Käytättekö aurinkorasvaa näillä keleillä?
Ja 40+-vuotiaat kysymys teille.. Jos olet käyttänyt vuosia, huomaatko ihon kunnossa selkeää eroa vaikka ikätoveriisi jotka eivät käytä?
Kommentit (65)
Käytän jos olen ulkona klo 10-17 pidempään yhtäjaksoisesti kuin 15 minuuttia. Toisaalta jos on pilvinen sää ja menen ulos vaikka klo 16 niin en laita, koska tiedän uv-säteilyn olevan silloin jo tosi pientä.
Käytän kasvoilla aurinkosuojaa tammikuusta lokakuuhun. Pimeimpänä aikana en käytä. Kasvoihin tulee herkästi maksaläiskiä ja niin niitä on valitettavasti tullut tänäkin kesänä. Käytän c-vitamiinia kasvoilla ja siksi on tärkeää suojata iho auringolta.
Mielestäni kasvoni ovat paremmassa kunnossa kuin monilla ikäisilläni (45v). Myöhemmin ero varmasti lisääntyy.
En käytä muuten kuin rannalla tai veneillessä aurinkoisella säällä. Mulle ei tule edes maksaläiskiä ja yli nelikymppinen olen. Eipä sitä tule noita veneilyjä ja rannalla käymisiä harrastettua kuin 5-10 kertaa kesässä.
Ryppyjähän mulla ei ole ja aina luullaan nuoremmaksi mitä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne aurinkorasvat on Suomessa aika turhia, ellet sitten grillaa itseäsi auringossa.
Moni palaa jo siinä, kun istuu ulkona syömässä tai juomassa. Ja suomalaisista suurin osa kuuluu ykkös- tai kakkostyyppiin iholtaan, jolloin he palavat jo 10-15 minuutissa aurinkoisena päivänä.
Joo, mutta miksi te vänkääjät ett suostu uskomaan, että kaikkien iho ei ole jotain kärventyvää silkkipaperia, vaan toitotatte meille vahvemman ihon omaaville aurinkorasvojen ihanuudesta sääliä kuin säällä?
En käytä, mieluummin kosteutan ihoa, että se ei kuivahda ruskettuessa.
Aurinkorasva on ihan ehdoton nykyjään kesäisin. Itse käytän aina kun menen kotoa kauppaa pidemmälle (kauppa 3 minuutin päässä). Ruskettuminen vanhentaa ihoa ennenaikaiseksit. Myöskin ihotyyppi joka ei näytä ottavan rusketusta vanheenee kumminkin UVA purutuu silti syvälle ihoon. Moni Suomalainen ei ymmärrä UVA:n ihon vanhemtavaa vaikutusta. Myöskin valtaosa meillä myytävistä aurinkorasvoista ovat ihan huijausta. Harvoin niissä on kovinkaan vahvaa UVA suojaa. Meiltä löytyy kyllä muutama Eurooppalainen hyvä valmistaja, mutta ne ovat lähinnä apteekkien hyllyissä. Markettien halpamerkeissä on välillä myös A-vitamiinia mikä itseasissa herkistää ihon entisestään palamiselle!
Koralaiset ja Japanilaiset ovat pakkomielteiseti suhtautuneita pitämään ihon vaaleana ja siellä aurinkovoiteet ovat tämän takia kehitetty huippuunsa. Siksi ne tuotteet ovatkin parhaita jos haluaa taattua laatua. PA++++ merkki takaa, että se suojaa ja hyvin sekä UVB:ltä sekä UVA:lta. Länsimaisista tuotteista ei voi olla koskaan varma millaisen suojan ne UVA:lle tarjoavat, koska he eivät ilmoita sitä missään toisin kun korealaiset.
Jos haluaa pitää ihon nuorekkaana niin ihohoito on hyvä aloittaa jo nuoren aikuisen iässä eikä sitten kun ensimmäiset rypyt alkavat näkyä. Koko auringonottamistrendi on aivan älytön täällä lännessä ja siitä pitäisi päästä eroon. Minusta ruskettunut iho ei ole mitenkää erityisen kauniin näköinen ja myöhemmin se vasta ruman näköinen onkin.
