Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö Alkossa oikeasti myydä, jos sinne menee lapsen kanssa?

Vierailija
15.07.2022 |

Onko oletus siis se, että tällöin ollaan ostamassa viinaa alaikäiselle?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin ettei kukaan ole niin tyhmä että ottaa mukaan sen lapsen jolle on alkoholia välittämässä. Vai tekevätkö ihmiset todella niin? Täälläkin varmaan on joku joka ostaa alaikäiselle juotavaa jostain syystä, eihän sitä hommaa mennä yhdessä hoitamaan?

Vierailija
22/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Enpä ole tällaisesta tiennytkään. Unohdin kerran joulunalla Alkon ostokset kassalle, kun oli niitä nyssäköitä useampi kädessä. Laitoin 17-vuotiaan kipaisemaan hakemassa ostokset Alkosta pois, kun oli lenkille menossa. Nykyään ei sitten luovutettaisi kahta punkkupulloa hänen ikäiselleen.

Juu, eikä olisi pitänyt luovuttaa silloinkaan, kuten varmaan tiedätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on tunnetusti lapsivihamielinen maa feminismin vuoksi.

Vierailija
24/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan teinit syö 1€ pillereitä vapaasti, tää maa on aivan sekaisin.

Vierailija
25/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelisin ettei kukaan ole niin tyhmä että ottaa mukaan sen lapsen jolle on alkoholia välittämässä. Vai tekevätkö ihmiset todella niin? Täälläkin varmaan on joku joka ostaa alaikäiselle juotavaa jostain syystä, eihän sitä hommaa mennä yhdessä hoitamaan?

Itse aikoinaan kyllä olin äitini mukaa, kun hän osti minulle juotavaa. Vielä juuri sellaista mitä teinit siihen aikaan lipitti ( ällöttävä Green Lime)

Siitä nyt on sata vuotta, eikä kukaan papereita kysellyt. Mutta sitä tehtiin teininä kyllä , että annettiin jollekin alkoholisoituneelle vähän hakuja ja odoteltiin Alkon pihalla, että hän nouti meille juomat. Niitä kyllä Alkosta valvottiin. 

Vierailija
26/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan teinit syö 1€ pillereitä vapaasti, tää maa on aivan sekaisin.

Kuuntelin Valeäidin huumeaiheisen podcast-jakson ja kovien huumeiden hinta oli kyllä järkyttävän alhainen :(

Vierailija
27/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myydä, jos on epäilys että ollaan välittämässä alkoholia alaikäiselle. Ihan loogista.

Alaikäisen on siis syytä odotella ulkopuolella, jos meinaa juomansa saada.

No ainahan voi epäillä, että se alaikäinen on jätetty ulkopuolelle odottamaan tai saa viinat kotona, vaikka mitään lasta ei olisikaan. Outoa, jos on noin lapsellisen tiukkapipoisiksi menty.

Vierailija
28/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hyvä myyjä on se, joka ottaa eniten pulloja pois kassalla, kilpailevat myyjät keskenään siitä, kuka onnistuu estämään eniten myyntiä. Alalle myös hakeutuvat sellaiset ihmiset, jotka nauttivat kansalaisten hämmentyneistä ilmeistä ja punastumisista.

Vierailija
29/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myydä, jos on epäilys että ollaan välittämässä alkoholia alaikäiselle. Ihan loogista.

Alaikäisen on siis syytä odotella ulkopuolella, jos meinaa juomansa saada.

Eli minua, 52 v rouvaa epäillään heti lähtökohtaisesti trokariksi jos ostan viinipullon ja lapseni on mukana? Ei hyvää päivää tätä maata. Kerro mikä tässä on loogista.

En sanonut ihan noin. Sanoin, että jos on epäilys. Myyjä sitten tilannekohtaisesti päättää onko tällaista epäilystä.

sama

Jokainen yksinkin kulkeva Alkon asiakas on potentiaalinen trokari. Siinä onkin myyjällä pähkäilemistä epäilystensä kanssa.

Vierailija
30/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ruokakaupassa 2-kymppisen tyttäreni kanssa ja ostin miehelleni YHDEN tumman oluen saunajuomaksi. Kassa katsoi minua tiukasti ja kysyi, että aionko juoda oluen. Vastasin tietysti spontaanisti, että en toki. Sitten tajusin ja aloin nauramaan.

Vierailija
31/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ostanut teinille likööriä. Onko se teistä väärin. Liköörin ikäraja 20v. Teini on 18 v.

Kaksi kertaa ostanut. Teini täyttää vasta talvella 19 vuotta.

Vierailija
32/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei ole kysytty parina kertana kun olen käynyt pikkulapsen kanssa, 2-5 v:n ja olen itse ollut tuolloin 21-25 v (siis jompikumpi meidän lapsista mukana). On varmaan oletettu lapsen perusteella minun olevan vähintään sen 25. Itselle en koskaan osta, mutta lahjaksi olen ostanut ja silloin tällöin kipaisen hakemassa viinapullon isälleni jos hän ei itse ehdi Alkoon ennen sulkemisaikaa. Että lapsen kanssa ei ainakaan multa ole kysytty eikä se johdu siitä, että olisin niin vanhan näköinen koska silloin kun käyn yksin niin multa lähes aina kysytään paperit ja nykyäänhän olen jo kolmekymppinen.

Vierailija
33/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkon mielestä jokainen viinaa ostamaan pyytänyt tulee myymälään sisälle eikä missään tapauksessa odota jossain ulkona :))))

Vierailija
34/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet pojan kanssa ostamaan vaseliinia niin ei sitäkään myydä.

Vierailija
35/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka ottaisi sen teinin mukaan alkoon jos olisi trokaamassa hänelle. On nämä myyjät ja vartijat kyllä tyhmiä.

Vierailija
36/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät ovat tästä asiasta tarkkoja, koska joutuvat itse ongelmiin, jos väärä ihminen on näkemässä, kun ei olla tarpeeksi tarkkoja henkkareiden kysymisen kanssa. Ja iän arvioiminen on hankalaa. Myös välitysepäilyn arvioiminen on hankalaa välillä. Itse en kysy teiniltä papereita, jos on äidin ja isän kanssa ostoksilla, ja vanhemmat ostavat pari saunakaljaa satasen ruokaostosten mukana. Eri asia jos on vaikka paljon lähes pelkkää alkoholia. Mutta tottahan se on, että todellisissa välitystapauksissa juomien saaja tuskin on mukana.

Vierailija
37/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavissa tapauksissa kysyn nuorelta paperit, joka on asioimassa meillä isänsä tai äitinsä kanssa:

Nuori vaikuttaa osallistuvan juomavalinnan pohdintaan, ja pulloja saattaa käydä hänen käsissään. 

Me myyjät emme edes voi tietää, onko kyseessä todella vanhempi ja lapsi, vai teini aikuisen kaverinsa kanssa. Ovelle norkoilemaan jääminen ei myöskään luottamusta herätä, että parempi on jättää teini vaikka sinne autoon odottamaan. Ja käytös siellä kaupassa yleensä ratkaisee sen, pyydetäänkö paperit myös nuorelta.

Mutta jos olet kaupassa jonkun 5-vuotiaan kanssa, niin ei, en kysy papereita lapselta. Silloin on vähemmän todennäköistä, että juoma olisi tulossa lapselle.

Ja kyllä, lapsen kanssa saa asioida Alkossa, mutta älkää loukkaantuko, jos jää juomat saamatta siitä syystä, että myyjä ei voi olla varma kenelle juomat ovat tulossa. 

Vierailija
38/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää homma on lähtenyt ihan lapasesta kun en 37 vuotiaana viitsi edes sitä yhtä olutta ottaa hyllystä ostoskoriin jos ei tullu henkkarit mukaan kipaistessa nopeasti kaupassa. Yleensä aina kysytään paperit. Se on todella ärsyttävää ja aina kyllä kommentoin myyjälle asiasta 😠 oon kohta kakskyt vuotta saanu ostaa kaljaa laillisesti ja nyt sitten kysytään niitä papereita. Ja turha mussuttaa, että ei voi tietää ootko alaikäinen vai et. En tosiaan enää näytä alle 18-vuotiaalta🙈 joka edelleen! on laillinen ikä ostaa kaljaa.

Vierailija
39/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse aikoinaan ostin juomia alaikäisille tytöille p1llun saannin takia, tytöt piti aina jättää kaupan ulkopuolelle muuten eivät olisi myyneet.

Vierailija
40/45 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos K-18 tuotteita ostava näyttää alle 30-vuotiaalta, häneltä kysytään paperit. Aivan turha mussuttaa myyjälle, hän ei näitä sääntöjä keksinyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme