Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heinäkuu, iltapäivä ja +13 astetta "lämmintä"

Vierailija
17.07.2022 |

Huh, kyllä taas jaksaa pitkän syksyn ja talven näin "lämpimän" ajan jälkeen. Tässä juur kattelen etelän matkoja syksylle.

Kommentit (237)

Vierailija
81/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa on minusta, miten joitain palelevia tuntuu häiritsevän ja ihmetyttävän se, jos keskellä heinäkuuta kulkee t-paidassa ulkona, kun lukemat ovat vähän alle 20 astetta. Minä en heinäkuussa takkia laita päälleni, vaikka olisi pakkasasteita. Sen periaatteen olen pitänyt.

En jaksa enää teeskennellä. 15 astetta joka on 5 astetta vähemmän kuin huoneenlämpö olevan lämmin. Huvittaa kun joillakin shortsit 15 asteessa ja kylmässä tuulessa. Yöllä on ollut Etelä-Suomessakin 13-8 astetta.

Vierailija
82/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää kun Suomen kesä on joko 30 astetta tai sitten 14-17 astetta, epävakaista, tuulta ja vesisadetta.

Aina jos lämpötila menee alle 22-asteen niin se on sitten matalapaine ja sen mukana tulevat tuulet ja sateet.

Olisi mahtavaa kun olisi vaikka 21-23 lämpöä ja aurinkoista, välillä satelisi. Mutta täällä mennään aina ääripäästä toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon parempi tämä kuin etelässä kiduttava +40 helle. Kokenut sen kerran ja toista ei tule. Vaatetta päälle jos on kylmä, tappohelteellä ei paljon keinoja ole.

Kuumuuten tottu helpommin kuin ikuiseen kylmään.

Vajaa 3 vkoa oltu 30-38 asteessa (2 vielä ollaan) eikä kuumuus tunnu missään jos ei ihan auringon paahteessa seiso, siinä sitten lähemmäs 60 astetta. Välillä lyö ihon nihkeäksi mikä toki on inhaa mutta muuten mua ei häiritse. Sisälläkin nyt yli 32 astetta kun yöllä ei enää lämpö laske.

Raksatöitä teemme ihan normaalisti, joka päivä näemme kymmeniä "kilpa"pyöräilijöitä ajamassa vuorustoseudun mäissä. Ei näytä lämpä haittaavan!

Vierailija
84/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mieluummin vähän sateinen ja viileä kesä kuin kuiva ja kuuma. Etelä-Euroopassa on n. 40C ja ihmisiä kuollut kuumuuteen. Tulipalojakin on syttynyt.

Suomessa media olisi aivan kiimassa tuollaisesta kuumuudesta ja metsäpaloista: "Nyt nautitaan!", "Menkää mahdollisimman lähelle metsäpaloa, niin saatte kaiken hyödyn irti!"

Vierailija
85/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt nautin kun hellehullut itkevät :D 

Ylipainoa, vai mikä on selitys? Mikset kestäedes niitä lämpötiloja mitäsuomessa helteeksi kutsutaan?

Mikä on sinun selityksesi sille, että päähäsi ei mahdu muuta kuin toisten ihmisten paino? Entä miksi et kestä näitä +15 lämpötiloja, joita ei voi Suomessa edes kylmäksi kutsua? Nippa nappa vähän koleaksi. 

Hoikat ihmiset pelelee herkästi, kun ei ole paksua rasvakerrosta lämmittämässä.

Itse olin nuorena hyvin hoikka ja palelin aina. Nyt vanhemmiten olen normaali painoinen, palelen edelleen herkästi, mutta en niin pahasti, kuin nuorena.

Kyllähän kylmä totuus on se, että jos ihminen on hyvin ylipainoinen, hän tarkenee paremmin ja rasva lämmitää. Ja liikkuessa tulee helposti hiki ja kuuma, jos on paljon ylipainoa.

EI tarvitse edes olla "hellehullu" kun kaipaa lämpimämpiä ilmoja näin kesällä. Talvella kyllä saadaan palella, joten kesällä olisi kiva lämmitellä auringossa.

eri

Älä jaksa jauhaa sontaa. Ei palelulla tai hikoilulla ole juurikaan tekemistä painon kanssa. Minulla on BMI18 ja silti vihaan helteitä, koska hikoilen silloin kuin porsas. Sen sijaan näillä +15 keleillä ei palele ollenkaan. Hyvin tarkeni tänäänkin lenkillä t-paidassa ja trikoissa, kun piti vähän rivakampaa tahtia. Talvellakaan ei palele, kun laittaa tarpeeksi vaatetta päälle. 

Vierailija
86/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin on liian kuuma! Onneksi kohta on kesälomat ja vuoden paras aika, eli syksy🥰 Pääsee taas kunnolla touhuamaan ulos kun ei aurinko haittaa jaksamista.

Vierailija
87/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa on minusta, miten joitain palelevia tuntuu häiritsevän ja ihmetyttävän se, jos keskellä heinäkuuta kulkee t-paidassa ulkona, kun lukemat ovat vähän alle 20 astetta. Minä en heinäkuussa takkia laita päälleni, vaikka olisi pakkasasteita. Sen periaatteen olen pitänyt.

En jaksa enää teeskennellä. 15 astetta joka on 5 astetta vähemmän kuin huoneenlämpö olevan lämmin. Huvittaa kun joillakin shortsit 15 asteessa ja kylmässä tuulessa. Yöllä on ollut Etelä-Suomessakin 13-8 astetta.

Mikä sinua siinä huvittaa, että ihmisillä on erilainen lämmön/viileyden sietokyky`?

Vierailija
88/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oli tarpeeksi hellettä jo, joutaa mennä. Normaalista Suomen kesästä on kyse nytkin.

https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/b6c314d9-a9f2-4803-af44-a9c339f4e…

"Kalsea kuukausiennuste: koko heinäkuu keskimääräistä sateisempi ja viileämpi"

Siinä sitä sun normaalia kesääs

Lopettakaa jo!

Jos on hellettä - wöööö, ilmastonmuutos, me kuallaan kaikki

Jos sataa- wöööö, äärisäätä, ilmastonmuutos, me hukutaan kaikki

Jos ei sada- wööö, kattokaa ny, äärisää, ilmastonmuutos, me kuallaan kaikki

Jos on viileämpää -wöööö, ilmastonmuutos, äärisää, me kuallaan kaikki.

Vierailija
89/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa niitä kommentoijia, jotka niin kovasti tästä kylmästä sadesäästä tykkää. Minä olin kahden tunnin lenkillä Helsingin keskuspuistossa, jossa tavallisesti on jopa vilkasta. Ei tullut edes koirankusettajia vastaan. Pari pyörää pyyhälsi ohi. Missään ei näkynyt ketään nautiskelemassa.

Itse ulkoilen huonollakin säällä, mutta kyllä tänään veetutti. Heinäkuussa saisi olla lämmintä. Oli luminen talvi ja todella pitkä kevät. Moneen kuukauteen täällä ei ollut kävelyteitä. Lunta ja jäätä vaan. Toppatakkia käytin vielä toukokuussa. Olisi kohtuullista, että tämä lyhyt kesä olisi edes kunnon kesä.

Minä en käyttänyt talvitakkia enkä toppahousuja koko talvena, vaikka asun Oulun läistöllä. Teen myös töitä ulkona ympäri vuoden eikä palele, kesällä inhottaa tuo kauhea kuumuus ja piinaava valo. Onneksi ehkä kahden kuukauden päästä on syksy aluillaan.

Vierailija
90/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon parempi tämä kuin etelässä kiduttava +40 helle. Kokenut sen kerran ja toista ei tule. Vaatetta päälle jos on kylmä, tappohelteellä ei paljon keinoja ole.

Onko teillä vain kaksi ääripäätä? Tällainen +13 tai sitten +40? Eikö kelpaisi tasainen +20 keli, joka ei ole viileä muttei paahtavakaan? Outoja tyyppejä...

Ei se ole kelpaamisesta kiinni! Kun sitä ei vaan voi itse valita! Ei se sinulle tai minulle sopiva sää sieltä pyytämällä tule.

Tässä nyt taas unohdetaan se että yli 20 asteen lämpötiloja kaipaavilla on 2, max 3kk aikaa nauttia niistä. Ja noistakin kuukausista puolet yleensä jää alle joten realistisesti 6 vkoa nautintoa.

Se tarkoittaa sitä että hellevihaajilla on kivaa 46 viikkoa! Ja kehtaatte haukkua meitä joille - syystä tai toisesta - lämpö ja aurinko olisi tärkeää. Ihme ininää!

Koittakaa kestää pari lämmintä päivää, niin mekin koko helvetin loppuvuoden

Vierailija
91/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä vain kaksi ääripäätä? Tällainen +13 tai sitten +40? Eikö kelpaisi tasainen +20 keli, joka ei ole viileä muttei paahtavakaan? Outoja tyyppejä...

Ei se ole kelpaamisesta kiinni! Kun sitä ei vaan voi itse valita! Ei se sinulle tai minulle sopiva sää sieltä pyytämällä tule.

Tässä nyt taas unohdetaan se että yli 20 asteen lämpötiloja kaipaavilla on 2, max 3kk aikaa nauttia niistä. Ja noistakin kuukausista puolet yleensä jää alle joten realistisesti 6 vkoa nautintoa.

Se tarkoittaa sitä että hellevihaajilla on kivaa 46 viikkoa! Ja kehtaatte haukkua meitä joille - syystä tai toisesta - lämpö ja aurinko olisi tärkeää. Ihme ininää!

Koittakaa kestää pari lämmintä päivää, niin mekin koko helvetin loppuvuoden

Muuta Kongoon niin saat nauttia kunnon helteistä ympäri vuoden!

Vierailija
92/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin on liian kuuma! Onneksi kohta on kesälomat ja vuoden paras aika, eli syksy🥰 Pääsee taas kunnolla touhuamaan ulos kun ei aurinko haittaa jaksamista.

Olisipa syksy ympäri vuoden. Minullakin on kesäloma vasta edessä, elokuussa ja syyskuussa. Teen tosin töitä ulkona ympäri vuoden, joten joudun kärsimään kuumuudesta ja valosta.

Vierailija
93/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän teini on multialapeukuttamassa jokaisen viestin missä ei ruikuteta "kylmästä" kelistä? Juuri oli viikkojen järkyttävät porotukset ja jo nyt itketään kun on pari päivää viileämpää? Kannattaa muuttaa muualle eurooppaan esim Ranskaan, siellä saadaan kohta "nauttia" +40c helteistä. 

Etelä-Suomessa on ollut 12 hellepäivää.

Ei edes 2 viikkoa!

Olen onneksi Italiassa, tänään 36 astetta

Vierailija
94/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kesä on ollut sanonko mistä. Vain pari hellepäivää. Olisi se nyt kiva saada tankata hellettä ja aurinkoa ennen pitkää, synkkää talvea. En ole edes vielä uinut kertaakaan, täällä Oulussa on ollut niin kylmä kesä.

2010, 2011 ja 2018 kesät olivat sellaisia, jotka antoivat paljon voimaa talveen. Olin pirteä seuraavaan kesään asti. 

Pari ? Olihan tossa joku 2 viikkoa kovaa hellettä

Nimenomaan. Lyhyt muisti jollakin. Juhannusviikko ja viikko sen jälkeen 31 astetta, ainakin eteläisessä Suomessa

Sain vielä nauttia niistä kesäsäistä mökillä, ei hienompaa.

Tiesithän, että sää ei kaikkialla Suomessa ole identtinen ja Suomi on laajempi alue kuin vain Helsinki?

No kyllä tiedän, asunut sekä etelärannikolla että Inarissa. Kaikki säät kokenut. Kommentoin tyhmästi vain tuota omaa lämmintä juhannustani. Serkku Utsjoella voisi kertoa ihan toisenaisesta kesäsäästä. Tosin sielläkin hellettä näkynyt tänä kesänä.

Pointti olikin, että kaikkialla Suomessa ei ole ollut hellesäätä kahta viikkoa, vaan osassa maata vain muutaman päivän. 

Vierailija
95/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lähdetään reilun viikon päästä Kroatiaan lämmittelemään. On sitten ainakin pari viikkoa luvassa lämmintä ja aurinkoista vaikka ei enää Suomen kesä sitä tarjoaisi enää tänä vuonna😀

Vierailija
96/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on huomattavasti enemmän maita, joissa on hellettä enemmän kuin max 2 viikkoa vuodessa kuin niitä, joissa ei käytännössä koskaan ole. Miksi helteiden rakastajat ovat valinneet asuinpaikakseen juuri tämä yhden maan, jossa helteitä ei kovin paljoa ole?

Vierailija
97/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa niitä kommentoijia, jotka niin kovasti tästä kylmästä sadesäästä tykkää. Minä olin kahden tunnin lenkillä Helsingin keskuspuistossa, jossa tavallisesti on jopa vilkasta. Ei tullut edes koirankusettajia vastaan. Pari pyörää pyyhälsi ohi. Missään ei näkynyt ketään nautiskelemassa.

Itse ulkoilen huonollakin säällä, mutta kyllä tänään veetutti. Heinäkuussa saisi olla lämmintä. Oli luminen talvi ja todella pitkä kevät. Moneen kuukauteen täällä ei ollut kävelyteitä. Lunta ja jäätä vaan. Toppatakkia käytin vielä toukokuussa. Olisi kohtuullista, että tämä lyhyt kesä olisi edes kunnon kesä.

Joo, tästä säästä tykkäävien kohdalla mietin aina että samaa lääkettä satasella, kiitos.

Riittää että on hyvässä kunnossa ja ei ole ylipainoa ja rasvaprosentti on normaali ja viettää ulkona arkena (työpäivinä) 7-8 tuntia päivässä. Siinä kyllä tottuu muuhunkin kuin kuumiin sisätiloihin.

Vierailija
98/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen lomaviikko alkaa. Aika kylmät kelot olleet koko loman. Helteet oli juuri silloin, kun olin töissä. Kyllä harmittaa :((

Vierailija
99/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen parempi kuin tuo 40 astetta etelämpänä. Mutta uskomatonta että sinilevä kukoistaa silti.

Sinilevä ei liity lämpöön. Muutenhan muualla maailmassakin olisi sinilevää! Nyt ei ole

Meillä on paskainen ja hapeton vesi, siinä syy levään

Vierailija
100/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyisen viileää on. Ei todellakaan pärjää T-paidalla. Mutta ensiviikolla pitäisi lämmetä. Hyvällä tuurilla ihan hellettä.