Olet metsäretkellä ja ukkonen yllättää sinut, etkä ehdi sisään tai autoon - miten toimit?
Kommentit (56)
Kyykistyn puusta 5-10 metrin etäisyydelle jalat yhdessä ja suojaan kuuloani.
Ai miten niin miten toimin? Eipä tuossa muuta voi kun ottaa ukkonen vastaan.
Menen ojaan makoileman eli matalimpaan kohtaan metsässä.
Etsin aukea paikan ja menen keskelle istumaan.
Etsin jonkun mukavan kivenkolon ja asetun sinne kodiksi karhun ja kolmen suden kanssa.
Vaikea kuvitella että olisin metsäretkellä.
Vierailija kirjoitti:
Menen aivan puun alle suojaan sateenvarjon kanssa.
Onhan sulla mukana myös näppärä, nostalginen matkaradio? Sellainen metallinen, josta antenni vedetään ylös sojottamaan.
Pakkaan vaatteeni vesitiiviiseen muovipussiin ja jatkan matkaa alasti, kunnes sade taukoaa.
Hyppään kuoppaan ja työnnän pääni puskaan.
Jos on metsässä, joka puita täynnä niin etsin paikan joka mahdollisimman matalalla, ei puitten alla vaan lähimmästä puusta n. puun korkeuden päässä. Jalat yhdessä kyykistyn ja suojaan korvat ääneltä. Puun alle ei saa mennä.
Menen kallionkoloon odottamaan, että ukkonen väistyisi. Sade ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Alan lennättää leijaa
Unohdit mainita metallisen avaimen leijannarussa hra Menlo-parks Wizard.
Huudan: "Jätä pelko taaksesi tänään, UKKONEN!"
Sitten jatkan rauhallisesti matkaani kohti kotiani.
Todenäköisin tappaja ei ole salama vaan puun kaatuminen.
Menen metsän matalimman puun alle suojaan sateelta.
Arvioin tilanteen mukaan. Mulle kävikin viime kesänä vastaava tilanne. Lähdin mökiltä pyöräilemään ja olin jossakin parinkymmenen kilometrin päässä Huitsin Nevadassa kun päälle tuli aivan järkyttävä ukkoskuuro. Menin ensin tien vieressä olevan ison kuusen alle suojaan mutta vettä tuli niin paljon että kastuin sielläkin. Totesin että on aivan sama poljeskella kotiin päin koska olen jo kastunut viimeistäkin karvaa myöten ja lähdin paluumatkalle.
Juu tiedän, että puun alle menemistä ei suositella ukkosella. Mutta todennäköisyys sille että salama iskee juuri tuohon puuhun oli niin pieni että otin riskin. Eikä se pyörällä ajaminen kai ollut sen turvallisempi vaihtoehto.
Jatkan kävelyä sinne minne olin menossa.
Menen aivan puun alle suojaan sateenvarjon kanssa.