Olen kiinnittänyt huomiota että ihmisillä on todella huono hygienia
Kaupassa ihmiset nuolaisevat likaista sormea että saavat hedelmäpussin auki jolla ovat ensin koskeneet kaupan ovenkahvoihin ja ostoskorien/kärryjen kahvoihin.
Tai kun ihmiset ostavat jotain syötävää, esim. hampurilaisen tai jäätelötuutin niin niillä likaisilla käsillä kosketaan suoraan siihen tuotteeseen eikä käsiä pestä.
Miksi ihmiset tekee noin?
Kommentit (133)
Itse pesen kädet aina kotiin tultua sekä tietysti vessakäynnin jälkeen ja ennen ruoanlaittoa. Lisäksi desinfioin puhelimen kun tulen kotiin. Ei ole minulle iso vaiva. Ymmärrän kyllä jos puhelimen desinfiointi tuntuu joillekin ylimitoitetulta ja vaivalloiselta, mutta sitä ihmettelen ettei edes käsiä pestä. Pyydän myös kotiini tulevia vieraita pesemään kätensä.
Minulla on yksi tuttavaperhe jossa kukaan ei taida pestä käsiään. Hoplop-reissun jälkeen ei pestä käsiä tai vaihdeta vaatteita, edes sukkia vaan niillä samoilla vaan sohvalle. Perheen isän kädet ovat sormista ihan näkyvän likaiset. Sitten lasten synttäreillä ottaa likaisilla käsillä kulhosta kourallisen karkkia. En ikinä syö kyseisen perheen kotona mitään. Ovat myös jatkuvasti sairaana ja minä, bakteerikammoinen, en ole ollut edes flunssassa muutamaan vuoteen.
Hyi v ttu mikä ketju. Kuvottava.
Ärsytti viimeksi kun kävin kahvilassa ja joku täti yski niin, että laittoi vain paljaan nyrkin suun eteen. Ei ihme jos taudit leviää.
Kakkis kirjoitti:
Tosi moni mies haisee kesällä ihan helvetin perseelle. Hiki, likaiset vaatteet, mitä näitä nyt on. Tosi epämiellyttävää. Eikä sekään kivalle tuoksu, jos nainen lutraa pesemättömälle iholle hajuvettä. Sieltä se hien ja lian haju lymyää kuitenkin. Antiperspirantista ja saippuapesusta ei vissiin moni oo kuullutkaan.
Ne toisaalta viestittää tehokkaasti olevansa hönöjä tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti viimeksi kun kävin kahvilassa ja joku täti yski niin, että laittoi vain paljaan nyrkin suun eteen. Ei ihme jos taudit leviää.
Miten näistä imbesilleistä tädeistä pääsisi eroon?
Tarvitaan AI, joka eliminoi imbesillit.
Olen pärjännyt perus ohjeilla hygienisyyteen liittyen, kun päivittäin peseytyminen ja käsien peseminen useita kertoja päivässä, esim. WC-käyntien ja ulkoa tulemisen jälkeen. Pidän yllä rutineeja, mutta muutoin en ala kirkumaan ja ole bakteerikammoinen. Nuokin tulee siis enemmän selkärangasta rutiineina, enkä edes ajattele niitä. Jotenkin liika hygienisyys vaan antibakteeristen pesuaineiden kanssa riehuminen vaan aiheuttaa enemmän ongelmia kuin mitään hyvää. Bakteerit kuuluu osana meidän ihmisten arkea. Toki en koe, että ehdoin tahdoin kannattaa multaa suuhunsakaan työntää vaan käsien pesu auttaa aika moneen asiaan, kun miettii, mitä sinne suuhun saattaa ilman sitä mennä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet pitelevät muniaan kusella eivätkä pese käsiään. yök.
Jotkut imeskelevät samaisia paikkoja ja sitä pidetään oikein suotavana.
Se että minä imen mieheni munaa ei tarkoita että haluan jonkun random miehen pallihikeä ja kusta ostamiini tomaatteihin.
Ohis
Ja itse miehenä aina peseydyn suihkussa ennenkuin muija ottaa suih#@.
Ainakin pesen alapään, en usko että monikaan nainen tykkää ottaa hikistä ja kuseltamaistuvaa vehjettä suuhun noin vaan
Terveydenhuollossa kanssa näkee ihan kaikkea. Osa tulee suihkuraikkaana ja sit joku varvaskipunen sen näkösillä jaloilla tai eturauhasvaivanen tahmealla alapäällä, ettei ole vettä nähty päiväkausiin. Jälkimmäisiä ei voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa kanssa näkee ihan kaikkea. Osa tulee suihkuraikkaana ja sit joku varvaskipunen sen näkösillä jaloilla tai eturauhasvaivanen tahmealla alapäällä, ettei ole vettä nähty päiväkausiin. Jälkimmäisiä ei voi ymmärtää.
Minkä näköisillä jaloilla?
Perkeleen Ukraina kun sen takia meillä on sotahinnat joka jutussa! Ja talvi vasta tulossa, koeta vaan laittaa pyykipoika nenääsi Ap, pahin on vasta tulossa. Ei tosiaan ole vara enää pestä pyykkiä kalliilla vedellä ja sähköllä kuten ennen.
Ihan sama mitä joku woke-gymittäjä kaupan jonossa nirpistelee takana, ei se asialle mitään mahda.
Itse olen kans huomannut sen että moni nainen tai mies ei vaan jaksa välittää siitä että kädet pestään vessassakäynnin jälkeen.
Mielstäni se on oman itsensä kannalta paras ratkaisu, mutta kun jotkut pesevät kädet bain den takia kun toiset katsoo tai odottaa sitä, ja sitten he vähän veden alla pitävät eikä edes tajua kuinka kädet pestään.
Ja pesen kyllä myös puhelimen näytön usein.
Näytössä/pankkiautomaatissa on enemmän bakteereita kuin vessassa..
Hajuista:
Mun vaatteisiin jäi pyykätessä aina kummallinen haju. Jätin lopulta kuivarin väliin, ja vaatteet haisivat vähemmän tunkkaisilta, mutta silti hieman pahalta. Käännyin lopulta viisaampien, eli mummon apuun. Nyt on kunnon pesuaineet ja pyykkietiikat, ja voi että vaatteet tuoksuu hyvältä!
Eli peseminen ei aina takaa hyvän hajuisia vaatteita. Asunnon hajut ja tunkkaisuus myös tarttuu vaatteisiin. Ja tupakka!
Vierailija kirjoitti:
Hajuista:
Mun vaatteisiin jäi pyykätessä aina kummallinen haju. Jätin lopulta kuivarin väliin, ja vaatteet haisivat vähemmän tunkkaisilta, mutta silti hieman pahalta. Käännyin lopulta viisaampien, eli mummon apuun. Nyt on kunnon pesuaineet ja pyykkietiikat, ja voi että vaatteet tuoksuu hyvältä!
Eli peseminen ei aina takaa hyvän hajuisia vaatteita. Asunnon hajut ja tunkkaisuus myös tarttuu vaatteisiin. Ja tupakka!
Mua kiinnostaa, mihin pesuaineeseen vaihdoit? Etikka onkin jo käytössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moni ei edes peseydy kuin kerran tai pari viikossa. Sen kyllä haistaa kauppojen kassajonoissa ja muualla. Yäk.
Onko tätä ilmiötä muualla Euroopassa?
Enpä ole pahanhajuisiin, likaisiin ihmisiin törmännyt missään muualla kuin Suomessa ja olen matkustellut paljon.
Mulla sama kokemus.
K a r i A u t e r o n vastaus kysymykseen What screams “low class” in Finland? Quorassa:
"I don’t have the right answer, but I decide to share my opinion though.
Finland is not a class society. Certainly there are perceptible signs of wealth and education and the lack of them. However, they don’t really scream to one direction or another.
I know university researchers who look just like bums. I know working class people who dress and behave quite decently.
The FInnish ethos is to be middle class. And our middle class is defined so broadly that half of FInns - and probably more - fall into that category. And if they don’t, it doesn’t really scream.
Being middle class can be understood in different ways, it can mean something mediocre, it can mean that your income is close to the average, or it can mean that you just have somehow decent life. And this is sort of an ideal here.
It can be seen in sayings or ideas like “being good enough is good enough”. The society doesn’t hugely appreciate climbing the ladders, or being a winner in contrast to be a loser, and I think that seeing social classes like that is relatively alien to us Finns.. The society appreciates the fact that you fill your place in the society. it's important to be a decent and competent person, but once you fulfill that, you’re not expected to be more. You’ll have the respect of your fellow citizens.
I try to say that we recognize poorly low class or high class, because they are not really important in Finland.
This may or may not make sense to you and this is only my personal opinion, based on my personal capability to recognize class differences :-)
Update:
There are also very different perspectives based on my answer in comments.
_________
Not to be shared behind a paywall."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajuista:
Mua kiinnostaa, mihin pesuaineeseen vaihdoit? Etikka onkin jo käytössä
Neutral pyykinpesunesteellä ainakin tulee vaan puhtaan tuoksuisia pyykkejä. Tämän lisäksi laitan Ole Hyvä piparminttu pyykkietikkaa ja siinä vaiheessa kun tuo etikkapullo on puolillaan, niin lisään sinne tavallista etikkaa sekaan ja tuoksuu edelleen ihan yhtä hyvin.
https://www.s-kaupat.fi/tuote/neutral-pyykinpesuneste-colour-1-l/871052…
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
K a r i A u t e r o n vastaus kysymykseen What screams “low class” in Finland? Quorassa:
"I don’t have the right answer, but I decide to share my opinion though.
Finland is not a class society. Certainly there are perceptible signs of wealth and education and the lack of them. However, they don’t really scream to one direction or another.
I know university researchers who look just like bums. I know working class people who dress and behave quite decently.
The FInnish ethos is to be middle class. And our middle class is defined so broadly that half of FInns - and probably more - fall into that category. And if they don’t, it doesn’t really scream.
Being middle class can be understood in different ways, it can mean something mediocre, it can mean that your income is close to the average, or it can mean that you just have somehow decent life. And this is sort of an ideal here.
It can be seen in sayings or ideas like “being good enough is good enough”. The society doesn’t hugely appreciate climbing the ladders, or being a winner in contrast to be a loser, and I think that seeing social classes like that is relatively alien to us Finns.. The society appreciates the fact that you fill your place in the society. it's important to be a decent and competent person, but once you fulfill that, you’re not expected to be more. You’ll have the respect of your fellow citizens.
I try to say that we recognize poorly low class or high class, because they are not really important in Finland.
This may or may not make sense to you and this is only my personal opinion, based on my personal capability to recognize class differences :-)
Update:
There are also very different perspectives based on my answer in comments._________
Not to be shared behind a paywall."
Suomalaisten letkeän asenteen "suvun arvoon" mahdollistaa sosiaaliturvajärjestelmä ja toisaalta verotus, joka ei kohdistu kansalaisiin tasa-arvoisesti. Väitän, että ilman näitä kahta suurinta (ei ainoaa) tekijää, suomalaisilla ei yleisesti ottaen olisi varaa haista niin paljon.
Kun sanon että suomalaisilla on varaa haistaa, tarkoitan sosiaalisesti varaa.
Hyi hitto näitä sontaläjiä.