Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juvalle rakennetaan onnellisten ihmisten omavarainen kylä metsään. Kylässä ei ole sähköä, juoksevaa vettä tai viemäröintiä

Vierailija
17.07.2022 |

olisitko sinä valmis muuttamaan sinne?
www.onnellistenkyla.com

Kommentit (712)

Vierailija
621/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän nuo omistussuhteet? Pääseekö talosta ja tontista halutessaan eroon? Saako myydä edelleen kenelle vaan? Nuo olisi mulle tosi tärkeitä selvitettäviä.

Milläs Kirsi sen estää jos joku haluaa myydä omistamansa tontin? Voi sen myydä vaikka ihmiselle joka pistää koko tontin tasaiseksi ja valaa sinne betonipinnan.

Vierailija
622/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän nuo omistussuhteet? Pääseekö talosta ja tontista halutessaan eroon? Saako myydä edelleen kenelle vaan? Nuo olisi mulle tosi tärkeitä selvitettäviä.

Ostaisiko kuka vaan tuolta talon tai tontin vaikka sen voisi myydä kenelle vaan? Tuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs Kirsi sen estää jos joku haluaa myydä omistamansa tontin? Voi sen myydä vaikka ihmiselle joka pistää koko tontin tasaiseksi ja valaa sinne betonipinnan.

Kylän sivuilla puhutaan vain "perhekohtaisesta maa-alueesta", omistussuhteista ei mitään.

Vierailija
624/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisiko kuka vaan tuolta talon tai tontin vaikka sen voisi myydä kenelle vaan? Tuskin.

Se on sitten toinen kysymys, kuka ostaisi, mutta ensin kiinnostaisi se, pääseekö kuka tahansa halukas tuonne?

Vierailija
625/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne en välttämättä, mutta vaihtoehtoinen halpa kommuuniasuminen kyllä kiinnostaa. Asun itseasiassa nytkin kommuunissa, mutta kaupungissa ja pidän tästä asumismuodosta. Kaupungissa ei tarvitse autoa ja pääsee tavallaan aika halvalla ja helpolla monessa asiassa.

Mietin kyllä paljon sitä, miten pärjätä mahdollisimman vähällä. Haluaisin jotain omaa, mutta en ikinä käyttäisi kymmeniä tai satoja tuhansia asuntoon. Metsätontti ja sinne hökkeli, sala laavujen tekeminen ja pyörän perään peräkärry ja laadukkaita retkeilytarvikkeita.

Jätteiden käsittely, tiet ym. on kai se vaikein ongelma näissä vaihtoehtoisissa asumisen muodoissa. Olisi hienoa, jos voisi vain ostaa kirveen, mennä syvälle metsään ja tehdä itselleen hökkelin.

Kaupunkien lähellä retkeily ja dyykkaus lienee helpoin tie siihen vapauteen, mitä moni kaipaa.

Vierailija
626/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylän sivuilla puhutaan vain "perhekohtaisesta maa-alueesta", omistussuhteista ei mitään.

Kirsi voi puhua ihan mitä haluaa mutta lakeja ei Kirsikään voi mieleisikseen muuttaa.

Vierailija
627/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirsi voi puhua ihan mitä haluaa mutta lakeja ei Kirsikään voi mieleisikseen muuttaa.

Ei, muta olisi mielenkiintoista tietää, omistaako talon rakennuttajaperhe ylipäänsä maaplänttiään vai ei.

Vierailija
628/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ranta-alueen jako? Kuka saa rantanäkymän ja kuka vastapäisen talon?

Vierailija
629/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten toinen kysymys, kuka ostaisi, mutta ensin kiinnostaisi se, pääseekö kuka tahansa halukas tuonne?

Tässä vähän osviittaa:

https://www.onnellistenkyla.com/kylalaiseksi

Vierailija
630/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finderin mukaan tämä kylä on osuuskuntapohjalla. Eli ilmeisesti osuuskunta joko omistaa tai vuokraa maan ja jäsenet kaiketi saavat jonkun jäsenmaksupohjaisen hallintaoikeuden plänttiinsä, johon rakentelevat sitten savimajojaan.

Vierailija
631/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finderin mukaan tämä kylä on osuuskuntapohjalla. Eli ilmeisesti osuuskunta joko omistaa tai vuokraa maan ja jäsenet kaiketi saavat jonkun jäsenmaksupohjaisen hallintaoikeuden plänttiinsä, johon rakentelevat sitten savimajojaan.

150t vuokramaalla? 😅

Vierailija
632/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö hallintaoikeus siihen, että talon ja maapläntin voi myydä? Osakehuoneistoonhan on vain hallintaoikeus, mutta sen voi myydä, rinnastetaankohan tämä tavallaan osakehuoneistoon?

Vierailija
633/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos homma kaatuu jää hyvät tontit ja ehkä rakennuksetkin. 

Vierailija
634/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi, mutta sen verran kermaperse olen että en varmaan pystyisi elämään ihan noin askeettista elämää. Ja monesti tuollasissa yhteisöissä on todella rasittavia ihmisiä, sellasia tarot-huuhaata tuputtavia ituhippejä.

Vierailija
635/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo voisivat muuttaa Afrikkaan tai Aasiaan asumaan. Siellä ihmiset asuvat ihan pakostakin köyhyyden vuoksi kylissä missä ei ole sähköä tai viemäröintejä. Toisaalta kaikki eivät haluakaan pois ja viihtyvät sukunsa ja oman heimonsa parissa. Kuitenkin näen asian niin, että täällä Suomessa on vähän irvokasta leikkiä tuollaista asumista ja kylää, kun muualla se on monesti pakollinen juttu ja ihmiset eivät voi valita toisin. Tuota kaikkea on niin helppoa "leikkiä" täällä ja samalla ihmiset kuolevat nälkään muualla. Ymmärrän hyvin ajatuksen kylän taustalla, mutta näen sen silti kuin jonakin hienona kokeiluna täällä josta voi koska vaan lähteä pois. Jotenkin irvokas juttu jossa "hienot ja trendikkäät ihmiset leikkivät jotain kylää". Näin sen itse näen, vaikka kuinka ajattelisin toisin.

On eri asia esim se kun eräs nuori suomalainen sairaanhoitaja lähti Afrikkaan töihin. Hän kirjoitti joskus Tehy lehteenkin. Muistaakseni asuu Keniassa ja adoptoi monta orpolasta. Sisaruksia joiden vanhemnat kuolleet. Hän asuu nyt heidän kanssaan. Nimeä on muista, mutta kirjoitti kirjankin. Kuitenkin hän asuu siellä köyhissä oloissa ja auttaa ihmisiä siellä. Sai vasta nyt jääkaapinkin sinne. Näin hän on oikea ihminen asumaan noin ja hoitaa ihmisiä siellä. Nämä tämän kylän väki vaan aloittaa kivan leikin ja elää muka hienoa elämää täällä. Sanahelinää ja korulauseita minusta. Olen tätä mieltä, vaikka olen kasvissyöjä ja pyrin elämään kestävää elämää itsekin.

Vierailija
636/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä edelleenkään ymmärrä miksi ei pääsisi jos haluaisi, mutta vain hyvin pieni osa sinne oikeasti haluaa joten osuuttaan voi olla hiukan vaikea myydä. Ja jotenkin mä ajattelen että tuo edelleen perustuu siihen että halutaan itse päättää miten asutaan joten valmista taloa voi kyllä olla hyvin hankala tuossa konseptissa myydä eteenpäin.

Vierailija
637/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo voisivat muuttaa Afrikkaan tai Aasiaan asumaan. Siellä ihmiset asuvat ihan pakostakin köyhyyden vuoksi kylissä missä ei ole sähköä tai viemäröintejä. Toisaalta kaikki eivät haluakaan pois ja viihtyvät sukunsa ja oman heimonsa parissa. Kuitenkin näen asian niin, että täällä Suomessa on vähän irvokasta leikkiä tuollaista asumista ja kylää, kun muualla se on monesti pakollinen juttu ja ihmiset eivät voi valita toisin. Tuota kaikkea on niin helppoa "leikkiä" täällä ja samalla ihmiset kuolevat nälkään muualla. Ymmärrän hyvin ajatuksen kylän taustalla, mutta näen sen silti kuin jonakin hienona kokeiluna täällä josta voi koska vaan lähteä pois. Jotenkin irvokas juttu jossa "hienot ja trendikkäät ihmiset leikkivät jotain kylää". Näin sen itse näen, vaikka kuinka ajattelisin toisin.

On eri asia esim se kun eräs nuori suomalainen sairaanhoitaja lähti Afrikkaan töihin. Hän kirjoitti joskus Tehy lehteenkin. Muistaakseni asuu Keniassa ja adoptoi monta orpolasta. Sisaruksia joiden vanhemnat kuolleet. Hän asuu nyt heidän kanssaan. Nimeä on muista, mutta kirjoitti kirjankin. Kuitenkin hän asuu siellä köyhissä oloissa ja auttaa ihmisiä siellä. Sai vasta nyt jääkaapinkin sinne. Näin hän on oikea ihminen asumaan noin ja hoitaa ihmisiä siellä. Nämä tämän kylän väki vaan aloittaa kivan leikin ja elää muka hienoa elämää täällä. Sanahelinää ja korulauseita minusta. Olen tätä mieltä, vaikka olen kasvissyöjä ja pyrin elämään kestävää elämää itsekin.

Nyt muistin nimen eli Viola Wallenius. Arvostan hänen työtään. https://www.tehylehti.fi/fi/ihmiset/keniaan-asettuneen-violan-ensimmain…

Vierailija
638/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin työni puolesta asettua tuonne (tai minne vain Suomessa). Mutta tuolla on varmaan kaikissa yhteisissä tekemisissä maskipakko niin se arveluttaa.

Vierailija
639/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se mitä toivomme maa-alueelta on jo olemassa oleva tai kohtuullisin kustannuksin tehtävissä oleva tie, valokuitu ja mahdollisesti sähkö."

Juu siis olemme omavarainen, luonnonmukainen yhteisö mutta haluamme silti nykyajan mukavuudet, ei hyvää päivää taas.[/quote

Ja mieluummin Juvalaisten duunareiden ja pienviljelijöiden rahoilla.

Vierailija
640/712 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos metsä lähellä tarkoittaa luontoyhteyttä niin suurin osa suomalaisista elää jo luontoyhteydessä.

Noh pks seudulla miljoona asuu surkeissa ahtaissa betonikorsuissa ja voi pahoin.

Vai miksi 700 000 suomalaista syö mielialalääkkeitä?

Kyllä niitä lääkkeitä varmasti syödään maallakin. Maalla myös ryypätään pahaan oloon, sen näkee Lapinkin alkoholinkulutustilastoista.

Ai et tiennyt että ne vääristää Norjalaiset ja turistit. Havaintojen mukaan pahimmat slummit ja räkälät on Suomen kaupungeissa. Hyvin näkee että tämän ketjun kommentoijilla on faktat vähän hukassa.