Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksin keinon säästää ruokakuluissa!

rahat vähissä
17.07.2022 |

Meillä tulee käytyä joka päivä kaupassa. Monesti käydään vielä toisistamme tietämättä molemmat mieheni kanssa. Lisäksi minulla tulee osteltua kaikenlaisia heräteostoksia, josta kertyy sitten turhaa laskua. Ostokseni maksavat tyypillisesti n. 70-120e ja miehellä n. 40-60 e, koska ostaa vain tarpeellista ruokaa.
Noh, rahaa ei työttömänä ole liiaksi ja kun kaikki vielä kallistuu, niin olen koettanut keksiä keinoja säästämiseksi.
Tässä paras vinkkini:
Jätä pankkikortit kotiin ja ota käteisenä ainoastaan yksi viidenkympin seteli mukaan!
Näin tehtynä on pakko laskeskella siinä ostosten lomassa, että raha riittää. Tulee säästettyä pitkä penni talven mittaan. Suosittelen!

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi säästyä rahaa, kun lopetin päivittäisen kaupassakäynnin ja aloin tilata ruoat kotiin kerran viikossa. Muutaman viikon harjoittelun jälkeen osasi jo tilata kerralla kaiken. Rahan lisäksi aikaa säästyy hauskempaan tekemiseen. Suosittelen.

Vierailija
82/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on kyllä ihan hirveän iso perhe, kun pelkät tarpeelliset ostokset on 40-60 euroa per päivä.

Ei ole kuin yksi 8v lapsi ja kaksi aikuista. Mies ei siis käy joka päivä kaupassa, vaan 3-4 kertaa viikossa. Mulla tulee käytyä päivittäin. Syödään hyvää ruokaa useasti päivässä. Minä olen meistä se ylipainoinen, johtuu varmaankin noista päivittäisistä herkuista ja kermakastikkeista, mutta herkullisesta ruoasta on vaikea tinkiä.

ap

Eli olet työttömyyden ohella vielä mupeltanut itsesi ylipainoiseksi ja näytät vielä hyvää esimerkkiä tulevalle sukupolvelle. Toivon että teidän perhe on Porvoosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku muka tarkkaan, että paljonko ruokakulut on kuukaudessa?

Tiedättekö tarkalleen muutkin kulut?

ap

N. 230 euroa kun lasken mukaan hygieniatuotteet, paperit ja muut, yksinasuva.  Laitan 10 e tarkkudella kulungit vihkoon.

Vierailija
84/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Me käymme kaupassa kerran viikossa tai 10 päivän välein joten kokoan ostoslistan huolellisesti ja pyrin käyttämään maksimissaan satkun tai vähän yli kerrallaan. Eineksiä emme juurikaan osta.

Kerran päivässä kaupassa käyminen on kyllä sulaa hulluutta. Menee varmaan järkky määrä heräteostoksiin.

Vierailija
85/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulla diabetes. Rasvamaksasta en tiedä, mutta vyötärönympärys on suuri. 

Tiedän, että pitäisi syödä terveellisemmin ja ajoittain se onnistuukin. Välillä saan 5kg pudotettua, mutta se tulee heti takaisin korkojen kera.

ap

Nyt sit kannattais tosissaan miettiä haluatko säilyttää varpaasi ja näkökykysi.. Kai sä tiedät että sun ääreisverenkierto huononee koko ajan kun verensokerisi seilaa ees taas ja mätät vähemmän terveellistä ruokaa naamaasi.

Pelasta varpaasi ja jätä possut ja kermat kauppaan. Mitä enemmän vihreää syöt sen enemmän kroppasi kiittää.

Vierailija
86/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Seuraan taloutta todella tarkasti, joten tiedän sentilleen mihin raha menee. Joskus kirjasin menot ylös exceliin, nykyään verkkopankin sovellus riittää, kun maksan kaiken pankkikortilla. Alkuun aloin seuraamaan kuluja, koska ostelin jatkuvasti liikaa vaatteita, mutta sen jälkeen se on jäänyt tavaksi.

Meillä neljän hengen taloudessa ruokakulut on n. 800€/kk. Syödään terveellisesti ja kasvispainotteisesti, muut ovat hoikkia mutta miehellä on vähän ylipainoa (luultavasti viini- ja olutharrastuksesta johtuen). Tuosta summasta olisi vielä varaa vähentää, mutta ehkä nykyisessä maailmantilanteessa täytyy vain katsoa ettei ruokabudjetti nouse ruoan kallistuessa.

Vierailija
87/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet saanut ilkeitä vastauksia, mutta minusta on hienoa, että olet ryhtynyt miettimään ruokakulujasi. Uskon, että saat sekä ruokalaskussa että painoa tiputettua, kun alat katsomaan mitä syöt.

Ruokavaliota muuttaessa ei kannata niinkään miettiä luopumista vaan hyvien asioiden lisäämistä. Jos lähtisit siitä, että korvaat karkit hedelmillä/kuivahedelmillä ja pähkinöillä, jäätelön itse tehdyllä nice creamilla ja syöt ensisijaisesti suositusten mukaiset puoli kiloa kasviksia päivässä? Einekset pois, voin tilalle oliiviöljyä ja lettujen sijaan banaanilettuja?

Minulla on myös ibs ja käytän bidee-suihkua ja pyyhettä, koska vessapaperia kuluisi muuten tolkuttomasti. Yllä kuvattu ruokavalion muutos auttaa myös vatsavaivoihin, itselläni viljat, sokeri, einekset ja maitotuotteet ärsyttävät vatsaa kaikkein eniten.

Vierailija
88/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ihmettelen, että  monet tunnutte tietävän varsin tarkasti paljonko rahaa menee mihinkin. 

ap

Näen K-ruoka-sovelluksesta sentin tarkkuudella kuukauden ruokakulut (mihin tietysti sisältyy ne muutkin ostokset). Tiliotteelta näen muualle menevät rahat, jos haluan tarkistaa, kiinteät kuukausittaiset kulut on tietysti muutenkin tiedossa.

Vierailija
89/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa ihan provolta. Ei työttömällä olisi varaa tuollaiseen.

Minulla on, miehen rinnakkaiskortilla ostan ruoat.

-ei ap

Vierailija
90/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on kyllä ihan hirveän iso perhe, kun pelkät tarpeelliset ostokset on 40-60 euroa per päivä.

Ei ole kuin yksi 8v lapsi ja kaksi aikuista. Mies ei siis käy joka päivä kaupassa, vaan 3-4 kertaa viikossa. Mulla tulee käytyä päivittäin. Syödään hyvää ruokaa useasti päivässä. Minä olen meistä se ylipainoinen, johtuu varmaankin noista päivittäisistä herkuista ja kermakastikkeista, mutta herkullisesta ruoasta on vaikea tinkiä.

ap

Eli sun ruokalasku kuukaudessa on noin 1400 e? Joka päivä kaupassa, kertasumma 70-120e.

Työttömillä on näköjään hurjan vaikeaa taloudellisesti, me työssäkäyvät 3-henkiset perheet käytämme ruokaan suunnilleen 500 e/kk (osa vähemmän, osa enemmän, mutta tuolla jo syö aika mukavasti).

Ehei. Jos joka päivä kuukaudessa käyttää 70 € niin se tekee yhteensä 30*70 € eli 2100 €. Kuukaudessa on keskimäärin n. 30 päivää.

Vierailija
91/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyydessäkään ole mitään haukuttavaa. On niin monenlaisia tilanteita, että ei voi vertailla. 

Tiedän paljonkin ihmisiä, jotka saavat heti uusia töitä, he ottavat kaikenlaisia töitä vastaan ja vaihtavat sitten parempaan tai ovat niin päteviä ja haluttuja työntekijöitä, että kotiin soitellaan tai jotain. 

Sitten on meitä, jotka olemme valikoivia tai epävarmoja tai ilman pätevyyttä tuomaa koulutusta ja sitten tulee sairauksia ja masennuksia ja kannustinloukkuja jne. jotka osaltaan jatkavat sitä työttömyyttä. 

En jaksa tässä ketjussa nyt paneutua siihen enempää, jos haluatte haukkua työttömiä tai lihavia, niin aloittakaa oma ketju. 

Minä haluaisin puhua tässä  tavoista säästää ruokalaskussa.

ap

Siis ainut tapa teidän perheelle on syödä huomattavasti tervellisemmin ja vähemmän. Siinä tulee korjattua terveysongelmat, niin fyysiset kuin henkisetkin( masennus) ja itsetunto kohenee .

Tämä on varmasti totta ja olen aloittanut terveellisen elämän varmaan kymmeniä jos en satoja kertoja. En tiedä miksi ei onnistu. En muuten ole osannut ajatella tuota rahapuolta, että siinä voisi säästää samalla. 

ap

Et ole tarpeeksi motivoitunut. Uskallan sanoa tämän oman kokemuksen perusteella, useiden epäonnistuneiden elämäntapamuutosten jälkeen yhdellä kerralla tähdet asettuivat kohdilleen ja sain aikaan pysyvän muutoksen.

