Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäiset, käyttekö säännöllisesti terveystarkastuksissa?

Vierailija
13.07.2022 |

Taas kuoli pari tuttua 5-kymppistä miestä sydänkohtaukseen. "Täysin terveitä." Ettekö hyvät ihmiset käy edes verenpainetta ja kolesterolia mittauttamassa vaikka kerran vuodessa?

Keski-ikäiset, käyttekö säännöllisesti terveystarkastuksissa?

Vaihtoehdot

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy koska itse pitäisi maksaa. Työterveyslääkäri olisi halunnut verenpaineen kotimittaustuloksia, mutta se oli tehty niin hankalaksi että jäi tekemättä. Olisi pitänyt tehdä 2 mittausta sekä aamuisin että iltaisin, 10 minuuttia paikallaan ennen sitä eikä kahvia saanut juoda.

No olipas hankalaa totta tosiaan..

Kotimittaukset on yleensä ihan pielessä, kun harva tietää edes kummasta kädestä pitää sillä mittarilla mitata mansetti oikeinpäin. Mansetti kuuntelee suoniääniä (Korotkoffin äänet) ja se kuunteleva kohta on suonen kohdalla. Yleensä mansetti on tarkoitettu laitettavaksi vasempaan käteen, ja toimii oikein vain vasemmassa kädessä.

Kyllä sen huomaa, jos ei ole hölmölästä revitty. Itsellä leposyke on niin matala, että mittarilla on joskus vaikeuksia "löytää" suonta. 

Vierailija
42/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Pitäisi varmaan käydä. Onhan se jotenkin hassua, että huollatan auton vuosittain, mutta itseäni en käytä katsastuksessa.

Tämä on muuten hyvä vertaus.

Ei todellakaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi ruokavaliossa vähän punaista lihaa joten kolestroolikin pysyy kurissa.

Eihän näillä kahdella ole mitään yhteyttä keskenään.

Ei niin, mutta ei se sitä tajua.

Vierailija
44/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy koska itse pitäisi maksaa. Työterveyslääkäri olisi halunnut verenpaineen kotimittaustuloksia, mutta se oli tehty niin hankalaksi että jäi tekemättä. Olisi pitänyt tehdä 2 mittausta sekä aamuisin että iltaisin, 10 minuuttia paikallaan ennen sitä eikä kahvia saanut juoda.

No olipas hankalaa totta tosiaan..

Kotimittaukset on yleensä ihan pielessä, kun harva tietää edes kummasta kädestä pitää sillä mittarilla mitata mansetti oikeinpäin. Mansetti kuuntelee suoniääniä (Korotkoffin äänet) ja se kuunteleva kohta on suonen kohdalla. Yleensä mansetti on tarkoitettu laitettavaksi vasempaan käteen, ja toimii oikein vain vasemmassa kädessä.

Kyllä sen huomaa, jos ei ole hölmölästä revitty. Itsellä leposyke on niin matala, että mittarilla on joskus vaikeuksia "löytää" suonta. 

Kyllä minun omron ihan iloisesti mittaa molemmista käsistä eri lukeman valittamatta mistään. Aika epäselvästi ohjekirjassa on mainittu mittauskäsi, ja sekin pitää ymmärtää sieltä etsiä eli tietää tuo juttu etukäteen.

Väitän, että jos kysyt 100 verenpainettaa mittaavalta tuosta, niin noin 80 ei ole kuullutkaan, että kädellä olisi väliä.

Vierailija
45/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo sitten kouluvuosien käynyt terveystarkastuksessa, jos ei äitiysneuvolaa lasketa. Verenpainemittari on kotona, kun tuli perintönä. Joskus olen mitannutkin, ei ole korkealla. Ei ole mitään vaivoja eikä oireita. Hoidan kyllä terveyttäni mm. syömällä terveellisesti, liikkumalla, lepäämällä. En näe kyllä mitään syytä käydä terveystarkastuksissa. 

Sulla on siis lapsia. Eivätkö edes ne ole hyvä syy sille, että kävisit verikokeissa ja eläisit ehkä pidempään?

Mun lapset on jo aikuisia. Miten ne verikokeet auttaisi elämään pidempään? Se auttaa, kun käy aamuisin uimassa tai sauvakävelyllä tai hölkkälenkillä. Illalla voi käydä kävelyllä ja joogata. Ei kannata tehdä istumatyötä, jos on pakko, niin pitää välillä vähän jumpata ja venytellä, käydä kävelemässä. Sekin auttaa, kun muistaa ottaa d-vitamiininsa, syö ravintorikasta, puhdasta ruokaa, ei mitään pikaruokaa ja valmisruokamössöä tai kevyttuotteita. Muistaa levätä ja nauttia elämästä. Viettää aikaa ystävien ja läheisten kanssa. Käy luontaishoidoissa ja hemmotteluissa. Saunoo ja ulkoilee. Ajattelee positiivisesti eikä vatvo vaivojaan tai ylipäätään mieti kovin paljon terveysasioita. Elää vaan ja joskus kuolee. Mun äiti ysikymppinen, eikä ole missään terveystarkastuksissa hypännyt. 

No onpa harmi, jos et koe olevasi merkityksellinen lapsillesi. Ai miten verikokeet auttaa elämään pidempään? No ihan sillä tavalla, että saat vaikka lääkityksen tai lisätutkimuksia, jos jokin on pielessä. Uskomatonta, että jollekin joutuu selittämään tällaista.

Vierailija
46/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt toistaiseksi viiden vuoden välein työterveystarkastuksessa. Jos siellä nousisi eteen jotain huolestuttavaa, voisin käydä useammin, mutta toistaiseksi mikään sellaista ei ole tullut. Ei ne muutokset kuitenkaan päivässä tapahdu.

Vierailija
47/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, ettei tämä ole oikeasti totta. 

Vierailija
48/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun keski-euroopassa ja käyn omalla lääkärilläni kerran vuodessa jolloin hän ottaa laajat verikokeet, ekg:n, verenpaineen ja myös keuhkojen kunto tsekataan. Joka viides vuosi ihotautilääkärin (lähetteellä) sekä silmälääkärin kontrolli.

Olen niiiiin kateellinen omalääkärijärjestelmästä, joka on Euroopassa useassa maassa. Yksi lääkäri ja hoitaja hoitaa koko perheen. Ajan saa aina parin päivän sisään ja labrakokeet otetaan samalla. Näin tuttavalla Tanskassa. Halpaa ja hyvää ja lääkäritkin tykkää. Mutta ei vaan onnistu kalliin verotuksen Suomessa, p r k l e!!!

Vierailija
49/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy, sillä en ole kiinnostunut terveydestäni. Minulle on aivan yhdentekevää, että kuolenko nyt, vai joskus 80-vuotiaana.

Vierailija
50/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se stressi tekee ja järjetön työelämä. Kuollaan näppäimistölle ja haudassa vielä murehditaan, kun jäi jutut tekemättä ja kuka ne nyt hoitaa.

Vierailija
51/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä terveystarkastus töissä 4 vuoden välein. Itse käyn aina labrassa, mutta en hoitajan juttusilla. Yllättävän moni meilläkin jättää välistä. Kannustan aina käymään edes labroissa itseään varten. Sinne hoitajan juttusille ei ole mikään pakko mennä. Käyn aina myös kunnallisissa joukkoseulonnoissa. Verenpainemittarin hankin ihan omalla rahalla.

Vierailija
52/52 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Helsingissä ei pääse terveysasemalle edes akuutisti sairaana, ja koska siksi pitää käydä aina omalla kustannuksella yksityisellä. Se on todella kallista, joten eipä houkuta tuhlata rahaa mihinkään terveystarkastuksiin ihan vaan huvikseen varmuuden vuoksi.

Joo, ja sama juttu muuallakin. Jos menet ja sanot että tulet varmuuden vuoksi terveystarkastukseen niin nauravat ulos.

Minulle tulee puolivuosittain muistutus etta pitaa taas varata aika omalaakarille. Nain USAssa. Ja netissa voi katsoa itselleen sopivan paivan ja ajan.