Kuuluuko johonkin mt-ongelmaan itsensä toistaminen puhuessa?
Sellainen että jää toistelemaan samaa lausetta samoilla sanoilla tai hieman muunneltuna? Ei ikään kuin pääse yli. Vaikka on saanut vastaukseksi että on tullut ymmärretyksi.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiistaminen perustuu myös uskontoihin ja bisnekseeen.
Yksi kirjaiilija esim kerran sanoi että suomessa on paljon autistiismia. Pieni eristäytynyt maa etäälllä muusta europaasta. Kun ihmisett lähtivät maaseudulta kaupuunkeihin jättäen kirrkon siinä voimallisuudessa taakseen mitä se oli osa elämää niiin ei siitä kauhean kauaa aikaa ole.
Pieni maa pärjäsi vallan mainiosti ennen kirkon tuloa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkikeskustelu:
- lähetin esimiehelle sähköpostin asiasta x
- okei, hyvä juttu. Kiitos kun hoidit sen.
- joo, laitoin sen sähköpostin, kuten sovittiin.
- aivan kiitos.Ja tämän tyyppinen puhe toistuu jatkuvasti.
Normaalia puhetta. Ei tosiaan ole mistään sairaudesta kyse, paitsi ehkä sinulla, kun kuvittelet moisia. Eri asia jos jatkaisi samasta asiasta jankkaamista, sitten olisi varmaan autismityylistä kyseessä.
Joo, on normaalia jos joskus toistat jotain, mutta ei ole tavallista jankuttaa joka ikistä asiaa moneen kertaan.
Tässä toinen esimerkki:
- hakisitko auton huollosta huomenna klo 17?
- joo, voin hakea. Ehdin hyvin viideksi, kun pääsen töistä neljältä.
- viideltä pitää hakea se auto.
- joo, haen sen silloin
- se auto on sillon viideltä valmiina
- kyllä, ymmärsinEn ole ap, mutta tunnistan puhetavan.
Ilmeisesti kyseinen henkilö ei oikein luota keskustelukumppaniinsa.
Siltä se tosiaan toisesta osapuolesta tuntuu, mutta ainakin tämä minun tuntema henkilö puhuu kaikille samalla tavalla. Ja myös pidempien juttujen yksityiskohtia jumiutuu toistelemaan. On kuulijalle aika raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkikeskustelu:
Normaalia puhetta. Ei tosiaan ole mistään sairaudesta kyse, paitsi ehkä sinulla, kun kuvittelet moisia. Eri asia jos jatkaisi samasta asiasta jankkaamista, sitten olisi varmaan autismityylistä kyseessä.
Joo, on normaalia jos joskus toistat jotain, mutta ei ole tavallista jankuttaa joka ikistä asiaa moneen kertaan.
Tässä toinen esimerkki:
- joo, haen sen silloin
Minäkin olen sivusta todistanut tällaista puhetta. En suinkaan Aspergerilta, vaan ihmiseltä joka ei luota siihen että kuuntelija on keskittynyt ja ymmärtää että viideltä pitää hakea auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkikeskustelu:
Tässä toinen esimerkki:
- joo, haen sen silloin
Minäkin olen sivusta todistanut tällaista puhetta. En suinkaan Aspergerilta, vaan ihmiseltä joka ei luota siihen että kuuntelija on keskittynyt ja ymmärtää että viideltä pitää hakea auto.
Et saanut kiinni ideasta. Henkilö puhuu kaikille kokoajan tällä tavalla. Oli sitten kyse puolisosta, lääkäristä, pomosta tai joulupukista.
Ekana tuli mieleeni sellainen, että se puhuja itse on käyttänyt päihteitä ja tuhonnut lähimuistiaan.
Itse tosin puhun noin joskus, vaikka en ole koskaan käyttänyt päihteitä. Toistan asiaa, jos jännitän jotain ihmistä ja koetan antaa vaikutelman, että olen jotenkin mukava sekä rento ja tehdä toiseen muutenkin positiivista vaikutusta. Tosin jännittämisen vuoksi jälkikäteen harmittaa oma jankkaukseni ja harmittelen, miksi en osannut taaskaan hoitaa sosiaalista tilannetta paremmin. Seuraavalla kerralla saatan siis jännittää vieläkin enemmän ja jankuttaa vielä lisää ja harmittelen entistäkin enemmän -> noidankehä.
Tuskin se nyt mikään mt-ongelma on. Jännitystä, änkytystä? Jos siis toistaa samaa sanaa. Jos taas toistaa samaa asiaa mutta eri lausein niin kai sekin voi olla jonkun puhetyyli. Tai sitten ei luota että kuulija ymmärtää asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla yksi aspergerin oloinen tuttava tekee tuota ns. papukaijapuhetta. On ihan korkeasti koulutettu ja fiksu tyyppi, mutta jää aina toistamaan asioita ikääkuin toinen osapuoli ei tajuaisi kerralla. Varmaan tapa jäsentää asioita itselle? Ei myöskään omaa lainkaan pelisilmää, ei ymmärrä huumoria ja on hankala tunnistaa muiden ihmisten tunnetiloja.
Kiitos.
Ap
Sen virallinen nimitys on ekolalia.
Se voi tarkoittaa itsensä tai toisen sanojen toistoa tai riimien/ulkoa opittujen lauseiden toistelua.
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi todella adhd tuttu tekee noin. Hän tekee sitä ihan normaalissa keskustelussa, mutta välillä hän myös puhelee itsekseen juuri samalla tavalla.
Työkaveri tekee joskus, hänen lapsellaan vaikuttaa olevan neurologista oireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkikeskustelu:
Tätähän se. Mutta toisaaltaan neurotyypillisillä on törkeän huono muisti ja kokemus on opettanut että ei ne sisäistä kerralla eikä kolmellakaan vaikka niin väittävät. Minä taas muistan aivan kaiken mitä ikinä toinen on sanonut.
Eikun ne ei ota asioita niin vakavan kirjaimellisesti kun sinä - - ja tulkitset sen sitten "huonoksi muistiksi".
Ei vaan ne ei muista. Tavataan huomenna kymmeneltä-ok. Aamulla neurotyypillinen ei enää muista koska piti tavata. Tai sitten se on tosiaan vain epäkohteliaisuutta ja välinpitämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkikeskustelu:
Tässä toinen esimerkki:
- joo, haen sen silloin
Et saanut kiinni ideasta. Henkilö puhuu kaikille kokoajan tällä tavalla. Oli sitten kyse puolisosta, lääkäristä, pomosta tai joulupukista.
Exälleni pitää asiat selittää noin. Hänellä on adhd tai add ja todellakaan hänelle ei ole selvää välttämättä vielä tuollakaan selostuksella että koska se auto haettiinkaan.
Vanhemmat ei kuunnellut. Jos ne oli jotain päättänyt, muiden mielipiteellä ei väliä.
Tuli siis tavaksi toistaa monta kertaa, kun ei tullut kerralla kuulluksi enkä monellakaan kertaa.
Huomaan joskus tuon toiston, vituttaa yli kaiken, miksei uskonut jos kerran sanoo.
Eli opittu tapa.
En tiedä.
En todellakaan tiedä.
Olis kiva jos tietäisin.
Kertoisiko joku.
Itse kun en tiedä.
Tietääkö joku.
Todellakin.
Alzheimerissa oleva mummoni tekee tuota. Hänellä ei tosin ole mt-ongelmia.