Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi painajaiset ahdistavat pitkään?

Vierailija
13.07.2022 |

Siis otsikossa kysymys. Kun näen oikeasti ahdistavaa painajaista niin en pääse ahdistavalta olosta eroon edes herättyäni vaan unen ahdistus jää päälle pitkäksi aikaa, vaikka tiedostan täysin sen olleen unta eikä totta. Raivostuttavaa kun puolet päivästä menee pilalle turhan ahdistuksen vuoksi.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin muutenkin todella herkkä?

Itseäni eivät unet jää vaivaamaan ja itse asiassa kirjoitan niitä myös ylös. Niin hyvät kuin huonotkin unet, koska se on mielenkiintoista mitä alitajuntani tuottaa tietämättäni.

Suosittelen unien kirjaamista muillekin.

Toki jos joku paha painajainen jää ahdistamaan, niin en tiedä auttaako asiaa jos sen parissa viettää aikaa vielä sitä kirjoitellen, mutta voihan sen tarkkaan ylös kirjaaminen auttaa huomaamaan siinä jotain koomisia yksityiskohtia tai viitteitä vaikka päivän tapahtumiin, uutisiin yms. Voi sitä kautta lisätä ymmärrystä niiden synnystä.

Ei nyt välttämättä herkästä aina kysymys jos painajaisen jälkeen ahdistaa koska jos se ahdistus valtaa niin sehän sitten valtaa kenet tahansa, kokemusta on mutta ei nyt aina jos on ollut painajaisia. Näin nuorempana niitäkin enemmän ja selkeä yhteys oli stressiin, huoliin ja murheisiin elämässä. Ihan normaalin herkkä olen.

Vierailija
22/22 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky-ymmärryksen mukaan suolisto on toiset aivot joten itselläni myös painajaisten näkemisessa yhteys on siihen mitä, milloin ja paljonko olen syönyt. Yleensä en syö mitään kokonaisia rasvaisia lihapitoisia aterioita klo 17-18 jälkeen. Lomalla ulkomailla on tapana mennä illalliselle vadta joskus 19 maissa jolloin ruoka tulee syötyä ehkä joskus klo 20 maissa. Siihen päälle lasi viiniä, niin nukun aina todella huonosti ja nään hirveitä unia, joko jotain ihan sekopäisiä pakenemis unia jossa joku yrittää saada mut päiviltä tai sitten jotain örkki-torakka unia jossa joku mato kaivautu ihoni sisään enkä saa sitä pois ym.

En koskaan muuten näe tällaisia painajaisia. Elämä on hyvinkin tasapainossa ja olen pääsääntöisesti onnellinen, joten mistään sellaisesta ei ole kyse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla