Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän mielestä ok, mummu kysyy lasta/teiniä kylään suoraan?

Vierailija
12.07.2022 |

Ei siis kysy vanhemmalta ensin esim mökkireissuun.
Ei asuta lähekkäin.

Kommentit (235)

Vierailija
161/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsella ikää 13 kohta 14

Eikös tuon ikäiset terveet lapset hoida jo itse omat asiansa?

Vankasti alaikäisiä ovat.

Eikö juuri teini-iän kynnyksellä opetella ottamaan itse vastuuta ja päättämään omista asioista. Vai kuvitteletko oikeista, lapsesta tulee aikuinen yhdessä yössä, kun täyttää 18v vuotta ja kantaa vastuun.

Jo 15v on laissa määrätty juridinen vastuu. Samoin jo 10-12v lasta kuullaan oikeuden päätöksissä, jos ne koskevat lasta.

Vierailuasiassa kuullaan lapsen mielipidettä sen jälkeen kun on kysytty vanhemmilta sopiiko asia heille. Lapsi tekee itse päätöksen sitten kun häneltä asiasta kysytään. Tällöin hän tekee päätöksen itsenäisesti ja hänellä on mahdollisuus aidosti valita lähteekö vai ei. Jos mummo salaa sopottaa ensin lapselle, että tulethan silloin ja tällöin mummon luo ja sitten kun asia esitetään vanhemmille ja vanhemmat joutuvat kieltämään kun perheellä on tuolloin muuta ohjelmaa niin eihän siitä tule kuin paha mieli lapselle. kun mummo ei vaivautunut selvittämään etukäteen onko vierailu mahdollinen.

Siis lapsesi eivät ssa kommunikoida suoraan isovanhempiensa kanssa? Ei kai se mitään salaa sopottamista ole? Saako lapsi ja mummo sit päättää keskenään mennäänkö uimaan, minigolfia pelaamaan, skuuttiradalle ajelemaan vai pitääkö kysyä äityliltä joka aamu ohjelman sisältö?

Miksi sen mummon tarvitsee koko ajan kysellä ylipäätään?

Teinillä varsinkin soisi olevan kavereita joiden kanssa olla.

Vierailija
162/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö juuri teini-iän kynnyksellä opetella ottamaan itse vastuuta ja päättämään omista asioista. Vai kuvitteletko oikeista, lapsesta tulee aikuinen yhdessä yössä, kun täyttää 18v vuotta ja kantaa vastuun.

Jo 15v on laissa määrätty juridinen vastuu. Samoin jo 10-12v lasta kuullaan oikeuden päätöksissä, jos ne koskevat lasta.

Vierailuasiassa kuullaan lapsen mielipidettä sen jälkeen kun on kysytty vanhemmilta sopiiko asia heille. Lapsi tekee itse päätöksen sitten kun häneltä asiasta kysytään. Tällöin hän tekee päätöksen itsenäisesti ja hänellä on mahdollisuus aidosti valita lähteekö vai ei. Jos mummo salaa sopottaa ensin lapselle, että tulethan silloin ja tällöin mummon luo ja sitten kun asia esitetään vanhemmille ja vanhemmat joutuvat kieltämään kun perheellä on tuolloin muuta ohjelmaa niin eihän siitä tule kuin paha mieli lapselle. kun mummo ei vaivautunut selvittämään etukäteen onko vierailu mahdollinen.

Siis lapsesi eivät ssa kommunikoida suoraan isovanhempiensa kanssa? Ei kai se mitään salaa sopottamista ole? Saako lapsi ja mummo sit päättää keskenään mennäänkö uimaan, minigolfia pelaamaan, skuuttiradalle ajelemaan vai pitääkö kysyä äityliltä joka aamu ohjelman sisältö?

Mummo ja lapsi ei päätä keskenään yhtään mistään. Mummo keskustelee vanhempien kanssa ensin siitä, mitkä asiat on ok ennenkuin menee niitä lapselle ehdottelemaan. Kyllä on taas aivan ihmeellisen rajatonta touhua. Mitä kohtaa et ymmärrä? Vastuu ja päätösvalta on vanhemmalla, ei mummon lla tai alaikäisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sairas oket?

Vierailija
164/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on ok. Lapsi kysyy myös suoraan isovanhemmilta. Mihin he minua siinä välikätenä tarvitsevat?

Vierailija
165/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin tätinä kysyn hyvissä ajoin ensin veljeltä ja veljen eksältä, että sopiiko heidän aikatauluihinsa jos heidän lapsensa tulisivat tiettynä viikonloppuna kesällä luokseni. Kun molemmat vanhemmat näyttävät peukkua, kysyn lapsilta vielä erikseen. Mielestäni ihan normaalia käytöstä.

