Miten kestää hemmotellun kersan synttärit?
Miehen kummilapsesta kyse, meitä odotetaan paikalle oman lapsemme kanssa. Viime kesänä oli hyvä tekosyy olla pois, nyt kutsu tuli jo kk etukäteen.
Ei ole vastattu vielä kutsuun, mennäänkö vai meniskö mies yksin
Mutta kyseessä siis 5v täyttävä lapsi, jolla viisi kummia ja sukunsa ainoa pieni lapsi, vanhempiensa ainoa.
On aivan pilalle hemmoteltu ja huonotapainen.
Jo 3v synttäreillä viskasi meidän antaman lahjan katsomatta maahan, oli paita ja leikkitraktori, mutta kun isovanhemmilta sai isomman paketin. Ja siis paiskasi meidän paketin mielenosoituksena maahan, koska oli niin tylsä lahja.
Kysyin, että mitäs sanotaan kun saa lahjan, näytti kieltä ja äitinsä nauroi vieressä?!
Vanhemmat eivät kiellä/kasvata, hän saa aivan kaiken, kuten lelut, uima-altaankin isänsä rakensi kun tää penska halus yms. Joka kauppareissulla uusi lelu, saattavat varta vasten ajaa lelukaupoille. Iltapalaksi hän saa täytekakkua ja sokerimehua, jos keksii pyytää. Mitään ei kielletä.
Kun oltiin yhdessä vuokramökillä, poika näytti meille pippeliään ja sanoin, että tuo on huono tapaista, niin isänsä kehui äkkiä, että onpas hieno pippeli, ettei vaan poika ala itkemään?!!
Se yhteinen mökkiloma on kamala pojan käytöksen takia.
Juhlissa vieraana tää lapsi menee ekana pöytään ja tökkii sormilla kakkua, meillä esim levitti suklaamuffinsin matolle tahallaan ja sotku jäi siivoomatta, ei edes pahoittelua vanhemmilta. Poika ei kestä, jos muut lapset saa huomiota.
Jos vieraat toruu, alkaa parkua hysteerisenä kun pelottaa!!.
Ja kun heillä on juhlat, poika nauttii, kun voi härnäämällä/huutamalla/esittämällä/riehumalla saada huomion. On siis sellainen kauhukakara, että en voi itse sietää.
Mieskin on sanonut, ettei hän ikinä ottais kummipoikaansa hoitoon.
Mutta siis kysymys: miten menettelisitte itse, kärsisittekö juhlat vai skippaisitteko?
Meillä on itellä alle 1v vauva ja mietin, keksiskö tekosyyn vauvan kautta.
Tökkii niin pahasti ajatuskin ihastella tuota hirviölasta yhtään, ja sitä ne synttärit on, pikkutenava viuhtoo jollain miekalla ja suku huokailee vieressä, kun on niin terhakka poika!
Mitä tekisitte nyt ja jatkossa?
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Veisin lahjaksi oikein h*lvetin ison puhallettavan mursun. 😆😄
Ihana Ihana.Tosi naurut tarjosit .
Viisikymppisen näkökulmasta: onhan niitä tosi villejä lapsia tullut nähtyä, naapurinpoikakin oli aivan pitelemätön väkkärä.Useimmiten heistä on tullut ihan norminuoria, lukion tämäkin aloittaa ja enemmän hiljainen kuin mökäilevä.
Vieraat kotona saavat tietenkin lapsen vielä virittyneempään tilaan.
Vanhempien tehtävä on taata, että vierailla on kohtuullisen viihtyisät oltavat. Lapsi ei temppuiluillaan saa terrorisoida koko juhlia.
On epäkohteliasta sanoa että ei tulla teille koska lapsenne on tuollainen. Tekosyitä vain kehiin ja jospa vanhemmat tajuaisivat.