Käytän, nyt on kuitenkin 34-38 lämmintä. Tulee oltua paljon ulkona eikä töitä tehdessä oikein huomaa palavansa. Aamulla laitan rasvan, rannalla tai altaalla saatan vielä lisätä jos uin paljon.
Vielä en ole palanut
Vierailija kirjoitti:
Suojaudun vaatteilla. Jos joudun olemaan vaikka päivän vesillä, laitan tuota 25 suojakertoimellista, jota mukuloille hankin 15 vuotta sitten. Enkä tietysti oleskele huvikseni pihalla paahteella. Ihoni on hyvässä kunnossa vaikka olen jo yli viidenkymmenen.
Tulikohan sinulle joku kirjoitusvirhe nyt kuitenkin vai etkai oikeasti kuvittele että sillä 15 vuotta sitten ostetulla aurinkorasvalla olisi enää minkäänlaista suojaa?
Ei noin vanhoja tuotteita tulisi mieleen edes käyttää, max. vuoden taitaa ainakin valtaosa kaikesta kosmetiikasta olla käyttökelpoista avaamisen jälkeen (ellet siis ole vasta avannut nyt sitä purnukkaa?)
En, käytän pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita ja hattua päässä. (Sekä nyt että helteellä.)
Käytän ja kyllä, ihoni on todella hyvässä kunnossa. Luulevat aina 20 vuotiaaksi tai allekin.
Tottakai käytän. Muu olisi hölmöä.
Asun keski-euroopassa ja käytän kasvoilla väh. SPF40 ympäri vuoden. Kuulen myös usein että olen huomattavasti ikäistäni nuoremman näköinen.
N43
Eipä tarvi suomessa käyttää ikinä aurinkorasvaa kun niin pieni uv, en edes rusketu. Ulkomailla sitten käytän tai siellä palan muuten hetkessä. N33
Mä olen viimeiset noin kolme vuotta käyttänyt suojakerrointa 30 jostain maalis-huhtikuulta lokakuulle saakka. Olen 43 ja näytän varmaan ikäiseltäni, mutta ajattelin että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Aurinkoa en ota, koska en rusketu (olen todella vaalea), mutta totta kai iho on altistunut auringolle, kun ulkoilen paljon. Kesällä olen aina käyttänyt korkean suojakertoimen aurinkorasvoja, etten palaisi.
Mulle tulee jäkyttävät aurinkoihottumat jos laitan aurinkosuojaa jossa 30 ja yli suojakerroin. Päivien järkkyttävät kutinat eli tulee joku isompi allerginen reaktio. Monet merkit kokeillut ja aina sama. Minun iho kestää hyvin aurinkoa, en pala juuri ikinä.
Kasvoihin käytän, vartaloon en kun kuitenkin takki päällä ja farkut jalassa.
En ole koskaan käyttänyt ja kasvojen iho on tosi sileä. Geeneissä tämä, koska äitinikin on rypytön. Toisaalta varmaan jollain laitteella voisi nähdä kauhea piiloikääntymisen :) Ikää mulla 50v.
Päivävoiteissa, bb, cc ja meikkivoiteissa myös suojakertoimet. Noilla menty jo vuosikymmenet.
N50
En täällä Suomessa käytä mutta toukokuussa olen lähdössä Mallorcalle. Mikä olisi hyvä fysikaalinen suoja sinne? Vartalo ja kasvot.
Oletpas hölmö.
https://www.foreca.fi/sääpedia/c05s6fkx
Lämpötila ei vaikuta UV-säteilyn määrään
Joskus ajatellaan virheellisesti, että ilman lämpötila vaikuttaisi jotenkin ultraviolettisäteilyn vaarallisuuteen: usein ajatellaan, että iho ei voi palaa auringossa niin herkästi, jos polte ei tunnu iholla. Myös tuulisella säällä auringon polttava vaikutus saattaa unohtua. Ultraviolettisäteily on haitallinen iholle lämpötilasta ja tuulisuudesta riippumatta samalla tavalla 10 asteen pakkasella kuin 30 asteen helteelläkin. Iholla tuntuva polte on auringon lämpösäteilyn aikaansaannos, ei ultraviolettisäteilyn.