Vierailija
166/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se olisi outoa, jos teini-ikäisen vanhemmilta kysyttäisi ensin, tuleeko lapsi mummun luo kylään. Kyllä teini täytyy osata jo itse päättää, tahtooko hän mennä. Sen jälkeen teini voi kysyä vanhemmiltaan luvan tai ilmoittaa menevänsä, kuinka asia on perheessä sovittu tapahtuvaksi. Kunnioita teinisi itsenäisyyttä, hyvä ap.

Vierailija
167/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo ja lapsi ei päätä keskenään yhtään mistään. Mummo keskustelee vanhempien kanssa ensin siitä, mitkä asiat on ok ennenkuin menee niitä lapselle ehdottelemaan. Kyllä on taas aivan ihmeellisen rajatonta touhua. Mitä kohtaa et ymmärrä? Vastuu ja päätösvalta on vanhemmalla, ei mummon lla tai alaikäisellä.

Mitäs teet kun se teinisi sinulta lupaa kysymättä juo pussikaljat kavereittensa kanssa? Ja mitä enemmän kontrolloit sitä varmemmin niin tekee.

Se ei estä lasta/ teiniä olemasta kaveteiden kanssa jos muutamia päiviä joskus on mummon luona. Loma-aikaan voi olla että kaveritkin ovat pois kaupungista, leireillä, vanhempineen lomamatkoilla, omissa mummoloissaan?

Vierailija
168/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin tätinä kysyn hyvissä ajoin ensin veljeltä ja veljen eksältä, että sopiiko heidän aikatauluihinsa jos heidän lapsensa tulisivat tiettynä viikonloppuna kesällä luokseni. Kun molemmat vanhemmat näyttävät peukkua, kysyn lapsilta vielä erikseen. Mielestäni ihan normaalia käytöstä.

Juuri näin kuuluukin toimia.

Vierailija
169/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se olisi outoa, jos teini-ikäisen vanhemmilta kysyttäisi ensin, tuleeko lapsi mummun luo kylään. Kyllä teini täytyy osata jo itse päättää, tahtooko hän mennä. Sen jälkeen teini voi kysyä vanhemmiltaan luvan tai ilmoittaa menevänsä, kuinka asia on perheessä sovittu tapahtuvaksi. Kunnioita teinisi itsenäisyyttä, hyvä ap.

Mummin kannattaisi kunnioittaa ensiksi nuoren vanhempia eikä manipuloida nuorta etukäteen.

Vierailija
170/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas on outoa, että mummo olettaa minkä tahansa mitä hän teinille ehdottaa sopivan perheelle, eikä vaivaudu etukäteen selvittämään onko koko vierailu mahdollinen. Kertoo kyllä paljon mummon narsistisesta ja toisia kunnioittamattomasta luonteesta.

Vierailija
171/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä sitä kysytä vaan että käykö se vanhemmille että teini tiettynä ajankohtana menee.

Sitten kun tietää että se ajankohta käy vanhemmille, voi kysyä teiniltä. Tämä sitten päättää meneekö.

Vierailija
172/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs teet kun se teinisi sinulta lupaa kysymättä juo pussikaljat kavereittensa kanssa? Ja mitä enemmän kontrolloit sitä varmemmin niin tekee.

Se ei estä lasta/ teiniä olemasta kaveteiden kanssa jos muutamia päiviä joskus on mummon luona. Loma-aikaan voi olla että kaveritkin ovat pois kaupungista, leireillä, vanhempineen lomamatkoilla, omissa mummoloissaan?

Sitä suuremmalla syyllähän sen mummon kannattaa kysyä vanhemmilta että mikä ajankohta kävisi.

Vierailija
173/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itselläni ja omilla lapsillani (nyt jo aikuisia) oli teini-iässä vaihe ettei sinne maalle/mökille saanut kirveelläkään eikä ylipäätään mummolaan ainakaan pitkäksi aikaa

Se olin kyllä minä joka huolehdin noin viisi vuotta että teinit yleensäkään näki isovanhempiaan.

Vierailija
174/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin ensin vanhemmilta että sopiiko joku tietty esim. viikonloppu ja sitten teiniltä haluaako hän tulla ja maksaisin myös matkan (jos ei asu ihan nurkan takana). Omat lapsenlapseni eivät ole vielä teini-iässä ja tulevat kylään vain vanhempiensa kanssa joten heille sanon vain että nähdään taas sitten myöhemmin ja käynneistä sovitaan vanhempien kanssa.

