Miksi on niin vaikeeta tajuta, että lausuessa tiettyjä kirjaimia käytetään radioaakkosia?
Alotin ihan ok duunin asiakaspalvelussa, mutta joka päivä meinaa hermo mennä kun ihmiset mumisee lähi- tai varsinkin etäkontakteissa talon kirjaimia, reksiteritunnuksia tai henkilötunnuksia, ja ihmettelee sitten kun joudun kysymään että onko se VEE vai PEE vai CEE vai DEE, kun ei ihan saa selvää herran/rouvan puheesta.
Mielestäni jo ala-asteen äidinkielen tunnilla opeteltiin sanomaan yksittäisten kirjainten perään jokin sana virheiden välttämiseksi. Sillä ei ole merkitystä onko se nyt virallinen radiokirjaimiston tai Onnenpyörän sana, mutta sanoisivat JONKIN mieluiten suomenkielisen sanan! Pahimpia ovat savon murretta vääntävät vanhukset, jotka yleensä sitten "selventävät" pyyntöni jälkeen sanomalla kirjaimen ihan samalla epäselvällä ääntämyksellä, mutta hidastaen puhettaan kuin vähävirtainen radio. Ei, se ei yleensä saa äänteitä sen selkeämmäksi, että ne sanoo hitaammin. eikö todella kukaan ole heidän pitkässä elämässään aiemmin kertonuet ettei äänteestä saa selvää?
Jos et ole koskaan joutunut kirjaamaan toisen lausumpia kirjaimia, niin kokeile kaverin kanssa; soita ja käske kirjata lausumasi kirjaimet esim. H K O E D C P G M N L F S. Mikäli tuntuu liian helpolta, pistä pyyhe suusi eteen tai siirrä puhelin kaiuttimelle ja siirry itse parin metrin päähän, siinä on jo tuntua puhelinasiakaspalvelusta.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Alfa Zulu Fox ..., nato-aakkoset on nyt opeteltava jo koulussa.
Ai että sitä näytöstä kun kokeilin kerran esittää asiani aspalle noilla Nato-aakkosilla, noheva alikersantti kun olen. Meni tyttönen aivan punaiseksi ja vaikeaksi kun alkoi Sierrat, Charliet ja Novemberit sinkoilla ilmoille :D
"ööö siis niinku mitä"
'että lausuessa tiettyjä kirjaimia'
p.o. lausuttaessa
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet tollo.
Sinun tehtävä on auttaa ja palvella asiakasta, ei ole asiakkaan tehtävä helpottaa sinun hommiasi.
Siitähän sulle palkka maksetaan.
Mutta näille nuorille kermaperseille pitäs asiakkaiden tehdä työt, heidän puolestaan.
No sähän se vasta kuningas olet.
Mitenkäs se aspa sua voi palvella jos ei saa sun mongerruksesta selvää? Kristallipallolla tietty. Kermaperseitä löytyy näemmä puolin ja toisin.
Ite sanon puhelimeen aina Dee niinku Dildo
Pee niinku Pirkka
R niinku Ryökäle
C niinku NicocassicaJaninaCiscaniCcajessiCa
- N niinku Niina.
- Yhdellä vai kahdella i:llä?
Vierailija kirjoitti:
- N niinku Niina.
Osoittaa kuitenkin mielestäni hyvää yleissivistystä, vaikka ehkä vähän hassu kysymys onkin. Nina taitaa olla nykyisin jopa yleisempi kirjoitusmuoto, joten on hyvä tarkistaa että menee oikein.
Mun paras hetki oli, kun asiakas sanoi että Z ja tarkoitti X:ää. Tavattiin vielä puhelimessa yhdessä että Z niin kuin zorro? Juu. Ja kun haulla ei löytynyt mitään, niin asiakas hoksas et ei kun se onkin X, X niin kuin xerox.
Ei auta radioaakkoset, jos päässä on pultit kireällä.
Mut S j F menee puhelimessa usein sekaisin ja varmistan aina, kumman asiakas sanoo. Vaikka tarkoittais sit ihan muuta.
Mulle ei opetettu mut oon ite todennu et käytän ko sanon sotun. Just tyylii D niinko Daavid
Vierailija kirjoitti:
Mitä on Radioaakkoset? En ole ikinä kuullutkaan.
(En kyllä juuri koskaan kuuntelemaan radioa, se on vanhusten hommaa)
Niitä sanotaan tavausaakkosiksi myös.
Aarne
Bertta
Celsius
Daavid
Eemeli
Faarao
Gideon
Heikki
Iivavi
Jussi
Kalle
Matti
Niilo
Otto
Paavo
Kuu
Lauri
Rirsto
Tyyne
Urho
Vihtori
Äksä
Yrjö
Tseta
Ruotsalainen
Äiti
Öljy
L lipsahti hassuun väliin...
Niitä sanotaan radioaakkosiksi toisinaan, koska nevon otettu alunperin käyttöön radiopuhelinliikenteen tarpeisiin.
Eihän sitä tarvi sanoa T niinkuin Tiina, K niinkuin Kaarlo, vaan Tiina, Eemeli, Eemeli, Kaarlo, Ulla, Pekka, Pekka, Anita.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei opetettu mut oon ite todennu et käytän ko sanon sotun. Just tyylii D niinko Daavid
Pohojammaalla soon ree niinko Raavir 😀
Mä väittäisin, että nimenomaan vanhempi väestö nämä tietää. Mun isä on syntynyt -45 ja häneltä olen itse oppinut.
Toki ehkä merkitystä mitä on tehnyt työkseen, mutta ainakin ihmiset, jotka joutuvat usein asioimaan puhelimitse osaavat.
Vierailija kirjoitti:
- N niinku Niina.
:D
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan vanhemmat ihmiset osaa tuon, mutta nuoret ei
Jep, äidiltä oppinut tuon tavan puheluita kuulemalla. Ja käytän itsekin. Saa toki tankata ja oikoa mutta nopeammin asia selviää kun käyttää lisäsanoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on Radioaakkoset? En ole ikinä kuullutkaan.
(En kyllä juuri koskaan kuuntelemaan radioa, se on vanhusten hommaa)
Käsittelen työssäni henkilötunnuksia joka päivä, puhelimitse. Asiakkaat enimmäkseen >70 vuotiaita. Yleisimmät sanat kuvaamaan hetun tarkistusmerkkiä:
A Aapeli
B Bertta
C Cecilia tai Celsius
D Daavid
E Eemeli
F Faarao
H Heikki
J Jaakko
K Kalle
L Lauri
M Matti
N Niilo