Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heinäkuu, iltapäivä ja +13 astetta "lämmintä"

Vierailija
17.07.2022 |

Huh, kyllä taas jaksaa pitkän syksyn ja talven näin "lämpimän" ajan jälkeen. Tässä juur kattelen etelän matkoja syksylle.

Kommentit (237)

Vierailija
121/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä vain kaksi ääripäätä? Tällainen +13 tai sitten +40? Eikö kelpaisi tasainen +20 keli, joka ei ole viileä muttei paahtavakaan? Outoja tyyppejä...[/quote]

Se tasainen +20 kelikin on hellehulluille liian kylmä, heille pitäisi olla vähintään 28-30 astetta että tarkenisivat.

Vierailija
122/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei, en ole hellehullu, mutta olisko +20 meidän lyhyeltä kesältä liikaa vaadittu?!

Ap

Tiistaista eteenpäin on +20 ainakin viikon verran. Miten jengi hajoaa nykypäivänä, jos on päivän tai pari hieman viileämpää niin kuin kesällä yleensä on.

On tät nyt kestänyt enemmän kuin pari päivää, ja yöt taas tosi kylmiä, uimavedet jäähtyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa niitä kommentoijia, jotka niin kovasti tästä kylmästä sadesäästä tykkää. Minä olin kahden tunnin lenkillä Helsingin keskuspuistossa, jossa tavallisesti on jopa vilkasta. Ei tullut edes koirankusettajia vastaan. Pari pyörää pyyhälsi ohi. Missään ei näkynyt ketään nautiskelemassa.

Itse ulkoilen huonollakin säällä, mutta kyllä tänään veetutti. Heinäkuussa saisi olla lämmintä. Oli luminen talvi ja todella pitkä kevät. Moneen kuukauteen täällä ei ollut kävelyteitä. Lunta ja jäätä vaan. Toppatakkia käytin vielä toukokuussa. Olisi kohtuullista, että tämä lyhyt kesä olisi edes kunnon kesä.

Mulle riittää se, kun mietin vain viime vuoden kesää tai juhannuksen helteitä, niin nautin ihan hirveästi raikkaasta sadesäästä ja siitä, että on viileämpää. Uni tulee paremmin, jaksaa touhuta ulkona, marjat ja sienet tykkää ja pirteä olo, kun ei tartte kärvistellä kuumuudessa.

Vierailija
124/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa on minusta, miten joitain palelevia tuntuu häiritsevän ja ihmetyttävän se, jos keskellä heinäkuuta kulkee t-paidassa ulkona, kun lukemat ovat vähän alle 20 astetta. Minä en heinäkuussa takkia laita päälleni, vaikka olisi pakkasasteita. Sen periaatteen olen pitänyt.

En jaksa enää teeskennellä. 15 astetta joka on 5 astetta vähemmän kuin huoneenlämpö olevan lämmin. Huvittaa kun joillakin shortsit 15 asteessa ja kylmässä tuulessa. Yöllä on ollut Etelä-Suomessakin 13-8 astetta.

Itse juuri olen tämmöinen shortsit 15 asteessa tyyppi, ja silloinkin tulee hiki, jos ajattelee vähän raskaamman työn tekemistä. 😁

Vierailija
125/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa niitä kommentoijia, jotka niin kovasti tästä kylmästä sadesäästä tykkää. Minä olin kahden tunnin lenkillä Helsingin keskuspuistossa, jossa tavallisesti on jopa vilkasta. Ei tullut edes koirankusettajia vastaan. Pari pyörää pyyhälsi ohi. Missään ei näkynyt ketään nautiskelemassa.

Itse ulkoilen huonollakin säällä, mutta kyllä tänään veetutti. Heinäkuussa saisi olla lämmintä. Oli luminen talvi ja todella pitkä kevät. Moneen kuukauteen täällä ei ollut kävelyteitä. Lunta ja jäätä vaan. Toppatakkia käytin vielä toukokuussa. Olisi kohtuullista, että tämä lyhyt kesä olisi edes kunnon kesä.

Tämä just.

Eipä näkynyt talvellakaan ulkona niitä talvesta nauttijoita vaan me samat koiranulkoiluttajat tuolla tallattiin menemään paksuissa toppavaatteissa ja kirottiin pakkasta ja tuulta. Kevätauringon paistaessa alkoi näkymään jo muitakin ulkoilijoita.

En minäkään usko yhtään näitä huonon sään ihannoijia.

On vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka toivovat "kunnon talvea" - eli paukkupakkasia.

Vierailija
126/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt nautin kun hellehullut itkevät :D 

Ylipainoa, vai mikä on selitys? Mikset kestäedes niitä lämpötiloja mitäsuomessa helteeksi kutsutaan?

Mikä on sinun selityksesi sille, että päähäsi ei mahdu muuta kuin toisten ihmisten paino? Entä miksi et kestä näitä +15 lämpötiloja, joita ei voi Suomessa edes kylmäksi kutsua? Nippa nappa vähän koleaksi. 

Hoikat ihmiset pelelee herkästi, kun ei ole paksua rasvakerrosta lämmittämässä.

Itse olin nuorena hyvin hoikka ja palelin aina. Nyt vanhemmiten olen normaali painoinen, palelen edelleen herkästi, mutta en niin pahasti, kuin nuorena.

Kyllähän kylmä totuus on se, että jos ihminen on hyvin ylipainoinen, hän tarkenee paremmin ja rasva lämmitää. Ja liikkuessa tulee helposti hiki ja kuuma, jos on paljon ylipainoa.

EI tarvitse edes olla "hellehullu" kun kaipaa lämpimämpiä ilmoja näin kesällä. Talvella kyllä saadaan palella, joten kesällä olisi kiva lämmitellä auringossa.

eri

Älä jaksa jauhaa sontaa. Ei palelulla tai hikoilulla ole juurikaan tekemistä painon kanssa. Minulla on BMI18 ja silti vihaan helteitä, koska hikoilen silloin kuin porsas. Sen sijaan näillä +15 keleillä ei palele ollenkaan. Hyvin tarkeni tänäänkin lenkillä t-paidassa ja trikoissa, kun piti vähän rivakampaa tahtia. Talvellakaan ei palele, kun laittaa tarpeeksi vaatetta päälle. 

Nojaa, kyllähän isompi massa tuottaa tukalamman olon helteellä kuin vähäisempi massa. Sen on kokenut jokainen, joka on ollut kesällä loppuraskaana.

Vierailija
127/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tästä säästä tykkäävien kohdalla mietin aina että samaa lääkettä satasella, kiitos.

Riittää että on hyvässä kunnossa ja ei ole ylipainoa ja rasvaprosentti on normaali ja viettää ulkona arkena (työpäivinä) 7-8 tuntia päivässä. Siinä kyllä tottuu muuhunkin kuin kuumiin sisätiloihin.

Ei tunnu tosiaan ulkoilmaihmisiä haittaavaan viileys eikä sadekaan. Asutaan suositun pyöräilyreitin varrella ja koko päivän on porukkaa viilettänyt menemään. Itse olen tehnyt koko päivän pihatöitä ja mies on ollut kalassa.

Muutenkin huvittaa, kun just oli kahden viikon helteet, kulunut viikko vielä +20 ja nyt pari päivää vähän viileämpää, alkuviikosta taas +20 ja loppuviikko hellettä ja hirvee itku kun ei ole "kunnon kesää". 😂

Vierailija
128/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tarkenee sortseissa ja t-paidassa. Juuri tulin lenkiltä, oli kiva kävelystä.

Siis kävelysää.

Kävelyhän se onkin niin hauskaa, aikoinaan väkipakolla harrastin kävelyä, vaikken ikinä Siitä tykännyt. Nyt en kävele enääyhtään minnekään. Tyhmää hommaa. Muutaman tällä ilmalla en voisi ulkona tehdäkään. Ei ole puutarhaakaan.

Vierailija
129/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa, vai mikä on selitys? Mikset kestäedes niitä lämpötiloja mitäsuomessa helteeksi kutsutaan?

Mikä on sinun selityksesi sille, että päähäsi ei mahdu muuta kuin toisten ihmisten paino? Entä miksi et kestä näitä +15 lämpötiloja, joita ei voi Suomessa edes kylmäksi kutsua? Nippa nappa vähän koleaksi. 

Itse olin nuorena hyvin hoikka ja palelin aina. Nyt vanhemmiten olen normaali painoinen, palelen edelleen herkästi, mutta en niin pahasti, kuin nuorena.

Kyllähän kylmä totuus on se, että jos ihminen on hyvin ylipainoinen, hän tarkenee paremmin ja rasva lämmitää. Ja liikkuessa tulee helposti hiki ja kuuma, jos on paljon ylipainoa.

EI tarvitse edes olla "hellehullu" kun kaipaa lämpimämpiä ilmoja näin kesällä. Talvella kyllä saadaan palella, joten kesällä olisi kiva lämmitellä auringossa.

eri

Olen hoikka ja vähärasvainen vaikka olenkin jo 40 ja ei minua palella helposti, en talvellakaan käytä toppavaatteita koska silloin valuu hiki. Keväästä syksyyn hikoilen hirveästi, inhoan kesää. Teen myös töitä ulkona ympäri vuoden ja havaintojeni mukaan paksummat kitisevät ja eivät kestä kylmää niin kuin minä. Ylipaino kun heikentää verenkiertoa, ei se läskikerros näytä lämmittävän. Hyvin tarkenen ulkona hihattomassa paidassa nytkin, vaikka monet ovat kääriytyneet paksuihin takkeihin.

Täällä toinen ulkoilman karaisema (ulkotöitä tekevä) hoikka nelikymppinen. Lihas se on mikä lämmittää. Viileydessä oleskelu lisää myös lämmittävän harmaan rasvan määrää rintakehässä, ja joka ei suinkaan ole läskiä.

