Koronan sairastaneet: missä kohtaa tautia lähti makuaisti?
Testasin positiivisen kotitestin keskiviikkona, olo on paljon parempi nyt mutta maku- ja hajuaisti on kadonneet tämän päivän aikana. Mietin että onko tämä vain tukkoisuudesta johtuvaa, vai onko nyt kyseessä se pitkäaikainen maku- ja hajuaistien katoaminen joka joillekin siitä tulee?
Jos olette sairastaneet koronan ja kävitte tämän saman läpi, lähtikö aistit jo samantien tartunnan saatua vai myöhemmin sairastaessa? Kuinka kauan se kesti teillä tulla takaisin? Mitään muita vinkkejä jotta tästä saisi vähän siedettävämmän kokemuksen?
Kommentit (41)
Minulla neljä päivää sitten positiivinen testi, toissapäivänä taisi maku- ja hajuaisti huonontua kun alkoi nenän tukkoisuusoireet, eilen ei ollut (kirjaimellisesti) mitään hajua, mitä suuhunsa tunki. Tänään jo ihan hienoista palautumista makuaistissa, saa nähdä miten nopeasti palautuu kokonaan. Nenä enää vähän tukkoinen tällä hetkellä.
Ei meidän perheessä kenelläkään lähtenyt
Muutama päivä oireiden alkamisen jälkeen meni haju- ja makuaisti. Palautuivat hiljalleen noin viikon tai parin päästä. Se oli tosi tympeää. Mikään ei maistunut miltään. Ei kannattanut edes herkutella kotikaranteenissa ollessa kun ei ruuasta saanut samanlaista mielihyvää kuin tavallisesti.
Yksi päivä oli kuumetta ja 3 viikkoa pieni yskä.
minulla lähti silmistä kuulo koronan takia. olisko sitä longcovidia
Mitenkäs saitte kokkailtua muille ilman makuaistia.
Sairastin koronan toukokuussa, tauti kesti vain muutaman päivän. Muistaakseni huomasin muutoksia maku- ja hajuaistissa jo sairastaessa, mutta silloin ajattelin sen liittyvän enemmän tukkoisuuteen. Kunnolla muutokset tulivat esiin vasta kun olin jo parantunut: oli vehrein kesä, mutta en haistanut ulkona oikein mitään, vastaleikattu ruoho tosin haisi pahalta, ja muutenkin niissä hajuissa jotka haistin oli joku outo, paha haju mukana. Samoin makuaisti laimentui todella pahasti, niin että vaikka hedelmää syödessä se maistui vain vetiseltä ja makealta, mutta ei tunnistettavasti siltä hedelmältä. Monissa ruoissa oli myös mukana samankaltainen paha sivumaku kuin hajuissakin. Kahvi maistui pisimpään pahalta. Mulla aistit palautuivat kuitenkin aika nopeasti ja jo parin viikon päästä ne toimivat normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin miestäni maistamaan tekemieni ruokien suolaisuuden ja mausteisuuden sillä häneltä ei mennyt maku- ja hajuaisti kuten minulta meni. Oltiin siis yhtä aikaa koronassa miehen kans.
Kyllä se lähti hyvin nopeasti sairastelun alettua. Oli poissa n. 3-4 viikkoa ja oli kyllä outo kokemus. Ei mitään haju- tai makuaistia. Oli aivan sama koittiko haistella etikkaa, tai kun menin seuraksi tupakkapaikalle; ei mitään "käryä" kirjaimellisesti. Pikkuhiljaa aistit palas, mutta pitkään esim. appelsiini maistui mintulle! Ah sitä päivää, kun maistoin kahvin. Melkeen tippa tuli linssiin.
Ei lähtenyt haju- eikä makuaisti vaan päinvastoin ne vahvistuivat luonnottomiksi että hengitysilma ulkonakin haisi myrkylle ja ei tehnyt mieli syödä kun ruuat maistuivat liian voimakkaille ja koostumus ärsytti suuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan vielä lähtenyt. Paremminkin päinvastoin. Tuntuu, että kaikki haisee liian voimakkaasti ja ällöttää sen takia. Metwursti ällöttää. Maha on sekaisin ja kaikki vituttaa. Viimeisellä en tarkoita, että sairastaminen vituttaa, vaan kaikki muu: tyhmät ihmiset, meluavat ihmiset, melkein kaikki ihmiset, some, ärsyttävät äänet, naapurin kissa, tiellä rälläävät mopot. Tunnen itseni ja ärsytyskynnykseni. Tämäkin tuntuu olevan oire. Kiinnostaisikin, onko muilla ollut oireena normaalista poikkeavaa ärsytystä ja vitutusta?
Aikaisemmin olen huomannut, että muutamat tutut muuttuivat rokotusten jälkeen jotenkin ärtyisiksi ja räjähdysherkiksi. Lisäksi joku minulle outo ihminen kertoi itse omalla nimellään facessa muuttuneensa rokotusten myötä ystävällisestä kärttyisäksi. Nyt huomaan saman ilmiön itselläni taudin myötä. Toivottavasti tämä on tilapäistä.
Minulla sama. Kaikki ärsyttää ja oli on ahdistunut yleisesti. Lomalla sairasta ja sekin toki vituttaa.
Sairastin Koronan touko-kesäkuun vaihteessa. Tauti oli aika lievä mutta kesti kaikkiaan kaksi viikkoa. Ensin väsymys ja lihaskivut. Lämpöä oli vain yhtenä iltana 37,5. Sitten 3 vrk tosi kova kurkkukipu. Viimeisimpänä omituinen nuha, jossa nenä ei valunut eikä ollut tukossa, mutta haju-ja makuaisti hävisivät. Ne palautuivat kuitenkin 2 viikon jälkeen. Olen yli viisikymppinen ja saanut kolme rokotetta.
Vaimolla on ollut sekä delta, että viimeisin variantti.
Vanhimmalla tyttärellä ja nuorimmalla pojalla omikron.
Kertaakaan ei ole mennyt makuaisti.
Naapuri sairasti omikronin, taisi mennä viikon jälkeen makuaisti, palailee pikkuhiljaa...
Käly sairasti deltan, makuaisti oli kuukauden poissa.
Sairastuin viime viikon maanantaina. Lämpö nousi 37,5 ja kurkku oli kipeä. Sitten alkoi pieni aivastelu ja köhinä, mutta hengitystiet pysyivät auki eikä esim. nuhaa ollut ollenkaan.
Tein joka päivä negatiivisen testin - kunnes perjantaina aamulla huomasin että mikään ei maistu miltään. Kahvi oli vain kuumaa nestettä, paprika vain rouskuvaa ja vetistä, suklaa täysin mautonta. Vain suola maistui suolalta. Tämän tajuttuani tein taas uuden testin ja sain ekan positiivisen.
Makuaisti oli lopulta pois vain 24 tuntia. Lauantaina iltapäivällä kahvi maistui normalilta ja siitä huomasin että muutkin ruoat olivat taas ennallaan. Helpotus oli suuri.
Tämän jälkeen kuumetta ei enää noussut ja tiistain jälkeen aloin taas saada negatiivisia testejä. Jäljellä on enää kuiva, täysin tyhjä yskä ja loputon väsymys.
Vierailija kirjoitti:
No en minä sairaana kyllä kokkaa yhtään kenellekään.
Juup kirjoitti:
Deltassa tyypillisempää maku- ja hajuaistin katoaminen. Mullakin meni ensi päivinä molemmat, siitä arvasin, että delta on. Noin viikon sisällä palautui. Oliko teillä muilla delta, omikron vai mikä? Mulla oli muuten tosi lievät oireet, vain paha nuha ja aivastuksia ensi päivänä, ei edes sairasta oloa. Perheellä yskää myös ja kuumetta ja alkuoireena myös kurkkukipu. Omikronia en ole vielä sairastanut. Oli kyllä outo oire tuo makuaistin meno, en ikinä ole moista flunssassa kokenut.
Mistä sen voisi tietää minkä variantin on sairastanut?
Edelleen, neljän kuukauden jälkeen, on puutteita hajuaistissa ja aistihallusinaatioita. Moni asia maistuu salmiakilta, vesi maistuu tunkkaiselle ja metalliselta. Hajuaisti on suurilta osin palautunut, mutta voimakkaatkaan piparminttu ja esim. Vicks vapourub ei tuoksu millekään.
Omicronin ei sanottu vievän aisteja mutta itselläni ne ainakin sen teki. Hajuaistin puutteen tajusin vasta kun olin laittamassa Vicksiä tukkoisuuden vuoksi ja luulin että johtuu tosiaan tukkoisuudesta. Tukkoisuus katosi parissa päivässä mutta hajuaisti ei palautunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan vielä lähtenyt. Paremminkin päinvastoin. Tuntuu, että kaikki haisee liian voimakkaasti ja ällöttää sen takia. Metwursti ällöttää. Maha on sekaisin ja kaikki vituttaa. Viimeisellä en tarkoita, että sairastaminen vituttaa, vaan kaikki muu: tyhmät ihmiset, meluavat ihmiset, melkein kaikki ihmiset, some, ärsyttävät äänet, naapurin kissa, tiellä rälläävät mopot. Tunnen itseni ja ärsytyskynnykseni. Tämäkin tuntuu olevan oire. Kiinnostaisikin, onko muilla ollut oireena normaalista poikkeavaa ärsytystä ja vitutusta?
Aikaisemmin olen huomannut, että muutamat tutut muuttuivat rokotusten jälkeen jotenkin ärtyisiksi ja räjähdysherkiksi. Lisäksi joku minulle outo ihminen kertoi itse omalla nimellään facessa muuttuneensa rokotusten myötä ystävällisestä kärttyisäksi. Nyt huomaan saman ilmiön itselläni taudin myötä. Toivottavasti tämä on tilapäistä.
En halua masentaa, mutta mulle jäi oikein kunnon kestovtutus koronan sairastamisen jälkeen. Olen just tuollainen kärtsy ja ärtynyt enkä siedä enää juuri mitään ilman että pinna palaa. Lisäksi musta on tullut jotenkin aiempaa herkempi monella eri tapaa eli itkeskelen/naureskelen useammin ja samalla aistin paljon aiempaa herkemmin just etenkin hajuja sekä ääniä. Olen naureskellut itsekseni että olen nykyään kuin jokin vihikoira joka haistaa ja kuulee kaiken.. Lisäksi auringonvalo tuntuu ihan liian kirkkaalta. Samoin läppärin näyttö piti laittaa himmeälle.
Lisäksi olen aiempaa hajamielisempi.
Mä en tunne näitä ihmisiä, mutta kaveri sanoi että hänen pari ystäväänsä ovat olleet koronan jälkeen pitkään jotenkin surumielisiä ja ärtyneitä. Itse olen ollut myös viikkoja tosi helposti ärtyvä mutta en tiedä johtuuko koronasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua masentaa, mutta mulle jäi oikein kunnon kestovtutus koronan sairastamisen jälkeen. Olen just tuollainen kärtsy ja ärtynyt enkä siedä enää juuri mitään ilman että pinna palaa. Lisäksi musta on tullut jotenkin aiempaa herkempi monella eri tapaa eli itkeskelen/naureskelen useammin ja samalla aistin paljon aiempaa herkemmin just etenkin hajuja sekä ääniä. Olen naureskellut itsekseni että olen nykyään kuin jokin vihikoira joka haistaa ja kuulee kaiken.. Lisäksi auringonvalo tuntuu ihan liian kirkkaalta. Samoin läppärin näyttö piti laittaa himmeälle.
Lisäksi olen aiempaa hajamielisempi.
Mä en tunne näitä ihmisiä, mutta kaveri sanoi että hänen pari ystäväänsä ovat olleet koronan jälkeen pitkään jotenkin surumielisiä ja ärtyneitä. Itse olen ollut myös viikkoja tosi helposti ärtyvä mutta en tiedä johtuuko koronasta.
Mua myös masentaa ja ärsyttää tällä hetkellä, mutta ajattelin että se johtuu tästä että on ollut yksiön vankina kohta tasan kaksi viikkoa. Pääsin tänään ensimmäiselle kävelylle ja se jo piristi. Olen sellainen joka masentuu jos joutuu olemaan kotona sisällä pitkään. Mutta katsotaan mikä fiilis kun on kokonaan parantunut. T. Tuo viime viikon maanantaina sairastunut
Deltassa tyypillisempää maku- ja hajuaistin katoaminen. Mullakin meni ensi päivinä molemmat, siitä arvasin, että delta on. Noin viikon sisällä palautui. Oliko teillä muilla delta, omikron vai mikä? Mulla oli muuten tosi lievät oireet, vain paha nuha ja aivastuksia ensi päivänä, ei edes sairasta oloa. Perheellä yskää myös ja kuumetta ja alkuoireena myös kurkkukipu. Omikronia en ole vielä sairastanut. Oli kyllä outo oire tuo makuaistin meno, en ikinä ole moista flunssassa kokenut.