Koronan sairastaneet: missä kohtaa tautia lähti makuaisti?
Testasin positiivisen kotitestin keskiviikkona, olo on paljon parempi nyt mutta maku- ja hajuaisti on kadonneet tämän päivän aikana. Mietin että onko tämä vain tukkoisuudesta johtuvaa, vai onko nyt kyseessä se pitkäaikainen maku- ja hajuaistien katoaminen joka joillekin siitä tulee?
Jos olette sairastaneet koronan ja kävitte tämän saman läpi, lähtikö aistit jo samantien tartunnan saatua vai myöhemmin sairastaessa? Kuinka kauan se kesti teillä tulla takaisin? Mitään muita vinkkejä jotta tästä saisi vähän siedettävämmän kokemuksen?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Odotellaan kiinnostuneena vastauksia-itselläni on maku-ja hajuaisti pysyneet poissa jo kuukausia ja tietyt ruoka-aineet maistuvat ällöttäviltä, erityisesti hapanmaitotuotteet, juustot, jugurtit,rahkat jne sekä jotkut hedelmät mm. banaani. #biologinenase
Siis itsekin huomasin tämän tänään siitä, kun söin vadelma-pomegranaattirahkaa aamiaiseksi ja se ei maistunut kyllä vadelmalta eikä pomegranaatilta eikä rahkalta. Omituinen sivumaku siinä oli kyllä, ei yhtään miellyttävä.
Toivottavasti makuaisti palaa ajan kanssa!! Inhottavaa tämä on jo yhden päivän jälkeen, en edes osaa kuvitella elää näin kuukausia.
- OP
Ei lähtenyt kenelläkään meidän viisihenkisellä perheellä mikään aisti koronan takia.
Suunnilleen samassa vaiheessa lakkasin haistamasta ja maistamasta. Reilu viikko meni ilman näitä aisteja ja n kuukauden kuluessa palautui vähitellen.
Mulla lähti kolmantena päivänä, olin kyllä muutenkin tosi tukossa. Oli poissa kokonaan noin neljä päivää ja kesti reilun viikon ennen kuin palautui normaaliksi.
Ensin oli pari päivää pientä kuumetta, sitten kaksi tervettä päivää kunnes tuli lievä nuha. Ja silloin lähti myös haju -ja makuaisti. Olivat noin kuukauden verran pois.
Muistaakseni 5. päivänä alkoi hillitön aivastelu ja samalla lähti maku- ja hajuaisti. Olivat suunnilleen viikon verran pois ja sen jälkeenkin jonkun aikaa jotkut ruoat maistuivat kummalliselle. Kuukauden verran meni, että palasi normaaliksi.
Mulla ei lähtenyt. Oli nuha ja limainen yskä ja vähän kuumetta. Lisäksi olo oli pitkään ihan väsynyt.
Se oli minulla ensimmäinen oire. Seuraavana päivänä kipeytyi kurkku ja sitä kesti reilun viikon. Siinäpä se korona minun kohdalla.
Vuosi sitten kesällä sairastuin. Tiistaina alkoi parin päivän nuha, perjantaiaamuna huomasin että makuaisti täysin 404, kahvi maistui kuumalta vedeltä, hajuaisti oli ensin vääristynyt siten että kaikki haisi kissanpaskalle, pari päivää myöhemmin sekin katosi. Kokonaan aistit oli poissa ehkä pari kuukautta, sitten alkoi asteittain ja hyvin hitaasti palailla. Vieläkään ei ole ihan ennallaan, yleensä maistan ruuassa vain suolaisen, makean tai etikan, mutta en erota yksittäisiä mausteita ja aromeja, ja esim. kananmunat, sianliha ja sienet maistuu mun suussa niin pahalta ettei mene alas missään muodossa. Samoin jotkut hyvätkin tuoksut saattaa tuntua ällöttäviltä, ja välillä tulee nenään palaneen kumin tai bensan haju.
Muistaakseni noin kolme päivää ensimmäisten oireiden jälkeen lähti sekä haju- että makuaisti. Hajuaisti poissa muutaman päivän ja makuaisti noin viikon.
Kaikki lämmin syötävä ällötti kun aistit puuttuivat. Parhaiten meni alas kaikki karhea ja pureksimista vaativa niin oli edes suutuntumaa kun söi.
Sairastamisesta jo noin puoli vuotta mutta edelleen makuaistissa pientä häiriötä esim vesi maistuu metalliselta ja suklaa oudolta.
Ei lähtenyt maku tai hajuaisti missään vaihessa, ihan normi influenssan oireet; kuume 38-38,5, kuiva yskä, nenä vuosi 1-15vrk ja väsymus.
Mikään ei oikein maistunut, mutta makuaistin kokonaan katoamisen huomasin viikon sairastamisen jälkeen.
Ei ole ainakaan vielä lähtenyt. Paremminkin päinvastoin. Tuntuu, että kaikki haisee liian voimakkaasti ja ällöttää sen takia. Metwursti ällöttää. Maha on sekaisin ja kaikki vituttaa. Viimeisellä en tarkoita, että sairastaminen vituttaa, vaan kaikki muu: tyhmät ihmiset, meluavat ihmiset, melkein kaikki ihmiset, some, ärsyttävät äänet, naapurin kissa, tiellä rälläävät mopot. Tunnen itseni ja ärsytyskynnykseni. Tämäkin tuntuu olevan oire. Kiinnostaisikin, onko muilla ollut oireena normaalista poikkeavaa ärsytystä ja vitutusta?
Aikaisemmin olen huomannut, että muutamat tutut muuttuivat rokotusten jälkeen jotenkin ärtyisiksi ja räjähdysherkiksi. Lisäksi joku minulle outo ihminen kertoi itse omalla nimellään facessa muuttuneensa rokotusten myötä ystävällisestä kärttyisäksi. Nyt huomaan saman ilmiön itselläni taudin myötä. Toivottavasti tämä on tilapäistä.
Haju- ja makuaisti hävisi heti flunssaoireiden alettua. Poissa pari kuukautta ja vieläkään en kaikkea haista.
Mulla oli ehkä 7 pv sairastumisesta kun kahvi alkoi maistua tunkiolta. Kesti 2 vrk
Mulla ne eivät onneksi lähteneet. Korona on jokaisella vähän erilainen. Joillain tulehduttaa enemmän verisuonia esim keuhkoissa tai sormessa ja joillain aikaansaa neurologista vauriota. Haju- ja makuaistin lähtö ovat neurologisia oireita. Koronan pireet ovat niin laidasta laitaan eri ihmisillä riippuen siitä, mihin se iskee kullakin.
Ei missään vaiheessa, mutta hajuaisti sekosi noin viikon sairastamisen jälkeen. Sekään ei siis lähtenyt, mutta haistoin koko ajan savun hajua sekä jotain maustetta jonka päättelin muistuttavan eniten neilikkaa.
Ja kumpikaan ei siis voinut mistään haista.
Ruokahalu katosi kyllä, mutta sekin vasta kun korona oli jo ohi. Normaalisti mulla ei ole yhtään nälkä kun olen kipeänä, mutta koronassa oli ihan normi ruokahalu ja vasta sen jälkeen on ihan pitänyt muistutella itseään syömään. Kaikki maistuu ihan oikealta ja normaalilta, mutta jotenkin ei vaan ruoka maistu :(
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan vielä lähtenyt. Paremminkin päinvastoin. Tuntuu, että kaikki haisee liian voimakkaasti ja ällöttää sen takia. Metwursti ällöttää. Maha on sekaisin ja kaikki vituttaa. Viimeisellä en tarkoita, että sairastaminen vituttaa, vaan kaikki muu: tyhmät ihmiset, meluavat ihmiset, melkein kaikki ihmiset, some, ärsyttävät äänet, naapurin kissa, tiellä rälläävät mopot. Tunnen itseni ja ärsytyskynnykseni. Tämäkin tuntuu olevan oire. Kiinnostaisikin, onko muilla ollut oireena normaalista poikkeavaa ärsytystä ja vitutusta?
Aikaisemmin olen huomannut, että muutamat tutut muuttuivat rokotusten jälkeen jotenkin ärtyisiksi ja räjähdysherkiksi. Lisäksi joku minulle outo ihminen kertoi itse omalla nimellään facessa muuttuneensa rokotusten myötä ystävällisestä kärttyisäksi. Nyt huomaan saman ilmiön itselläni taudin myötä. Toivottavasti tämä on tilapäistä.
En halua masentaa, mutta mulle jäi oikein kunnon kestovtutus koronan sairastamisen jälkeen. Olen just tuollainen kärtsy ja ärtynyt enkä siedä enää juuri mitään ilman että pinna palaa. Lisäksi musta on tullut jotenkin aiempaa herkempi monella eri tapaa eli itkeskelen/naureskelen useammin ja samalla aistin paljon aiempaa herkemmin just etenkin hajuja sekä ääniä. Olen naureskellut itsekseni että olen nykyään kuin jokin vihikoira joka haistaa ja kuulee kaiken.. Lisäksi auringonvalo tuntuu ihan liian kirkkaalta. Samoin läppärin näyttö piti laittaa himmeälle.
Lisäksi olen aiempaa hajamielisempi.
Lähteekö makuaisti niin totaalisesti, että pystyisi juoda pullon kossua kuin vettä tai syödä kaalikeittoa oksentamatta.
Odotellaan kiinnostuneena vastauksia-itselläni on maku-ja hajuaisti pysyneet poissa jo kuukausia ja tietyt ruoka-aineet maistuvat ällöttäviltä, erityisesti hapanmaitotuotteet, juustot, jugurtit,rahkat jne sekä jotkut hedelmät mm. banaani. #biologinenase