Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 lapsen äiti puhuu mitä sattuu: "Olisi ihana välillä olla vastuuton ja itsekäs kuten lapsettomat"

Vierailija
11.07.2022 |

Minusta tuli kertaheitolla ikäsyrjijä. En halua kuulla enkä lukea enää mitään alle 30-vuotiaan ns. viisauksia.

Kommentit (735)

Vierailija
181/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Jokainen ihminen on itsekäs. Vai ajattelevatko jotkut lapsia saaneet todella niin, että ovat epäitsekkäästi uhrautuneet lapsiperhe-elämälle, vaikka eivät olisi halunneet? Nykyään ehkäisyn ja abortin aikana lasten saaminen on päätös ja valinta, ei välttämätön pakko, joten se on ihan yhtä itsekästä kuin päätös ja valinta olla saamatta lapsia.

Vierailija
182/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas on vedetty herneet nokkaan perehtymättä aiheeseen kunnolla. Siinä iltalehden jutussa jonka minä luin, ei sanottu että lapsettomat olisi itsekkäitä. Siinä henkilö välillä mietti miten ilman lapsia elämä olisi paljon helpompaa ja voisi olla itsekkäämpi. Ihan normaaleja äitiyden tunteita, mutta tämäkin keskustelu taas todistaa sen miten voimissaan äitimyytti edelleen on. Äiti ei saisi väsyä tai kokea negatiivisia tunteita olematta huono ihminen.

Jos nämä äitihenkilöt eivät halua päivittelyä osakseen, ei kannata vertailla ja kadehtia muita. Hän voi todeta, että onpas lasten kanssa rankkaa, ei olisi pitänyt lisääntyä, ilman että väittää lapsettomien olevan vastuuttomia.

No ehkä tarkoittaa vastuuttomuudella vaikka sitä, että voi perjantai-iltana riipaista kännit. Lapseton voi, jos haluaa, pienten lasten yh ei voi. Ihan fakta. Miksi pitää loukkaantua?

Tai sitten ei, jos hänellä on vaikka töitä seuraavana aamuna. Ylipäätään aikuisen elämä on vastuullista.

Myös lapsellisilla on nuo kaikki muut vastuut lisäksi.

Työstä saa sairauslomaa jos ei jaksa tai pysty tekemään työtään. Vanhemmuudesta ei saa ikinä, vaan käsi/jalka/selkä kipsissä ja 40 asteen kuumeessa ja oksennustaudissa sinä hoidat edelleen ne lapsesi.

Mutta silti jotkut jättää hoitamatta. Päätelmä: vanhemmuus ei tee aina vastuulliseksi.

Fakta: Vanhemmalla on aina vastuu, lain mukaan.

Se että joku ei muka hoida ei poista tätä tosiasiaa yhtikäs mihinkään, vaikka miten vänkyttäisit. Onhan meillä ns työssäkäyviä lapsettomiakin, jotka ei hoida työtään jne.

Ahaa, tämä ketju käsittelikin siis juridiikkaa. 😂🤣

Ei käsitellyt, vaan vertailua lapsettoman ja vanhemman välillä. Sinulle vain ei mene millään kaaliin, mikä se vanhempi on.

Älä sitten käytä lakia argumenttina jos siitä ei ole kysymys.

Minähän en käyttänyt sitä argumenttina, vaan selitin sinulle jälleen kerran, mikä on se vanhempi. Et voi tehdä vertailua, jos et edes tajua, mikä se vertailtava on.

Tämä ei siis ole vauvapalstalogiikan mukaan argumentti: "Fakta: Vanhemmalla on aina vastuu, lain mukaan."

Se on määritelmä sille vertailtavalle. Jos vertailet kahta asiaa, sinulla pitää olla selkeä määritelmä niille vertailtaville. Sinulla ei ollut ja siksi se pitää sinulle näköjään toistuvasti taivuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen itkeminen julkisesti oman ajan puutteesta vedoten vastuullisuuteen ym on jotenkin rasittavaa. Tulee vähän sellainen uhri-marttyyri-äiti kuva tällaisista ihmisistä. Se on aivan eri asia puhua puolisolleen, että huh onpa meidän lasten kanssa rankkaa, kun julistaa turuilla ja toreilla "katsokaa minua ja minun vastuullisuuttani, en ole itsekäs kuten te muut, kumartakaa minua ja saavutuksiani". Jotenkin lapsellista (no pun intended). Älkää please olko marttyyriäitejä. Hemmetin raskaita ihmisiä. Omakin äitini on sellainen.

Tuo on yhteiskunnallisesti tärkeä teema. Valtavat vaatimukset vanhemmuudelle, muttei enää mitään tukea, vaikka laki siihen kunnat velvoittaa.

Eikös vanhempien pitäisi miettiä ennen lasten hankkimista pystyvätkö vastaamaan vaatimuksiin? Suurin vaatimus on mielestäni se, että pystyy olemaan läsnä lapselle ja validoimaan hänen kokemuksensa, mutta kaikki eivät ole tähän psykologisesti valmiita. Silloin ei auta kunnan tuki. 

Ne vaatimuksethan eivät ole stabiilit, vaan ne lisääntyvät ja muuttuvat siinä 18 vuoden aikana.

Esimerkiksi tuo sinun sössötyksesi läsnäolosta on vain 10 vuotta vanha trendi, eikä siitä kukaan puhunut vuonna 2004 kun minun kuopukseni syntyi.

Ja koko tämän ajan esimerkiksi yksin jättämisen ikäraja on noussut ja noussut ja noussut.

Ylipäätään Suomi on muuttunt tässä 20 vuoden aikana käsittämättömän äitivihamieliseksi ja lapsiperheiden palvelut ovat samaan aikaan rapautuneet täysin. Jo terveestä koulurakennuksesta ja kunnollisesta päivähoidosta tai jopa suuhygienistin ajasta joutuu tappelemaan.

Rakastavat vanhemmat ovat aina pystyneet kuuntelemaan lasta ja olemaan hänelle läsnä kuuntelemalla sisäistä ääntään. Miten muuten sitten kohtelit kuopustasi? Jätitkö yksin itkemään etkä lohduttanut? 

Lastenkasvatuksessa on trendejä joita tulee ja menee. Sössötetään milloin mistäkin, kuten sinä nyt läsnäolosta. Sitten toinen trendi tällä hetkellä on tukiverkot. Kolmas on tunteiden sanottaminen. Sössötetään niistä loputtomiin.

Ja aina käsittämättömän törkeästi, vihamielisesti ja vaativasti - kuten sinä nyt.

Ennen oli ihan tavallista mm että HYVÄ äiti leikkipuistossa (jos sinne edes meni lasten mukana) luki kirjaa penkillä, kun lapset leikkivät. Nyt on yhtäkkiä vallalla ajatus, että äidin pitää olla lastensa iholla läsnä ja sanoittaa kaikki.

Et vastannut kysymykseen kuopuksesi kohtelusta.

En niin.

Vaikka olisi ollut mahdollisuus kehua miten loistava äiti olet ollut.

Tässä ei keskustella minusta, vaan yleisestä teemasta. Kerroin itsestäni tuon verran ainoastaan siksi, että se kertoo kattavasti sen, mikä minun tietomääräni on ja mistä ja miten se on tullut.

Sinusta huomaan heti, että et oikeastaan tiedä mitään, vaan olet vain napannut mediasta näitä muotitermejä ja sitten olet asiaton.

Vierailija
184/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se äityleitä potuttaa huomata, että kun lapsi tulee, niin oma elämä olikin sitten siinä. Vähintään 20 vuotta on pallo jalassa ja ovet kiinni ja rahapussi tyhjä. Vasta keski-iässä on taas vapaa.

Meilä on neljä lasta, 5-12v. Käyn töissä, samoin mieheni, lasten isä. Lapset on harkiten hommattu. Ei mun "oma" elämä ole mihinkään kadonnut, paitsi muodostunut tosi elämänmakuiseksi. Lapset pallo jalassa???? Ei todellakaan. Rahaa tietty menee, mutta menis sitä muutenkin. Siis tätä "äityliä" ei potuta ollenkaan, päimvastoin: tämä öityli tässä on kivasti onnellinen.

Miten kukaan kehtaa tehdä lapsia ja vielä noin monta?! Järkyttävää. Vuonna 2080 maapallolla on jo 10 mrd ihmistä. Kenenkään ei pitäisi tehdä lapsia yhtä enempää. Todella itsekästä touhua.

Vierailija
185/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lapsettomista on itsekkäitä. 100% lapsellisista on itsekkäitä.

Näillä faktoilla eteenpäin.

Vierailija
186/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se äityleitä potuttaa huomata, että kun lapsi tulee, niin oma elämä olikin sitten siinä. Vähintään 20 vuotta on pallo jalassa ja ovet kiinni ja rahapussi tyhjä. Vasta keski-iässä on taas vapaa.

Meilä on neljä lasta, 5-12v. Käyn töissä, samoin mieheni, lasten isä. Lapset on harkiten hommattu. Ei mun "oma" elämä ole mihinkään kadonnut, paitsi muodostunut tosi elämänmakuiseksi. Lapset pallo jalassa???? Ei todellakaan. Rahaa tietty menee, mutta menis sitä muutenkin. Siis tätä "äityliä" ei potuta ollenkaan, päimvastoin: tämä öityli tässä on kivasti onnellinen.

Miten kukaan kehtaa tehdä lapsia ja vielä noin monta?! Järkyttävää. Vuonna 2080 maapallolla on jo 10 mrd ihmistä. Kenenkään ei pitäisi tehdä lapsia yhtä enempää. Todella itsekästä touhua.

Vastuutonta on.

Minä minä minä minä minä minä minä minä - ja muista viis!

Vierailija
187/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan tämän 3 lapsen äitinä. Ei mitään elämää. Vielä 2 vuotta ja vihdoin voin elää sitä elämää minkä halusin. En vain voi lapsen kanssa ottaa sellaisia riskejä kuin yksin voin tehdä. Hänen tarpeensa on nyt nro 1 ja minun elämä saa odottaa.

Miksi olet hankkinut kolme lasta?

Koska halusin lapsia, mutta aikaa on mennyt 25 vuotta ja ihmiset ja niiden haaveet ja tarpeet muuttuu. En todellakaan ole sama ihminen kuin olin neljännesvuosisata sitten kun ensimmäisen sain. Ei minulla ollut mitään suuntaa eikä päämäärää, joten päätin tehdä sitten lapset niin tulee tehtyä ne pois alta sillä aikaa kun keksin mitä haluan. Silloin kun ensimmäinen syntyi niin ei ollut edes mahdollista tehdä niitä asioita mitä nyt haaveilen toteuttavani koska tekniikka ei ollut kehittynyt sille tasolle. Jos olisi ollut, niin lapset olisi jäänyt kokonaan tekemättä ja olisin lähtenyt heti tavotteideni perään, mutta kun oli eri maailma, ei voinut edes kuvitella jotain mitä ei oltu kehitetty vielä.

Päätit tehdä lapset niin tulee tehtyä ne pois alta?

Miksi ihmeessä ajattelit noin, että lasten tekeminen kuuluu elämään jonain pakollisena vakiosuoritteena?

Tulee vain mieleen täällä se toinen ketju, jossa toivotaan muutosta Suomen sterilakiin: voit kyllä tehdä lapsia jo alaikäisenä, mutta mikäli haluat piuhat kiinni pitää odottaa että täytät 30-vuotta...

Vierailija
188/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko39 kirjoitti:

Kuinka vanha ap itse on?

Veikkaan että 33v, ihan Max.

55

Vierailija
189/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas on vedetty herneet nokkaan perehtymättä aiheeseen kunnolla. Siinä iltalehden jutussa jonka minä luin, ei sanottu että lapsettomat olisi itsekkäitä. Siinä henkilö välillä mietti miten ilman lapsia elämä olisi paljon helpompaa ja voisi olla itsekkäämpi. Ihan normaaleja äitiyden tunteita, mutta tämäkin keskustelu taas todistaa sen miten voimissaan äitimyytti edelleen on. Äiti ei saisi väsyä tai kokea negatiivisia tunteita olematta huono ihminen.

Jos nämä äitihenkilöt eivät halua päivittelyä osakseen, ei kannata vertailla ja kadehtia muita. Hän voi todeta, että onpas lasten kanssa rankkaa, ei olisi pitänyt lisääntyä, ilman että väittää lapsettomien olevan vastuuttomia.

No ehkä tarkoittaa vastuuttomuudella vaikka sitä, että voi perjantai-iltana riipaista kännit. Lapseton voi, jos haluaa, pienten lasten yh ei voi. Ihan fakta. Miksi pitää loukkaantua?

Tai sitten ei, jos hänellä on vaikka töitä seuraavana aamuna. Ylipäätään aikuisen elämä on vastuullista.

Myös lapsellisilla on nuo kaikki muut vastuut lisäksi.

Työstä saa sairauslomaa jos ei jaksa tai pysty tekemään työtään. Vanhemmuudesta ei saa ikinä, vaan käsi/jalka/selkä kipsissä ja 40 asteen kuumeessa ja oksennustaudissa sinä hoidat edelleen ne lapsesi.

Mutta silti jotkut jättää hoitamatta. Päätelmä: vanhemmuus ei tee aina vastuulliseksi.

Fakta: Vanhemmalla on aina vastuu, lain mukaan.

Se että joku ei muka hoida ei poista tätä tosiasiaa yhtikäs mihinkään, vaikka miten vänkyttäisit. Onhan meillä ns työssäkäyviä lapsettomiakin, jotka ei hoida työtään jne.

Ahaa, tämä ketju käsittelikin siis juridiikkaa. 😂🤣

Ei käsitellyt, vaan vertailua lapsettoman ja vanhemman välillä. Sinulle vain ei mene millään kaaliin, mikä se vanhempi on.

Älä sitten käytä lakia argumenttina jos siitä ei ole kysymys.

EN OLE KÄYTTÄNYT LAKIA ARGUMENTTINA, VAAN MÄÄRITTELEMÄÄN MISTÄ SINÄ EDES PUHUT.

Kun sinä et erota lapsen vanhempaa lapsenlikasta.

Vierailija
190/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton ihminen voi olla hyvinkin vastuullinen ihminen. Lapsia tehnyt voi puolestaan olla hyvinkin vastuuton. Ja itsekäskin. Erikoinen päätelmä, että pelkkä lapsen tekeminen muuttaisi ihmisen perusarvot ja moraalin kertaheitolla.

Ihmettelen myös tässä esiintyneitä "kohta ne muuttaa kotoa ja olen vapaa ja itsekäs eikä tarvitse ajatella enää lapsia" -kommentteja. Kaikki tuntemani äidit ja isät vaikuttavat ajattelevansa ensimmäisenä omia (aikuisiakin) lapsiaan koko loppuelämänsä?

Vierailija
191/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton ihminen voi olla hyvinkin vastuullinen ihminen. Lapsia tehnyt voi puolestaan olla hyvinkin vastuuton. Ja itsekäskin. Erikoinen päätelmä, että pelkkä lapsen tekeminen muuttaisi ihmisen perusarvot ja moraalin kertaheitolla.

Ihmettelen myös tässä esiintyneitä "kohta ne muuttaa kotoa ja olen vapaa ja itsekäs eikä tarvitse ajatella enää lapsia" -kommentteja. Kaikki tuntemani äidit ja isät vaikuttavat ajattelevansa ensimmäisenä omia (aikuisiakin) lapsiaan koko loppuelämänsä?

Lapsellisella ihmisellä on aina vastuu lapsesta/lapsista, vaikka miten vänkyttäisitte.

Vierailija
192/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa huonosti muotoiltu kommentti! Ajattelisin hänen tarkoittaneen jotakuinkin niin, että olisi ihana olla henkilö, jolla ei ole muita ihmisiä vastuullaan, ja joka voi asettaa omat tarpeensa etusijalle. (Eikä tämäkään toki ole kaikille veloille mahdollista.)

Itsekkyys ja vastuuttomuus eivät tosiaan liity lapsettomuuteen mitenkään.

-kahden äiti-

Niin, paitsi että minulla lapsettomalla on vastuulla useampi lemmikki ja bonuslapsi sekä ikääntynyt äitini. On siinä jo vastuuta kerrakseen, ainakin omasta mielestäni. Ilman vastuuta toisista ovat ehkä useat parikymppiset opiskelijanuoret. Kolmenkympin jälkeen elämä näyttää usein hyvin erilaiselta.

Myös lapsellisella voi olla lemmikkejä ja ikääntyneet vanhemmat. Meilläkin on.

Bonuslapsesta et ole vastuussa.

Eikö bonuslapsi tarkoita sitä, että esim. puolison myötä perheeseen tulee esim. puolison lapsi? Tottakai hänestä on myös se lapseton uusi puoliso vastuussa.

Vierailija
193/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa huonosti muotoiltu kommentti! Ajattelisin hänen tarkoittaneen jotakuinkin niin, että olisi ihana olla henkilö, jolla ei ole muita ihmisiä vastuullaan, ja joka voi asettaa omat tarpeensa etusijalle. (Eikä tämäkään toki ole kaikille veloille mahdollista.)

-kahden äiti-

Niin, paitsi että minulla lapsettomalla on vastuulla useampi lemmikki ja bonuslapsi sekä ikääntynyt äitini. On siinä jo vastuuta kerrakseen, ainakin omasta mielestäni. Ilman vastuuta toisista ovat ehkä useat parikymppiset opiskelijanuoret. Kolmenkympin jälkeen elämä näyttää usein hyvin erilaiselta.

Eikö bonuslapsi tarkoita sitä, että esim. puolison myötä perheeseen tulee esim. puolison lapsi? Tottakai hänestä on myös se lapseton uusi puoliso vastuussa.

Ei ole, bonuslapsi on edelleen vanhempiensa lapsi ja vanhemmat ovat hänestä vastuussa.

Vierailija
194/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-kahden äiti-

Ei ole, bonuslapsi on edelleen vanhempiensa lapsi ja vanhemmat ovat hänestä vastuussa.

Lakkaa jo mussuttamasta, sekopää. Lapsesta on vastuussa se joka lasta kulloinkin vahtii ja holhoaa. Lastentarhanopettaja, vanhempi, vanhemman puoliso, sisko, veli, lastenhoitaja, opettaja... Kuka milloinkin.

Vierailija
195/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat itsekkäitä? Johan pomppii.

Jos joku tässä maailmassa itsekästä on, niin se on nimenomaan lapsiperheiden touhu. Lapset muka ovat oikeus ja lupa häiritä koko naapurustoa trampoliineillaan. Lapset ovat muka oikeus pilata lentokoneessa ja bussissa muiden rauha. Lisäksi lapsettomat maksavat suhteessa enemmän veroja, joilla tuetaan lapsiperheitä.

Lasten tekeminen muutenkin on erittäin itsekästä, kun koko maailman suurin ongelma on juuri liikakansoitus. Järkevä ja hyvä ihminen pidättäytyy tekemästä lapsia. Mutta jotkut egoistit lykkivät kakaroita monin kappalein.

Tää. Vihaan lapsiperheitä nimenomaan itsekkään käytöksen takia. Lapset oikeuttaa hidastelemaan kaupassa, etuilemaan jonoissa, iltalehessä oli artikkeli jossa joku mies vauva sylissä oli hermostunut junassa ja paiskonut ovia niin että työntekijä oli lähtenyt perään sättimään, niin tää mies valittaa "SE LÄHTI PERÄÄN SÄTTIIN VAIK MULLA OLI VAUVA SYLISSÄ!!!!"

Lapsille kauppaan valjaat ja kuonokopat. 

Vierailija
196/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tää juttu on? Ois voinu edes linkkiä laittaa.

Vierailija
197/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten tekemistä ei voi mitenkään katsoen pitää vastuullisena, kun aivan kaikki maailman ongelmat johtuvat juuri liiasta ihmismäärästä.

Vierailija
198/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-kahden äiti-

Lakkaa jo mussuttamasta, sekopää. Lapsesta on vastuussa se joka lasta kulloinkin vahtii ja holhoaa. Lastentarhanopettaja, vanhempi, vanhemman puoliso, sisko, veli, lastenhoitaja, opettaja... Kuka milloinkin.

Vanhempi on AINA lapsesta vastuussa. Myös siitä, mitä lapselle tapahtuu jonkun toisen hoidossa tms.

Bonuslapsesta vastaavat hänen vanhempansa. Aina.

Vierailija
199/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/20561ae9-4b51-4c55-88e1-47541c09a139

Vierailija
200/735 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/20561ae9-4b51-4c55-88e1-47541c09a139

No taidanpa itse auttaa itseäni, kun vähän etsimällä löysinkin kyseisen jutun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän