Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

V..un erityisherkkyys! Kohtalotovereita?

Vierailija
15.07.2022 |

Alan olla ihan loppu. Olen lapsesta asti ollut sellainen, että aistin todella herkästi toisten ihmisten tunnetiloja ja pienimpiäkin "värähtelyitä". Kaikenlaiset konfliktit ym. negatiivinen kanssakäyminen, sekä omat mokat yms. jäävät vaivaamaan pitkäksi aikaa. Ollessani lähes kolmekymppinen, psykiatri sanoi minun olevan erityisherkkä.
Tämä syö todella paljon voimavarojani, ja vaikeuttaa työssä ja ihmissuhteissa pärjäämistä. Olen kyllästynyt naistenlehtien artikkeleihin joissa erityisherkkyyttä hehkutetaan "voimavarana" tai "rikkautena" tai "voimakkaana kokemisena". My ass. Unettomia öitä ja ahdistusta se tarkoittaa.

Jos täällä on muita erityisherkkiä, oletteko löytäneet hyviä keinoja asian hallitsemiseksi? Alan olla ihan loppu.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tiedän todella, mitä se on. Tämä lähes puoli vuotinen, kun on sodittu, on ollut niin tuskaista aikaa, koska tunnen niin vahvasti kaikki tunteet. Empatian. Vihan. Surun. Pelon. Rakkauden. Kaiken. Tuntuu että kroppa meinaa välillä räjähtää näiden tunteiden takia.

Vierailija
22/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva muiden tunteiden tarkkailu kertoo enemmän siitä, että on elänyt ympäristössä jossa muiden tunteita on joutunut tarkkailemaan syystä tai toisesta.

Tämäkin on totta. Olen kärsinyt lapsena aikuisten juomisesta, eli joutunut aina tarkkailemaan heidän tunnetilojaan, vaikka mitään agressiivista käytöstä tai pahaa ei ole ollutkaan. Minua on myös koulukiusattu ja tästäkin syystä oppinut havainnoimaan toisten ihmisten mielialoja jatkuvasti.

-13

Kiitos tästä huomiosta. Itsekin olen alkoholiperheestä ja yip ihmisten tunnetilojen jatkuva havainnointi on todella raskasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva muiden tunteiden tarkkailu kertoo enemmän siitä, että on elänyt ympäristössä jossa muiden tunteita on joutunut tarkkailemaan syystä tai toisesta.

Totta kai se voi johtua traumataustasta, juuri noin niin kuin kuvasit. Ei se silti tee erityisherkkyydestä vähemmän todellista.

Jos harjoittelet jotain aistia tai taitoa joka päivä lapsesta asti henkesi edestä, se voi aikuisena muista näyttää supervoimalta.

Vierailija
24/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttakaa itsellenne hsp ihmiset että herkkä toisten havainnointi on myös toisten huomioimista eli jonkinlaista sosiaalista lahjakkuutta.

Itse usein mietin ihmisten röyhkeyttä sosiaalisissa tilanteissa, kaakatetaan vain omista asioista, vaaditaan ja hyväksikäytetään, sanotaan toiselle ihan mitä vaan loukkaavaa. Olen kuitenkin iloinen että minulla ei ole tuollaiseen taipumusta. Tunnen syyllisyyttä ja vatvon pienintäkin väärää sanaa jonka kenties sanoin.

Toki erityisherkän oman tilan tarve ja vetäytyvyys voidaan kokea kylmäksi ja loukkaavaksi. Mutta itselleni erityisherkät on parhaita ystäviä, hienotunteisia, vaatimattomia ja pohdiskelusta pitäviä.

Vierailija
25/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluterapia voi auttaa, tarvitset uusia ajatusratoja ettei kaikki ympärillä oleva pääse pääsi sisään. Voit oppia vetämään itsellesi sopivia rajoja. Maailma ei muutu, sinä voit muuttua jos itse haluat. Taipumus pysyy aina vahvana mutta miten paljon se vie sinulta energiaa on omissa käsissäsi.

Vierailija
26/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän saa myös avun psykoterapiasta. Ei poista erityisherkkyyttä eikä muutakaan herkkyyttä.

Samoin ahdistukseen voi hakea ja saada apua - ei ole sama asia kuin herkkyys tai erityisherkkyys.

Vierailija
27/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mikä on kuormittava tekijä miten lähden itseäni rauhoittelemaan. Jos ahdistaa, kunnon juoksulenkki nollaa päätä. Jos taas kuormitus johtuu liiasta ihmiskontakteista ja metelissä olemisesta, auttaa vetätyminen omiin oloihin. Jokainen varmaan toimii luonnostaan siten mikä tuntuu itsestä olevan sillä hetkellä paras olotila, pois huonosta. Ei auta metsässä hengittely kunnon ahdistukseen. Tarvitaan dopamiini ryöpsäys.

Vierailija
28/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttakaa itsellenne hsp ihmiset että herkkä toisten havainnointi on myös toisten huomioimista eli jonkinlaista sosiaalista lahjakkuutta.

Itse usein mietin ihmisten röyhkeyttä sosiaalisissa tilanteissa, kaakatetaan vain omista asioista, vaaditaan ja hyväksikäytetään, sanotaan toiselle ihan mitä vaan loukkaavaa. Olen kuitenkin iloinen että minulla ei ole tuollaiseen taipumusta. Tunnen syyllisyyttä ja vatvon pienintäkin väärää sanaa jonka kenties sanoin.

Toki erityisherkän oman tilan tarve ja vetäytyvyys voidaan kokea kylmäksi ja loukkaavaksi. Mutta itselleni erityisherkät on parhaita ystäviä, hienotunteisia, vaatimattomia ja pohdiskelusta pitäviä.

Just näin. On ihanaa kun kumpikin tietää mitä toinen tarkoittaa.

Vierailija
29/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että tunnistat ja sitten voit haistattaa vi..t sille herkyydellesi.ä, ja ongelma on poissa. Asennnekysymys

Vierailija
30/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia olla eritysen herkkä, kuin pyöritellä koko ajan muiden sanomisia ja tuntemisia mielessään.

Ensimmäinen on ihmisellä oleva ominaispiirre, toinen on mt-ongelma.

Eli sinun ei tulisi päästä pois herkkyydestäsi, vaan tuosta asioiden kelailusta ja pyörittelystä.

Vierailija
31/33 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse joskus testin, jonka mukaan olen selvästi erityisherkkä.

Kaikki tapaamani erityisherkäksi itseään kutsuvat ovat olleet niin ilkeitä ja ylimielisiä, etten ikinä aio täyttää termiä itsestäni.

Erityisherkkyyden taakse naamioituu hoitamattomia persoonallisuushäiriöitä, kuten ketjussa jo mainittu epävakaus, ja ihan puhdasta ihmisvihaa.

Moni aistii herkästi tunnetiloja, mutta ei syytä siitä toisia.

Vierailija
32/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein itse joskus testin, jonka mukaan olen selvästi erityisherkkä.

Kaikki tapaamani erityisherkäksi itseään kutsuvat ovat olleet niin ilkeitä ja ylimielisiä, etten ikinä aio täyttää termiä itsestäni.

Erityisherkkyyden taakse naamioituu hoitamattomia persoonallisuushäiriöitä, kuten ketjussa jo mainittu epävakaus, ja ihan puhdasta ihmisvihaa.

Moni aistii herkästi tunnetiloja, mutta ei syytä siitä toisia.

Aivan järkyttävä kommentti. En ymmärrä miten tämä on voinut saada yläpeukkuja.

Erityisherkkyys ei todellakaan liity persoonallisuushäiriöitä, vaikka joillakin erityisherkillä voi tietenkin sellainen olla.

Epävakautta ja ihmisvihaa - just joo. Ainakin omalla kohdallani kyse on aivan päinvastaisesta. Aistin herkästi jos jollakulla on paha olla, ja huolestun.

Erityisherkkyys ei tee ihmisestä epävakaata.

Ap, kuten ei kukaan muukaan, ole syyttänyt toisia erityisherkkyydestään.

Nyt tulisi vähän himmailla näissä diagnooseissa ja eri asioiden yhdistämisessä toisiinsa. Huh huh.

Vierailija
33/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis v...usi on erityisherkkä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi