen teko. Lapsen on hyvä oppia, että aikuisellakin on rajat. Ei kaikkea tarvi sietää. 

Vierailija
33/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laitan lempilelun jäähylle, niin lapsi vain nauraa tällaisina päivinä, koska sai minut reagoimaan eli antamaan rangaistuksen. Se, että reagoin hänen huonoon käytökseen tuntuu olevan palkinto. Toisaalta jos en reagoi, niin alkaa sikailemaan yhä pahemmin, kunnes on pakko reagoida. Ja siinä sitten sai haluamansa palkinnon, minun reagoimisen. Ap

Eli et edes halua neuvoja ja teit tämän aloituksen päästäksesi vänkäämään vastaan kuin pahinkin uhmaikäinen kakara. 

Vierailija
34/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Lapsi siis käy yksin pesemässä kädet. Vaikka samalla kun teen ruokaa tai vaihdan vaatteita tms. Osaa hyvin käydä kyllä. On mahdoton rajata, jos on eri huoneessa. Joo voinhan tietenkin seurata häntä jatkossa koko ajan metrin päästä, mutta eihän niin voi elää. Ap

Vierailija
35/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se lapsi lopulta kyllästyy kun huone on leluista tyhjä ja lopulta et reagoi kiukutteluun, kiukutelkoot leluttomassa huoneessaan kunnes jaksaa olla kunnolla. Sitten pyytää anteeksi ja meette ulos leikkimään. Ja leluja saa takaisin sitten hyvällä käytöksellä. Jos lapsi ei usko muuta kuin kunnon komennusta niin sitten reagoit kunnolla jotta näkee että aikuinen määrää.

Vierailija
36/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Lapsi siis käy yksin pesemässä kädet. Vaikka samalla kun teen ruokaa tai vaihdan vaatteita tms. Osaa hyvin käydä kyllä. On mahdoton rajata, jos on eri huoneessa. Joo voinhan tietenkin seurata häntä jatkossa koko ajan metrin päästä, mutta eihän niin voi elää. Ap

Sinutko on lukittu kettingillä sinne keittiöön, kun et pääse sieltä mitenkään päin pois? Alkaa kuulostaa siltä, että sinä olet se teidän perheen kiukutteleva lapsi, jolle mikään ei kelpaa. 

Vierailija
37/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kai surullinen kun kaipaa kavereita, sukulaisia ja tuttuja rutiineita. Entä miten teidän vuorovaikutus puolisosi kanssa sujuu?

Minun lapsi oireili myös loman alussa, mutta nyt on paljon rakkaita ihmisiä ympärillä, monenlaista tekemistä, ja lapsi voi hyvin.

Vierailija
38/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et edes halua neuvoja ja teit tämän aloituksen päästäksesi vänkäämään vastaan kuin pahinkin uhmaikäinen kakara. 

Älä viitsi. En vänkää, vaan yritän kuvata millainen tilanne meillä on. Tietenkin haluan neuvoja, mutta jos olen jotain asiaa jo kokeillut monta kertaa ja siksi tiedän jo, että se ei toimi, niin miksi en vastaisi totuudenmukaisesti?

Ap

Vierailija
39/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se lapsi lopulta kyllästyy kun huone on leluista tyhjä ja lopulta et reagoi kiukutteluun, kiukutelkoot leluttomassa huoneessaan kunnes jaksaa olla kunnolla. Sitten pyytää anteeksi ja meette ulos leikkimään. Ja leluja saa takaisin sitten hyvällä käytöksellä. Jos lapsi ei usko muuta kuin kunnon komennusta niin sitten reagoit kunnolla jotta näkee että aikuinen määrää.

Ja mitä lapsi tästä oppii? Aivan järjetöntä.

Vierailija
40/121 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on rasittavampi kuin yksikään tapaamani lapsi. Meinaa tosissaan kiehahtaa, vaikka yleensä en hermostu helposti.