Naisten sairauksien vähättely
Hesarissa tänään juttu kuinka naisten kokemia kipuja vähätellään.
Itsellä ihan normaali pelko, että sairauslomatodistuksessa sairaus on väännetty somaattiseksi sairaudeksi.
Vähättely on peräisin asenteista, jotka ovat periytyneet tehokkaasti menneiltä vuosikymmeniltä. Ne ovat niin juurtuneet meihin ettemme edes huomaa niitä. Tuhahdamme pettymyksemme hiljaa ja tyydymme kohtaloomme. Alistumme.
Asioiden on muututtava, naiset kannattelevat yhteiskuntaa suurelta osin.
Kertokaa kokemuksianne.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun jo nuorena ihmettelin Suosikki-lehden palstan mieslääkäriä. Hän vastasi runsaita ja kivuliaita kuukautisia valittaville nuorille, että "kyllähän sen pari päivää varmasti kestää" 🙄🤦 Pari päivää joka ikinen kuukausi!!!
Voi kun kestäisikin vain pari päivää. Itselläni kuukautiset kestävät vähintään viikon, joskus jopa kaksi viikkoa. Runsasta vuotoa ainakin viisi päivää, pahimmillaan kahdeksan päivää. Joudun välillä syömään rautatabletteja runsaan vuodon vuoksi. Nuorena pyörtyilin usein kuukautisten aikaan. E-pillerit onneksi auttavat jonkin verran vuodon määrään. Kivut ovat edelleenkin aivan kamalat.
Tiedäthän, että nykyään suositellaan syömään e-pillereitä jopa vuoden putkeen? Eli kuukautiset olisivat vain kerran vuodessa. Kaikilla ei välttämättä onnistu tiputtelun tms. vuoksi mutta itse sain elämänlaadun tuolla takaisin. Tällä on lisäksi terveyshyötyjä.
Aikoinaan päädyttiin paavin (kyllä!) miellyttämisen vuoksi e-pillerien kuukausittaiseen taukoviikkoon koska se matkii ns. luonnollista rytmiä eli jälleen vähät väliä naisten kärsimyksillä, anemioilla ja muulla. Kaiken huipuksi tästä ei edes ollut hyötyä, paavi ei kelpuuttanut e-pillereitä ehkäisyyn katolilaisille, silti kesti vuosikymmeniä mainita naisille, että se taukoviikko kerran kuukaudessa ei muuten ole pakollinen.
Mulle se taukoviikko oli pakollinen, ilman taukoa sen kyseisen taukoviikon sijasta oli järkyttävät migreenit. Kaikista parasta kuitenkin oli kun sai lopettaa e-pillerit ja siirtyä kierukkaan, migreenit loppuivat siihen. Kierukastakin pääsin eroon kun kävin steriloitavana. Silloin mulla todettiin niin paha endometrioosi, että leikkaava gyne arveli että mun on pakko palata hormonaaliseen ehkäisyyn. Kuulemma en luultavasti olisi voinut lapsia edes saada, kun kaikki sisällä oli endon takia niin pahassa kunnossa. Noh, hyvin kävi; en oli ikinä ollut näin vaivaton kuin nyt, ilman ehkäisyä. Mitään kipuja ja kramppeja ei enää ole, kuukautiset on pienet ja lyhyet, toisin kuin hormonikierukalla jolla ne oli pienet mutta pitkät. Helposti 10 päivää tuhrimista, nyt selviää 3 päivän pienehköllä vuodolla.
Äidiltäni poistettiin kohtu joskus 80-90-lukujen taitteessa, nyttemmin olen ymmärtänyt että endon takia sekin. Silloin koko sairautta ei varmaan edes tunnettu, mutta oireet oli niin hankalat että tähän päädyttiin. Nyt sisareni kärsii samanlaisista oireista joilla äitini sai kohdunpoiston, mutta ei puhettakaan että siskoni sellaiseen operaatioon pääsisi. Lääkkeitä vaan, mitkä ei edes auta. Monta päivää kuussa sairaslomaa aina kuukautisten aikaan kipujen takia, hirveä anemia niagaramaisen vuodon takia jota ei lääkkeet hillitse jne. Mutta mitään apua ei saa kun lääkkeet kerran ei auta.
Jossain päin maailmaa, toisessa maassa, on naisia jotka on samassa tilanteessa, ei saa kohdunpoistoa, vaikka tarvitsisi. Ratkaisu: Menee lääkäriin ja sanoo, että "koen olevani mies, ja haluan kohdusta eroon." Siinä maassa lääkäri voi sanoa tähän vain "kyllä, tottahan toki", koska muuten joutuu oikeuteen. Ja kun tää sukupuoli on nykyisin niin joustava käsite, niin pian leikkauksen jälkeen sitten hupsista, nyt mieli taas muuttui olenkin nainen :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kivut ja itkut on naiselle todellisia tunnetiloja.
mies54v
Naisille todellisia? Te miehetkö vaan feikkaatte kipunne ja itkunne, huomiota saadaksenneko?
Naisilla on herkkä mieli. Mies taas on jumalan kuva, kaikessa voimassaan.
mies54v
Jos Raamattuun vertaat, myös nainen on luotu Jumalan kuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS:n artikkelissa toimittaja koki ensihoitajan vähättelevän hänen kipuaan, kun hän oli tilannut ambulanssin kuukautiskipujen vuoksi. Toimittajalla oli kovat kivut ja hän oli oksentanutkin tuskissaan. Tällaisen kivun vähättely on typerää, mutta vähintään yhtä typerää on hätänumeroon soittaminen kuukautiskipujen takia. Ambulanssia tarvitaan, kun on oikea hätätilanne eli akuutti henkeä ja terveyttä uhkaava, välitöntä hoitoa vaativa tilanne. Kuukatiskivut voivat olla aivan helvetillisiä ja niiden vuoksi voi pyörtyä ja oksentaa, mutta silti niiden hoitamiseen usein riittää tavallinen särkylääke. Kaikille se ei auta, mutta yleensä lääkärin määräyksestä voi saada tehokkaan kipulääkityksen, joka itselle sopii.
Et varmaan ole koskaan endometrioosista kuullut.
Jos endometrioosi jää hoitamatta, sairaus voi vaikuttaa elimiin. Tästä johtuen komplikaatiot voivat olla jopa hengenvaarallisia. Keuhkoihin ja suolistoon liittyvät puhkeamat voivat asettaa potilaan hengenvaaraan. Sairaus liittyy myös osittain munasarjasyöpään, Álvarez Durnov selittää.
https://unric.org/fi/lopetetaan-kivuliaiden-kuukautisten-normalisointi/
Artikkelissa oli kyse kuukautiskivuista, ei endometrioosista. Ne eivät ole sama asia.
Niin. Endometrioosi näyttäytyy voimakkaina kuukautiskipuina. Kohdun ulkopuolinen raskaus näyttäytyy voimakkaina kuukautiskipuina. Moni muukin vakava tila näyttäytyy voimakkaina kuukautiskipuina. Jos nainen itse itsensä tuntien arvioi kipunsa sellaisiksi, että tilaa ambulanssin, onhan se nyt jumlauta ihan prseestä, että jätetään auttamatta ja käsketään vain syödä Buranaa.
Tuskin kukaan joka kuukausi sitä ambulanssia on tilannut, joten kai ne kivut tavallista voimakkaammat ovat, jos näin toimii. Mutta ei, täällä palstatohtorit tietävät, että ei siinä mistään vakavasta ole kyse, ja sitten sanotaan vaan että hupsis, noinko siinä kävi, kun henki lähtee.
Suomessa minulle kerrottiin 23 vuoden ajan, että "kuukautisten kuuluukin sattua, se on normaalia". Muutettuani ulkomaille olin 3kk sisällä leikkauspöydällä. Diagnoosina erittäin paha, syvä ja laajalle levinnyt endometrioosi sekä siitä johtuva lapsettomuus. Nyt kuukautiset lääkkeillä kokonaan poissa ja saan elää kivutta. Suomessa kipuni ei ollut tutkimisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS:n artikkelissa toimittaja koki ensihoitajan vähättelevän hänen kipuaan, kun hän oli tilannut ambulanssin kuukautiskipujen vuoksi. Toimittajalla oli kovat kivut ja hän oli oksentanutkin tuskissaan. Tällaisen kivun vähättely on typerää, mutta vähintään yhtä typerää on hätänumeroon soittaminen kuukautiskipujen takia. Ambulanssia tarvitaan, kun on oikea hätätilanne eli akuutti henkeä ja terveyttä uhkaava, välitöntä hoitoa vaativa tilanne. Kuukatiskivut voivat olla aivan helvetillisiä ja niiden vuoksi voi pyörtyä ja oksentaa, mutta silti niiden hoitamiseen usein riittää tavallinen särkylääke. Kaikille se ei auta, mutta yleensä lääkärin määräyksestä voi saada tehokkaan kipulääkityksen, joka itselle sopii.
Jos endometrioosi jää hoitamatta, sairaus voi vaikuttaa elimiin. Tästä johtuen komplikaatiot voivat olla jopa hengenvaarallisia. Keuhkoihin ja suolistoon liittyvät puhkeamat voivat asettaa potilaan hengenvaaraan. Sairaus liittyy myös osittain munasarjasyöpään, Álvarez Durnov selittää.
Artikkelissa oli kyse kuukautiskivuista, ei endometrioosista. Ne eivät ole sama asia.
Eivät ne olekaan, mutta monesti endometrioosia luullaan vain kuukautiskivuiksi, koska kuukautistenhan kuuluu olla kivuliaat, eikö niin... Oikeasti kuukautiskivut ei taida olla mitään endometrioosin rinnalla. Kivuttomatkaan kuukautiset ei kuitenkaan aina tarkoita, että olisi terve. Itse vuosin lähes kuukauden läpeensä ihan ilman kipuja, ei saatu edes papaa otettua veren takia, vaikka apua hain. Kolme gyneä tutki minut ennenkuin löytyi kohdunkaulan syöpä. Tästä on jo 20 vuotta aikaa. Mutta nykyisinkin kehotan aina naisia, joilla on joku vaiva olemana itsepäisiä asiansa kanssa. Uudelle lääkärille, yksityiselle, mihin vaan kannattaa yrittää, jos kokee että jotain pahasti vinossa.
Minä olisin kuollut jo 20 vuotta sitten, jos olisin jäänyt sen ekan lääkärin diagnoosin (runsaat kuukautiset) kanssa oottelemaan, kun sisimmässäni tiesin, että jotain on vialla. Köyhä olin, mutta löysin rahat yksityiseen gyneen. Älkää ihmiset lyökö päätänne seinään jonkun lääkärikoulun pahnanpohjimmaisen vastaanotolla, menkää parhaalle asiantuntijalle minkä löydätte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Endometrioosi näyttäytyy voimakkaina kuukautiskipuina. Kohdun ulkopuolinen raskaus näyttäytyy voimakkaina kuukautiskipuina. Moni muukin vakava tila näyttäytyy voimakkaina kuukautiskipuina. Jos nainen itse itsensä tuntien arvioi kipunsa sellaisiksi, että tilaa ambulanssin, onhan se nyt jumlauta ihan prseestä, että jätetään auttamatta ja käsketään vain syödä Buranaa.
Tuskin kukaan joka kuukausi sitä ambulanssia on tilannut, joten kai ne kivut tavallista voimakkaammat ovat, jos näin toimii. Mutta ei, täällä palstatohtorit tietävät, että ei siinä mistään vakavasta ole kyse, ja sitten sanotaan vaan että hupsis, noinko siinä kävi, kun henki lähtee.
Kyllä, mainitsemasi tilanteet vaativat hoitoa, mutta artikkelissa ei ollut edelleenkään kyse noista vaan kuukautiskivuista. Toimittaja tiesi itsekin, että kyse on kuukautisista. Nyt ei ole kyse muista tilanteista kuin mistä artikkelissa kerrottiin.
Minulta löydettiin kasa polyyppeja, endometrioosi, vakava raudanpuuteanemia ja pienentyneet punasolut vasta 39-vuotiaana. Sitä ennen ehdin kärsiä kuukautisista ja niiden oireista 30 vuotta tyyliin "no voi voi". Onneksi sattui ihana työterveyslääkäri, joka oli erikoistunut naisten terveysvaivoihin ja pisti jatkotutkimuksia sinne ja tänne, ja ronkittiin kaikki mahdollinen ja mahdoton läpi jotta selviää, miksi veriarvoni ovat pielessä.
Endometrioosin lisäksi on todella hämmästyttävää kuinka vähätellen voimakkaaseen ja pitkään jatkuvaan raskauspahoinvointiin suhtaudutaan Suomessa.
Naisen odotetaan jatkavan normaalisti työelämässä, vaikka olotila on kuin noroviruksessa tai pahassa krapulassa.
Koska "raskaus ei ole sairaus" ja lässyn lässyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mainitsemasi tilanteet vaativat hoitoa, mutta artikkelissa ei ollut edelleenkään kyse noista vaan kuukautiskivuista. Toimittaja tiesi itsekin, että kyse on kuukautisista. Nyt ei ole kyse muista tilanteista kuin mistä artikkelissa kerrottiin.
Niinkö? Sinäkö sen päätät? Miksi näin? Meinaatko, että noita todellisia tilanteita ei kannata mainita, koska niistä ei ole tehty Hesariin juttua?
Hoitoa saa vain vaatimalla, jos olet tavallinen taatiainen. Sellaista se on Suomessa aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan joskus kun olin ala-asteella (2000-luvulla) ja isoveljeni luokalla oli tyttö joka oli poissa koulusta menkkojen takia. Asiaa ihmeteltiin ihan laajalti koulussa. Ai että jostain menkoista jää kotiin! Pah!
Eipä ole ajat muuttuneet sen koommin, kun ihan lääkärin toimesta naisten kuukautiskipuja ja oireita vähätellään tuon tuosta. Pahimmissa tapauksissa kun kuukautisoireet voivat viestiä myös ihan muista ongelmistakin. Naisten kipuja ja vaivoja vähätellään ja naisia pidetään valittajina ja valehtelijoina, kun kertovat kipeistä oireistaan.
Olin itse 15-vuotias kun minut raiskattiin ja menin gynekologille sisätutkimukseen ensimmäistä kertaa. Gynekologi (mies) tutki minut ja sanoi hiljaa äidilleni, joka oli mukana, että on myös mahdollista että valehtelen, koska mitään sen suurempia kolhuja ei näy.
Mikä v4ttu tätä yhteiskuntaa ei s88tana mun pää hajoaa ja olen mies. Vttu!
Uskokaa nyt jo kaikki, että naisetkin on tuntevia ihmisiä ja ne kivut on todellista totta kuten on myös mielentervysongelmat.
Jestas!
Taisi olla 1. mies joka kykenee palstalla tuntemaan myötätuntoa. Kiitos siitä!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan naisilla on ollut mahdollisuus olla lääkäreitä ja hoitajia?
Miksi te naiset vähättelette toistan naisten kokemuksia?
Miksi ette kouluttaudu alalle?
Miksi odotatte että miehet tekevät K A I K E N puolestanne?
Mitä säkin olet ikinä kenenkään naisen puolesta tehnyt? Tai kenenkään ihmisen? Aivan.
Minä en ainakaan vähättele niitä, koska ne eivät kiinnosta minua siis vittukarvan vertaa!
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan vähättele niitä, koska ne eivät kiinnosta minua siis vittukarvan vertaa!
Täällä silti mammapalstalla roikut 16/7/365 ja päivystät kaikissa naisia käsittelevissä ketjuissa. EiPÄ kiinosta, ei! 😂
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena sellaiset kuukautiskivut, että makasin vaan lattialla oksentamassa. Särkylääke ei auttanut. Menin lääkäriin, joka totesi, että ihan normaalia on. En saanut mitään hoitoa tai apua.
Jos miehillä ois kuukautiset, niin arvatkaa oisko toi ollut "ihan normaalia". Niinpä!
Uskomatonta touhua.
Jos nsisia vähätellään, niin tottakai myös naisten sairauksia vähätellään. Tämähän on ihan loogista. Samalla periaatteella vähätellään sanomisia, aikaansaannoksia ja koko olemassaoloa. Olikos se niin että 132 vuoden kuluttua tilanne on about korjaantunut? Palaillaan asiaan silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kummallisesti naiset silti syö selvän enemmistön sairaanhoidon kuluista.
Naiset myös tuottavat maailmaan oman ruumiinaukkonsa kautta selvän enemmistön ihmisistä. Toisinaan siihen tarvitaan sairaanhoidollisia toimenpiteitä.
kyllä se onnistuu ilman veronmaksajien palveluja vaikka saunan lauteilla. sairaalasynnytys on vain huomion hakemista ja sairaalassa on parempi valaistus selfieitä varten
Naisten sairauksia vähättelee eniten toinen nainen. Tasa-arvoista kohtelua edistäisi naisten välinen solidaarisuus ja yhteistyö. Mutta siitä ei valitettavasti tule mitään. Lisäksi naiset eivät käy rakentavaa dialogia, vaan kaikki menee juupas-eipäs vänkäämiseksi, joka ei johda mihinkään, kuten on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena sellaiset kuukautiskivut, että makasin vaan lattialla oksentamassa. Särkylääke ei auttanut. Menin lääkäriin, joka totesi, että ihan normaalia on. En saanut mitään hoitoa tai apua.
Jos miehillä ois kuukautiset, niin arvatkaa oisko toi ollut "ihan normaalia". Niinpä!
Uskomatonta touhua.
miehet luontaisesti ratkaisevat ongelmia. naiset taas eivät halua ratkaisuja, vaan jonkun joka kuuntelee ja taputtaa selkään
Mitähän nuo leikkaukset mahtoivat olla suomessa?