Keksin keinon säästää ruokakuluissa!
Meillä tulee käytyä joka päivä kaupassa. Monesti käydään vielä toisistamme tietämättä molemmat mieheni kanssa. Lisäksi minulla tulee osteltua kaikenlaisia heräteostoksia, josta kertyy sitten turhaa laskua. Ostokseni maksavat tyypillisesti n. 70-120e ja miehellä n. 40-60 e, koska ostaa vain tarpeellista ruokaa.
Noh, rahaa ei työttömänä ole liiaksi ja kun kaikki vielä kallistuu, niin olen koettanut keksiä keinoja säästämiseksi.
Tässä paras vinkkini:
Jätä pankkikortit kotiin ja ota käteisenä ainoastaan yksi viidenkympin seteli mukaan!
Näin tehtynä on pakko laskeskella siinä ostosten lomassa, että raha riittää. Tulee säästettyä pitkä penni talven mittaan. Suosittelen!
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kannata säästää ruuassa, vaan ostaa mahdollisimman paljon varastoon ja säilöä.
Pian, kun todellinen inflaatiopiikki iskee, on varautunut etukäteen, eikä tarvitse ostaa kalliilla, kun on ostanut halvalla hyvän sään aikana. Puhumattakaan jos jakeluketju alkaa rakoilemaan, eikä tavaraa tulekaan kauppoihin, voit kävellä omaan varastoosi ja ottaa mitä tarvitset, koska olet varautunut etukäteen.Jos rahaa on käytettävissä vain rajallisesti, mistä ap n tapauksessa ei taida olla kyse, kannattaa miettiä kuinka paljon voi viikottaisesta budjetista lohkaista varautumiseen ja tehdä lista, mitä aikoo hankkia ensimmäisenä. Esim tomaattimurskaa, pastaa, riisiä, papuja jne, jotka säilyvät hyvin mutta ovat edullisia ja kaikille saatavilla ja jos et pidä pavuista ja riisistä, osta sitä mistä pidät.
Ketjun ensimmäinen järkevä viesti.
Justiinsa. Ap käy kaupassa 7 kertaa viikossa ja lasku on 70/pv. Mies käy 4 kertaa viikossa à`40,-, Tekee 2600,- kuukaudelta kahdelta aikuiselta ja lapselta.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla samanlaista tuhlailu-ongelmaa?
Entä säästövinkit?
ap
Säästövinkit:
- tee lista ja käy kaupassa 1-2 kertaa viikossa sen mukaan
- jos vaikka ostatkin herkkuja, osta hallitusti äläkä lähde uudelleen herkkujen perässä kauppaan
- tai jos on pakko lähteä herkkujen perässä kauppaan varaa mukaan vain täsmäsumma käteisenä
- osta edullisempaa, esim. jätä ne jäätelöpuikot kauppaan ja osta litran pakkauksia pienemmällä kilohinnalla
- syökää vähemmän
Kävin eilen kaupassa ja ihmettelin miten lasku yli 4E . Olin katsonut 1 hinnan väärin.
Nyt täytyy jatkossa pysyä 2E max/pv näin eläkkeellä .
Ja velkaSuomi vaatii muutenkin säästävää elämäntapaa.
Ja ilmasto.
Ap, laita 211-544€ kuussa säästötilille, pankki hoitaa. Vuoden päästä mittaa painosi ja mieti mitä terveellistä terapiaa tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta kermapersus? Työtön olen, kuten sanoin ja rahat vähissä.
ap
-
Niinpä nii, ja meillä kun on rahaa paljon , tilaamme taloudellista ja terveellistä ruokaa, teemme kaikki itse suuriina satseina. Ei kulu rahaa eikä aikaa paljon ja pysymme normaalipainoisina.
2 hengen ruoka ym kodin tarvikelasku on alle 300e kk
Keskustele miehesi kanssa rahankäytöstä ja laittakaa perheenne ruokailu kuntoon ihan sen lapsennekin vuoksi. Jos ei onnistu omin voimin, pyydätte apua terveydenhuollosta, ravintoneuvontaa on olemassa ja saatavissa. Käsittääkseni diabeetikoille sitä tarjotaankin?
Elämänlaatunne kohenee, kun ravintosisältö paranee, alat jaksaa paremmin ja vähän kerrallaan muuttamalla hyvistä käytänteistä alkaa tulla rutiineja. Opeta jälkikasvulle terveelliset elämäntavat myös.