Vierailija
92/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran kuussa kaupassa ja käteistä ei ole ollut vuosiin.

Vierailija
93/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et ole tarpeeksi motivoitunut. Uskallan sanoa tämän oman kokemuksen perusteella, useiden epäonnistuneiden elämäntapamuutosten jälkeen yhdellä kerralla tähdet asettuivat kohdilleen ja sain aikaan pysyvän muutoksen."

Paljon onnea! Hienoa kuulla, että olet onnistunut! 

t. ap

Vierailija
94/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakäyntien harventaminen, kauppalistan tekeminen ja siinä tiukasti pysyminen on todistettavasti keino säästää rahaa.

Vierailija
95/108 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla samanlaista tuhlailu-ongelmaa?

Entä säästövinkit?

ap

Vierailija
96/108 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että jollekin kermapersukselle on viimein selvinnyt mitä suuri osa on tehnyt jo vuosia👏👏👏👏👏👏👏👏

Anteeksi, mutta kermapersus? Työtön olen, kuten sanoin ja rahat vähissä.

ap

Miten niin vähissä, jos on varaa ostaa summamutikassa tuotteita, vieläpä kahden ihmisen rahoilla. Ilman kunnollista suunnittelua vieläpä.

Ensin ostat kalliilla, paljon, sitten kannat biojätteeseen.

kermapersus.

Vierailija
97/108 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

No totta hitossa! ELäkeläisenä ei rahaa riitä syytää mihin sattuu!

Tarkkaan on seurattava hintoja. Nytkin esim. juustoa ostan vain kerran kuukaudessa pienen paketin.

Tilaan ruuat kotiin kauppakassi-palvelusta. Perunaa, porkkanaa sun muuta kasvista, vain vähän kalaa, koska se on niin kallista. Kanaa toki. Oaljon papuja ja kananmunia.

Vierailija
98/108 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko teillä siis menee rahaa ruokaan kuukaudessa?

Jos käyttää noita ap:n ilmoittamia pienimpiä summia niin miehellä kuluu 640 € kuussa ja ap:lla 2100 € kuussa eli yhteensä 2740 € / kk (siis pelkästään kaupassa käyntiin). Eikä tässä vielä kaikki: heillä on kaksi autoa ja luultavasti myös asunto joten epäilen vahvasti ettei työttömyyskorvaus oikein riitä... eli kunhan keksii asioita ajankulukseen.

Ei voi olla noin paljon! No eilen en käynyt lainkaan kaupassa, vaan tilasin pizzan ja paistoin lättyjä. Jäätelöä ja karkkiakin löytyy kotoa. -Mutta kun voi on loppu, niin pitäisi lähteä kauppaan ja sen taas tietää, miten siinä sitten käy...

ap

Täti on kunnon provotrolli!

Vierailija
99/108 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kannata säästää ruuassa, vaan ostaa mahdollisimman paljon varastoon ja säilöä.

Pian, kun todellinen inflaatiopiikki iskee, on varautunut etukäteen, eikä tarvitse ostaa kalliilla, kun on ostanut halvalla hyvän sään aikana. Puhumattakaan jos jakeluketju alkaa rakoilemaan, eikä tavaraa tulekaan kauppoihin, voit kävellä omaan varastoosi ja ottaa mitä tarvitset, koska olet varautunut etukäteen.

Jos rahaa on käytettävissä vain rajallisesti, mistä ap n tapauksessa ei taida olla kyse, kannattaa miettiä kuinka paljon voi viikottaisesta budjetista lohkaista varautumiseen ja tehdä lista, mitä aikoo hankkia ensimmäisenä. Esim tomaattimurskaa, pastaa, riisiä, papuja jne, jotka säilyvät hyvin mutta ovat edullisia ja kaikille saatavilla ja jos et pidä pavuista ja riisistä, osta sitä mistä pidät.

Vierailija
100/108 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla samanlaista tuhlailu-ongelmaa?

Entä säästövinkit?

ap

En ole koskaan ollut niin rikas, että olisi vara tuhlailla tuolla tavalla. Olen pyrkinyt ostamaan järkevästi.

Sinulle säästövinkki: tee viikon ruokalista ja pysy siinä, älä osta turhia herkkuja. Pullaa voit leipoa itse siltä varalta, jos tulee esim. vieraita käymään. Lapsilla karkkipäivä max. kerran viikossa ja 2 euroa/lapsi rahaa karkkiin.

Jäätelöä (sokerista) ei kannata syödä joka päivä, koska se voi vaarantaa terveyden vakavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi