Käytättekö aurinkorasvaa näillä keleillä?
Ja 40+-vuotiaat kysymys teille.. Jos olet käyttänyt vuosia, huomaatko ihon kunnossa selkeää eroa vaikka ikätoveriisi jotka eivät käytä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei kyl tuu näillä keleillä ekana aurinkorasva mieleen.
Kohtahan se on taas helteet kuulema
Ilman lämpötila ei vaikuta palamiseen, eli viileälläkin mutta aurinkoisella säällä voi palaa. Meillä on nyt just sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman lämpötila ei vaikuta palamiseen, eli viileälläkin mutta aurinkoisella säällä voi palaa. Meillä on nyt just sellaista.
Nii varmaa joo. Sun logiikalla varmaan ruoankin voi kypsentää kylmässä uunissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii varmaa joo. Sun logiikalla varmaan ruoankin voi kypsentää kylmässä uunissa
Et kai ole tosissasi? Luuletko ettei talvella voi iho palaa auringossa?
Käytän vain aurinkoisilla säillä ulkoillessa. Muuten en koska ovat kuitenkin myrkyllisiä ja varastoituvat elimistöön. Pienille lapsillehan niitä ei saa käyttää ollenkaan myrkyllisyyden vuoksi. Korkean UV:n aikana käytän kasvoilla mutta muuten varon. Pyrin suojaamaan ennemmin vaatteilla.
Käytän, jos aurinko oikeasti paistaa ja olen yli puoli tuntia ulkona paisteessa. En siis ole näitä "pitää käyttää vuoden ympäri pilvisellä säälläkin"-tyyppejä. Suosin fysikaalista rasvaa.
Uusi tutkimus: Aurinkorasvan kemikaalit siirtyvät verenkiertoon – näkyvät jo vuorokauden käytön jälkeen
Tutkitut kemialliset aineet ovat hyvin yleisiä Suomessakin. Osaa epäillään hormonihäiriköiksi.
Tuore tutkimus paljastaa, että aurinkovoiteiden kemikaaleista osa imeytyy verenkiertoon jo 24 tunnin käytön jälkeen.
Tutkijat Murali K. Matta, Robbert Zusterzeel ja Nageswara R. Pilli julkaisivat tutkimustulokset Yhdysvaltain lääketieteellisen yhdistyksen tuoreimmassa Journal of the American Medical Association (JAMA) -lehdessä. JAMA on viikoittain ilmestyvä vertaisarvioitu lääketieteen aikakauslehti.
Tuloksen herättämä huoli johtaa CNN:n mukaan todennäköisesti jatkotutkimuksiin.
Uudessa tutkimuksessa oli mukana 24 vapaaehtoista henkilöä. Heistä osa valittiin satunnaisesti levittämään juoksevaa aurinkovoidetta, jossa oli avobentsonia, oksibentsonia tai oktokryleenia. Toinen satunnaisesti valittu ryhmä käytti paksumpaa aurinkorasvaa, jossa oli ekamsulia.
Kaikki ryhmät levittivät suojaa neljä kertaa päivässä ja neljän päivän ajan siten, että 75 prosenttia ihosta sai suojan.
Kuudesta paksumpaa aurinkorasvaa käyttäneestä viidellä oli tilastollisesti havaittava ekamsulin arvojen nousu veressään.
Kolmesta muusta kemikaalista oksibentsonin arvojen nousu veressä näkyi jo yhden päivän käytön jälkeen. Oksibentsonin imeytyminen näkyi veressä myös muita kolmea testattua kemikaalia monikymmenkertaisesti suurempina pitoisuuksina.
Nuorena en tarvinnut, nyt 65-vuotiaana toinen juttu. Aurinko paistaa myös pilvisellä säällä pilvien takaa ja polttaa ihon. Lähden kohta pyöräilemään, aurinkorasvaa naamaan sitä ennen, kertoin 50.
En ole harrastanut aurinkolomia, mutta muutaman kerran elämäni aikana polttanut kasvojeni ihon. Lisäksi atooppinen ohut iho. Myös työpaikan sisäilmaongelma heikensi ihon kuntoa, ohensi sitä. Paksunahkaiset pärjää paremmin.
Tänä kesänä en oo käyttänyt, oleillut varjossa ja sisällä kun on ollut liian kuuma. Ulkoilen kuitenkin sen verran, että päivetystä on tullut, mutta palamaan en ole ehtinyt. Kevättalvella käytin kyllä huulirasvaa, jossa on viidenkympin suojakerroin, kun huulet tahtoi kipeytyä auringossa.
En ole kyllä käyttänyt viime aikoina, nyt kun mietin niin helteiden jälkeen ei varmaan ole kovin montaa päivää, jolloin olen aurinkorasvaa pistänyt, vaikka pidän itseäni aika tarkkana sen suhteen. Mutta ei ole kyllä tullut ulkoiltuakaan kovin paljoa, tai sitten sen verran myöhään iltapäivällä tai illalla, että en ole pitänyt tarpeellisena. Jos menen keskipäivällä ulos pidemmäksi aikaa kuin vartiksi, niin laitan kyllä yleensä jos yhtään näkyy aurinkoa. Pukeudun myös aika peittävästi, mutta kasvot toki olisi hyvä suojata silti.
Koen kaikki kelit ainaostaan jalkapohjillani tai kengänpohjilla enkä laita auinkorasvaa kengänpohjiin enkä jalkoihinkaan millään kelillä
Vierailija kirjoitti:
Uusi tutkimus: Aurinkorasvan kemikaalit siirtyvät verenkiertoon – näkyvät jo vuorokauden käytön jälkeen
Tutkitut kemialliset aineet ovat hyvin yleisiä Suomessakin. Osaa epäillään hormonihäiriköiksi.
Tuore tutkimus paljastaa, että aurinkovoiteiden kemikaaleista osa imeytyy verenkiertoon jo 24 tunnin käytön jälkeen.
Tutkijat Murali K. Matta, Robbert Zusterzeel ja Nageswara R. Pilli julkaisivat tutkimustulokset Yhdysvaltain lääketieteellisen yhdistyksen tuoreimmassa Journal of the American Medical Association (JAMA) -lehdessä. JAMA on viikoittain ilmestyvä vertaisarvioitu lääketieteen aikakauslehti.
Tuloksen herättämä huoli johtaa CNN:n mukaan todennäköisesti jatkotutkimuksiin.
Uudessa tutkimuksessa oli mukana 24 vapaaehtoista henkilöä. Heistä osa valittiin satunnaisesti levittämään juoksevaa aurinkovoidetta, jossa oli avobentsonia, oksibentsonia tai oktokryleenia. Toinen satunnaisesti valittu ryhmä käytti paksumpaa aurinkorasvaa, jossa oli ekamsulia.
Kaikki ryhmät levittivät suojaa neljä kertaa päivässä ja neljän päivän ajan siten, että 75 prosenttia ihosta sai suojan.
Kuudesta paksumpaa aurinkorasvaa käyttäneestä viidellä oli tilastollisesti havaittava ekamsulin arvojen nousu veressään.
Kolmesta muusta kemikaalista oksibentsonin arvojen nousu veressä näkyi jo yhden päivän käytön jälkeen. Oksibentsonin imeytyminen näkyi veressä myös muita kolmea testattua kemikaalia monikymmenkertaisesti suurempina pitoisuuksina.
Kiitos tästä! Tätä olen uumoillutkin, ja usein laitankin aurinkorasvan alle ensin tavallista ihovoidetta, vähän eristykseksi. Ja heti auringosta tulon jälkeen pesen aurinkorasvan pois. Käytän sitä vain kasvoille, koska muualta en pala.
Vierailija kirjoitti:
Tänä kesänä en oo käyttänyt, oleillut varjossa ja sisällä kun on ollut liian kuuma. Ulkoilen kuitenkin sen verran, että päivetystä on tullut, mutta palamaan en ole ehtinyt. Kevättalvella käytin kyllä huulirasvaa, jossa on viidenkympin suojakerroin, kun huulet tahtoi kipeytyä auringossa.
Lisäys: en tiedä minkälainen ihoni on muihin samanikäisiin verrattuna, ei ole vertailukohdetta.
Vierailija kirjoitti:
Käytän vain aurinkoisilla säillä ulkoillessa. Muuten en koska ovat kuitenkin myrkyllisiä ja varastoituvat elimistöön. Pienille lapsillehan niitä ei saa käyttää ollenkaan myrkyllisyyden vuoksi. Korkean UV:n aikana käytän kasvoilla mutta muuten varon. Pyrin suojaamaan ennemmin vaatteilla.
Fysikaaliset aurinkosuojat eivät varastoidu elimistöön tai läpäise ihon pintakerrosta. Ovat usein myös vesistöille parempia.
Olisi tänään aamullakin vaan pitänyt laittaa se aurinkorasva kun lähdin pitkälle lenkille.. Oli nimittäin umpipilvessä, +14 astetta ja sadetutkassa näkyi sadettakin.
En päässyt kuin reilun kilsan kun aurinko alkoikin paistaa pilven lomasta ja lopulta se helotti ihan kirkkaalta taivaalta koko sen 1,5h minkä tuolla hölkkäsin. Onneksi sentään oli lippis päässä.
Nyt sitten taivas on taas pilvessä vaikka ennusteessa oli että iltapäivällä on aurinkoista. Kuinka vaikeaa on oikeasti saada aikaa ennuste joka pätee edes vielä 5 minsan päästä?!
49 e maksavaa aurinkovoidetta pienessä purkissa, eli n. 1e/ ml
Käytän koska se saa kasvojen ihon näyttämään ja tuntumaan hyvältä.
Joku muu voi nyt ilahtua säästäessään monta euroa päivässä ilman tätä voidetta.
Mulle aurinko tekee maksaläiskiä. Olen käyttänyt ympäri vuoden sk50 aurinkorasvaa, niin fysikaalista kuin kemiallistakin ja ollut supertarkka tässä, mutta siitä huolimatta kevään ensimmäiset aurinkoiset päivät alkaa kehittämään maksaläiskiä jotka tähän aikaan on jo ihan täydessä ruskeudessaan.
En siis oikein enää jaksa luottaa koko aurinkorasvojen tarpeellisuuteen, viime päivien aikana olen ollut ilman ja varmaan olen jatkossakin. En pala siis koskaan, joten siihen en sitä tarvitse. Ärsyttää vaan se kiilto ja kerros naamassa, vaikka olen kokeillut jos mitäkin voiteita. Mukavampi ilman. Myös suojakertoimellisia puutereita, meikkivoiteita ja päivävoiteita ollut käytössä mutta kaikki yhtä tyhjän kanssa näiden maksaläiskien suhteen.
Suojaudun vaatteilla. Jos joudun olemaan vaikka päivän vesillä, laitan tuota 25 suojakertoimellista, jota mukuloille hankin 15 vuotta sitten. Enkä tietysti oleskele huvikseni pihalla paahteella. Ihoni on hyvässä kunnossa vaikka olen jo yli viidenkymmenen.
Saderasva voisi myydä näillä keleillä.
En käytä koska en vietä aikaa auringossa.
Mulla on hyvä iho. Mulla on farkut kesät talvet. Ja lyhythihainen paita kesällä.
52v.
En käytä aurinkorasvoja, ne on verenkiertoon imeytyviä myrkkyjä. Mulla normia tummempi iho,joka ei koskaan pala.