Juvalle rakennetaan onnellisten ihmisten omavarainen kylä metsään. Kylässä ei ole sähköä, juoksevaa vettä tai viemäröintiä
Kommentit (712)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän toi ole omavarainen, jos sieltä käydään töissä ja sinne tulee netit ja muut.
Onko jossakin väitetty että se olisi tarkoituskaan tässä tapauksessa ainakaan täydellisesti?
Mun mielestä kyse on enemmän siitä että halutaan "tutkia" miten tuollainen toimii ja miten ekologisessa omakotiasumisessa voidaan hyödyntää nykyteknologiaa. Tarkoitus ei ole ymmärtääkseni palata menneeseen tai elää alkeellusissa oloissa vaan pikemmin ratkaista asiat niin että luontoyhteyden voi säilyttää nykyaikaisesti.Ekologista olisi ostaa jo olemassaoleva, eikä raivata metsää ja rakentaa uutta.
https://www.etuovi.com/kohde/t49993?haku=M1866268195
Tilaan kuuluu 0,88 ha tonttipaikan lisäksi EU-tukikelpoista peltoa noin 1,19 ha ja tukkipuuvaltaista metsää 1,4 ha. Päärakennus on ikäisekseen hyvä ja siistikuntoinen. Talossa on vesikiertoinen keskuslämmitys. Huonelukuun kuuluu 4h+k+yksiötilat. Navettarakennuksessa on tilan lämpökeskus, jossa puuhakekattila ja lisäksi öljypoltin. Lisäksi talossa on kaksi ilmalämpöpumppua, takka ja leivinuuni. Navetta soveltuu esim. hevosen/lampaiden pitoon tai varastotiloiksi.
Valmiin talon ostaminen ei vain kuuluu tähän ideologiaan eikä kaikki halua valmista taloa vaan haluavat asua itse tekemässään talossa.
Sivujen mukaan talonrakennukseen haluttaisiin alan ammattilaisten goodwill-apua. Eli asukkaat itse eivät pykäisi tönöjään, korkeintaan avustaisivat hommissa jotka hoitaa oikeat raksamiehet ja -naiset.
Monet rakentaa talon ihan samalla periaatteella ja ovat varsin tyytyväisiä että saavat päättää millaisessa talossa haluavat asua ja saavat olla itse taloa rakentamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä ulkokultaisia kommuuneja löytyy ihan Etelä-Suomestakin. Orimattilassa eräs yhteisö, joka rahoittaa "askeettisen" elämänsä ja ulkomaanmatkat myymällä Kauko-Idässä teetettyjä kangaspaloja ja itse tehtyjä makeisia, joita heidän oma uskontonsa ei salli syötävän (sisältävät mm. kaakaota).
Mikä yhteisö?
Minä googletin hakusanoilla "orimattila yhteisö", heti löytyi. Gopalala-yhteisö, hare krishnalaisia.
joko kunta on antanut siunauksensa milloin on kaavoitettu ja kuinka monelle mökille entä rakennus määräykset vai eikö niilläkään ole väliä
Iltalehti toisti sen uutisen missä ko yhteisö esittelii mätiä eli maanousemasienen lahottamia puita. Olen metsuri ja sen näkee kauas. Metsäyhtiöt nimittävät niitä omistajan puiksi eli kannata trahteerata edes kuitupölliksi. Puun paloarvot tulevat ligniinistä ja selluloosasta. Useimiten sieni syö selluloosan. Paloarvot heikot.
Luin kommentin, että polttopuita liiaksikin. Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuttaa, jos meillä ei olisi lapsia. Teinien kanssa tuollainen elämäntyyli olisi painajaista.
Ei sinne teinejä huolitakkaan. Vain pieniä, iloisia pellavapäitä kirmaamaan heinikossa ja leikkimään kivillä.
minä rakennan kontti kylän kirjoitti:
joko kunta on antanut siunauksensa milloin on kaavoitettu ja kuinka monelle mökille entä rakennus määräykset vai eikö niilläkään ole väliä
Kaavoittamattomalle alueelle on eri määräykset. En muista minimialaa, mutta oli joskus hehtaarin luokkaa. Kuvassa oli maanmittari ja neidillä vasara kädessä ja välikeppi.,.
Vierailija kirjoitti:
Sivuston perusteella olettavat saavansa kunnalta maa-alueet ilmaiseksi. Ja valokuituyhteyden kanssa. Sähkökin olisi kiva.
Kyllä minäkin tulen onnelliseksi jos kunta lahjoittaisi minulle maata ja ilmaisen valokuidun.
Päälle tiet ja sähköt ja muukin kunnallistekniikka.
Ja nythän näitä kyliä pukkaa sinne sun tänne. Mm. Järvenpäähän Salon toimesta?
Jos näitä kommuuneja halutaan perustella, niin eikö näitä varten olisi juuri noita vanhoja kyläkouluja varuskunta-alueita ja muita valmiita, mutta myyntihinnaltaan arvottomia kohteita tällaisiin kokeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Iltalehti toisti sen uutisen missä ko yhteisö esittelii mätiä eli maanousemasienen lahottamia puita. Olen metsuri ja sen näkee kauas. Metsäyhtiöt nimittävät niitä omistajan puiksi eli kannata trahteerata edes kuitupölliksi. Puun paloarvot tulevat ligniinistä ja selluloosasta. Useimiten sieni syö selluloosan. Paloarvot heikot.
Luin kommentin, että polttopuita liiaksikin. Epäilen.
Niin, eihän polttopuuta koskaan ole liikaa... Kaikki menee minkä pihaan saa rahdattua...
Vierailija kirjoitti:
Kohta te kaikki olette onnellisia orjia Agenda 2030
Joko te olette päättäneet kenen Agenda tämä on, mitä se oikeasti sisältää ja kuka siitä hyötyy ja miten? Äläkä laita linkkejä tai videoita, vaan vastaa kysymyksiin.
Elämäntapaintiaaneja? Yeah, sure.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän toi ole omavarainen, jos sieltä käydään töissä ja sinne tulee netit ja muut.
Onko jossakin väitetty että se olisi tarkoituskaan tässä tapauksessa ainakaan täydellisesti?
Mun mielestä kyse on enemmän siitä että halutaan "tutkia" miten tuollainen toimii ja miten ekologisessa omakotiasumisessa voidaan hyödyntää nykyteknologiaa. Tarkoitus ei ole ymmärtääkseni palata menneeseen tai elää alkeellusissa oloissa vaan pikemmin ratkaista asiat niin että luontoyhteyden voi säilyttää nykyaikaisesti.Ekologista olisi ostaa jo olemassaoleva, eikä raivata metsää ja rakentaa uutta.
Tilaan kuuluu 0,88 ha tonttipaikan lisäksi EU-tukikelpoista peltoa noin 1,19 ha ja tukkipuuvaltaista metsää 1,4 ha. Päärakennus on ikäisekseen hyvä ja siistikuntoinen. Talossa on vesikiertoinen keskuslämmitys. Huonelukuun kuuluu 4h+k+yksiötilat. Navettarakennuksessa on tilan lämpökeskus, jossa puuhakekattila ja lisäksi öljypoltin. Lisäksi talossa on kaksi ilmalämpöpumppua, takka ja leivinuuni. Navetta soveltuu esim. hevosen/lampaiden pitoon tai varastotiloiksi.
Miten tuohon mahtuisi yhteisö? Useampi perhe kuten näillä käsittääkseni ideana. Eihän tuohon kylää mahdu.
Se on ekoa, jos viihtyy paikassa eikä haikaile "reissuja". Kasvimaa ja kanit esimerkiksi ovat kiva harrastus .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuohon mahtuisi yhteisö? Useampi perhe kuten näillä käsittääkseni ideana. Eihän tuohon kylää mahdu.
Onhan tuolla navetta.
Iriadamant intiaaniheimona esiintynyt suomalainen yhteisö
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Iriadamant
Vierailija kirjoitti:
minä rakennan kontti kylän kirjoitti:
Kaavoittamattomalle alueelle on eri määräykset. En muista minimialaa, mutta oli joskus hehtaarin luokkaa. Kuvassa oli maanmittari ja neidillä vasara kädessä ja välikeppi.,.
Kirsiä kovasti hymyilytti siinä kuvassa kun sai hyväuskoiset uunot ostamaan itselleen rantatontin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiin talon ostaminen ei vain kuuluu tähän ideologiaan eikä kaikki halua valmista taloa vaan haluavat asua itse tekemässään talossa.
Sivujen mukaan talonrakennukseen haluttaisiin alan ammattilaisten goodwill-apua. Eli asukkaat itse eivät pykäisi tönöjään, korkeintaan avustaisivat hommissa jotka hoitaa oikeat raksamiehet ja -naiset.
Monet rakentaa talon ihan samalla periaatteella ja ovat varsin tyytyväisiä että saavat päättää millaisessa talossa haluavat asua ja saavat olla itse taloa rakentamassa.
Ei rakenna koska ei sitä ammattiapua anneta missään goodwill-muodossa vaan siitä pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tosta sitten. Navettaan mahtuu. Niitä ovat muuttaneet kaikenmoisiksi ennenkin. (no, sellaiset jotka osaa)
Miettikääs sitä draaman määrää jos tuonne eksyy kilttiksiä ja jänniksiä Kirsiä vekottelemaan!
On muuten kaunis nainen, juuri minun makuuni. Vanhenee kuin viini.
Mikä yhteisö?