Amazonin Taru sormusten herrasta: Valtasormukset OFFICIAL
Tänne kaikki keskustelu syyskuussa alkavasta uudesta sarjasta. En tiedä kuinka paljon muita Tolkien-faneja (tai muuten aiheesta kiinnostuneita) täällä palstalla on mutta ainakin itse ajattelin tänne kirjoittaa ajatuksiani sarjaan liittyen.
Kommentit (2045)
Varmasti ihan yhtä hyvä kuin "Säätiö"...
Vierailija kirjoitti:
Toinen Tolkien-fani ilmoittautuu. Itse suhtaudun ihan positiivisen toiveikkaasti sarjaan, vaikka joitain pelkoja toki onkin. Päällimmäisenä on kysymys siitä, onko Amazonilla edes mahdollisuuksia tehdä Toisesta ajasta kattavaa TV-sovitusta käytettävissä olevan materiaalin pohjalta. Amozonilla on oikeudet vain Hobittiin ja TSH;hon, joten toista aikaa käsittelevä materiaali on aika vähissä. Lähinnä TSH:n liitteistä löytyy jotain. Pääosa Tolkienin kirjoituksista Toiseen aikaan liittyen löytyy Silmarillionista ja Keskeneräisten tarujen kirjasta, joihin Amazonilla ei ole pääsyä. Niille jotka eivät asiaa tunne, todettakoon että nyt sarjaa ollaan tekemässä muutaman aukeaman perusteella, kun noissa muissa kirjoissa materiaalia on muutaman sadan sivun verran. Tämä minua eniten huolettaa.
Minun mielestäni on ihan hyväkin ettei ole oikeuksia noihin kirjoihin. Silmarillionista ei mielestäni koskaan pitäisi tehdä minkäänlaisia sovituksia. Kirjan viestit ovat niin ikiaikaisia ja syvällisiä, etten usko että niitä pystyttäisiin TV-ruudulla välittämään.
Vierailija kirjoitti:
Suurena skififanina pakko vaan yrittää sietää Säätiötä.
Siis häh? Vai että on joku aikuinen ihminen tosissaan Tolkien-FANI. LOL. 😂. Voiko säälittävämpää ollakaan kuin fanittaa jotain vuosikymmeniä sitten kuollutta kirjailijaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasias castin perusteella näytti vähemmän wokelta kuin oletin. Liekö sitten kuinka paljon homoilua tms mene ja tiedä. Tekevätkö Gandalfille Dumbledoret.
Ei Gandalf esiinny (todennäköisesti) koko sarjassa, ainakin jos mennään kirjojen mukaan. Sarja käsittelee toista aikaa, kun taas Gandalf saapui Keski-maahan vasta kolmannella ajalla.
Teit juonipaljastuksen. Gandalf eli toisella ajalla naisena!
Vierailija kirjoitti:
Se mitä pelkään eniten sydämeni pohjasta on se että sarja pilataan jonkinlaisilla seksi/alastomuuskohtauksilla. Tolkienin kirjat olivat tunnetusti varsin siveellisiä ilman varsinaisia seksikohtauksia ja toivoisin että tätä kunnioitettaisiin.
Sarjasta julkaistaistuissa kuvissa Galadrielin asu oli melkoisen läpinäkyvä joten pelkään pahinta
Tässä vielä linkki tuohon teaseriin.
Vannoutuneena Tolkien fanina olin melkoisen innoissani siitä, että Valinorin Kaksi puuta vilahtivat alussa ruudulla. Veikkaanpa että sarjan alussa on jonkinlainen prologi, jossa taustoitetaan puiden vuosien ja ensimmäisen ajan tapahtumia. Innostus karisi nopeasti kun teaseri eteni. Dialogi oli jotenkin geneeristä, kuten täällä joku jo taisikin huomauttaa. Jotenkin tuntui epäaidolta eikö tullut oikeaa Tolkien-fiilistä. Musiikki oli kuitenkin mielestäni ihan ok, siitä plussaa.
Mä haluaisin saada tuon kiinteänä pakettina, kuin että hankkisin Amazon suoratoistopalvelun.
Mä oon sellainen kummiskin joka ei helposti tuomitse mitään elokuvia ja sarjoja. Tuskin tuottaa itselleni pettymystä, kun on Taru sormusten herrastasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissanneko te teette Tolkien-fanituksestakin mu**unmittauskilpailun ja tappelette siitä kuka on uskossaan vahvin ja puhtain?
Kiitos tästäkin, ei saa siis olla mielipiteitä tästäkään asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä pelkään eniten sydämeni pohjasta on se että sarja pilataan jonkinlaisilla seksi/alastomuuskohtauksilla. Tolkienin kirjat olivat tunnetusti varsin siveellisiä ilman varsinaisia seksikohtauksia ja toivoisin että tätä kunnioitettaisiin.
Sarjasta julkaistaistuissa kuvissa Galadrielin asu oli melkoisen läpinäkyvä joten pelkään pahinta
Luin että Amazon on palkannut "intiimikoordinaattorin" joten kyllä sellaista on luvassa. Game of Thronesiahan tässä havitellaan ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Lue kirjat, jätä se tv-roska katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin että Amazon on palkannut "intiimikoordinaattorin" joten kyllä sellaista on luvassa. Game of Thronesiahan tässä havitellaan ilman muuta.
Apua, tuosta en vielä tiennytkään! Näyttää siltä ettei Amazonilla ole kerrassaan mitään kunnioitusta Tolkienia kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasias castin perusteella näytti vähemmän wokelta kuin oletin. Liekö sitten kuinka paljon homoilua tms mene ja tiedä. Tekevätkö Gandalfille Dumbledoret.
Ei Gandalf esiinny (todennäköisesti) koko sarjassa, ainakin jos mennään kirjojen mukaan. Sarja käsittelee toista aikaa, kun taas Gandalf saapui Keski-maahan vasta kolmannella ajalla.
Tuskin nämä ovat kirjoja lukeneet. Juuri sen takia on valittu sellainen ajanjakso muutenkin että saa keksiä itse asioita ja tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin enemmän kuin minkään sarjan kanssa, mutta ei vaan pysty.
Tolkien kääntyisi haudassaan jos näkisi tämän. Ei hän toki olisi Peter Jacksonin elokuvistakaan pitänyt mutta tässä aletaan Tolkienin perintöä raiskaamaan jo aivan uudella tasolla
Odotan malttamattomana suippokorvaisten urosten haltiaseksiä harppujen soidessa taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset, jotka meuhkaavat siitä, että sarjassa on värillisiä näyttelijöitä, tuskin ovat oikeita Tolkien-faneja tai aiheesta kiinnostuneita. Kunhan haluavat uhriutua ja rellestää. Itsekin toivoisin toki, että oltaisiin kirjoille uskollisia, mutta pystyn vielä hyväksymään tämän ihonväriasian jos sarja on muuten onnistunut.
Tolkien teki muuten itse aikoinaan selväksi ettei hyväksy lainkaan omien tekstiensä ja hahmojen muuntelua ja löyhää tulkintaa... nyt tässä sarjassa on otettu hyvin vapaat kädet lähdemateriaalin suhteen ja sen tekijät ovat itsekin ilmoittaneet tarkoituksena olevan oma tulkinta ja diversiteetin tuominen mukaan.
Toki, mutta ei alkuperäinen elokuvatrilogia (josta puhutaan nykyään netissä paljon Tolkienille uskollisena sovituksena) saa myöskään puhtaita papereita ja olen varma ettei Tolkien olisi siitä pitänyt. Christopher Tolkien ei ainakaan pitänyt siitä, vaan moitti esimerkiksi että siinä oli aivan liikaa taistelukohtauksia kirjaan verrattuna.
No ei saa puhtaita papereita. Hahmojen dialogi oli varsinkin loppua kohti laitettu toisten hahmojen vuorosanoiksi, toimintaa oli tosiaan liikaa ja Legoland alkoi olla kuin Super Mariosta. Gondorin sotilaat olivat saamattomia pelkureita jotka ottivat pataan örkeiltä joka käänteessä ja Denethor oli täysin mielisairas ja heikkomielinen alunperinkin (mitä ei kirjassa ollut, huono muunnos tuokin). On ne Jacksonin elokuvat kuitenkin selkeästi parhaita versioita mielestäni, niissä on niin paljon tehty oikein. Hobitit voisi sitten haudata jonnekin mistä niitä ei kukaan ikinä enää keksi etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset, jotka meuhkaavat siitä, että sarjassa on värillisiä näyttelijöitä, tuskin ovat oikeita Tolkien-faneja tai aiheesta kiinnostuneita. Kunhan haluavat uhriutua ja rellestää. Itsekin toivoisin toki, että oltaisiin kirjoille uskollisia, mutta pystyn vielä hyväksymään tämän ihonväriasian jos sarja on muuten onnistunut.
Tolkien teki muuten itse aikoinaan selväksi ettei hyväksy lainkaan omien tekstiensä ja hahmojen muuntelua ja löyhää tulkintaa... nyt tässä sarjassa on otettu hyvin vapaat kädet lähdemateriaalin suhteen ja sen tekijät ovat itsekin ilmoittaneet tarkoituksena olevan oma tulkinta ja diversiteetin tuominen mukaan.
Toki, mutta ei alkuperäinen elokuvatrilogia (josta puhutaan nykyään netissä paljon Tolkienille uskollisena sovituksena) saa myöskään puhtaita papereita ja olen varma ettei Tolkien olisi siitä pitänyt. Christopher Tolkien ei ainakaan pitänyt siitä, vaan moitti esimerkiksi että siinä oli aivan liikaa taistelukohtauksia kirjaan verrattuna.
No ei saa puhtaita papereita. Hahmojen dialogi oli varsinkin loppua kohti laitettu toisten hahmojen vuorosanoiksi, toimintaa oli tosiaan liikaa ja Legoland alkoi olla kuin Super Mariosta. Gondorin sotilaat olivat saamattomia pelkureita jotka ottivat pataan örkeiltä joka käänteessä ja Denethor oli täysin mielisairas ja heikkomielinen alunperinkin (mitä ei kirjassa ollut, huono muunnos tuokin). On ne Jacksonin elokuvat kuitenkin selkeästi parhaita versioita mielestäni, niissä on niin paljon tehty oikein. Hobitit voisi sitten haudata jonnekin mistä niitä ei kukaan ikinä enää keksi etsiä.
Kun leffassa Gandalfin pätkimä palava Denethor lopulta hyppäsi tuhoonsa Minas Tirithissä nauroin ääneen. Niin typerää ja niin monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun leffassa Gandalfin pätkimä palava Denethor lopulta hyppäsi tuhoonsa Minas Tirithissä nauroin ääneen. Niin typerää ja niin monella tavalla.
Enemmän harmittaa, ettei palantirin merkitystä ja väärää tulkintaa (mediakriittisyyttä?) tuotu esiin oikealla tavalla itse kuolintavqn muuttaminen on pienempi virhe mutta juu, kirjan versio olisi ollut toimivampi.