Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amazonin Taru sormusten herrasta: Valtasormukset OFFICIAL

Vierailija
17.07.2022 |

Tänne kaikki keskustelu syyskuussa alkavasta uudesta sarjasta. En tiedä kuinka paljon muita Tolkien-faneja (tai muuten aiheesta kiinnostuneita) täällä palstalla on mutta ainakin itse ajattelin tänne kirjoittaa ajatuksiani sarjaan liittyen.

Kommentit (2045)

Vierailija
21/2045 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

neekerihobbitteja ja ählämihaltijoita odotellessa

Taas esimerkki rellestäjästä, joka ei ole aito Tolkien-fani. Karvajalkojen hobittiheimosta (joita sarjassa olevat hobitit edustavat) kerrottaessa sanottiin TSH:n esipuheessa, että he olivat muita hobitteja jonkin verran ruskeaihoisempia. Tämän perusteella olisi syytä olettaa, että se näkyisi myös sarjassa jotenkin.

Mikä sinä luulet olevasi? Älä nyt sekoita pipipää asioita keskenään. Jos haluan roolituksen olevan kirjan mukainen, niin ei siellä kyllä ole ensimmäistäkään värillistä haltiaa. Mordorin kumppanimaista löytyy niitä värillisiä, mutta ei haltijoista, rohanilaisista,hobiteista eikä samoojista. Et saa minusta kyllä rassea tekemälläkään tämän perusteella. Ei kaikkea tarvi vääristellä vaan siitä syystä, että jollekin tulee pahamieli.

Ruskeaihoisia hobitteja oli kirjoissa olemassa. Tolkien sanoi Tarun Sormusten Herrasta esipuheessa näin kuvaillessaan hobittiheimoja:

Jo ennen kuin hobitit ylittivät vuoret, he olivat jakautuneet kolmeen toisistaan eroavan heimoon: karvajalat, väkevät ja helokesit. Karvajalat olivat RUSKEAIHOISIA, pieniä ja lyhyitä, he olivat parrattomia eivätkä käyttäneet saappaita, heidän kätensä ja jalkansa olivat sirot ja näppärät; mieluiten he asuivat vuoriseuduilla ja mäkimailla. Väkevät olivat vankkoja ja tanakoita, heillä oli isot kädet ja jalat ja heitä miellyttivät enemmän tasangot ja jokivarret. Helokeseillä oli vaalea iho ja tukka, he olivat pitempiä ja hoikempia kuin muut ja rakastivat puita ja metsämaita.

Jos omistat kyseisen kirjan, voit itse vaikka mennä tämän tarkistamaan

Miten tämä liittyy siihen, että sarjassa on musta haltia? Lue itse mitä haltioiden ulkonäöstä sanotaan, äläkä öyhötä.

Kommentissa, johon vastasin väitettiin, ettei hobittien joukosta löydy ainuttakaan värillistä, joten tulin korjaamaan tuon väitteen. En toki tiedä mitä Tolkien tällä täsmälleen tarkoitti, mutta selvää on että hobittien keskuudessa ihonväri ei ollut kaikilla sama. Haltioista en ole puhunut vielä mitään, joten on turha olettaa, että olisin niistä jotain mieltä. Olen itse asiassa samaa mieltä kanssasi siitä, että kirjojen mukaan tummaihoisia haltioita ei ole olemassa, eikä näin ollen niitä pitäisi olla sarjassakaan. Kuitenkin minulle ihonvärejä tärkeämpää on itse tarina ja se miten Amazon siinä onnistuu.

Niin, sinulle riittää se. Joillekin muille ei. Miten siis sinun mielipiteesi on niin paljon parempi, että se oikeuttaa sellaisen ihmisen rasistiksi haukkumisen, joka haluaa tietynlaista aitoutta monille niin äärettömän tärkeästä kirjasta tehtyyn sarjaan.

Vierailija
22/2045 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella Tolkienin tarkoittaneen ruskeaihoisella esim. espanjalaisen tai italialaisen värisiä. Tuskin poc värisiä. Etelässä asuvat olivat Tolkienin mukaan mustia, olivatkohan jotain mustainmaalaisia.

