Onko tililläsi enemmän kuin 30.000e "puskuria" tai ns. pahanpäivän vara?
Mikä on itsellesi sopiva pankkitilin saldo että pärjää hätätilanteissa?
Kommentit (85)
Harvemmin mulla käteisvaraa on kovin montaa tonnia, nyt taitaa olla 4-5k käyttötilillä ja toinen vastaava taloustilillä.
Osakkeissa (ja sijoitusasunnoissa) varoja on tietty kiinni ja sieltä saa tarvittaessa irrotettua jos tulee oikeasti akuutti hätätilanne ja tarvetta käteiselle.
Ehkä mä tällä sadalladonalla pärjään talven yli ja riittää sähkölaskuihin.
On, sopiva summa on noin 90 000-180 000.
En ole matkalla ostamaan uutta kitaraa.
Ei, minulla ei ole 30 000€ säästössä, ei edes 3000€
15k€ riittää mulle puskuriksi. Loput on rahastoissa.
Ei varsinaisella tilillä, mutta osakkeissa.
Olen ajatellut, että järjetöntä pitää tuollaistakaan summaa tuottamattomana lojumassa. Prosentti 30.000 eurosta on jo 300 euroa, ja sijoituksille voi yleensä odottaa useamman prosentin vuosituottoa.
Eihän noita rahoja mihinkään hsluaisi käyttää varsinkaan vaikeina aikoina, kun talous on sakannut ja odotan silti, että arvo-osakkeet jatkavat tuottamista entiseen malliin, mutta ovat kuitenkin käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, minulla ei ole 30 000€ säästössä, ei edes 3000€
Miksi pidät säästössä noin vähän? Eikö tilanne stressaa sua?
Jos 300€ löytyy tililtä, eikä laskuja maksettavaksi, niin se on jo hyvä tilanne.
Ei ole, mutta säästötilillä on 20 000 ollut jo noin 15 vuotta koskematta. Riittää mulle.
Tilillä on 98 tuhatta. Lainaa asunnosta vielä 71. Seuraava korontarkistus lokakuussa. Ajattelin maksaa lainan pois ennen sitä. Vähän hirvittää luopua säästöistä mutta kai se kannattaa.
7tuhatta, se on sopiva summa tässä vaiheessa.
13 eri tiliä missä noin 100-150 000€ kussakin + sijoitukset päälle, niin eiköhän pärjää jos hätä tulee.
Mulla on 350 euroa toisella tilillä. Veronpalautusta saan hölmöyteni vuoksi sellaiset 1500 euroa. Ehkä laitan puolet säästöön. Tuollaisilla rahamäärillä ei mikään osakekauppa kannata. Mutta eipä ole enää lainojakaan, joten so what?
Ei ole. Noin isossa summassa inflaatio on jo liikaa mulle. Sijoitettuna siis suurin osa (noin 150 k), hätävaratilillä parin kk tulot eli noin 8000 e. Sijoitukset on vähän riskin ym mukaan porrastettu niin, että osa on hyvin suurella todennäköisyydellä irroitettavissa nopeasti ilman huimia tappioita. Osa sitten on sijoitettu isommalla riskillä, eli arvon vaihtelu voi olla isoa.
Vierailija kirjoitti:
On, sopiva summa on noin 90 000-180 000.
Hyvin harvalla suomalaisella on pahanpäivän varalle yli 50 000€. Sen sijaan moni suomalainen uskoo edelleen, että paras turva pahojne päivien varalle on se kun maksaa vuosikymmeniä asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilillä on 98 tuhatta. Lainaa asunnosta vielä 71. Seuraava korontarkistus lokakuussa. Ajattelin maksaa lainan pois ennen sitä. Vähän hirvittää luopua säästöistä mutta kai se kannattaa.
Käyt varmaan ruokajonossa kun eihän sulla ole edes rahaa yhden illan baarireissuun.
Minulla on tilillä jonkun verran enemmän kuin 30.000 ja rahastoissa lisää muutamia kymmeniä tuhansia.
Ei se tässä ajassa ja elämässä tunnu lainkaan liialta ainakaan. Kyllä se jonkinlaista turvaa tuo kun ei tarvitse pelätä mistä saa rahat sähkölaskuun ensi talvena.