Keksin keinon säästää ruokakuluissa!
Meillä tulee käytyä joka päivä kaupassa. Monesti käydään vielä toisistamme tietämättä molemmat mieheni kanssa. Lisäksi minulla tulee osteltua kaikenlaisia heräteostoksia, josta kertyy sitten turhaa laskua. Ostokseni maksavat tyypillisesti n. 70-120e ja miehellä n. 40-60 e, koska ostaa vain tarpeellista ruokaa.
Noh, rahaa ei työttömänä ole liiaksi ja kun kaikki vielä kallistuu, niin olen koettanut keksiä keinoja säästämiseksi.
Tässä paras vinkkini:
Jätä pankkikortit kotiin ja ota käteisenä ainoastaan yksi viidenkympin seteli mukaan!
Näin tehtynä on pakko laskeskella siinä ostosten lomassa, että raha riittää. Tulee säästettyä pitkä penni talven mittaan. Suosittelen!
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun luovuin autosta, on rahaa kulunut huomattavasti vähemmän. Tietysti auton pito maksaa, mutta ei tule enää ajeltua huvin vuoksi mihinkään kauppakeskukseen/markettiin aikaa viettämään ja tekemään turhia ostoksia. Nyt ostan lähikaupasta vain välttämättömimmät ruuat ym., jotka pystyn kuljettamaan pyörällä kotiin.
Sama täällä! Lisäksi pyörällä pystyy kuskaamaan vain pieniä ostoksia niin ei tule ostettua turhia ja kalliita isoja tavaroita. Ostin myös pienemmän kestokassin johon mahtuu vähemmän ruokaa. Reppuun menis kyllä vielä vähemmän.
jos sinull amenee 70 euroa joka päivä kauppaan niin taidat olla varoissasi tai velkaannut kovaa vauhtia, tuohan on yli 2 tuhatta kuussa? Ei minulla ole tuollaisia rahoja tuhlattavaksi. Onneksi on sen verran tuloja ja vahva päätös olla ottamatta lainaa elämiseen. Omilla tuloilla pitää pärjätä ja onneksi pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on kyllä ihan hirveän iso perhe, kun pelkät tarpeelliset ostokset on 40-60 euroa per päivä.
Ei ole kuin yksi 8v lapsi ja kaksi aikuista. Mies ei siis käy joka päivä kaupassa, vaan 3-4 kertaa viikossa. Mulla tulee käytyä päivittäin. Syödään hyvää ruokaa useasti päivässä. Minä olen meistä se ylipainoinen, johtuu varmaankin noista päivittäisistä herkuista ja kermakastikkeista, mutta herkullisesta ruoasta on vaikea tinkiä.
ap
Voi taivahan vallat. Miten te noin paljon haaskaatte rahaa ruokaan. Lapsi sitäpaitsi saa koulussa n 9 kk ajan lämpimän ateria leivän ja juoman kera. Huomaan valtavan säästön ,kun olemme mieheni kanssa nyt runsaat 2 vuotta tilanneet ruokakassit Prismasta n 3-4 viikon välein. Syömme erittäin terveellisesti , teen suuremman satsin ruokaa kerralla. Käytämme peruselintarvikkeita. Kanaa, kalaa, jaouhelihaa, soijarouhetta, tummaa makaroonia. Munia, raejuustoa, perunaa,porkkanaa, punajuurta , lanttua, kalkkunaleikettä, jäätelöä. edamia, beceliä, oliiviöljyä,hernekeittoa, täysjyväleipiä ja täysjyväsämpylöitä.sipulia, valkosipulia, banaania, tomaattia, kaurahitaleita, piimää ( ei virvoitusjuomia, mehuja, cokista, olutta,jugurtteja,keksejä ei makeita lisukkeita ei chipsejä jne) ,
Kun teen terralla isomman satsin , laitan annospurkkeihin pakkaseen ja otan systemaattisesti sulamaan ed päivänä jääkaappiin ruuan seur päiväksi. Meillä on kaksi jk/pk yhdistelmää. Ruokiin ,talous ja wc papereihin ja pesuaineisiin menee n 250e nyt kk ,kun hinnat on nousseet. Netistä tilatessa näkee helposti kaiken kilohinnat. Tuonti maksaa 9.90e ja bonusta kertyy n5e.
Nyt kesällä ,kun olemme paikkakunnalla missä kotiin tuonti on 2x kalliimpaa ,olemme käyneet kaupassa viikottain ja rahaa menee selvästi enemmän. Suosittelen kaikille kotiin tilaamista. Saa tuoretta ja palvelu on hyvää.
Toki , kun käymme lenkillä , voin piipahtaa lähikauppaan ostamaan piimää ja muuta pakollista, mutta se on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on kyllä ihan hirveän iso perhe, kun pelkät tarpeelliset ostokset on 40-60 euroa per päivä.
Ei ole kuin yksi 8v lapsi ja kaksi aikuista. Mies ei siis käy joka päivä kaupassa, vaan 3-4 kertaa viikossa. Mulla tulee käytyä päivittäin. Syödään hyvää ruokaa useasti päivässä. Minä olen meistä se ylipainoinen, johtuu varmaankin noista päivittäisistä herkuista ja kermakastikkeista, mutta herkullisesta ruoasta on vaikea tinkiä.
apEli sun ruokalasku kuukaudessa on noin 1400 e? Joka päivä kaupassa, kertasumma 70-120e.
Työttömillä on näköjään hurjan vaikeaa taloudellisesti, me työssäkäyvät 3-henkiset perheet käytämme ruokaan suunnilleen 500 e/kk (osa vähemmän, osa enemmän, mutta tuolla jo syö aika mukavasti).
1400e????? 120x31=3720e
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että kirjoittelen itsekseni, mutta kun tää ketju on niin hyvää terapiaa!
Tajusin juuri, että syön ihan liikaa jäätelöä. Ilmeisesti myös karkkia, koska syön levyn suklaata päivässä ja pari karkkipussia myös. Sipsiä ja limsaa tms. en osta ihan joka päivä, mutta vanukkaita, leivoksia jne. menee.
Siinä siis syy pariinkin mainittuun ongelmaani.
Eikä tosiaan ole provo, saan rahaa mieheltäni ja äidiltäni. Mieheni on kyllä omissa kuluissaan hyvin pihi, mutta minä olen näköjään se perheen tuhlari.
Ja kyllä meilläkin vessapaperit ja muut ostetaan ruokakaupasta, eli ei näitä kaikkia rahoja pelkästään syödä.
Mutta muistan täältä jonkun suuren kakkakeskustelun, jossa verrattiin vessapaperin menekkiä, niin sitäkään ei monella kulu niin paljon kuin meillä. Noin 2 rullaa päivässä, tosin käytän paperia myös niistämiseen ja pyyhin jotain pöydältä tms.
ap
Meillä kestää yksi rulla viikon... Kerran oikein tarkistin asian. Meitä 2 aikuista.
Ruokatapanne kuulostavat, anteeksi vain, järkyttäviltä. Possua ja kermaa kaksi purkkia ja vedätte sen kerralla. Ja herkkuja päälle. Kohta iskee diabetes ja rasvamaksa, ellei ole jo.
Itse otan kauppaan kävelyt hyvänä hyötyliikuntana. Kauppa sijaitsee 1,5 km:n päässä. Kävellen aina käyn.
Meitä on kaksi aikuista ja kauppaan menee 400 euroa kuukaudessa.
Minulla meni eilen kauppaan 30e ja riittää ruuat viikoksi, minä ja 2x9v lapset. Tällä ostin lämpimät ateriat ja aamupalajugurtit. Koska pakastimessa on leipää ja kaapeissa muroja, makaronia jotain vihanneksia jne. Eli ei toki kaikkea tarvinnut ostaa. Lihat, kanat, hedelmiä, perunoita ja niitä jugurtteja. Työtön täälläkin, kohta opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko se, jolla painoindeksi on 34 ja jonka hyvin alkanut laihdutuskuuri menee pieleen muutamassa tunnissa?
Osu ja uppos. Paitsi että painoindeksi on 38-39. Laskin juuri. Se on liian paljon. "Tarttis tehrä jottain".
Työttömänä ja masentuneena en ole jaksanut painojuttuja ajatella. Syöminenhän on sellaista lohtua, tajuan kyllä.
ap
No ei ole. ihme, että menee ruokaan noin paljon rahaa ,kun ylipainoa on roimasti. Syöt etittäin epäterveellisesti ja liikaa. Onko muut ,mies ja lapsi myös ylipainoisia. Nimenomaan kaloripitoiset juomat ja ylenmääräinen epäterveellinen ruoka / juoma maksaa PALJON. Kolkutteleeko jo diabetes. Mikä on paastoverensokeri. Minulla oli 6.3 , vaikka ei ylipainoa ,kuin 6 kiloa. lopelin mehujen lipittämisen pois ja laihduint ihan nomaaliksi ja sen jälkeen labroissa on sokeri ollu 5.3
On minulla diabetes. Rasvamaksasta en tiedä, mutta vyötärönympärys on suuri.
Tiedän, että pitäisi syödä terveellisemmin ja ajoittain se onnistuukin. Välillä saan 5kg pudotettua, mutta se tulee heti takaisin korkojen kera.
ap
Miksi aina jotain omasta arjesta poikkeavaa pidetään heti provoiluna?
Katsokaa ylipainoisten ostoskärryjä kaupassa. Ap kuullostaa ihan tyypilliseltä lihavalta.
-Tietää syövänsä epäterveellisesti ja liikaa, mutta ei vaan välitä. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku muka tarkkaan, että paljonko ruokakulut on kuukaudessa?
Tiedättekö tarkalleen muutkin kulut?
ap
Ihan tarkkaan tiedän. Ruoka+muut kodin tarvikkeet(talouspaperi wc paperi, kaikki pesuaineet leivinpaperi, foliopaperi jne. Vitamiinit. Se kaikki n 250e /kk. Ollaan liikkuvia, normaalipainoisia.Meitä on 2 ailuista.
Olet syönyt itsesi sairaaksi ap ja jatkat samaan tapaan. Huh-huh, mikä äly!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apTämä kommentti viimeistään paljasti provon jonka tarkoituksena on vain saada porukka haukkumaan työttömiä ja lihavia ihmisiä....
Väärin. Ei ole tarkoitus haukkua ketään. Eivätkä kaikki lihavat ole niin herkkähipiäisiä, että alkavat itkemään, kun netissä lukee, että olet ylipainoinen. Tiedän olevani läski ja minun tuntemani ylipainoiset kaikki tietävät olevansa läskejä. Itse tai keskenään voidaan asiasta vitsaillakin, mutta toki on loukkavaa, jos joku normaalipainoinen ihan naamatusten kommentoisi.
Minulle tämä itse aloittamani ketju toimii näköjään jonkinmoisena herättelijänä.
Ensin olin vain innoissani, kun keksi tavan säästää. Nyt huomaan, mistä se liikakulutus johtuu ja se on paljon se! Kiitos asiallisille kommentoijille.
Edelleen ihmettelen, että monet tunnutte tietävän varsin tarkasti paljonko rahaa menee mihinkin.
ap
Ei jaksa näitä 'kun on lusikalla annettu' typeryksiä. Miten täällä voi edes olla noin tyhmiä ihmisiä aloituksineen.
Ei työttömyydessäkään ole mitään haukuttavaa. On niin monenlaisia tilanteita, että ei voi vertailla.
Tiedän paljonkin ihmisiä, jotka saavat heti uusia töitä, he ottavat kaikenlaisia töitä vastaan ja vaihtavat sitten parempaan tai ovat niin päteviä ja haluttuja työntekijöitä, että kotiin soitellaan tai jotain.
Sitten on meitä, jotka olemme valikoivia tai epävarmoja tai ilman pätevyyttä tuomaa koulutusta ja sitten tulee sairauksia ja masennuksia ja kannustinloukkuja jne. jotka osaltaan jatkavat sitä työttömyyttä.
En jaksa tässä ketjussa nyt paneutua siihen enempää, jos haluatte haukkua työttömiä tai lihavia, niin aloittakaa oma ketju.
Minä haluaisin puhua tässä tavoista säästää ruokalaskussa.
ap
Maksan laskut, tankkaan auton, käyn apteekissa, loput rahat jaan niille päiville, jotka jää tilipäivien väliin. Siitä muodostuu kullekin päivälle päiväbudjetti. Päiväbudjetit yhdistämällä muodostuukin vaikka viikkobudjetti. Näin usein teenkin, eli otan seitsemän päivän budjetit ja menen kauppaan ostamaan koko viikon ostokset kerralla. Ennen kauppaan menoa olen katsonut kolmen ruokakaupan ja Tokmannin tarjoukset, joiden perusteella ja kotona olevien jämien mukaan laadin ostoslistan. Tarkoitus on myös ostaa aina jotain kotivaraan, mutta vain tarjouksista, ei koskaan normaalihinnalla.
Jos jotain jää, se menee joko säästöön tai humputteluun.
Luin aloituksesi ap- säästä ,kun on mukana VAIN 50e ja käyt joka päivä kaupassa. Armahdan ja oletan ,että käyt vain ma,ti, ke, to, pe, la Se tekee 26x50e=1300e. Sehän on aivan mieletön summa 3 hengen perheeltä ja jos mieskin käy lisäksi joskus kaupassa. Ei siinä ole mitään järkeä. Tee edes lapsellesi terveellistä ruokaa ,mutta sinustahan hän katsoo mallia. Tulee sit sellainen ylilihava lapsraukka ,koulukiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömyydessäkään ole mitään haukuttavaa. On niin monenlaisia tilanteita, että ei voi vertailla.
Tiedän paljonkin ihmisiä, jotka saavat heti uusia töitä, he ottavat kaikenlaisia töitä vastaan ja vaihtavat sitten parempaan tai ovat niin päteviä ja haluttuja työntekijöitä, että kotiin soitellaan tai jotain.
Sitten on meitä, jotka olemme valikoivia tai epävarmoja tai ilman pätevyyttä tuomaa koulutusta ja sitten tulee sairauksia ja masennuksia ja kannustinloukkuja jne. jotka osaltaan jatkavat sitä työttömyyttä.
En jaksa tässä ketjussa nyt paneutua siihen enempää, jos haluatte haukkua työttömiä tai lihavia, niin aloittakaa oma ketju.
ap
Siis ainut tapa teidän perheelle on syödä huomattavasti tervellisemmin ja vähemmän. Siinä tulee korjattua terveysongelmat, niin fyysiset kuin henkisetkin( masennus) ja itsetunto kohenee .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSiis ainut tapa teidän perheelle on syödä huomattavasti tervellisemmin ja vähemmän. Siinä tulee korjattua terveysongelmat, niin fyysiset kuin henkisetkin( masennus) ja itsetunto kohenee .
Tämä on varmasti totta ja olen aloittanut terveellisen elämän varmaan kymmeniä jos en satoja kertoja. En tiedä miksi ei onnistu. En muuten ole osannut ajatella tuota rahapuolta, että siinä voisi säästää samalla.
ap
Mitä ihmettä? Eikö kannattaisi mieluummin SUUNNITELLA koko viikon ruoat ja ostaa vain listalla olevat asiat? Eikä herkkuja sovi jatkuvasti syödä. Ja vikkinä, että älä ikinä mene nälkäisenä kauppaan, koska silloin tulee ostettua kaikkea turhaa mussutettavaa.