Luultavasti näin. Ruskeaihoinenkin on venyvä ja suhteellinen käsite. Pohjoiseurooppalaisiin verrattuna eteläeurooppalsetkin näyttävät jo ihan selkeästi erilaisilta ihonvärin osalta. Kuitenkin tuo osoittaa, että jonkinlaista ihonvärin vaihtelua oli kirjojenkin mukaan olemassa. On mielestäni hieman surullista, että aina sarjaa käsitellessä jumitutaan tähän ihonväriasiaan, vaikka itse tarina on paljon tärkeämpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/2045 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

neekerihobbitteja ja ählämihaltijoita odotellessa

Taas esimerkki rellestäjästä, joka ei ole aito Tolkien-fani. Karvajalkojen hobittiheimosta (joita sarjassa olevat hobitit edustavat) kerrottaessa sanottiin TSH:n esipuheessa, että he olivat muita hobitteja jonkin verran ruskeaihoisempia. Tämän perusteella olisi syytä olettaa, että se näkyisi myös sarjassa jotenkin.

Mikä sinä luulet olevasi? Älä nyt sekoita pipipää asioita keskenään. Jos haluan roolituksen olevan kirjan mukainen, niin ei siellä kyllä ole ensimmäistäkään värillistä haltiaa. Mordorin kumppanimaista löytyy niitä värillisiä, mutta ei haltijoista, rohanilaisista,hobiteista eikä samoojista. Et saa minusta kyllä rassea tekemälläkään tämän perusteella. Ei kaikkea tarvi vääristellä vaan siitä syystä, että jollekin tulee pahamieli.

Ruskeaihoisia hobitteja oli kirjoissa olemassa. Tolkien sanoi Tarun Sormusten Herrasta esipuheessa näin kuvaillessaan hobittiheimoja:

Jo ennen kuin hobitit ylittivät vuoret, he olivat jakautuneet kolmeen toisistaan eroavan heimoon: karvajalat, väkevät ja helokesit. Karvajalat olivat RUSKEAIHOISIA, pieniä ja lyhyitä, he olivat parrattomia eivätkä käyttäneet saappaita, heidän kätensä ja jalkansa olivat sirot ja näppärät; mieluiten he asuivat vuoriseuduilla ja mäkimailla. Väkevät olivat vankkoja ja tanakoita, heillä oli isot kädet ja jalat ja heitä miellyttivät enemmän tasangot ja jokivarret. Helokeseillä oli vaalea iho ja tukka, he olivat pitempiä ja hoikempia kuin muut ja rakastivat puita ja metsämaita.

Jos omistat kyseisen kirjan, voit itse vaikka mennä tämän tarkistamaan

Miten tämä liittyy siihen, että sarjassa on musta haltia? Lue itse mitä haltioiden ulkonäöstä sanotaan, äläkä öyhötä.

Kommentissa, johon vastasin väitettiin, ettei hobittien joukosta löydy ainuttakaan värillistä, joten tulin korjaamaan tuon väitteen. En toki tiedä mitä Tolkien tällä täsmälleen tarkoitti, mutta selvää on että hobittien keskuudessa ihonväri ei ollut kaikilla sama. Haltioista en ole puhunut vielä mitään, joten on turha olettaa, että olisin niistä jotain mieltä. Olen itse asiassa samaa mieltä kanssasi siitä, että kirjojen mukaan tummaihoisia haltioita ei ole olemassa, eikä näin ollen niitä pitäisi olla sarjassakaan. Kuitenkin minulle ihonvärejä tärkeämpää on itse tarina ja se miten Amazon siinä onnistuu.

Niin, sinulle riittää se. Joillekin muille ei. Miten siis sinun mielipiteesi on niin paljon parempi, että se oikeuttaa sellaisen ihmisen rasistiksi haukkumisen, joka haluaa tietynlaista aitoutta monille niin äärettömän tärkeästä kirjasta tehtyyn sarjaan.

Minä en ole tässä ketjussa tai missään muuallakaan haukkunut ketään rasistiksi, vaikka jotkut toiset kommentoijat ehkä ovatkin. Ja minä jos kuka Tolkien-fanina ymmärrän kuinka tärkeää aitous ja kirjoille uskollisuus sarjassa on. En sanonut, ettei ihonväreillä olisi mitään väliä, mutta niillä ei ole minulle yhtä paljon väliä kuin itse tarinalla. Olen sataprosenttisen varma, että Tolkien itse pitäisi enemmän sarjasta, jossa juoni on kirjojen mukainen ja jossa esiintyy yksittäisiä virheitä hahmojen ihonvärien suhteen kuin sarjasta, jossa ihonvärit ovat oikein, mutta juoni on täyttä roskaa. Viestini on se, että parhaassa tapauksessa uskollisuus kirjoille ja aitous koskisivat sekä ihonvärejä että tarinaa, mutta jos voi saada vain toisen, valitsisin mieluummin aidon ja kirjoille uskollisen tarinan. On vain osattava asettaa asioita mittakaavaan. Yksittäisen hahmon väärä ihonväri ei ole yhtä iso ongelma kuin se, että koko sarjan juoni on fanifiktiota eikä uskollinen kirjoille.

Vierailija
24/2045 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset, jotka meuhkaavat siitä, että sarjassa on värillisiä näyttelijöitä, tuskin ovat oikeita Tolkien-faneja tai aiheesta kiinnostuneita. Kunhan haluavat uhriutua ja rellestää. Itsekin toivoisin toki, että oltaisiin kirjoille uskollisia, mutta pystyn vielä hyväksymään tämän ihonväriasian jos sarja on muuten onnistunut.

Tolkien teki muuten itse aikoinaan selväksi ettei hyväksy lainkaan omien tekstiensä ja hahmojen muuntelua ja löyhää tulkintaa... nyt tässä sarjassa on otettu hyvin vapaat kädet lähdemateriaalin suhteen ja sen tekijät ovat itsekin ilmoittaneet tarkoituksena olevan oma tulkinta ja diversiteetin tuominen mukaan.

Vierailija
25/2045 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran suuri Tolkien-fani, että olen valmis katsomaan kaikki Tolkien sovitukset ainakin kerran. Mutta jos se on huono niin en katso uudelleen

Vierailija
26/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Tolkien-fani henkeen ja vereen ja olen sitä mieltä että pyhäinhäväistys. Pelkkää rahastusta koko paska, yritetään tehdä LOTR uudestaan woke-sukupolvelle. Ärsyttää niin hemmetisti että pitää väännellä mestariteoksesta ja Tolkienin elämäntyöstä joku vääristelty wokeversio.

Vierailija
27/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin huhua, että Galadrielia näyttelisi intialainen kehopositiivinen trans henkilö. Pitääkö paikkaansa?

Vierailija
28/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epätodennäköistä että sarjan tuottajat osaisivat suomea, joten tämä ei ole mikään virallinen kaihetta käsittelevä ketju.

Vierailija
29/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epätodennäköistä että sarjan tuottajat osaisivat suomea, joten tämä ei ole mikään virallinen kaihetta käsittelevä ketju.

Suomen pitäisi olla kansaivälinen paljon puhuttu kieli. Englanti on huono. Siitä ei löydy vastinetta ilmiölle kalsarikännit. Suomi on siis ilmaisultaan parempi ellei peräti paras kieli. Tolkienkin fanitti suomen kieltä.

Vierailija
30/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia huomioita teasereista:

-on sotkettu mukaan hahmoja joiden ei pitäisi syntyä vielä satoihin vuosiin

-Tolkien kuvaili haltijat vaaleiksi ja ylimaallisen kauniiksi, silmät harmaat/siniset. Nyt haltiat on ihan peruspulliaisia ja mukana tietysti token musta haltia jolla on kaiken lisäksi fade mikä on käytännössä mahdoton toteuttaa ilman hiustenleikkuria :D

-yhdellä hahmolla oli vyönsolki jota myydään roomalais-antiikkisia larppaustuotteita myyvässä nettikaupassa

-haltian tissit ja haarat kuulsi läpi harsonohuesta puvusta, varmaan ihan vahingossa

-Tolkienin mukaan naiskääpiöillä on parta, tässä ei. Tietty kuningatarkääpiö on myös musta

-Tolkienin mukaan naisörkkejä on, mutta he eivät ole joukoissa mukana, tässä ovat

-girlboss soturi Galadriel joka näyttää miehille kaapin paikan

Tämä lista on varmasti kilometrin pituinen kun sarjasta paljastuu lisää. En usko miten kukaan Tolkien-fani haluaa tätä sontaa edes katsoa.

Boikotoikaa tätä woke-sontaa, muuten tämä mädätys ei lopu.

Vierailija
31/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan oikea Tolkien-fani ei maksa tästä pskasta edes puupenniä.

Vierailija
32/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sarja tulee valitettavasti olemaan todella iso floppi. En ymmärrä alkuunkaan miksi fantasiamaailmoihin pitää tuoda väkisin 2020-luvun politiikka mukaan. Kun esimerkiksi näyttelijöitä aletaan valitsemaan muiden tekijöiden kuin heidän näyttelijätaitojensa perusteella, niin lopputulos on lähes aina valitettavan huono.

Vierailija
33/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on murheet jos sarjan suurimmiksi vioiksi koetaan näyttelijöiden ihonvärit. 

Hirveän toiveikas en tosin itsekään sarjan suhteen ole, Wheel of Timen ensimmäinen kausi oli surkea, pintapuolinen tekele josta oli vaikea nähdä mihin se kaikki raha oikein laitettiin. Vaikka tekijätiimi on täysin eri niin silti tuo sama kohtalo jotenkin kummittelee tämän Valtasormusten päällä. Traileri on visuaalisesti hieno, siitä ei varmaan kiinni jää mutta epäilyttää tarinan tasokkuus ja näyttelijöiden karisma. 

Itse odotan tv-syksyltä paljon enemmän HBOn House of Dragonia, siinä on heti jotenkin enemmän laadun tuntua kun katsoo promokuvia ja traileria. 

Vierailija
34/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää, että ylipäätään joudutaan käymään keskustelua hobittien ihonväristä. Oikeasti koko sarjassa ei pitäisi esiintyä ainuttakaan hobittia, sillä ensimmäiset maininnat heistä ovat kolmannelta ajalta kun sarja käsittelee toista aikaa. Amazonilla ei näytä olevan edes perusfaktat hallussa .

Vierailija
35/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosissanneko te teette Tolkien-fanituksestakin mu**unmittauskilpailun ja tappelette siitä kuka on uskossaan vahvin ja puhtain?

Vierailija
36/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarja näyttää uusimman teaserin perusteella parhaimmillaankin vain ihan ok:lta. Dialogi taas kuulosti umpisurkean geneeriseltä. Puolen miljardin sarjalta olisi lupa odottaa enemmän.

Vierailija
37/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset, jotka meuhkaavat siitä, että sarjassa on värillisiä näyttelijöitä, tuskin ovat oikeita Tolkien-faneja tai aiheesta kiinnostuneita. Kunhan haluavat uhriutua ja rellestää. Itsekin toivoisin toki, että oltaisiin kirjoille uskollisia, mutta pystyn vielä hyväksymään tämän ihonväriasian jos sarja on muuten onnistunut.

Tolkien teki muuten itse aikoinaan selväksi ettei hyväksy lainkaan omien tekstiensä ja hahmojen muuntelua ja löyhää tulkintaa... nyt tässä sarjassa on otettu hyvin vapaat kädet lähdemateriaalin suhteen ja sen tekijät ovat itsekin ilmoittaneet tarkoituksena olevan oma tulkinta ja diversiteetin tuominen mukaan.

Toki, mutta ei alkuperäinen elokuvatrilogia (josta puhutaan nykyään netissä paljon Tolkienille uskollisena sovituksena) saa myöskään puhtaita papereita ja olen varma ettei Tolkien olisi siitä pitänyt. Christopher Tolkien ei ainakaan pitänyt siitä, vaan moitti esimerkiksi että siinä oli aivan liikaa taistelukohtauksia kirjaan verrattuna.

Vierailija
38/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihonvärit saavat täällä paljon huomiota, mutta hahmojen ulkonäössä on paljon muutakin vialla. Galadriel on liian lyhyt, Celebrimbor on liian vanha, naiskääpiöillä ei ole partaa, vaikka Tolkien erittäin selvästi totesi asian olevan näin. Puhumattakaan siitä, että sillä tummaihoisella salohaltialla on lyhyeksi trimmatut hiukset. Mistäköhän mahtaa olla Keskimaan haltiaparturi? Oikeastaan vain Gil-Galad näyttää edes jossain määrin oikealta haltialta.

Vierailija
39/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasias castin perusteella näytti vähemmän wokelta kuin oletin. Liekö sitten kuinka paljon homoilua tms mene ja tiedä. Tekevätkö Gandalfille Dumbledoret. 

Vierailija
40/2045 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä pelkään eniten sydämeni pohjasta on se että sarja pilataan jonkinlaisilla seksi/alastomuuskohtauksilla. Tolkienin kirjat olivat tunnetusti varsin siveellisiä ilman varsinaisia seksikohtauksia ja toivoisin että tätä kunnioitettaisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme