Avoimen yliopiston kautta tutkinto-opiskelijaksi?
Onko avoimen yliopiston kautta suoritetuista perusopinnoista hyötyä OIKEASTI? Millä todennäköisyydellä pääsen sisään opiskelemaan kasvatustieteitä kevään yhteishaulla, jos kurssini ja perehtymiseni asioihin suoritan hyvillä arvosanoilla tämän lukuvuoden aikana avoimessa? Onko kenelläkään oikeata käsitystä onko vain hukkaan heitettyä aikaa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että hyvä arvosana (3) ei riitä sisäänpääsyyn. Mutta ainakin nuo saa hyväksiluettua, kun pääsee sisälle.
Onko jossain yliopistossa arvosana-asteikkona 0-3? Luulin että se on kaikkialla 0-5.
En tiedä onko enää missään tuota 0-3, mutta tuo 3 on nimenomaan tuolla 1-5 asteikolla 3 on hyvä.
Aa niin joo, tarkoitettiin sitä asteikolla arvosanalle annettua luokitusta joo. Oikeastihan toki 1-5 asteikolla se kolmonen ei ole hyvä suoritus vaikka sille sellainen luokitus on annettu.
Luin vuositolkulla kasvatustieteellisiä arvosanoja avoimessa. Niitä kertyi paljon ja pääsin sisään pelkillä papereilla. Nyt olen kasvatustieteen maisteri. Aikaa on omista opinnoistani, joten en tiedä, onko tämä väylä vielä samanlainen.
Minä olen avoimen väylän tutkinto-opiskelija!
Ja mulla ainoa reitti yliopistoon, sillä ei ole lukio-opintoja.
Alani on erityispedagogiikka. Hieman yliopistoista riippuu kuinka paljon opintoja vaaditaan etukäteen.
Jyväskylässä riittäisi erkan ja kasvatustieteen perusopinnot, aineopinnoista saa 3 lisäpistettä.
Käytännössä aineopinnot pitää olla, että pääsee sovareihin.
Tai sitten perusopinnot arvosanoilla 5. Nelosen keskiarvoilla en päässyt sovareihin, mutta aineopintojen 3 lisäpistettä toivat sinne pääsylipun ja siitä sitten sisään.
Vain 5 aloituspaikkaa ja sovareihin pääsee n. Puolet enemmän haastatteluun.
Ja rahastuksesta, JYu:lla saa 25 op edestä rahoja takaisin, jos opiskelee tutkintotavoitteisesti ensimmäistä kprkeakoulupaikkaa varten.
Ja suoritetut opinnot lyhentävät tietenkin opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uravalinnan on syytä olla varma, jos lähdet avoimeen. Muuten heität hukkaan elämästäsi vuosia, jos et opiskelupaikkaa saa. Ja rahaakin vielä.
No sehän avoimen opinnoissa juuri onkin hyvää, että voi tutustua alaan siitä näkökulmasta, että onko se oma juttu.
Yhtä lailla sitä tutkinto-opiskelijana arvioidaan, onko ala oma juttu.
Ihmettelen aina vähän tämmöisiä spekulaatioita "kannattaako" opiskella jotakin. Kuitenkaan ei voi koskaan ihan varmasti tietää mikä loppujen lopuksia kannattaa, vaikka periaatteessahan opiskelu kannattaa aina (jos ei muuta, niin voit ajatella sitä henkisenä kasvuna ja opiskelutaitojen kartuttamisena. Ja tuleehan siinä vastaan kaikenlaista muuta mahdollisesti kiinostavaa, josta voi kehitellä jotain. Kotona möllöttämällä ei ainakaan kehity eikä saa uusia näkökulmia.). Tässä asiassa ei vaan voi millään pelata varman päälle.
Itse olen tehnyt AMK-opinnot avoimessa opinnäytetyöhän asti. Suoritin varsinaisina opintoina vain sen ja pari kurssia. Ei kulunut aikaa juuri sen enempää kuin niilläkään, jotka pääsivät heti sisään, ja sain tehtyä harjoittelutkin omilla työpaikoillani.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen avoimen väylän tutkinto-opiskelija!
Ja mulla ainoa reitti yliopistoon, sillä ei ole lukio-opintoja.
Alani on erityispedagogiikka. Hieman yliopistoista riippuu kuinka paljon opintoja vaaditaan etukäteen.
Jyväskylässä riittäisi erkan ja kasvatustieteen perusopinnot, aineopinnoista saa 3 lisäpistettä.
Käytännössä aineopinnot pitää olla, että pääsee sovareihin.
Tai sitten perusopinnot arvosanoilla 5. Nelosen keskiarvoilla en päässyt sovareihin, mutta aineopintojen 3 lisäpistettä toivat sinne pääsylipun ja siitä sitten sisään.
Vain 5 aloituspaikkaa ja sovareihin pääsee n. Puolet enemmän haastatteluun.Ja rahastuksesta, JYu:lla saa 25 op edestä rahoja takaisin, jos opiskelee tutkintotavoitteisesti ensimmäistä kprkeakoulupaikkaa varten.
Ja suoritetut opinnot lyhentävät tietenkin opintoja.
Mitä tarkoittaa 'sovarit'?
Olen töissä 8-16 että päiväsaikaan en pysty olemaan koulussa ainakaan vaan jäisi iltoihin/viikonloppuihin enkä tiedä kuinka paljon mantsassa olisi läsnäolopakkoa, jotain kenttäkursseja ainakin muistaakseni. En ole nyt pitkään aikaan tutkaillutkaan kun ei ole ollut ajankohtaista.