Tein munauksen töissä - löytyykö vertaistukea?
Sain pomolta palautetta että olen auttanut asiakasta väärin hänen kauppaostoksissaan. Asiakas siis pyysi että hänelle ostetaan kuusi piimää litran tölkkeinä, ja toimitin ne hänelle. Asiakas oli kuitenkin tarkoittanut viiliä eikä piimää, ja pomon mukaan minun olisi pitänyt tarkistaa vielä asiakkaalta että tarkoittiko varmasti piimää, sillä eihän sitä nyt kukaan kuutta litraa tilaa. Mutta viiliä sitten vissiin kuusi litraa?
Olen uusi työntekijä matalapalkkaisella alalla ja jo nyt kuuden kuukauden kokemuksella alan kyseenalaistaa onko minusta tähän. Jatkan silti, koska haluan olla työelämässä.
Tuntuu vain välillä siltä että naru loppuu. Tämä piimä/viili teki sen kuuluisan viimeisen pisaran.
Kommentit (83)
En muista että viiliä olis missään kaupan litroina. Varmaan asiakkaalla on demis ja hakenut sanoja niitä löytämättä. Noitten kans pitää aina varmistaa useaan kertaan, että mitä ny tarkoitat. Katsoo vaikka roskiksesta, että joo viiliä on menny eikä piimää.
Olen yrittäjä ja mokailen koko ajan. Toki olen myös hyvä työssäni.
Miten pomon olisi pitänyt mielestäsi toimia, kun hän toivoo, että ensi kerralla tarkistat, mitä asiakas tarkoittaa?
Tietenkin virhe oli asiakkaan, mutta tarkistaminen on hyvä käytäntö, jolla vikatoimitukset voidaan välttää.
Yleisin asia, mitä itsekseni harmittelen, on, että olisi pitänyt tarkistaa/varmistaa/sanoa vielä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Outo asiakas kuin myös esimiehen suhtautuminen.
Valitettavasti asiakaspalvelussa tää on usein tällaista :(
Kolmas aspa täällä, minustakin on outoa mutta ei ennenkuulumatonta. Koulutukset on välillä myös jonkun insinöörin suunnittelemia ja just niin epäselviä kuin voi odottaa, mutta sitähän tässä ei kysytty...
Aspahommat vaan on tollasia. Jos asiakkaan mieli muuttuu tai hän itse mokaa, valjastetaan se aspan viaksi. Ei täällä kukaan pysty olemaan mokaamatta! Meillä yksi tettiläinen veti mattopuukolla 20 kahvipakettia rikki avatessaan kuljetusmuoveja siitä ympäriltä, itse pudotin 5l punajuuripurkin hyllyttäessäni, annoin vaihtorahaa viidestäkympistä takaisin vaikka asiakas maksoi 20:llä jne. Näitä vaan sattuu ja jotkut asiakkaat oikein etsivät heikkoja kohtia hyötyäkseen itse tai saadakseen valittamisen aihetta. Aspana saa oikeasti kasvattaa jonkinlaisen teflonkuoren ja olla välittämättä. Toisaalta se on ihan kasvattavaa ja itse sain hyvän itsetunnon ollessani kaupassa töissä
Ei kai viiliä myydä edes litran tölkeissä, jogurttia kylläkin. Siis onko asiakas vanhus? Vanhukset on kyllä tottuneet juomaan piimää mutta kyllä 6 litraa tuntuu isolta määrältä. Toki on säilyvämpää kuin maito.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja mokailen koko ajan. Toki olen myös hyvä työssäni.
Miten pomon olisi pitänyt mielestäsi toimia, kun hän toivoo, että ensi kerralla tarkistat, mitä asiakas tarkoittaa?
Tietenkin virhe oli asiakkaan, mutta tarkistaminen on hyvä käytäntö, jolla vikatoimitukset voidaan välttää.
Yleisin asia, mitä itsekseni harmittelen, on, että olisi pitänyt tarkistaa/varmistaa/sanoa vielä tarkemmin.
Mietin myös pomon kannalta, että eihän hän väärin toiminut myöskään. Hänen tehtävänsä on palvelun laadun takaaminen. Ja minä toki tarkistelen asiakkaiden pyyntöjä, etenkin silloin kun sattuu ikäihmisiä kohdalle.
Tässä kohtaa täytynee tunnustaa että olen nuori mutta omalla alallani burnoutin kokenut työnvaihtaja, ja tarkoitus oli kai purkaa tänne se epävarmuus siitä että minusta yleensä on töihin. Ennustan vastaavia mokia tai "mokia" tulevaisuudessakin.
-AP
Ihan älytön palaute pomolta, ja olisin kyllä sanonut sen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai viiliä myydä edes litran tölkeissä, jogurttia kylläkin. Siis onko asiakas vanhus? Vanhukset on kyllä tottuneet juomaan piimää mutta kyllä 6 litraa tuntuu isolta määrältä. Toki on säilyvämpää kuin maito.
Samoin *kuusi piimää* on outo sanamuoto, luulisi sen jo herättävän kysymyksiä, samoin kuin määrän. Jos kysymyksessä on henkilö, jolla muistisairaus on todettu tai hyvin mahdollinen, on syytä ollakin tarkkana.
Eihän tuo nyt mikään vakava asia missään nimessä ole.
Ei ole edes varmaa, että esihenkilö on tarkoittanut moittia, vaan vain ilmaista, että tämän tyypin kanssa tarkistetaan asiat jatkossa.
Ikävää 😞 Minusta kuitenkin et voi olla ajatustenlukija. 6 l piimää on paljon, mutta ei mikään ihan järjetön määrä. Kirpaisee, kun tuntee saaneensa negatiivista palautetta asiasta joka ei ole selkeä moka, mutta yritä ottaa asia neutraalisti ja silleen että se oli vaan yksi kymmenistä hyvin menneistä toimituksista.
Vierailija kirjoitti:
Piimä ei ole pelkkä juoma, siitä voi tehdä monenlaista. Siitä voi mm. leipoa, sitä voi käyttää puutarhassa esimerkiksi jos haluaa sammalta kasvamaan vaikka kiviportaisiin tms. , siitä voi tehdä maalia jne.
Ihan hyvin joku voisi haluta 6 litraa piimää.
No emmä näe tota niinkään mokana. Moka olis ollut, jos olisitkin tuonut 6l maitoa. Tämmöisiä väärinymmärryksiä/sanomisia sattuu :)
Viiliä litran tölkkeinä? No haloo. Ei taida olla Suomessa edes myynnissä.
Kyllä 6 piimää kuulostaa tavalliselta tai sitten 6 viilipurkkia, ei litraisia. Mutta ajatustenluku on vaikeaa. Kysy tästä lähtien, jos epäilet jotain, kyllä sä tuon homman alat handlata.
Älä välitä mä taas aikataulutin työni niin etten ehtinyt siivoamaan yhtä tärkeää kokoustilaa ja tuli esimies huutamaan asiasta,nolotti ja itkin kotona ja Mäkin harkitsen lopettavani mutta sitten ei olisi tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytön palaute pomolta, ja olisin kyllä sanonut sen.
Matalapalkalla vai hymyillään kauniisti palautteille.
"Asiakas siis pyysi että hänelle ostetaan kuusi piimää litran tölkkeinä"
Ja tarkoitti muka viiliä, litran tölkkeinä???
Joo ei. Vika ei todellakaan ollut sinun.
Joo, hajotin 40 000€:n kuorman. Että älä turhaan murehdi niistä piimätölkeistä =D
Sinä et tehnyt tässä minkäänlaista mokaa. Asiakkaan virhe kertoa väärä tilaus ja pomon virhe syyttää sinua jostakin mikä ei missään nimessä ollut syytäsi. Et voinut olla ajatustenlukija eikä jokaista järkevän kuuloista tilausta voi alkaa kyseenalaistamaan. Näitä vaan sattuu, yritä olla välittämättä liikoja ja tsemppiä työhön.
Minä silppuroin väärän paperin. Hävetti mennä pomon puheille, kun yleensä olen tarkka työssäni. Ei kun vaan uusiksi asiakkaaseen yhteys, että saadaan allekirjoitukset yms.
Mitä ihmettä? Outo asiakas kuin myös esimiehen suhtautuminen.
Valitettavasti asiakaspalvelussa tää on usein tällaista :(