Juvalle rakennetaan onnellisten ihmisten omavarainen kylä metsään. Kylässä ei ole sähköä, juoksevaa vettä tai viemäröintiä
Kommentit (712)
Vierailija kirjoitti:
Siinä Ylen sarjassa "Omavaraiset" eräs maatilaa pitävä perheenäiti hermoili lampaidenhoidon ja kaiken muun työn keskellä. Oli asettanut tavoitteeksi tehdä vaatteet itse. Siinä sitten sätti miestään ja lapsiaan, jonkinlainen masennuksen ja burnoutinkin oli ehtinyt jo kokea. Myöhemmin selvisi että koko kokeilun ja lystin maksoi perheen isä joka toimi johtavassa asemassa lääkärinä.
Tuossa sarjassa oli sympaattinen se nuori pariskunta joilla oli hyvä lämmin meininki vaikka mistään tosiasiallisesta omavaraisuudesta ei kyllä varmaan pysty puhumaan. Mutta selvästi hakivat elämäniloa asioista joita voi vain arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat 150 000 euron asunnon sieltä ja päätätkin alkaa juomaan niin pakkolunastetaanko sun asunto ja tontti koska kylässä vaaditaan täysraittiutta.
No mietin kans tätä, että jos sitä sydänyhteyttä ei löydykkään ja käsketään muuttamaan pois, niin saako sen talon myydä ja ottaa omat rahat siitä. Ja onpa hankala sitten myydä, kun tilalle pitäisi löytää sydänyhteyttä omaava uusi ostaja. Saisikohan Jethro ton myytyä sitten. Vai onko se vaan niin, että tuo on liittymismaksu tuohon kylään ja se menee siinä sitten saman tien.
Myynti-ilmoituksessa lukee: Haluatko ostaa talon jossa ei saa olla juoksevaa vettä, viemäröintiä, sähköä, siellä ei saa juoda alkoholia. Ruoatkin pitäisi kasvattaa itse. Tällainen talo olisi nyt tarjolla alennushintaan 149999 euroa.
Mulla ois Juvalla kotipaikka niin, että veden saa omasta kaivosta ja paskakaivoon menee likavesi, 2ha metsää ympärillä, saa kasvatettua itse about kaiken aurinkoisella pihalla, lämmitys hoituu omilla puilla, arvoa tosin vain 45te. Mut ei vissiin tarpeeksi omavarainen ja askeettinen, että vois laittaa ykkösen hp:n eteen?
Tuo alkeellisuuden tavoittelu kuulostaa minusta vähän hassulta, mutta mikäs siinä. Toisaalta olisi hienoa, jos rakennettaisiin enemmänkin yhteisöllisiä kyliä, johon olisi pääsy vain kylän asukkailla. Asukkaat voivat olla samanhenkisiä tai sitten ei. Jokainen voi käydä päivätyössä missä haluaa.
Tänä vuonna olen vastaavan mestarin ominaisuudessa valvonut melkein kymmentä okt avaimet käteen talopakettikohdetta (80-135m2) alle 100km Helsingistä.
Yksikään ei maksanut 400 tuhatta, halvin oli pitkälti alle 300, kallein 376 000€.
Täällä maalla alle 135-neliöistä ei oikein mielletä taloksi. Toki yhden hengen mökin saa rakennettua hiukan halvemmalla, mutta sadoista tonneista puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat 150 000 euron asunnon sieltä ja päätätkin alkaa juomaan niin pakkolunastetaanko sun asunto ja tontti koska kylässä vaaditaan täysraittiutta.
No mietin kans tätä, että jos sitä sydänyhteyttä ei löydykkään ja käsketään muuttamaan pois, niin saako sen talon myydä ja ottaa omat rahat siitä. Ja onpa hankala sitten myydä, kun tilalle pitäisi löytää sydänyhteyttä omaava uusi ostaja. Saisikohan Jethro ton myytyä sitten. Vai onko se vaan niin, että tuo on liittymismaksu tuohon kylään ja se menee siinä sitten saman tien.
Myynti-ilmoituksessa lukee: Haluatko ostaa talon jossa ei saa olla juoksevaa vettä, viemäröintiä, sähköä, siellä ei saa juoda alkoholia. Ruoatkin pitäisi kasvattaa itse. Tällainen talo olisi nyt tarjolla alennushintaan 149999 euroa.
Mulla ois Juvalla kotipaikka niin, että veden saa omasta kaivosta ja paskakaivoon menee likavesi, 2ha metsää ympärillä, saa kasvatettua itse about kaiken aurinkoisella pihalla, lämmitys hoituu omilla puilla, arvoa tosin vain 45te. Mut ei vissiin tarpeeksi omavarainen ja askeettinen, että vois laittaa ykkösen hp:n eteen?
Onko järveä lähellä? Vois kiinnostaa :-)
Vesivessa on mutta ei juoksevaa vettä. Vähän ristiriitaista. Ämpärilläkö pytty huuhdellaan?
Ei näy ainakaan karttapaikassa mistään 15 tontin rypästä missään Sourujärvellä. Eiks oo vielä saatu tarpeeksi vahvaa sydänyhteyttä Juvan kunnan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä Ylen sarjassa "Omavaraiset" eräs maatilaa pitävä perheenäiti hermoili lampaidenhoidon ja kaiken muun työn keskellä. Oli asettanut tavoitteeksi tehdä vaatteet itse. Siinä sitten sätti miestään ja lapsiaan, jonkinlainen masennuksen ja burnoutinkin oli ehtinyt jo kokea. Myöhemmin selvisi että koko kokeilun ja lystin maksoi perheen isä joka toimi johtavassa asemassa lääkärinä.
Tuossa sarjassa oli sympaattinen se nuori pariskunta joilla oli hyvä lämmin meininki vaikka mistään tosiasiallisesta omavaraisuudesta ei kyllä varmaan pysty puhumaan. Mutta selvästi hakivat elämäniloa asioista joita voi vain arvostaa.
Se mieshän uupui, kun koko ajan oli jotain työtä ja askaretta. Eipä kyllä kovin hyvin ravitultakaan näyttänyt. Minusta heidän touhuistaan oli elämänilo kaukana. Ennemminkin epätoivoista yrittämistä ja esittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluaisin elää yhteisökylässä, mutta rahattomasti. Kyläläiset auttaisivat toisiaan talkooajatuksella, tai vaikka vaihdantataloutena vaihtamalla aikaa. Jos käyt vaikka ajamassa jonkun nurmikon ja käytät siihen 3 tuntia, niin sitten saat 3 tunnin edestä itsellesi apua muilta jne. Saisi elää omalla tontilla, omassa talossa, omine sääntöineen, näin kylässä voisi olla kaiken ikäisiä ihmisiä ja vanhuksetkin voisivat elää siellä elämänsä loppuun asti. varmastikaan täydellistä rahattomuutta ei voisi toteuttaa, koska suomessa on verot ja sellaiset, mutta kylän sisällä. Vaikeinta ehkä olisi löytää ihmisiä, jotka olisivat aikuisten oikeasti sitoutuneita rahattomuutteen eikä niin, että jotkut kuitenkin sitten kävisivät vaikka naapurikaupungin kampaajalla tai vaatekaupassa, koska se ja se syy. Mutta olisi mielenkiintoista. Omasta lapsuudestani muistan miten ihanaa oli, kun ympäristössä oli vanhuksiakin ja heidän luonaan saattoi käydä ihan vain moikkaamassa ja kuuntelemassa vanhoja juttuja. Vanhus sai siitä sitten vielä seuraa itselleen ja vanhemmat pikkuisen hengähdynstauon "kiljusista". Meilläkin moni vanhus sanoi, että ihanaa, kun te lapset käytte ilahduttamassa meitä ja osasivat myös lähettää meidät kotiin, kun alkoi väsyttää tai tuntua siltä ettei noita kakaroita enää pidempään jaksa.
Tuossa heittää se, että aina voi joku sairastua tms. eikä pysty suorittamaan osuuttaan. Vanhoja ei voi pitää ollenkaan. Säät asettaa omat ehtonsa joiden mukaan pitää ulkotyöt saada sujumaan. Siinä menee ihmisten väliset tuntilaskut helposti solmuun. Ja sitten: mulle riitti!
molemmat vanhempani tulivat maanviljelijäperheistä, joten näin lapsena jo sitä elämää. Äitini puolelta hänen vanhempansa elivät elämänsä loppuun maatilallaan, jonne jäivät sukupolvenvaihdoksen jälkeen elämään. Kun tehtiin töitä, siellä tekivät lapsetkin töitä (minäkin olen tehnyt) ja vanhukset ja sairaat tekivät esim. viljankorjuuaikana niitä töitä. joihin kykenivät. Isoisäni oli usein koordinoijana (jos sellaista tarvittiin), vastaili puhelimeen ja hoiti toimistoasioita, isoäitini huolehti ruokapuolesta ja lemmikkien päästämisestä ulos/ruokkimisesta. Olivat todella tärkeitä rooleja nuokin. Jos joku oli niin siaras ettei kyennyt mihinkään, hän sai ihan rauhassa potea tautiaan. Ihmiset väheksyvät nykyisin vanhuksia. Kokevat ettei heistä ole mitään apua. HEistä voi olla apua vaikka pienimpien lasten perään katsomisessa. Usein minunkin mummoni lähti meidän töihin väsyneiden lasten kanssa rannalle virkistäytymään. Oli hyvä, että siellä oli aikuinen katsomassa perään sen sijaan, että lapset olisi päästetty keskenään järveen leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Olen tyytyväinen, että saan ostaa kaupasta vehnäjauhopussin 2,50 e, eikä tarvi ensin äestää peltoa, viljellä vehnää, kerätä sitä ja kuoria ja jauhoa. Huh. Ja siihen hillopurkki, ilman että kerään marjat ja keitän hillon ja kermavaahtopurkki ilman että lypsän lehmiä. Saan letut noin vain kiitos pienellä vaivalla.
Olen huolissani sydänyhteydestäsi rakas ystävä. Saat potkut!
Vierailija kirjoitti:
Ei näy ainakaan karttapaikassa mistään 15 tontin rypästä missään Sourujärvellä. Eiks oo vielä saatu tarpeeksi vahvaa sydänyhteyttä Juvan kunnan kanssa?
No ei näy vielä. Mutta kun maksat 150 000, niin kyllä se sydänyhteys aukeaa...
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamala ajatus. Neljä päivää mökilläkin on maksimi ja siellä on sentään sähköt.
Jos et tarvitse mökkiäsi niin voisin ostaa sen.
Fresh kirjoitti:
Ei ole mielestäni tuollainen omavaraisuus enää tätä päivää. Globalisaatio tulee väistämättä ja mielestäni tuollainen maaseudulle piiloutuminen haulikko kädessä ei ole ratkaisu. Parempi idea olisi elää monikansallista elämää useilla passeilla, jotta voit vaihtaa maita aina sitä mukaa miten huonoksi ne menevät.
Selvää lusmuiluahan tuo olisi. Miten sitten kun kaikki vaan risteilevät maailmalla etsimässä rusinoita ja asiat menee huonommiksi ja huonommiksi joka paikassa aika pian ja väistämättä?
"Kaupungistuminen ja Suomen maaseudun tyhjeneminen on kehitys, joka on nähdäksemme tullut tiensä päähän. Haluamme olla mukana elävöittämässä uudelleen Suomen upeita maaseutukuntia ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia ihmisten tasapainoiselle elämälle."
tää on vain selkeä bisnesidea ja tuo Kirsi ei tule tuolla asumaan vaan asuu omassa asunnossaan Helsingissä
No hienoa. Tuolla ei ainakaan avokadoja pöllitä. :-D Jään mielenkiinnolla odottamaan, miten edistyy.
Vierailija kirjoitti:
Yrittävät saada lapsiperheitä mukaan, mutta kuinka kaukana on lapsiperheille kovin tärkeät palvelut, kuten koulu, päiväkoti, neuvola?
Noin 10 km. Juvan kirkonkylällä on hyvät palvelut ja uudenkarhea koulu. Lähempääkin olisi kyllä löytynyt tilaa asua, miksihän halusivat automatkan päähän.
https://op-koti.fi/kohde/530834
Tässä ois 5500m2 tontti ja järvimaisema, hintakin vain 59000e.
https://www.etuovi.com/kohde/f98864?haku=M1865889708
Tässä sitten jo isompi tönö ja 1,5ha tontti. Hintapyynti myös 59000e.
Miksi maksaisin satatonnia enemmän siitä, että ei saa ees etätöitä tehtyä läppärillä koska alkeellisuus ja kaikki toimii talkoo-hengellä?
Toki jotkut tykkää, ei kuitenkaan mun kuppi teetä.
Minulle ei ole vielä selvinnyt koululaisten koulumatka etenkin talvella. Souru on se lähijärvi. Juvaan ei ole kuin 5 km:ä -linnuntietä ja hiihtäen kahden järven yli. Romumäentie -Mälkiäntie - Sulkavantie ja kas olemme perillä Juvassa!
Juvalla, kunnan nimi taipuu Juvalla eikä Juvassa. Koulutaksi hakee tuolta kirkonkylän kouluun tai kyläkouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne oli sympaattisia mutta mietin mistä saivat rahat elämiseen, vuokranmaksuun ja autonpitoon. Ei niistä puuntaimista nyt ainakaan. Soutuveneellä olisi pitänyt kulkea töihin. Nykyään työkkärikin jo painostaa työntekoon ja kursseille karenssin uhalla. Toki voi olla että elivät leikatulla toimeentulotuella joka on se viimesijainen etuus. Eli 20-40% leikatulla jolla varmaan niissä oloissa tulisikin toimeen.
"Sydänyhteys tulevien naapureiden kanssa tarkistetaan ennen kauppakirjan allekirjoitusta."