Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset asunnot ovat niin outoja?

Vierailija
19.07.2022 |

Makuuhuoneista ei ole suoraa pääsyä pesuhuoneeseen vaan kylppäri sijaitsee jossain talon käytävällä. Usein edes perheasunnoissa ei ole kuin yksi oikea kylpuhuone. Lisäksi kylpyhuoneissa ei ole kunnon kokoista tilaa suihkulle vaan suihkun ja muun kylpyhuoneen erottaa joko a) pelkkä pieni ja alhaalta avoin pleksiseinä tai b) sellaiset sisään taitettavat ihme ovet. Lähes poikkeuksetta nuo ovat toteutettu todella halvasti ja koko kylppäri kastuu kun käy suihkussa.

Kommentit (343)

Vierailija
301/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut irlannissa, sveitsissä ja italiassa. Ainoastaan irlannissa oli kaksi kylppäriä, toisessa oli suihku ja toisessa kylpyamme.

Vierailija
302/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska yks vessa riittää kyllä hyvin ellei nyt ole aivan tolkuttoman suuri perhe.

Sehän nyt vasta outoa olis jos makkarin läpi pitää mennä vessaan, yritä nyt siinä nukkua kun väki ravaa siitä makuuhuoneen läpi vessassa käymään. Ei kiitos.

Ja nukupa siinä vessanhajussa sitten jos joku käy hätänsä vääntämässä just kun haluat mennä nukkumaan 😄.

ilmeisesti tarkoitus on että makuuhuoneen puolella on se saa ja toinen jossa yleensä käydään on muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi kylppärin lattian kuivaus olla noin työlästä? Pari vetoa lastalla ja se on siinä. Suihkukaapit ne vasta hirveitä onkin, siis semmoiset joissa on oma lattiakin. Muutamassa paikassa olen semmoista käyttänyt. Jos on pakko olla suihku lähellä vessanpönttöä, paras olisi semmoinen ratkaisu jossa on kaksi kääntyvää seinää, jotka yhdessä muodostaa suihkunurkan, ei leviä vesi ympäriinsä mutta ei vie tilaa kylppäristä silloin kun suihkua ei käytä. Lattia pitää toki kuivata silti ja niitten läpinäkyvien seinien puhtaana pidossa on oma vaivansa.. Meillä on erillinen suihkuhuone saunan yhteydessä ja vessat sitten erikseen, se on omaan makuun paras ratkaisu, mutta ei toki se halvin.

Mulla toimii ihan suihkuverho. Kiva koivikkokuosi sopii kylppärin väreihin ja pesu pesukoneessa.

Vierailija
304/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen aina ulkomaalaisia talorealityja, joissa ihmiset kokevat neljän hengen perheelle aivan välttämättömäksi ainakin kaksi kylpyhuonetta ja erillisen vessan. Minusta yksi kylppäri riittää isommallekin perheelle, erillinen vessa on toki kiva olla.

Olen saanut sen käsityksen, että vanhempien kylpyhuone on monissa maissa heidän yksityisaluettaan, lapsilta kielletty. Näin kerran ohjelman lasten tekemistä jekuista, jossa kaksi pikkupoikaa vertaili saavutuksiaan. Toinen oli käynyt vanhempien kylpyhuoneessa ja ottanut todisteeksi sieltä jonkun pienen esineen. Se vierailu oli selvästi todella rohkea teko.

Minä en tajua tätä, että ensin hankitaan muksuja ja sitten halutaan "yksityisaluetta" lapsista. Normaaleilla käytöstavoilla selviää ihan hyvin- toisten huoneeseen ei ole kohteliasta paukahtaa koputtamatta oveen ja jos jotain niin salaista on tekeillä ettei muut saa nähdä ,laitetaan varmuuden vuoksi ovi lukkoon.

Vierailija
305/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen aina ulkomaalaisia talorealityja, joissa ihmiset kokevat neljän hengen perheelle aivan välttämättömäksi ainakin kaksi kylpyhuonetta ja erillisen vessan. Minusta yksi kylppäri riittää isommallekin perheelle, erillinen vessa on toki kiva olla.

Olen saanut sen käsityksen, että vanhempien kylpyhuone on monissa maissa heidän yksityisaluettaan, lapsilta kielletty. Näin kerran ohjelman lasten tekemistä jekuista, jossa kaksi pikkupoikaa vertaili saavutuksiaan. Toinen oli käynyt vanhempien kylpyhuoneessa ja ottanut todisteeksi sieltä jonkun pienen esineen. Se vierailu oli selvästi todella rohkea teko.

Minä en tajua tätä, että ensin hankitaan muksuja ja sitten halutaan "yksityisaluetta" lapsista. Normaaleilla käytöstavoilla selviää ihan hyvin- toisten huoneeseen ei ole kohteliasta paukahtaa koputtamatta oveen ja jos jotain niin salaista on tekeillä ettei muut saa nähdä ,laitetaan varmuuden vuoksi ovi lukkoon.

Ameriikassa asiat on eri lailla, siellä lapset ei saa nähdä edes vanhempiaan alasti/vähäpukeisena tai tulee syytteet. Siksi lapsilla ei ole asiaa vanhempien huoneisiin.

Vierailija
306/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin. En ymmärrä, miksi minulla pitäisi olla useampi kylpyhuone. On lisäksi erillinen vessa. Yksi riittää niitäkin.

Ap tuskin puhui yksiöistä, tajuat sen varmaa itsekin

Sinä sen sijaan et näköjään tajua, että kaikki yksin asuvat eivät asu yksiöissä. Minä esim. asun yksin 75 m2 asunnossa, jossa ennen minua asui 3 hlö perhe. Heidän kylppäritarpeitaan en osaa arvioida, itselleni riittää yksi.

Edellisessä 69 m2 asunnossani oli erillinen kylppäri ja vessa, se oli hyvä ratkaisu ja erityisen hyödyllinen silloin, kun oli vieraita yökylässä.

Vierailija
307/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei mietitä miten voisi tehdä toisin. Uusissa kerrostaloissa ei ole esimerkiksi isoja lattiaan asti ulottuvia ikkunoita. Jos asiasta kysyy, vedotaan energiansäästöön ja isojen ikkunoiden kalleuteen. Mutta jos taloon on tehty yksi kaksikerroksinen kattohuoneisto varakkaammille, sieltä suuret ikkunat löytyvät. Tämä vain yksi esimerkki.

Vierailija
308/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

piankos kajamo teille rakentaa 4kyppärin ja erillis vessoja kyllä ay toverit sen verran "mielellään" maksaa lisää jäsen maksuja varakkaammat maksakoot itse se onkin sitten toinen juttu kuka noihin tulevaisuudessa maksaa putki rempat. 

Vierailija
309/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuuhuoneen ohessa olevasta vessasta/kylppäristä: en haluaisi nukkua niin lähellä vessanpönttöä. Kuten en haluaisi nukkua kovin lähellä hellaa tai ulko-oveakaan.

Vierailija
310/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuuhuoneen ohessa olevasta vessasta/kylppäristä: en haluaisi nukkua niin lähellä vessanpönttöä. Kuten en haluaisi nukkua kovin lähellä hellaa tai ulko-oveakaan.

Mikä on mielestäsi sopiva turvaetäisyys noihin asioihin?

Vierailija
311/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sekstailun jälkeen, jos pitää vanhempien hiipiä talon läpi jonnekin saunan yhteyteen rakennettuun kylppäriin. Ei kiitos.

Vierailija
312/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

piitu ja henkka kirjoitti:

valkoinen sisustus,kaikki valkoista on persoonaton,ei uskalleta olla rohkeita,halutaan olla massaa..sellainen sara sieppi-tyyli..sellainen suomalainen on..Väritön ja mauton ja huomaamaton

Tuosta on jo aika jättänyt. Nykyäänhän massaa on ne kirjavat itämaiset matot ja sametti verhot tai soffa.

Vierailija
313/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi kylppärin lattian kuivaus olla noin työlästä? Pari vetoa lastalla ja se on siinä. Suihkukaapit ne vasta hirveitä onkin, siis semmoiset joissa on oma lattiakin. Muutamassa paikassa olen semmoista käyttänyt. Jos on pakko olla suihku lähellä vessanpönttöä, paras olisi semmoinen ratkaisu jossa on kaksi kääntyvää seinää, jotka yhdessä muodostaa suihkunurkan, ei leviä vesi ympäriinsä mutta ei vie tilaa kylppäristä silloin kun suihkua ei käytä. Lattia pitää toki kuivata silti ja niitten läpinäkyvien seinien puhtaana pidossa on oma vaivansa.. Meillä on erillinen suihkuhuone saunan yhteydessä ja vessat sitten erikseen, se on omaan makuun paras ratkaisu, mutta ei toki se halvin.

Lattialliset suihkukaapit on turvallisimpia vesivahinkojen kannalta. Meillä vanhassa talossa sellainen, tuuletus kopista suoraan ulos.

Vierailija
314/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän vituttaa uusien asuntojen pienuus. Uusissa taloissa on kaksiolla kokoa 37-40 neliötä. Se oli yksiön koko 60-90 luvulla rakennetuissa taloissa.

Tämä on käsittämätöntä minustakin.

Meidän olohuone-keittiö-yhdistelmä on 58m, ja se on siis isompi mitä ensiasuntoni oli, joka oli kaksio.

58 neilöinen kaksio on jo luksusta.

Vierailija
315/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä voit rakennuttaa itsellesi ihan sellaisen kodin kuin haluat. Ilmaiseksiko pitäisi saada, muiden rahoilla?

Eihän ap tätä käsittääkseni tarkoittanut, ihmetteli vain näitä nykyisiä tapoja suunnitella huoneisto.

Vierailija
316/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän vituttaa uusien asuntojen pienuus. Uusissa taloissa on kaksiolla kokoa 37-40 neliötä. Se oli yksiön koko 60-90 luvulla rakennetuissa taloissa.

Meidän olohuone-keittiö-yhdistelmä on 58m, ja se on siis isompi mitä ensiasuntoni oli, joka oli kaksio.

Ei ole. Kaksi aikuista mahtuu ja kissa. Yövieraille ei ole tilaa.

Vierailija
317/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kaksi aikuista mahtuu ja kissa. Yövieraille ei ole tilaa.

Luksusta verrattuna tarjolla olevaan asuntomarkkinoilla. Muutin uuten kämppään alkuvuonna ja katsoin alueen tarjontaa. Yli sadasta asunnosta isoin kaksio oli 55 neliötä. Itse sain sitten 52 neilöisen. Suurin osa oli reilusti alle 50 neliötä. Täällä paljon uudistuotantoa.

Vierailija
318/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli edellisessä asunnossa sellainen en-suite wc, eli suurimman makuuhuoneen yhteydessä oli vessa. Tai oikeastaan koko kylpyhuone. Ihan parasta! Yöllä kun heräät ja pitää käydä vessassa, niin ei tarvitse ottaa kuin muutama askel ja sitten takaisin nukkumaan.

Samoin erillinen pukeutumishuone oli aivan mahtava. Noita kahta on ikävä.

Vierailija
319/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestäsi sopiva turvaetäisyys noihin asioihin?

Ei liity turvallisuus vaan epämiellyttävyys. Mahdollisimman kaukana ja rauhassa. Jos olisin luolassa asuva ugh-alkuasukas niin hakeutuisin nukkumaan mahdollisimman kauas luolan suusta, nuotiosta ja paskakasasta.

Vierailija
320/343 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli edellisessä asunnossa sellainen en-suite wc, eli suurimman makuuhuoneen yhteydessä oli vessa. Tai oikeastaan koko kylpyhuone. Ihan parasta! Yöllä kun heräät ja pitää käydä vessassa, niin ei tarvitse ottaa kuin muutama askel ja sitten takaisin nukkumaan.

Samoin erillinen pukeutumishuone oli aivan mahtava. Noita kahta on ikävä.

Ah mitä luksusta herätä kumppanin kusen lorotukseen, pieruihin ja vessan valoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän