Saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlapsien kuvia eteenpäin kysymättä lupaa vanhemmilta? Mitä mieltä olette?
Saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlapsien kuvia eteenpäin esim. Omille ystävilleen kysymättä lupaa? Pitäisikö teidän mielestä kysyä lupa lasten vanhemmilta?
Kommentit (83)
Ei ole mielipideasia. Yksiselitteisesti ei saa.
Minä en ole antanut lupaa lähettää lapsen kuvia eteenpäin tai laittaa niitä someen. Lapsen mummu on innokas somettaja, mutta tietääkseni on toistaiseksi noudattanut pyyntöä. En itse ole somessa niin oudolta tuntuu että siellä lapsenkaan kuvia olisi..
Pitää jutella nää asiat selväksi jo raskausaikana. Vanhempien mielipide tottakai ratkaisee. Paperikuvien aikaan varmaan oli ok isivanhempienkin näyttää kuvia kavereille?
Kuvan tekijänoikeudet ovat ottajilla, joten ei saa.
Saa yksityisesti. Esim jos ollaan jossain mökillä, ja isovanhempi ottaa kuvan jossa lapsi näkyy sivussa, voi ihan hyvin laittaa ystävälleen. Ei saa julkaista missään, ei edes vanhemman luvalla. Teini-ikäisen itsensä luvalla saa.
Vanhemmatkaan eivät saa julkaista esim somessa lapsen kuvaa ennen kuin tämä on riittävän kypsä antamaan julkaisulle luvan.
Kyllä minun mielestäni voi laittaa esim. ystävilleen, siis ns. yksityiseen käyttöön. Jossain instassa tai facessa julkaisu olisi eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni voi laittaa esim. ystävilleen, siis ns. yksityiseen käyttöön. Jossain instassa tai facessa julkaisu olisi eri asia.
Laitonta.
Ei saa eikä myöskään vanhemmat. Se olisi syytä mammojenkin muistaa. Tiina-Jaakoppi voi nostaa syytteen jälkikäteen.
Lisäkysymys: Entä saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlasten kuvia omaan sukuun kuuluville ilman lupaa?
Ap
En koskaan laittaisi someen oman lapseni kuvia, joten en siis lapsenlapsen kuviakaan. Ei siellä ole omaakaan naamaani näkösällä. Sama koskee ystäviä ja sukulaisia, heillekään kuvia ei lähde ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymys: Entä saako teidän mielestä isovanhempi lähettää lastenlasten kuvia omaan sukuun kuuluville ilman lupaa?
Ap
Ei saa. Se isovanhempi ei saa lähetellä niitä kuvia minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitonta.
Millä perusteella olisi laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vastaan hieman ohitse. Itseäni kiinnostaa vain ja ainostaan kyseisten lasten mielipide. En edes haluaisi kuvia joita lapset eivät haluaisi minun saavan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse otettuja tilannekuvia kyllä, kun tämä tapahtuu yksityisesti. Tätä on aina tehty. Kaikilla isovanhemmilla on aina ollut paperikuvina kuvia lapsenlapsista, ja niitä on näytetty kylässä käyville ihmisille. Ja seinällä olevia koulukuvia, rippikuvia jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitonta.
Mikä tässä on laitonta? Ap:n kysymys koski kuvien jakamista yksityiseen käyttöön, ei julkaisemista.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, lupa pitää kysyä. Itse ainakin raivostuisin jos laittasivat kuvia kysymättä eteenpäin vaikkakin sukulaisille.
Ei saa. Oma äitini julkaisee lasteni kuvia somessa ilman lupaa. En tiedä miten tuollaisen saa kuriin. Mitkään kiellot ja kehotukset eivät häneen tehoa. Todella epäkunnioittavaa ja ajattelematonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVastaan hieman ohitse. Itseäni kiinnostaa vain ja ainostaan kyseisten lasten mielipide. En edes haluaisi kuvia joita lapset eivät haluaisi minun saavan.
No aikamoista jos ei lapsesta saisi antaa ainuttakaan kuvaa minnekään (siis esim. isovanhempien, sukulaisten, kummien seinille) ensimmäiseen kymmeneen vuoteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVastaan hieman ohitse. Itseäni kiinnostaa vain ja ainostaan kyseisten lasten mielipide. En edes haluaisi kuvia joita lapset eivät haluaisi minun saavan.
Näin juuri. Lapsi päättää, n 12 v alkaen. Sitä ennen kuvia ei julkaise kukaan, yksityisesti voi näyttää. Missään vaiheessa vanhemmat eivät päätä.
Eihän tuo ole mikään mielipidekysymys. Ei ole sallittua.