Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäiset, käyttekö säännöllisesti terveystarkastuksissa?

Vierailija
13.07.2022 |

Taas kuoli pari tuttua 5-kymppistä miestä sydänkohtaukseen. "Täysin terveitä." Ettekö hyvät ihmiset käy edes verenpainetta ja kolesterolia mittauttamassa vaikka kerran vuodessa?

Keski-ikäiset, käyttekö säännöllisesti terveystarkastuksissa?

Vaihtoehdot

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. Minulla on verenpaine-ja kolesterolilääkitys. Juuri taistelen terveysaseman kanssa, että pääsisin verikokeeseen, sillä minusta kolesteroliarvoja pitäisi lääkityksen vuoksi seurata, enkä ole päässyt verikokeeseen puoleentoista vuoteen.

Vierailija
22/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lääkärissä, lahja itselleni.

Nyt on ongelma, kun löytyikin hoidettavaa, mutta en pääse julkiselle puolelle lääkäriin.

Toinen kummallisuus kaikki tutkimukset alkaa alusta.

No, tutkitaan sitten kahdesti, jos joskus vielä pääsen tk lääkärin juttusille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan reumaa ja 2 kertaa vuodessa reumapolilla täystarkastus. Verikokeet, verenpaine, ultra, röntgen ja sydäntutkimus. Jotain hyötyä sentään sairaudesta.

Vierailija
24/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska yleislääkärit eivät ole ollenkaan ajan tasalla, ja olen hyvä itse löytämään luontaisratkaisut pikkuvaivoihin.

Jos tulisi jotain vakavan tuntuista, menisin. Inhoan lääkäriasemia ja sairaaloita.

Sama, lisänä vielä, että inhoan lääkkeitä ja yleensä Suomessa lääkärissä käynti tarkoittaa lääkkeitä. Ota yhtä, saat haittavaikutuksia, joita hoidetaan toisella jne.

Tsekkautan kyllä säännöllisesti verenpaineen ja otatan pienen verenkuvan, ferrotiinin, d-vitamiinin, sokerit ja kolesteriarvot. Hyvät (paitsi rauta) ovat, kun liikun ja syön terveellisesti.

Vierailija
25/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5v välein työterveydestä tulee kutsu. Mutta että vuosittain pitäis laukata omalla kustannuksella katsastuksessa....no thanks.

Ei vuosittain mutta kyllä minä viisikymppisten lähestyessä aloin käydä työterveystarkastusten välissä omalla kustannuksella Terveystalolla heidän reilun satasen labrapaketeissaan+lääkärillä koska tarvitsen kilpirauhas-, kolesteroli- ja verenpainelääkityksen ja resepti uusittava kahden vuoden välein. Samalla tulee tsekattua maksa- ja sokeriarvotkin. Nuorempana kävin vain työterveystarkastukset kun ei ollut mitään ongelmia terveyden kanssa. Ihan normaaliterve ja terveillä elintavoilla minäkin mutta ilmeisesti tuo kilppari aiheuttaa sen että muutkin arvot vaativat lääkitystä.

Vierailija
26/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterve. Lääkäri suositteli tarkistusta 3-5 vuoden välein.

Vierailija
27/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei kiitos. Ei sitä julkista puolta kiinnosta hoitaa edes kilpirauhasen vajaatoimintaa, niin pitäkööt tunkkinsa. Thyroid Erfaa ottaisin, vaan kun kukaan ei kirjoita. Tää kilpirauhaskiista vaan jatkuu vuodesta toiseen ja potilaat jää heitteille. Ei ne lääkärit saa edes mitään sanktioita.

Voiko mikään taho määrätä niitä lääkäreitä opettelemaan edes perusasiat ei-tyroksiini hoitoisen potilaan hoitamisesta?

Niille, jotka nämä asiat ovat opetelleet, niin niiltä Valvira vie luvat. Prkl että välillä sieppaa.

Vierailija
28/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Ranneke mittaa sykettä ja veren happipitoisuutta koko ajan. Käyn säännöllisesti luovuttamassa verta, jolloin saa hemoglobiinin ja kotona on verenpainemittari satunnaiseen käyttöön. Lisäksi ruokavaliossa vähän punaista lihaa joten kolestroolikin pysyy kurissa. Jos tuntuu tarvetta menen terveysvakuutuksen piikkiin otattamaan verenkuvan.

Vierailija
29/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5v välein työterveydestä tulee kutsu. Mutta että vuosittain pitäis laukata omalla kustannuksella katsastuksessa....no thanks.

Ei vuosittain mutta kyllä minä viisikymppisten lähestyessä aloin käydä työterveystarkastusten välissä omalla kustannuksella Terveystalolla heidän reilun satasen labrapaketeissaan+lääkärillä koska tarvitsen kilpirauhas-, kolesteroli- ja verenpainelääkityksen ja resepti uusittava kahden vuoden välein. Samalla tulee tsekattua maksa- ja sokeriarvotkin. Nuorempana kävin vain työterveystarkastukset kun ei ollut mitään ongelmia terveyden kanssa. Ihan normaaliterve ja terveillä elintavoilla minäkin mutta ilmeisesti tuo kilppari aiheuttaa sen että muutkin arvot vaativat lääkitystä.

Joo, se kilppari nostaa kolesteroli arvoja. Itselläni päälle 7.

27

Vierailija
30/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pitäisi varmaan käydä. Onhan se jotenkin hassua, että huollatan auton vuosittain, mutta itseäni en käytä katsastuksessa.

Vierailija
31/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen vuoden välein työterveystarkastus. Paljon liikkuvana seuraan myös veriarvojani vuosittaisilla verikokeilla.

Gynellä käyn hänen ohjeensa mukaan seuraavaksi vuoden päästä.

Terveydestä huolehdin ensisijassa elintavoilla. Silmälääkärissä pitäisi käydä tämän vuoden aikana ja muuten menen lääkäriin tarvittaessa.

Vierailija
32/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Pitäisi varmaan käydä. Onhan se jotenkin hassua, että huollatan auton vuosittain, mutta itseäni en käytä katsastuksessa.

Tämä on muuten hyvä vertaus.

Vierailija
33/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai käyn. Töissä on määräaikaistarkastukset työterveydessä 10 vuoden välein.

Vierailija
34/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai käyn. Töissä on määräaikaistarkastukset työterveydessä 10 vuoden välein.

Miten teillä on näin harvoin?

Meillä kolmen vuoden välein.

Toki itse olen alalla, jossa sattuu ja tapahtuu, mutta silti. 10 vuotta on kyllä pitkä aika.

Vierailija
35/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy koska itse pitäisi maksaa. Työterveyslääkäri olisi halunnut verenpaineen kotimittaustuloksia, mutta se oli tehty niin hankalaksi että jäi tekemättä. Olisi pitänyt tehdä 2 mittausta sekä aamuisin että iltaisin, 10 minuuttia paikallaan ennen sitä eikä kahvia saanut juoda.

No olipas hankalaa totta tosiaan..

Vierailija
36/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi ruokavaliossa vähän punaista lihaa joten kolestroolikin pysyy kurissa.

Eihän näillä kahdella ole mitään yhteyttä keskenään.

Vierailija
37/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy koska itse pitäisi maksaa. Työterveyslääkäri olisi halunnut verenpaineen kotimittaustuloksia, mutta se oli tehty niin hankalaksi että jäi tekemättä. Olisi pitänyt tehdä 2 mittausta sekä aamuisin että iltaisin, 10 minuuttia paikallaan ennen sitä eikä kahvia saanut juoda.

Kotimittaukset on yleensä ihan pielessä, kun harva tietää edes kummasta kädestä pitää sillä mittarilla mitata mansetti oikeinpäin. Mansetti kuuntelee suoniääniä (Korotkoffin äänet) ja se kuunteleva kohta on suonen kohdalla. Yleensä mansetti on tarkoitettu laitettavaksi vasempaan käteen, ja toimii oikein vain vasemmassa kädessä.

Vierailija
38/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on näin harvoin?

Meillä kolmen vuoden välein.

Toki itse olen alalla, jossa sattuu ja tapahtuu, mutta silti. 10 vuotta on kyllä pitkä aika.

En minä niitä päätä. Noin ne vaan on (ja on aina olleet, olen ollut 25 vuotta jo talossa), työterveyden hoitaa nykyään Terveystalo.

Vierailija
39/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimittaukset on yleensä ihan pielessä, kun harva tietää edes kummasta kädestä pitää sillä mittarilla mitata mansetti oikeinpäin. Mansetti kuuntelee suoniääniä (Korotkoffin äänet) ja se kuunteleva kohta on suonen kohdalla. Yleensä mansetti on tarkoitettu laitettavaksi vasempaan käteen, ja toimii oikein vain vasemmassa kädessä.

Totta lienee, että jos ihminen suhtautuu niin leväperäisesti terveytensä seuraamiseen, että ei edes vaivaudu käyttöohjeita lukemaan on ehkä ihan samantekevää vaikka jättäisi mittaamatta.

Vierailija
40/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaineen voi mitata kotona ja muutenkin aktiiviliikkujana kyllä huomaa aika nopeasti, jos tapahtuu selittämättömiä muutoksia kunnossa. Kolesteroli mittaillaan työterveydessä muutaman vuoden välein.