En halua tuomita tai ärsyttää, mutta...
Mielestäni tuo " ei vaan voi lopetta" -juttu on naurettavaa ja täyttä roskaa. Sillä tiedän kokemuksesta, että mihin vaan pystyy jos motivaatio on tarpeeksi kova. Itse olen polttanut 17v. ennen raskauksiani, niiden välissä ja myös jälkeen. Ensimmäisen raskauden aikana lopettaminen otti kyllä alkuun koville, mutta punnitsin oikeasti järjellä asiaa ja päätin lopettaa vaikka mikä olisi, sillä en halunnut vaarantaa lapsiani. En tarkoita sitä, että jokaisella tupakoivan lapsella olisi jotain komplikaatiota, mutta mietin asiaa siltä kantilta, että voisinko antaa anteeksi itselleni, jos lapselle kävisikin jotain? Tulin siihen tulokseen, etten voisi. Tämä rohkaisi minua jatkamaan vaikka pahaa tekikin. Olen sitä mieltä, että kukin tyylillään, mutta oikeasti kehoitan kaikkia miettimään tuota asiaa oikein ajan kanssa, mikä minua auttoi lopettamaan. Ja jos edelleen tuntuu siltä ettei muka pysty, on aika myöntää itselleen, että se on vaan mielen heikkoutta ja itsekurittomuutta.
Palopuheeni on pidetty!
Kommentit (30)
Vierailija:
Uskoisimpa, että kyllä se stressi vaiukuttaa lasten saamiseen. Vai minkä uskot olevan syynä siihen, että nykyään niin monet parit käyvät lapsettomuushoidoissa? Lasketaan kaikki valmiiksi, ura, asunto ym. ja lapsia ruvetaan suunnittelemaan vasta sitten kun elämä on muuten täydellistä. Kärjistettyä, mutta elämäntavat ovat terveelliset, urheillaan, ollaan itseä sivistetty ja talous kunnossa. Ikää mahdollisesti 30 ja viimein reissattu tarpeeksi, että olisi aika hankkia lapsi. Miksi ei onnistu??? Sitten kalliisiin hoitoihin jne. Tällaisia pareja on tänäpäivänä paljon. En halua väheksyä tai loukata ketään, mutta jos kerran kaiiki on niin tarkasti tutkittu ja selvillä niin miksi ei syytä kohonneeseen lapsettomuuteen ole selvitetty?? Eikö ainoa paha olekkaan tupakka??
Ai niin by the way, yksi syy lapsettomuuteen nimenomaan on tupakointi... Ja eiköhän jokainen tiedä, että hedelmällisyys alkaa laskemaan tuossa reilu parikymppisenä...
En väittänyt tai tarkoittanut, että tupakkalakko aiheuttaa lapsettomuutta. Tarkoitin, että muitakin aiheuttajia on kuin tupakointi. Tiedän todella, että tupakointi vaikuttaa ainakin miehen siittiöihi; yli 2 vuotta yritettiin lasta ja lähes heti tärppäsi kun mies lopetti polttamisen. Tuosta on jo yli 10 vuotta aikaa. Itse olin nuori kun lapseni olen saanut ja tyhmyyttäni polttanut kaikkien raskauksien aikana (lapsia 3). Luojalle kiitos, että lapset silti ovat terveitä.
Kirjoitukseni tarkoitus ei ole ketään ärsyttää tai saada aikaan taas hyökkäystä minua vastaan. Minä tiedän olleeni vastuuton ja tyhmä. kun olen odotusaikana polttanut. Luulen myös tietäväni, että polttavat odottajat järjestänsä tuntevat todella huonoa omaa tuntoa, mutta eivät yksinkertaisesti pysty lopettamaan. Tähän on nyt turha kommentoida sitä jos-minäkin-pystyn-muutkin-pystyy-soopaa; nikotiini aiheuttaa kaikissa eriasteista riippuvuutta, toisten on helpompi päästä eroon kuin toisten.
Kyllä ne odottajat tietävät riskit tupakoidessaan, eikä enää tarvitse ketään palstoilla soimata. Vaikka " kamalia" ihmisiä ollaankin niin ei se tupakka maailman ainut synti ole tai edes pahin vaikka paha onkin. Antakaa nyt hyvät ihmiset tupakoivien odottajiten jossain keskenään keskustella ilman muiden saarnoja tai haukkuja!!!!
Ei tarvitse olla noin puolustuskannalla. Kysymykseni tosiaan koski, mitä tarkoitit tuolla viestilläsi...
joillakin lopetus on helpompaa, joillain vaikeampaa. joskus on jopa sanottu että tupakkariippuvuutta voi verrata heroiiniriippuvuuten. luultavasti jokainen odottaja toivoisi että voisi lopettaa. jollei pysty lopettamaan niin voi voi. ollaan edes kiitollisia jos pystyy vähentämään. itse lopetin heti kun sain tietää että olen raskaana. en ehkä muuten oli pystynyt mutta pahoinvointi auttoi asiaa aikalailla. silti tyttöni joutui heti synnytyksen jälkeen tehohoitoon, oli kolmen kuukauden koliikki ja allergiat vaivaavat... eli ei polttamisen lopettaminen ole mikään takuu että lapsesta tulisi terve. itselle se oli helpotus sillä muuten luultavati syyttäisin itseäni näistä asioista.
Näin lapsettomuudesta kärsivänä (jo 5v tahatonta lapsettomuutta takana) ja kaikkensa raskauden eteen tekevänä tuntuu melkoisen epäreilulle, että lastaan tieten tahtoen myrkyillä kyllästävät saavat lapsia ja toiset ei vaikka elää kuinka terveellisesti.
Paitsi että tupakoinnista on haittaa ja vaaraa vauvalle raskausaikana, on rsakausaikaisen tupakoinnin todettu myös aiheuttavan mm. lapsettomuutta... Joten jos haluat aiheuttaa lapsellesi huolia, murheita, sairauksia ja lapsettomuutta niin antaa palaa vaan! Ärsyttää moinen oman navan tuijottaminen!!!
Herätkää samperin tampiot! Tupakointi on kaikille epäterveellistä, vaikka kuinka koitatte puolustella ja voivotella. Lopettaminen on vaikeaa, mutta itsepähän olette sauhuttelun aloittaneetkin.
Että näin, ottaa pattiin ja tahallani provosoin tällä kirjoituksella, lähteepähän edes jollain ajatukset liikkeelle!
Savutonta kevättä!
En kyllä voi ymmärtää miksi tahtoo " tukehduttaa" vauvansa jo mahaan =)
Ystäväni odottaessa esikoista,hän tupakoi koko raskauden ajan ja lopetti rintamaidon annon koska tahtoi tupakoida..voi hel...!
Maailman ihanin tunne on ne hetket kun saa vauvalle antaa rintaa ja pitää hänet siinä lähellä. Tai ainankin itsellä oli, mutta olen niin tupakan vastustaja kuin voi vaan olla =D joten en ole yhtään puolueellinen.
Nyt hän odottaa toista lasta ja tupakointi vaan jatkuu..
voi vauva parkaa ;(
Kun tässä keskustelussa on kysymys tupakoinnista ja raskaudesta niin annanpa mielipiteeni minäkin. Isäni ja äitini lopettivat tupakoinnin kun ensimmäinen lapsi syntyi. Isäni päätös johtui pelkästään siistä että ei halunnut näyttää huonoa esimerkkiä lapsilleen. Äitini päätös piti tosin vain raskauksien ja imetyksien aikana ja hän salasi polttamisensa kunnes nuorin oli 10v (sain vahingossa kiinni itse teosta ;0) ). Missään tapauksessa ei kotona sisällä poltettu eikä polteta vaikka lapset ovat lentäneet kodista. Arvostan vanhempiani suuresti asian johdosta. Nähtävästi veljeni, joka on tupakoinut, on ottanut mallia vanhemmistaan ja myös lopettanut kun lapsia alkoivat suunnitella. Ja samoin myös veljeni vaimo. Kun joskus olen kysellyt vanhemmiltani oliko vaikeaa oli vastaus suoraan että kun muuta vaihtoehtoa ei ole niin päätös oli helppo. Heillä, kuten muilla onnistuineilla lopettajilla oli äärimmäisen vahvana motivaattorina huoli lapsen terveydestä. Pienikin riski on riski, en lähtisi kokeilemaan josko se huono tuuri sattuisi juuri minun ja lasteni kohdalle.
Kenenkään ei tarvitsisi polttaa tupakkaa. Miksi ihmeessä edes aloittaa.l Siinä menee vain oma ja lähteisten terveys.
Polttaminen ei ole OMA ASIA. Siinä loukataan tulevaa ihmisyksilöä, joka ei pysty päättämään, ottaako myrkkyjä itseensä vai ei.
Tupakoivien äitien lisäksi tekee pahaa nähdä kadulla rattaita työnteleviä ja samalla kessuttelevia vanhempia. Vauvan kehittyvät keuhkot kärsivät passiivisesta tupakoinnissa enemmän kuin aikuisen.
Rakastakaa ja kunniottakaa lapsianne!
Kyllä meistä varmaan aika monikin tietää miltä tupakoinnin lopettaminen tuntuu. Olen tupakoimaton, mutta suutani et tuki sillä olen entinen tupakoitsija ja tiedän lopettamisen vaikeudet. Tahtoa kehiin ja omat himot ja halut taaemmaksi jos kyseessä on raskaana oleva äiti. Kyllä pystyt jos tarpeeksi haluat. Siihen täytyy olla vaan henkisesti valmis. Ei lopettaminen kuolemaksi ole vaan itsesi ja lapsesi parhaaksi. Sen tyhjyyden saa kyllä täytettyä paljon paljon terveellisimmillä valinnoilla. Onnea ja luottamusta siihen että kykenet tumppaamaan tupakan kokonaan!
Uskoisimpa, että kyllä se stressi vaiukuttaa lasten saamiseen. Vai minkä uskot olevan syynä siihen, että nykyään niin monet parit käyvät lapsettomuushoidoissa? Lasketaan kaikki valmiiksi, ura, asunto ym. ja lapsia ruvetaan suunnittelemaan vasta sitten kun elämä on muuten täydellistä. Kärjistettyä, mutta elämäntavat ovat terveelliset, urheillaan, ollaan itseä sivistetty ja talous kunnossa. Ikää mahdollisesti 30 ja viimein reissattu tarpeeksi, että olisi aika hankkia lapsi. Miksi ei onnistu??? Sitten kalliisiin hoitoihin jne. Tällaisia pareja on tänäpäivänä paljon. En halua väheksyä tai loukata ketään, mutta jos kerran kaiiki on niin tarkasti tutkittu ja selvillä niin miksi ei syytä kohonneeseen lapsettomuuteen ole selvitetty?? Eikö ainoa paha olekkaan tupakka??