Olet metsäretkellä ja ukkonen yllättää sinut, etkä ehdi sisään tai autoon - miten toimit?
Kommentit (56)
Kiljun hysteerisenä 45 minuuttia silmät kiinni. Jos ukkonen kestää vieläkin kauemmin, alan itkemään ulvovaa itkua.
t. Matti
Menen aukealle paikalle nostan kädet ylös ja huudan taivaalle "antaa tulla vaan!!!"
Mietin tässä mahdollisia tilanteita, missä ukkosmyrsky voisi minut yllättää metsäretkellä. Vastaan todennäköisimmän skenaarion mukaan:
Makaisin teltassani ja kuuntelisin sateen ropinaa ja ukkosen jyrinää. Jos minulla olisi jotain varusteita teltan ulkopuolella, kävisin tarkistamassa, että ne ovat sateelta suojassa. Sateen jälkeen kävisin vielä tarkistamassa, että kaikki on hyvin, ja jos mitään ongelmaa ei näyttäisi olevan, palaisin telttaan ja jatkaisin uniani.
Seuraan sääennusteita, ja valitsen metsäretkien ajankohdaksi sellaisen, jolloin ukkosmyrskyn todennäköisyys on häviävän pieni tai merkityksetön. Tiedän myös, miltä ukkospilvi näyttää kauempaa katsottuna, joten pystyn näkemään, jos ukonilma on nousemassa lähistöllä. Yöllä nukkuessani en pysty taivaan merkkejä tulkitsemaan, joten silloin voi ukkonen päästä yllättämään.
Kiipeän puunlatvaan ja laitan foliohatun päähäni
Kerätään tällöin sähkö talteen sitä tarvitaan talvella...
Olin kerran kalassa ja ukkonen tuli suoraan päälle. Vettä satoi niin helvetisti etten eteen nähnyt. Ajelin venesatamaa kohti vaan ja kauhoin vetta veneestä.
Minä menen aina ukkosella ihan huvikseni pihalle. Ukkoset ovat mahtavia. Jatkaisin metsäretkeäni sateenvarjon kera.
Menen tuuhean, mutta muita matalamman puun alle.
Huono tuuri pitää olla, että siihen salama osuu.
Riisun kaikki vaatteet ja tanssin sateessa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan kävelyä sinne minne olin menossa.
Juuri näin. Metsä ei ole optimi paikka oleskella ukkosella mutta silti salaman uhriksi joutumisen todennäköisyys on häviävän pieni.
Juoksen matalana autolle. Tai matalaksi. Kenties ojaan jos ei ole vettä. Ei ole tosin autoa eikä korttia. En mene puiden alle koska osa kaatuu tuulessa yleensä ja salama iskee niihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on metsässä, joka puita täynnä niin etsin paikan joka mahdollisimman matalalla, ei puitten alla vaan lähimmästä puusta n. puun korkeuden päässä. Jalat yhdessä kyykistyn ja suojaan korvat ääneltä. Puun alle ei saa mennä.
Metsästähän sellainen paikka löytyykin helposti..
Minne metsäneläimet menevät ukkosella? Eivät minnekään. Siksi en minäkään pakene minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Kyykistyn puusta 5-10 metrin etäisyydelle jalat yhdessä ja suojaan kuuloani.
Entä jos metsä on tiheä? Mitäs sitten keksitään.
Jatkan matkaa, lyhintä tietä autolle tai kotiin tai jos on joku suoja lähistöllä niin sinne oottamaan että ukkonen menee ohi.
Kannan aina mukanani syanidipilleriä varmuuden vuoksi.