Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko jo joutunut tarkistamaan ruokaostoskäyttäytymistäsi

Vierailija
13.07.2022 |

hintojen kallistumisen vuoksi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Entiseen malliin olen ostanut, joku tuote on euron kalliimpi kuin ennen, jonkun hinta ennallaan. Kuukaudessa korotus korkeintaan pari-kolmekymppiä. Ei vielä mitään vaikutusta vaikka olen pienituloinen.

Vierailija
2/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdin siitä, ettei synny yhtään ruokahävikkiä. Suomalaiset laittavat kolmanneksen ostamistaan ruoista roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen päälle talven valtavat sähkölaskut niin pelkkä kori riittää monelle jatkossa ei tarvita lainkaan ostoskärryjä...

Vierailija
4/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkään miettinyt, että pitäisi syödä enemmän kasvisruokaa ja vähemmän lihaa ihan terveyden vuoksi. En kuitenkaan ole saanut tehtyä muutosta, vaikka pidän hyvin tehdystä kasvisruoasta. Hintojen nousu sai vihdoin muutoksen aikaan ja ostan paljon vähemmän lihaa kuin vielä talvella.

Vierailija
5/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

Vierailija
6/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ostin K-menun margariinia Oivariinin sijasta.

Lähinnä kyllä siksi että käteistä oli rajattu määrä. Odottelen uutta pankkikorttia kun vanha piti kuolettaa.

Vierailija
7/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olen. Elän minimieläkkeellä, eikä tästä jouda euroakaan ylimääräistä mihinkään. Välillä pelottaa pärjääminen, sairastan etenevästi.

Vierailija
8/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The_Purge kirjoitti:

Siihen päälle talven valtavat sähkölaskut niin pelkkä kori riittää monelle jatkossa ei tarvita lainkaan ostoskärryjä...

Sossu maksaa sähkölaskut.

Vierailija
9/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Pitää ostaa sellaista ruokaa, joka pitää nälkää mahdollisimman pitkään, eli enemmän lihaa, kalaa, kananmunia, rasvaisempia maitotuotteita. Kun aamulla syö munakkaan, nälkä pysyy monta tuntia pois, jos syö puuroa, nälkä on jo tunnin päästä. Ikävä kyllä on pitänyt myös siirtyä luomusta tavalliseen, se harmittaa tosi paljon. Kasvisten syönti on vähentynyt, hedelmiä ei ole vara ostaa. Onneksi saa kohta metsästä marjoja. Samoin ei ole enää vara ostaa ekopesuaineita, vaan joutuu ostamaan tavallisia. 

Vierailija
10/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin olen. Elän minimieläkkeellä, eikä tästä jouda euroakaan ylimääräistä mihinkään. Välillä pelottaa pärjääminen, sairastan etenevästi.

Minulla sama, ja epäilen etten tule selviämään talven yli.

Vierailija
11/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan laukkuun, vain hullu maksaa korotetut hinnat. Minä en maksa, tyhmät maksaa. Lampaat maksaa bää bää bää mää mää mää......................

Vierailija
12/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto on kallistunut rutkasti.

Vierailija
13/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Pitää ostaa sellaista ruokaa, joka pitää nälkää mahdollisimman pitkään, eli enemmän lihaa, kalaa, kananmunia, rasvaisempia maitotuotteita. Kun aamulla syö munakkaan, nälkä pysyy monta tuntia pois, jos syö puuroa, nälkä on jo tunnin päästä. Ikävä kyllä on pitänyt myös siirtyä luomusta tavalliseen, se harmittaa tosi paljon. Kasvisten syönti on vähentynyt, hedelmiä ei ole vara ostaa. Onneksi saa kohta metsästä marjoja. Samoin ei ole enää vara ostaa ekopesuaineita, vaan joutuu ostamaan tavallisia. 

Voi kamalaa, et voi ostaa ekopesuainetta. Oletko vähän tyhmä. Se on ihan sama millä koneesi veivaa täällä kärpäsenpaskan kokoisessa Suomessa. Oletko koskaan matkustellut, suosittelen. Ehkä tajuat sitten että se mitä Suomessa tehdään ei riitä mihinkään. Suomalaisia kurjistetaan, että muu maailma saa elää paskassa ja heitellä muovijätteet mihin huvittaa ja myrkyt. Ota pää pensaasta pois.

Vierailija
14/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enkä aio. Ruoka on asia josta en ala tinkimään. Haluan ostaa suomalaista ja mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa. Kuljen sitten, vaikka ryysyissä ja keräilen pulloja, mutta ruoasta en tingi.

Vierailija
15/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kamalaa, et voi ostaa ekopesuainetta. Oletko vähän tyhmä. Se on ihan sama millä koneesi veivaa täällä kärpäsenpaskan kokoisessa Suomessa. Oletko koskaan matkustellut, suosittelen. Ehkä tajuat sitten että se mitä Suomessa tehdään ei riitä mihinkään. Suomalaisia kurjistetaan, että muu maailma saa elää paskassa ja heitellä muovijätteet mihin huvittaa ja myrkyt. Ota pää pensaasta pois.

Siinä on muitakin syitä ostaa ekopesuainetta, kuin ympäristö. Ihan tiedoksi vain sulle, mutta pääsitpä taas aukomaan päätäsi.

t. eri

Vierailija
16/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnusta, että olen vähän tyhmä, mutta en nyt kuitenkaan ihan todella tyhmä. Tiedän kyllä oikein hyvin, että muualla maailmassa ns. paskotaan takapihalle, mutta en silti halua tehdä itse niin. Tarkoitin ekopesuaineilla kaikkia pesuaineita, myös ihan saippuaa ja shampoota. "Ekot" sopii iholleni paremmin, niissä on parempi ja miedompi tuoksu ja ovat kyllä laadukkaampia. Ja ajattelen kyllä esim. pyykinpesuaineissa ihan suomalaista luontoa. 

Vierailija
17/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut ostoskäyttäytymistä jo koronaa ennen. Sitä ennen kyllä huolehdin siitä, että kotona oli aina asioita kaksi kappaletta. Koronan aikana päädyin siihen, että täydensin kotivaran vastaamaan kolmen kk kulutusta (vessapaperi poikkeus, ei ole mahdollisuutta varastoida noin suurta määrää).

Viimeisen vuoden olen lisäksi järjestelmällisesti käynyt läpi kauppojen omia tuotemerkkejä ja halpismerkkejä, että onko joitain, mitä voin meillä käyttää, vai onko jotain, mikä pitää olla jotain tiettyä merkkiä. Esimerkiksi konetiskiaine ei voi olla se halvin xtra/coop, vaan pirkka/rainbow (tokmannin merkki ei käynyt). Kalliita pesuaineita en voi käyttää, kun niissä on usein hajusteita. Miksi konetiskiaineen pitää olla tuoksullinen?

Weetabixin tilalle on valikoitunut jo aikoja sitten pirkka/rainbow, koska lapset eivät pitäneet weetabixista, vaan syövät mielummin noita muita vehnämurokkeita.

Kaupassa etsin järjestelmällisesti alennettuja/punalaputettuja/tarjouksessa olevia tuotteita, ja jos jotain löytyy, ostan enemmänkin. Tänään saldona oli 3,8kg jauhelihaa. Kuullostaa ehkä paljolta, mutta kun syöjiä on 6 henkeä, joista neljä teiniä, niin... Ei riitä koulun alkuun asti varmaan.

Olen jo pitkään laskenut aterian annoshinnan, ja pyrin pitämään sen alle kahdessa eurossa. Moni kertoo, että kauppalaskun summa on pysynyt samana tai noussut korkeintaan parikymppiä kuussa. Ihmettelen, koska näiden perustuotteiden hinnat ovat nousseet eniten - ehkä sitten muita kuin perustuotteita saa edelleen edullisesti? Tai sitten ostavat vähemmän.

Minä ostan vähemmän valikoimaa. Määrää on edelleen paljon, mutta 75% tuotteista on sellaisia, joissa menen hinta edellä. Se vaan ei oikein enää auta, kun hinnat ovat nousseet. Halpisspagetti on kallistunut euron/paketti, samoin kananmunat ja kermajuusto. Noita menee meillä vähintään yksi per viikko, eli näistä jo tulee 12€/kk. Jauhelihan hinta on noussut, kalaa ei osteta enää kuin satunnaisesti. Kissanruuan hinta oli noussut myös, 2€/paketti, tästäkin tulee 12€/kk lisää. Kasvisten hintoja en ole kovin tarkkaan seurannut, tosin se pisti silmään, että vain vesimeloni on ollut nyt kesän aikana alle euron kilo, aikaisemmin on monia muitakin kasviksia saanut alle eurolla.

Vierailija
18/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ostin kalaa kerran viikossa, enää en, sen tilalla on punaista lihaa.

Vierailija
19/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Lihava mies jätti minut ja ongelma ratkaisi itsensä

Vierailija
20/22 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, yksi lapsi muutti pois ja toinenkin on jo töissä ja muutenkin kiireinen. En juuri laita ruokaa enää. Ostetaan enemmän valmista kuin ennen, mutta silti päästään halvemmalla. Hävikkiä ei enää juuri tule.