Kannattaako 40-vuotiaana laihduttaa 20 kiloa?
Kasvojen iho on vielä rypytön. Alkaako posket roikkua? Kyseessä siis 20 kiloa YLIpainoa.
Kommentit (85)
45v laihdutin yli 40kg ja vanhenin 30v. Olin rypytön ennen ja nyt täysin ryppyinen. Hirveät rypyt nauraessa suusta korviin saakka ja otsalla ja joka puolella.
Laihduta vaan, maan vetovoima vie ihosi roikkuu alespäin ja näytät laihduttuasi 80v. Ellet mene terveyskeskuksen kautta ENE ryhmän, josta AINOASTAAN pääsee julkisen sektorin lihavuusleikkaus ja irtonahan poisto noin 1v.päästä.Näytät hyvältä ja ihan julkisen puolen plk,sairala maksuilla.
5 kg tiputin. En ymmärrä AP:n ongelmaa. Syön karnosiinia ja oluthiivaa. Kuparin takia ei ole vielä harmaitakaan.
Laihdutin elämäntapamuutoksella kahdessa vuodessa 15kg. 80kg=>65kg, pituutta 171cm. Olen nyt 44v enkä kasvoissa huomaa eroa, mutta kunnossa ja jaksamisessa kyllä. Lisäsin ruokavalioon kasviksia ja jätin pikaruuat ja sokeriherkut pois. Aloin lenkkeillä ja käydä kuntosalilla.
Kannattaa laihduttaa, terveysvaikutukset ovat selkeät. Mulla laski verenpaine ja kolesteroliarvot muuttuivat normaaleiksi. Kun etenee pienin askelin niin kroppa pysyy muutoksessa mukana 🙂
Jo ihan terveydenhuollon kapasiteettia ajatellen, kannattaa.
Kumpi on tärkeempi: rypytön naama vai terveys?
Hmm.
Olen 41-vuotias. Aloin laihduttaa 40-vuotispäiväni jälkeen ja olen pudottanut n. 45 kiloa eikä iho näytä sen ryppyisemmältä kuin aiemminkaan. En laihduttanut kaloreita rajoittamalla, joten mitään niistä yleensä laihdutukseen liittyvistä vaivoista ei ole ilmennyt. Kannattaa tutustua paastoiluun. Se on ainoa toimiva ja terveyttä pidemmällä aikavälillä edistävä keino pudottaa painoa.
Kyllä kannattaa, jos et halua joutua muiden avun varaan ennenaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kannattaa. Kenenkään nivelet ja tukiranka ei kestä huomattavaa liikapainoa. Liikuntakyky menee verrattain nuorena, jos on kovasti ylimääräistä painoa.
Mikä on verrattain nuorena? Kun noita oman suvun tanttaroita katselee, niin aika kovaa porskuttavat menemään vielä 80+ iässä, ja mumminikin kuoli täysin liikuntakykyisenä pullerona 93-vuotiaana.
Mutta ehkä se on sitten 100-v se raja?
Vai voisiko nämäkin asiat olla lopulta aika yksilöllisiä?
PS. Mulla on siis 8 ylipainoista tätiä yhteensä+ äiti siihen päälle, ja kaikki lihavia ikähaarukassa 75-83v. Ja kaikki aivan varmasti keskivertoa liikuntakykyisempiä.
Jos laihduttaisin nyt 20 kiloa, olisin nälkäkuoleman kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
45v laihdutin yli 40kg ja vanhenin 30v. Olin rypytön ennen ja nyt täysin ryppyinen. Hirveät rypyt nauraessa suusta korviin saakka ja otsalla ja joka puolella.
Laiduin viimeisen reilun vuoden aikana 35 kg eikä iho roiku eikä ole ryppyinen.
T: N50v
Nuoremmalta sä näytät normipainossa.
Lue Pekka Mustajoki: Vähennä kaloreita ilman dieettiä.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko tiivistää kirjan sanoman?
Ei tietenkään, kannattaa alkaa nikkaroida työväenopiston syksyn kurssilla itsellesi hauta-arkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko tiivistää kirjan sanoman?
Ei kannata laskea päivittäisissä kaloreita , vaan katsoa aterioiden kaloritiheyttä per 100g.
Liikennevalomalli:
Alle 100kcal/100g saa syödä vapaasti
100-200kcal/100g neutraali painon kannalta, saa syödä paljon
200-300kcal/100g syö rajoitetusti tai "laimenna" kasviksilla koko aterian kaloritiheyttä
Yli 400kcal/100g syö harvoin
Aterian kaloritiheyden laimentaminen tarkoittaa että kaloritiheämmän ruoan kanssa syö pienemmän kaloritiheyden ruokia, esim leipä (200kcal) kokonaisuus laimenee, jos päällä on kurkkua. Kaloritiheys nousee, jos päällä on meetwurstia. Täyttämällä puolet lautasesta salaatilla ja suosimalla keittoja saa aterian täyttämään vatsan vähemmän tiheillä kaloreilla. Tai jos välipalana on 200kcal välipalapatukka, se on hyvin tiheää energiaa pienessä määrässä ruokaa ja pian on nälkä. Jos syö patukan kanssa omenan, välipalan kaloritiheys laskee.
Vaikkei kaloreita lasketa sinänsä, nämä kaikki auttavat laskemaan kokonaisenergianssantia lähes huomaamatta ja pysyy kuitenkin kylläisenä. Huijataan mahalaukkua, periaatteena on että maha ei voi aistia kaloreiden määrää vaan ruoan volyymia.
Laihduttaminen, jos siis on itsellä sitä ylipainoa, kannattaa aina, oli sitten missä iässä tahansa. Sillä (painonpudottamisella) on lukuisia hyviä terveysvaikutuksia.
Terveys edellä kannattaa mennä. Kannattaa laihduttaa n.5 kiloa per vuosi.