Mitä mieltä olet PUUMA-ilmiöstä (vanhemmat naiset suhteissa nuorten miesten kanssa)?
https://www.iltalehti.fi/pinnalla/a/2014122318923411
https://www.is.fi/viihde/art-2000008772687.html
On ollut tuhansia vuosia normaalia, että vanhemmat (varsinin menestyneet) miehet seurustelevat nuorten naisten kanssa, mutta viime vuosikymmenen aikana puuma-ilmiö on noussut räjähdysmäisesti.
Itse luin nuo artikkelit ja mietin, että mikä tässä puuma-ilmiössä on takana? Onko tästä vain tullut sosiaalisesti hyväksytämpää naisille, että voivat seurustella reippaasti nuorempien miesten kanssa vai mikä?
Mikä Sinun mielipide on?
Kommentit (343)
Jos olisin vapaa ja miestä vailla, en edes vilkaisisi yli kolmikymppisiä (itse olen vähän alle 40). Tosin tuskin haluaisin kovin vakavaa suhdetta, yhdessä asumista en ainakaan, vaan lähinnä jotain fwb-meininkiä, eli nyppisin vain ne rusinat pullasta ottamalla ikäerosta ilon irti ja skippaamalla ne huonot puolet, kuten sen, että yli 10 vuotta nuorempi mies saattaisi tosiaan tuntua aika lapselliselta, eikä yhteisiä kiinnostuksenkohteita välttämättä olisi helppo löytää.
En kuitenkaan ole vapaa, enkä todellakaan sen näköinen, että minkään ikäinen mies minusta kiinnostuisi, joten tämä on täysin hypoteettista hölinää.
Miksi minun pitäisi olla mitään mieltä kahden ihmisen suhteesta, joka ei minulle mitenkään kuulu?
Mitä mieltä olet teini-ikäisten seurustelusta? Mitä mieltä olet vanhemman miehen ja nuoremman naisen suhteesta? Mitä mieltä olet eläkeläsiten seurustelusta? Mitä mieltä olet kahden samaa sukupuuolta olevan suhteesta? Kaikki uskomattoman typeriä kysymyksiä ulkopuolisten pohdittaviksi.
Ratkaisin tuon psyykkisesti niin, että sen sijaan että alkaisin jonkun nuoremman miehen milfiksi, olen itse alkanut
-pelata videopelejä päivät pitkät
-en ota vastuuta muiden miellyttämisestä
-kirjoittelen huonoja lyriikoita
-reppureissaan
Nelikymppinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jotenkin hirvittää ja inhottaakin, ajatus nuoresta miehestä esimerkiksi nuolemassa semmoista vanhaa hiivaista ja repaleista toosaa yms...
Pitää olla masokisti jotenkin, joka tuommoiseen lähtee.
Alkaa mielessä soimaan tää kun ajattelee semmosta naamaa lähestyvää vanhaa lettua.
Mun toosani ei ainakaan ole hiivainen eikä repalainen.
Ei ole minukaan. En ole koskaan kärsinyt hiivatulehduksesta, enkä synnyttänyt, joten mikäpä sen olisi pilannut.
N38
Vanhempi nainen on viisaampi, kokeneempi, eikä mikään huomionkipeä pissiksen tasolle jäänyt.
Se pullantuoksuinen lämpö on parempi kuin mikään vastuuton keskenkasvuinen tuuliviiri-draama nuoremman kanssa.
Lähdettyäni tänä aamuna töihin nuoren mieheni vierestä, en voi muuta kuin suositella.
Hauskaa, huoletonta ja seksi on tajunnanräjåyttävää ja sitä riittää niin paljon kuin haluan.
Aluksi oli vaikea myöntää itselle että ollaan aivan hulluina toisiimme, kun sen yli päästiin piti tulla ulos kaapista perheille ja kavereille..
Meidän suhde alkoi pitkän työkaveruuden päätteeksi, ollaan aina tultu hyvin juttuun ja Koronan aikana alettiin puhua pitkiä puheluita muistakin kuin työasioista. Kun sitten vihdoin taas nähtiin kasvokkain niin kipinät lensivät. Sänkyyn päädyttiin vasta sitten kun oltiin jo umpirakastuneita.
Nyt ollaan toista vuotta yhdessä ja sitä ennen oltiin kavereita 5 vuotta. Ikäeroa 18 vuotta.
En olisi uskonut, mutta minustakin on tullut huomaamatta puuma.. Oma reilu nelikymppinen mies on vanhentunut hetkessä, hänellä on terveydellisiä ongelmia, maha kasvaa, lähinäkö huonontunut ja tuntuu olevan huonolla tuulella koko ajan. Miehellä paljon vanhempia, 50.v kavereita. Itse viihdyn hyvin nuorempien ihmisten seurassa, moni työkaverikin on kolmekymppinen. Olen huomannut katselevani nuorempia hyväkroppaisia miehiä, ja yhden yli 10 vuotta nuoremman työkaverin kanssa tapahtui jo lähentymistä työpaikan tapahtumassa. Tuntuu, että olen taas herännyt naisena kun saan huomiota nuorilta miehiltä. Oma parisuhde vetelee viimeisiään.
Henk.koht. mielipiteeni on että asia ei kuulu minulle, eikä kosketa minua. En ole nuori mies, eivätkä vanhat naiset kiinnosta minua.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempi nainen, vanhempi mies on luonnollinen pari ihan hedelmällisyyden kannaltakin. Vanhempi nainen ja nuori mies taas ei niinkään. Ei se ainakaan biologisesti ole järkevää, jos nainen paljonkin vanhempi.
Eivät kaikki halua lisääntyä. Vanhempi mies kiinnostaa jos on rahaa. Itse tykkään suht samanikäisistä muutaman vuoden marginaalilla.
Ymmärrän kyllä, että joskus voi ihastua paljon nuorempaan (20+) mieheen. Semmosta sattuu. Musta on kuitenkin vähän outoa, jos kiinnostuu aina vain paljon nuoremmista, on sitten puuma tai hopeakettu. Tulee väkisinkin mieleen, että puumalla olisi joku ruuvi vähän löysällä ja siis joku syy taustalla tuossa. Miksi kiinnostuu lapsensa ikäisestä tai jopa nuoremmasta? Onko se vaan ulkonäköjuttu, nuoret viehättää? Testaako hän omaa viehättävyyttään? Kilpaileeko hän muiden puumien kanssa? Onko hän vähän vähemmän kypsä henkisesti tai älyllisesti? Onko ollut liikaa ongelmia oman ikäisten kanssa? Haluaako hän äitihahmoksi?
Kun minun ja mieheni suhde alkoi, hän oli 32 ja minä 41. Iällä ei ole mitään tekemistä suhteemme lkanssa, henkisesti olemme samanikäisiä, minä olen aina ollut ikäistäni nuoremman oloinen. Ehkä tosin puumalla terkoitetaan niitä pareja joissa nainen on esim. 20 vuotta vanhempi, eihän aikuisiällä tällainen 9 vuoden ikäero tunnu missään.
35-vuotiaana eronneena kokeilin sattumalta nuorempaa miestä. Hän oli 25v. Ei tuntunut ikäero missään ja miksi olisikaan tuntunut; olinhan itsekin ollut parikymppisenä kolmekymppisten miesten kanssa.
Nyt nelivitosena en jaksaisi enää pyöriä lakanoissa jatkuvasti. Muut asiat kiinnostaa enemmän. Samanikäisellä miehelläni on talous hyvällä mallilla eikä minun tarvitse kuin kantaa oma osuuteni talousvastuusta. Voidaan elää melko mukavasti ja se on minulle nykyään tärkeintä.
Miten on asiat kymmenen vuoden kuluttua, ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Se on vastoin biologiaa että nuorta miestä kiinnostaa keski-ikäinen, hedelmällisimmät vuotensa ohittanut nainen.
Ihminen on muutakin kuin biologiaa, jos et ole sattunut huomaamaan.
Tätä kuviota on yritetty ajaa jo ainakin 60-luvulta lähtien, osana feminismiaatetta. Tosi hyvän leffankin tekivät aiheesta (Miehuuskoe), muttei se oikein tullut muotiin ikinä.
Itselleni ikä ei tunnu kauhean tärkeältä asialta, ja jos vanhempi vonkaaja olisi erityisen viehättävä ikäisekseen, tyyliin joogaohjaaja, olisin kiinnostunut. Niinku ihan nuorena jonnena, suoraan armeijasta, tulin kolmekymppisen dominan viettelemäksi. Se oli huima kesä ja aiheeseen palattiin vuosien saatossa muutaman kerran. Samainen nainen edelleen ottaa joskus yhteyttä, mutta en pysty innostumaan, kun on luovuttanut taistelun painovoimalle.
Itsekin miehenä olen huomannut että puuma ilmiö on totta ...
Itsessään asiaa en paheksu, olkoon kukin kenen kanssa haluaa, mutta nämä muka hienot termit joutais mennä. Itse en ainakaan osaa ottaa ihmistä vakavasti, joka kutsuu itseään puumaksi tai hopeaketuksi tai mitä kaikkia niitä nykyään mahtaa ollakaan.
En pidä puuma -nimityksestä, pidän sitä loukkaavana, koska itse en näe ikäerossa mitään kummallista puolin tai toisin, se tulee jos on tullakseen.
Olen itse N42, sinkku. Mulle mun oman ikäiset tai vanhemmat miehet on suurimmaksi osaksi tylsiä. Nyt yleistän rumasti: heitä kiinnostaa eniten työt ja raha, he eivät jaksa harrastaa seksiä, heillä ei ole iloa elämässä vaan elämää puurretaan päivästä toiseen eteenpäin.
Mitä mä sitten kaipaan? Iloista, kepeää yhdessäoloa (parisuhteessa mielellään), naurua, huumoria, seksiä, sitä, ettei elämää ja itseä oteta niin vakavasti. Tätä, mistä mä olen kiinnostunut, on löytynyt paremmin nuoremmista miehistä.
Uskon, että on myös ihan mahtavia, elämäniloisia ja -janoisia, kokeilevia nelikymppisiä ja paljon sitä vanhempiakin miehiä. Onnittelut teille, jotka olette heitä löytäneet, kelpaisi mullekin! :)
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy
Ketä? Jos ihmisillä on kivaa keskenään, niin väliäkö sillä, minkä ikäisiä ovat. Lain puitteissa tietysti.
Tuon artikkelin tilkkutäkkivärjätyn pubiruusun jätän kyllä mielelläni noille nuoremmille pojille, hyh!