Juvalle rakennetaan onnellisten ihmisten omavarainen kylä metsään. Kylässä ei ole sähköä, juoksevaa vettä tai viemäröintiä
Kommentit (712)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Onhan niillä kaikilla omat kaivot, ihan fiksua että ei ole kunnan tai taloyhtiön rahastettavana.
Niin liittyikö tämä edelliseen kommenttiin että vesi voi loppua? Vaikka jokaisella olisi oma kaivo, niin jos on ollut kuiva vuosi, niin maalla rengaskaivoista voi loppua vesi koko alueelta. Porakaivoista ei kai sentään. En muista mainittinko jutussa millaiset kaivot tulee, mutta jos ei tule sähköjä, niin veikkaan vanhamallista rengaskaivoa.
Kaivon saa jokainen talonrakentaja itse omaan pihasnsa valita.
Suurin osa kaivoista on nykyisin porakaivoja.
Mutta rengaskaivojakin edelleen tehdään.
Olen asunut maalla aikoinaan vuosikymmeniä, ja oli rengaskaivo.
Vettä riitti aina kaikkeen, niin suihkuun kuin puutarhan kasteluun.
Riitti, vaikka oli kuiviakin kesiä
Vierailija kirjoitti:
Miten ranta-alueen jako? Kuka saa rantanäkymän ja kuka vastapäisen talon?
Rantaan tulee yhteissauna.
Tontteja saa varata siinä järjestyksessä kuin sitoutuu projektiin ja esittää rakennussuunnitelmansa.
Kai Kirsi on itse varannut parhaan paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Onhan niillä kaikilla omat kaivot, ihan fiksua että ei ole kunnan tai taloyhtiön rahastettavana.
Niin liittyikö tämä edelliseen kommenttiin että vesi voi loppua? Vaikka jokaisella olisi oma kaivo, niin jos on ollut kuiva vuosi, niin maalla rengaskaivoista voi loppua vesi koko alueelta. Porakaivoista ei kai sentään. En muista mainittinko jutussa millaiset kaivot tulee, mutta jos ei tule sähköjä, niin veikkaan vanhamallista rengaskaivoa.
Kaivon saa jokainen talonrakentaja itse omaan pihasnsa valita.
Suurin osa kaivoista on nykyisin porakaivoja.
Mutta rengaskaivojakin edelleen tehdään.Olen asunut maalla aikoinaan vuosikymmeniä, ja oli rengaskaivo.
Vettä riitti aina kaikkeen, niin suihkuun kuin puutarhan kasteluun.Riitti, vaikka oli kuiviakin kesiä
Mökillä on vanha rengaskaivo, jossa on hyvin vettä. Olisin ottanut käyttöön, mutta en saanut ketään puhdistamaan ja kunnostamaan kaivoa.
Parin viime vuoden älyttömän lumisina talvena nauran kippurassa onnellisille jos nuo lumimäärät tulee olemaan jatkuvia.
Ehtii paska tulla monella housuun ennenkuin saa edes oven auki lumimassan pakkauduttua ennenkuin huussiin pääsevät.
Liettäkin noustava lämmitämään tuntia aiemmin aamuisin että hohkaa edes vähän lämpöä ja saa kahvivedet keitettyä.
Missäs autot ladataan/moottorit lämmitetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon idea ei ole mikään tiivis yhteisö, vaan "enemmänkin mökkikylä" jossa kaikki osallistuu yhteisöön sen verran kuin kiinnostaa.
En povaa tälle kovinkaan valoisaa tulevaisuutta. Luultavasti kuopataan ennen kuin kunnolla pääsee alkuun.
Siis kylässähän saa jokainen rakentaa sellaisen talon kun haluaa.
Kylässä ei ole, eikä tule olemaan mitään kunnallistekniikkaa.
Näin jo kunnanjohtaja sanoi.
Jokainen porauttaa tai teettää oman puhtaan veden kaivonsa.
Samoin likaviemäröinnin, siis jäteveden käsittelyn.Ja siellähän tulee asumaan töissäkäyviäkin ihmisiä ja lapsia, tottahan he peseytyvät päivittäin, kuten muutkin ihmiset.
Mitkään täysin tyhjätaskut, eivät tuonne kykene taloa rakentamaan.
Kirsi Salonkin tontti oli kuitenkin halpa, vain 20 000.
Miten niin "halpa"?
Ostin Länsi-Suomesta luontotontin, jolla entuudestaan käyttökelpoinen asuinrakennus, sähkö- ja vesiliittymä, viemäri. Tontilla kasvaa myös täysmittaisia havupuita ja koivuja. Maksoi 30000e kaikkineen.
Eniten tuossa projektissa mietityttää Salon ideologia. Hänhän on tosi syvällä salaliitoissa. Nettisivuillakin lukee Valo tulee Pohjolasta, joka on näiden tunnuslause. Mitä sitten tarkoittaneekaan?
Keväästä koviin pakkasiin olen, ja se on mun mökki. Ihana rauha ja hiljaisuus, porot käyvät pihassa.. Puilla lämmitän ja huusissa käyn. Lapsuuden asunut tuollaisessa, ja meillä oli kotonakin huusi 80 luvun ylikin,ja pihasauna, vesi tuli kaivosta, joka on vieläkin käytössä.
Perinnekylät parempi. Tommoset kommuunijutut on vähän sellasia että rakennetaan hobittimajoja ja muuta vänkyrää. Perinne maisema perinnetalot jne paljon parempi. Vielä parempi yksinäinen torppa semmosen kylän laitamilla ilman yhteisöllisyyttä..
Ideahan on ihan hyvä, mutta jos aikoo elää kivikauden tapaan, niin se olisi realistisempaa jossain tropiikissa.
Rikkaiden ihmisten kylä. Heidän keillä on varaa kokeilla 150.000 egen rakennusprojektia.
Itsellä kehitysvammainen lapsi, ja vaikka kuinka kiinnostaisi olla riippumaton juoksevasta vedestä niin en siihen pysty tämän lapsosen kanssa mitenkään. Ja samalla mietin, että ihan ketkä vaan kellä lapsia niin aika rankkaa on ilman vettä saatika kun ovat kipeänä, vatsataudissa jne. Ja vielä jos on yksinäinen vanhempi.. mutta lähtemään tuohon ketkä pystyy. Minä rakennutan pienehkön hirsitalon usealla tulisijalla, juokseva vesi tulee sekä maalämpö ja sähköt. Lisäksi aurinkopaneelit. Pikkuinen puilla lämpiävä pihasauna ja kyllä pihaan tulee myös rengaskaivo.
Siis kylässähän saa jokainen rakentaa sellaisen talon kun haluaa.
Kylässä ei ole, eikä tule olemaan mitään kunnallistekniikkaa.
Näin jo kunnanjohtaja sanoi.
Jokainen porauttaa tai teettää oman puhtaan veden kaivonsa.
Samoin likaviemäröinnin, siis jäteveden käsittelyn.
Ja siellähän tulee asumaan töissäkäyviäkin ihmisiä ja lapsia, tottahan he peseytyvät päivittäin, kuten muutkin ihmiset.
Mitkään täysin tyhjätaskut, eivät tuonne kykene taloa rakentamaan.
Kirsi Salonkin tontti oli kuitenkin halpa, vain 20 000.