Jep, t-paita kelejä ovat vielä nämä! Sateen takia pistin vähän pitkähihaista ja olin läkähtyä. 😄

Vierailija
130/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta rehellisesti kuitenkin omasta mielestä parempi, kuin viime kesä.

Pojankin kanssa käyty pyöräilemässä yli 50 km lenkkejä. Ei viime kesänä helteissä sellaista jaksanut ajatellakaan.

Täällä etelä-Euroopassa fillaroivat ihan kevyesti päivittäin näissä 30+ lämpötiloissa.

Ja juuri uutisoitiin miten tuhannet ovat joutuneet lähtemään maastopalojen vuoksi kodeistaan. Joten ei ole kaikki kultaa mikä kiiltää.

Vierailija
131/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tämä päihittää 45 asteen helteet. Ihanaa kun sataa, luonto säilyy vehreänä pidempään. Ja ensi viikolla on taas hellettä.

Vierailija
132/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Älä jaksa jauhaa sontaa. Ei palelulla tai hikoilulla ole juurikaan tekemistä painon kanssa. Minulla on BMI18 ja silti vihaan helteitä, koska hikoilen silloin kuin porsas. Sen sijaan näillä +15 keleillä ei palele ollenkaan. Hyvin tarkeni tänäänkin lenkillä t-paidassa ja trikoissa, kun piti vähän rivakampaa tahtia. Talvellakaan ei palele, kun laittaa tarpeeksi vaatetta päälle. 

Nojaa, kyllähän isompi massa tuottaa tukalamman olon helteellä kuin vähäisempi massa. Sen on kokenut jokainen, joka on ollut kesällä loppuraskaana.

Ja olet niin pöljä, että luulet raskaudessa nimenomaan sen painon olevan se ainut tukaluutta aiheuttava asia? 

Vierailija
133/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojankin kanssa käyty pyöräilemässä yli 50 km lenkkejä. Ei viime kesänä helteissä sellaista jaksanut ajatellakaan.

Juuri päinvastoin eli viime kesän helteillä tuli pyöräiltyä 50-100 km lenkkejä useamman kerran viikossa. Tänä kesänä on ollut riittävän lämmin ja ennen kaikkea riittävän kuiva ilma pyöräilystä nauttimiseen vain viikon ajan alkaen juhannusaattona.

Vierailija
134/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Nojaa, kyllähän kaikki muut paitsi sinä tajuavat, että raskaus on eri asia kuin lihavuus. Lihavalle kuumuus ei välttämättä tee tukalaa oloa. Kyse on ennen kaikkea aineenvaihdunnasta, kun puhutaan siitä kuka sietää kuumaa ja kuka ei. 

Vierailija
135/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tarkenee sortseissa ja t-paidassa. Juuri tulin lenkiltä, oli kiva kävelystä.

Siis kävelysää.

Kävelyhän se onkin niin hauskaa, aikoinaan väkipakolla harrastin kävelyä, vaikken ikinä Siitä tykännyt. Nyt en kävele enääyhtään minnekään. Tyhmää hommaa. Muutaman tällä ilmalla en voisi ulkona tehdäkään. Ei ole puutarhaakaan.

Et siis poistu koskaan kotoasi? Vai kantaako joku sinut ovesta ulos?

Vierailija
136/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oikeasti tykkään. Tuntuu kohtuulliselta, että oli jo helteitä niistä tykkääville ja nyt viileää vastapainoksi. Olo on virkeä ja sisällä on tunnelmallista. Jaksaa urheilla ja touhuta ja nukkuu yöt hyvin. Ei lääkitystä.

Vierailija
137/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keski-eurooppalainen kuulisi meidän valitukset viileästä kesäsäästä, niin varmastikin ihmettelisivät. Eikös se Suomi ole aika pohjoisessa? Pakkoko siellä on asua? Vähän kuin grönlantilainen tai huippuvuorelainen valittaisi, että on kyllä kylmä kesä, miks palelee ulkona vaikka on heinäkuu?!!

Vierailija
138/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oikeasti tykkään. Tuntuu kohtuulliselta, että oli jo helteitä niistä tykkääville ja nyt viileää vastapainoksi. Olo on virkeä ja sisällä on tunnelmallista. Jaksaa urheilla ja touhuta ja nukkuu yöt hyvin. Ei lääkitystä.

Millä tavalla valoisa kesäpäivä/ilta on tunnelmallisempi +15 asteen lämmössä kuin +25 asteen lämmössä?

Vierailija
139/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossapa se syy on, miksi lähden lomallani etelään.

Vierailija
140/237 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri päinvastoin eli viime kesän helteillä tuli pyöräiltyä 50-100 km lenkkejä useamman kerran viikossa. Tänä kesänä on ollut riittävän lämmin ja ennen kaikkea riittävän kuiva ilma pyöräilystä nauttimiseen vain viikon ajan alkaen juhannusaattona.

Miksi asut Suomessa, jos sinulle vasta +25 on riittävän lämmin?