Vinkit kutisevaan päänahkaan!
Olen vuosia raapinut päänahkaa. Mitään varsinaista syytä ei ole. Se on kierre: Mitä enemmän kutisee, sitä enemmän raavin ja mitä enemmän raavin, sitä enemmän kutisee.
Raavin päänahan verille, myös unissani. Kortisonikuuri auttaa vähäksi aikaa, mutta pian alan taas raapia. Kutina kiihtyy, jos pesuväli venyy, mutta toisaalta pesu myös kuivattaa eli kutisee enemmän.
Mikä voisi lopettaa kutinan?
Kommentit (32)
Taas kerran.Tervashampoo, Minulta otti kutinan. Pesin hiukset joka viides päivä.
Kyllä pesu on tärkeä. Siellä varmaan bakteerihiivat muhii ja rikkonainen iho tulehtuu. Hae apteekista hilseshampoota. Kuulostaa enemmän rasvaisen hilseen ongelmalta tuo. Itse sain avun Kelual DS-shampoosta.
Head & Shoulders, säännöllisesti joka päivä käytettynä. Mulla toimii paremmin kuin mikään muu. Edes apteekkituotteet. Nyt tullut uusia vahvempia shampoita, jotka tuntuu tehoavan tosi hyvin. Lue tietoa myös talipunkki tai seborrhea sivuilta.
Huuhtele pesun jälkeen pastöroimalla omenaviinietikalla.
Ei värjäystä
Pää öljyttään/rasvataan viikoittain
Pestään vain yhdellä shampoilla allergiaystävällisellä
Ei hoitoaineita
Ei mitään muutakaan vahaa/muotoilutuotetta
Kalttaat päänahan saunomisen yhteydessä ja kutinan pitäisi hävitä.
Kai olet ihotautilääkärin hoidossa?
Otin kerran permanentin. Yllätyin, kun kaikki kutina loppui siihen. Hiukset jotenkin nousivat päänahasta ja päänahka pääsi hengittämään, ei hikoillut, ei kutissut. Suosittelen kokeilemaan.
Kaikki kemikaalit ja hajusteet veks. Suolavesi. Merisuolaa sekotat haaleaan veteen reilusti. Esim. kuorallinen/litra. Sillä kastelet päänahan ja annat kuivua. Tee hoito joka päivä. Huuhtele välillä pelkällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Otin kerran permanentin. Yllätyin, kun kaikki kutina loppui siihen. Hiukset jotenkin nousivat päänahasta ja päänahka pääsi hengittämään, ei hikoillut, ei kutissut. Suosittelen kokeilemaan.
Mulla on luonnonkiharat hiukset.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kai olet ihotautilääkärin hoidossa?
Olen ollut kerran. Hänen diagnoosi oli tuo kutina-raapimis -kierre.
Kortisonia määräsi. Tästä on vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ei värjäystä
Pää öljyttään/rasvataan viikoittain
Pestään vain yhdellä shampoilla allergiaystävällisellä
Ei hoitoaineita
Ei mitään muutakaan vahaa/muotoilutuotetta
Ei mahdollista olla ilman hoitoainetta. Tukasta tulisi röllipeikkomainen linnunpesä.
Ap
Kemikaslikuorma minimiin
Ja kokeilet shampoot läpi mille et ole allerginen
Pese päänahka joka päivä shampoolla jossa on bergamottia. Jos tarttee käyttää hiuksiin sitä hoitoainetta niin käytä vain hiuksiin, älä vie lähellekään päänahkaa.
.