Vierailija
175/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tarve joillain mummolla on kähmiä vanhempien selän takana? Ovatko nämä niitä rajattomia , jotka paukahtavat vietailuillekin kutsutta ja kysymättä?

Vierailija
176/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen tarve joillain mummolla on kähmiä vanhempien selän takana? Ovatko nämä niitä rajattomia , jotka paukahtavat vietailuillekin kutsutta ja kysymättä?

Ovat. Ja ne on myös niitä joilla on hirveä tarve kilpailla vanhempien kanssa ja jotka inttävät ja vänkäävät vaikka kuinka kieltäisi.

Vierailija
177/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on paljon menoja. Suurinta osaa ei lapswt ja teinit ole mihinkään ylös panneet vaan ne on käytännössä koottuna vain vanhemmilla

Yksinkertaisinta jo ihan siksi on ensin kysyä vanhwmmalta että milloin ylipäätään kannattaa miettiä sitä lasta tai teiniä käymään.

Koska muuten se keskustelu on sitten sitä että mummo ehdottaa, teini kysyy vanhemmalta, ei käy, uusi kierros ja sitten uusi ja sitten käsissä onkin marttyyrimummo joka marisee miten mikään ei kelpaa.

Tai sitten se mummo kysyy ensin teiniltä että haluaisiko tämä tulla jonain viikonloppuna, ja jos teini haluaa niin aletaan sopia vanhempien kanssa tarkemmin. Minä kannatan tätä tapaa, saa teini kokemuksen omien asioiden hoidosta ja siitä että hänet huomioidaan. Minusta vanhempien ei pidä sopia ja järjestää kaikkea lastensa puolesta enää teini-iässä, noistakin menoista voisi tehdä vaikka perhekalenterin että teini tietää mitä milloinkin on. Pikkuhiljaa teini saa ottaa enemmän ja enemmän vastuuta omista menoistaan.

Vierailija
178/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin toimii curling-vanhempi joka pelkää lapsen pahaa mieltä. Normaalisti kasvatetut lapset kestää kyllä sen, ettei se mummon ehdottama mökkireissu juuri silloin onnistukaan. Toisaalta en ymmärrä miksi menoja pitäisi muutenkaan salailla teini-ikäiseltä lapselta, kai teini voi itsekin kalenterista tarkistaa onko silloin jotain vai ei.

Vierailija
179/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas on outoa, että mummo olettaa minkä tahansa mitä hän teinille ehdottaa sopivan perheelle, eikä vaivaudu etukäteen selvittämään onko koko vierailu mahdollinen. Kertoo kyllä paljon mummon narsistisesta ja toisia kunnioittamattomasta luonteesta.

Kai sitä voi teiniltä kysyä haluaako tämä ylipäätään tulla mökille ennen kuin alkaa sen tarkemmin selvittää mikä viikonloppu on hyvä. Varsinkin jos ei ole täyttä varmuutta onko teini innostunut mökkeilystä (kuinka moni teini on?).

Minun puolesta kumpi vaan tapa sopii. Normaalit ihmiset pystyy sopimaan asioista ilman että siitä tehdään valtataistelua tai vedetään herneitä nokkaan siitä kenen kanssa on puhuttu ensin. Teinin harmitusta ei tarvitse myöskään pelätä, pettymykset kuuluu asiaan ja se reissu järjestynee sitten joskus toiste. Mitä vanhemmaksi teini tulee, sitä enemmän hän voi itse päättää asioistaan, ei sekään oikein toimi että vanhemmat määrää kaikesta kunnes lapsi on 18 ja sen jälkeen yhtäkkiä pitäisi osata itse ottaa vastuu ja järjestää menonsa. Kyllä sitä on hyvä harjoitella jo aiemmin.

Vierailija
180/235 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin toimii curling-vanhempi joka pelkää lapsen pahaa mieltä. Normaalisti kasvatetut lapset kestää kyllä sen, ettei se mummon ehdottama mökkireissu juuri silloin onnistukaan. Toisaalta en ymmärrä miksi menoja pitäisi muutenkaan salailla teini-ikäiseltä lapselta, kai teini voi itsekin kalenterista tarkistaa onko silloin jotain vai ei.

Voi hyvät hyssykät. Onko pakko kommentoida kun selkeästi ei ole mitään hajua koko asiasta? Nolaat vain itsesi.

Eihän niitä menoja keneltäkään salailla. Se perheen aikataulupaletti vaan on aikamoinen eikä lapset ja teinit sitä ylläpidä vaan vanhemmat.

Mummolle itselleenkin on simppeliä kysyä vanhemmalta eikä heitellä sokkopalloja josko osuisi.

Eri