Kieltäydy. Kutsuta itsesi muualle siksi aikaa,niin voit sanoa ,että on muuta menoa - ei ole pakko olla kenenkään orja. Tällaista lasta ei ole kiva nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ehkä puutu tuohon aloittajan tilanteeseen, kun en tiedä nyt kuinka äitihuuruissa tämä on kirjoitettu. Itse varmaan olisin käynyt nopeesti, tai ehkä pistänyt miehen käymään äkkiä ja lähettänyt vaan terveiset; varsinkin, jos muutenkin näyttää siltä, että perheessä on lapsesta syntymästä niin iso ongelma, että välien etäännyttäminen on tarpeellista.
Jos olisi ystävästä kysymys, niin ehkä sanoisin ystävälleni jotain. Yksi keino on ottaa videopätkää perheen toiminnasta. Ja näyttää se näille vanhemmille. Koska useasti sen oman toimintansa (vanhempana) hölmöyden näkee paremmin videon armottomasta todistuksesta.
Herranjumala! Voin sanoa, että jos joku ystäväni videokuvaisi (siis missä tilanteessa? Niissä synttärijuhlissa puolisalaa?) meidän perhe-elämää ja sitten myöhemmin haluaisi katsoa videoa kanssani opetusmielessä ja osoittaa, että missä kaikessa toimin väärin lapseni kanssa ja äitinä, niin pitäisin häntä aivan todella outona enkä haluaisi olla enää missään tekemisissä koskaan! Siis ihan tosissasiko ehdotat tällaista?
Ehei.
Perhetapaamisissa sitä voi kuvata perhe-elämää ihan vaan kaverina. Ja näyttää sitä kaverina.
Voin muuten kertoa, että toimii. Itselle ainakin. aikanaan kun yksi sisaruksistani kuvasi koko porukan menoa joulutohinoissa, ja katteltiin sitä videota myöhemmin, niin kyllä mua ainakin napsautti se kaikki mitä näin omasta vuorovaikutustavastani omien lasteni kanssa.
terveisin se ketä kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin lapsi on tällainen kuningas. Lyö äitiään, käskee, kiljuu, paiskoo tavaroita. Kun olen siellä kylässä ja yritämme jutella keittiön pöydän ääressä, lapsi huutaa olohuoneesta meitä puhumaan hiljempaa, että hän saa rauhassa katsottua lastenohjelmaansa (josta kyllä lähtee kovempi melu kuin meistä).
Lapsi alkaa mielestäni olla jo vähän pelottava, kun hän lähestyy vihaisena. En tiedä, aikooko lyödä, potkaista, sylkeä, kiljua täysillä tms. Äitinsä ei tee mitään. Tai ehkä yrittää, muttei sillä ole mitään vaikutusta.
Juu, tää heitti krokettipallolla toista lasta PÄÄHÄN, kun ei saanut tahtoaan läpi, äitiään puree/hakkaa/lyö, you name itsiksi varmaan ei komenna.
Meillä kävi mm aterinlaatikossa sekoittamassa ruokailuvälineet ja repi banaanit auki.
Mun sisko näki tän pojan käytöksen ja komensi häntä napakasti, poika meni parkumaan äidilleen ja äiti lohdutti pientä.
Ei suinkaan sanonut, että teki väärin.
Ikinä eivät myöskään siivoa pojan tuhoja. Viimeksi kävivät ja matto on pesulakunnossa, mietittiin, että seuraavasta kerran lähetetään pesulalasku.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin lapsi on tällainen kuningas. Lyö äitiään, käskee, kiljuu, paiskoo tavaroita. Kun olen siellä kylässä ja yritämme jutella keittiön pöydän ääressä, lapsi huutaa olohuoneesta meitä puhumaan hiljempaa, että hän saa rauhassa katsottua lastenohjelmaansa (josta kyllä lähtee kovempi melu kuin meistä).
Lapsi alkaa mielestäni olla jo vähän pelottava, kun hän lähestyy vihaisena. En tiedä, aikooko lyödä, potkaista, sylkeä, kiljua täysillä tms. Äitinsä ei tee mitään. Tai ehkä yrittää, muttei sillä ole mitään vaikutusta.
Juu, tää heitti krokettipallolla toista lasta PÄÄHÄN, kun ei saanut tahtoaan läpi, äitiään puree/hakkaa/lyö, you name itsiksi varmaan ei komenna.
Meillä kävi mm aterinlaatikossa sekoittamassa ruokailuvälineet ja repi banaanit auki.
Mun sisko näki tän pojan käytöksen ja komensi häntä napakasti, poika meni parkumaan äidilleen ja äiti lohdutti pientä.
Ikinä eivät myöskään siivoa pojan tuhoja. Viimeksi kävivät ja matto on pesulakunnossa, mietittiin, että seuraavasta kerran lähetetään pesulalasku.
Ap
Hyvin toimii nää välimerkit, you name it
piti lukea tuolla😅
Itse en menisi tuollaisen perheen luo kylään, enkä varsinkaan kutsuisi kotiini.
Kaikki tuollaiset juhlat on ihan vapaaehtoisia. Miksi viettää aikaansa noin huonossa seurassa? Itse mieluummin makaan vaikka kotona sohvalla ja katson netflixistä kauhua. Ihanaa!
🇺🇦🇮🇱
Yhden lapsen synttärille en enää halua mennä, valitettavasti. Nykyään 10v. Silloin kun oli pienempi, niin oli vielä edes jonkinlaiset käytöstavat olemassa, siis ne alkeellisimmat ( kiitos ja ole hyvä).
Valitettavasti hänestä on kasvatettu kaiken saava, ja "kiitettävän hyvin" hän on oppinut käyttämään tätä ominaisuutta hyväkseen.
Mistään lahjasta ei sano kiitosta, lähinnä tuhahtaa ja on kuin lahjan antaja olisi joku hänen henkilökohtainen palvelija ( tuo sitä, tuo tätä, tee sitä, tee tätä, ei mun tartte kiittää, ihan turha lahja) ja ai herranjestas mikä meteli alkaa, kun olen yksi niistä harvoista, joka ei suostukkaan tanssimaan hänen pillinsä tahtiin.
Tässä ei paljoa hänen vanhempansa auta asiaa, sillä he ovat tämän käytäntöni myötä opettaneet lapselle, että minä olen kuulemma tyhmä, inohttava ja itsekäs. Tämän on lapsi itse minulle kertonut, ja olen myös kuullut, kuinka vanhemmat ovat tämän lapselle sanoneet.
Surullista tässä on se, että tämä lapsi vielä pari vuotta sitten halusi itse tulla lähelle, leikkiä kanssani leluilla, pelata lautapelejä yms ja olisin mielelläni näihin aktivitteetteihin osallistunut. Hänen vanhemmat komensivat aina hänet samantien pois. Mainittakoon, etten koskaan ole esiintynyt tämän lapsen edessä ESIM: päihtyneenä, vihaisena, raivostuneena, en myöskään ole hänen edessään edes kiroillut tai polttanut.
Ja miksi silti hänen syntymäpäivilleen on mentävä : olosuhteiden pakosta.
Viisi kummia 😱 . Ei enempää sitten löytynyt. Vanhemmat maksimoivat lahjamäärän ?
Sanoisin, että kaverilla on korona ja näin häntä eilen. Olet hyvä ihminen kun pelkäät tartuttavasi muut vieraat.
Vierailija kirjoitti:
En jaksais itse ärsyyntyä jostain pikkulapsesta noin paljon.
Kyllä noin käyttäytyvän tenavan vanhemmatkin ärsyttää.
On noita nähty.
Parhaasta päästä oli, kun oltiin isommalla porukalla mökillä ja pelattiin pentankkia sillä kertaa. 6-vuotias nuori mies ei oikein pärjännyt ja siksi kiukutteli kuin herhiläinen. Kukaan ei olis saanut pelata hänen mielestään. Äitinsä komppasi sydänkäpyään: "Lopettaisitte jo tuon pelaamisen, isot ihmiset."
No ei lopetettu, hauska peli.
Itseä ärsyttää tuttavan poika. 7 vuotta.
Voitko tulla kuivaamaan mun pyllyn, huutaa minulle.
En suostu, olet 7 veee ja äitinsä; Hän alkaa itse kuivaamaan pyllyn 10 vuotiaana. Hampaat täytyy pestä , ruoka pilkkoa lautaselle jne.
Pikkuhiljaa häipyy kaveritkin ympäriltä ,kun lapsi on niin avuton ja äiti vaan puolustaa.
Itsekin olen saanut nokko .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHyvin toimii nää välimerkit, you name it
piti lukea tuolla😅
Ja nyt asiaan !
Ap jää kotiin pienokaisten kanssa.
Mies menee juhliin ja vie lahjaksi hyvän kirjan. Esim. Wilhelm Buschin Max ja Moriz (vuodelta 1865) sopisi tälle kaverille ja hänen vanhemmilleen iltalukemiseksi oikein hyvin. Divarista voisi löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuota porukkaa kannattaa tavata ravintolassa. Ei tarvitse korjata hänen jälkiään, seuraa vain, miten vanhemmat selviytyy.
Tiedän tunteen. Veljenpoikani on myös pilalle hemmoteltu paskapää. Ollaan joskus porukalla mökillä ja laitettuamme 5v ja 6v lapsemme nukkumaan klo 23.00 tuli serkku 7v irkkumaan heille että häähää v*tuttaako kun minä saan aina valvoa niin myöhään kun itse haluan. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten synttärit on aikuisille muutenkin ihan kauheita. Normaalisti ehkä mukava synttärisankari kieppuu aina SOKERIHUMALASSA muiden lapsivieraiden kanssa kuin tornaado- näin tietenkin pitääkin olla. Tämä ja tarjoilu vievät emännän kaiken huomion Muu vieraskattaus on yleensä itselle tuntematonta sukua ja naapurustoa. Siinä sitten yhdessä ihastellaan teennäisesti päivänsankaria lelujen lennellessä.
Mun kummilapsen äiti suuttuu verisesti jos en mene synttäreille vaikka tekosyyt on hyviä. Ei tajua että koska asun kaukana, joudun istumaan 7h päivässä eri kulkuneuvoissa päästäkseni pariksi tunniksi " hauskoille" lapsisynttäreille. Muuten kummilapsi on kiva ja voin tehdä jotain rauhallista ja mielekästä hänen kanssaan.
Ärsyttää kun lasten synttäreistä on tullut joku pakollinen tapahtuma. Ne ei vain ole aikuisille hauskoja. Omat kummini kävi ehkä pari kertaa synttäreilläni ja heillekin taidettiin tarjota viiniä ja illallinen siinä samalla.
Sellaista kuin sokerihumala EI OLE olemassa.
LOPETTAKAA TÄSTÄ JAUHAMINEN!!!!!
------
Tiesitkö, että sokerihumala on myytti?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/23/tiesitko-etta-sokerihumala-myy…Lasts ei villitsee jmsokeri vaan vanhemmat
Sokerihumala on myytti - Lasta ei villitse sokerihumala, vaan vanhemmat https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201806282201041673Sokerihumalaa ei olekaan olemassa myytti murrettu laboratoriokokeissa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sokerihumalaa-ei-olekaan-olemassa-m…Sokerihumala on vain aikuisten keksintö Lasten ylivilkkaalle käytökselle kaksi selitystä
Sokerihumala on vain aikuisten keksintö Lasten ylivilkkaalle käytökselle kaksi selitystä https://www.is.fi/perhe/art-2000000943526.html
Jne
Jne
Jne
Jne
Jne
Jne
Mulle kyllä tulee sokerihumala.
Miksi sinä menisit kun et ole edes kummi ja vihaat lasta? Eikö miehesi osaa itse päättää ja ilmoittaa, meneekö hän.
Tuskinpa sinua edes sinne varsinaisesti kaipaavat.
No en todellakaan menisi. Sitäpaitsi et ole itse mitään sukua lapselle. En ymmärrä tapaa, miksi kaikkia lapsia pitäisi palvoa maailman suloisimpina, vaikka olisi minkälainen rasavilli tahansa. Nyt jos on kerran vielä 5-vuotiaskin, niin on kaikista pahin ilkimys-ikä.
Viisi kummia? :D :D