Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua tuomita tai ärsyttää, mutta...

Vierailija
19.10.2006 |

Mielestäni tuo " ei vaan voi lopetta" -juttu on naurettavaa ja täyttä roskaa. Sillä tiedän kokemuksesta, että mihin vaan pystyy jos motivaatio on tarpeeksi kova. Itse olen polttanut 17v. ennen raskauksiani, niiden välissä ja myös jälkeen. Ensimmäisen raskauden aikana lopettaminen otti kyllä alkuun koville, mutta punnitsin oikeasti järjellä asiaa ja päätin lopettaa vaikka mikä olisi, sillä en halunnut vaarantaa lapsiani. En tarkoita sitä, että jokaisella tupakoivan lapsella olisi jotain komplikaatiota, mutta mietin asiaa siltä kantilta, että voisinko antaa anteeksi itselleni, jos lapselle kävisikin jotain? Tulin siihen tulokseen, etten voisi. Tämä rohkaisi minua jatkamaan vaikka pahaa tekikin. Olen sitä mieltä, että kukin tyylillään, mutta oikeasti kehoitan kaikkia miettimään tuota asiaa oikein ajan kanssa, mikä minua auttoi lopettamaan. Ja jos edelleen tuntuu siltä ettei muka pysty, on aika myöntää itselleen, että se on vaan mielen heikkoutta ja itsekurittomuutta.

Palopuheeni on pidetty!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärithän nykyään eivät oikein enää tahdo painostaa tupakoivia odottajia lopettamaan sitä tupakointia, koska tutkimusten mukaan se stressi mikä tulee tupakoinnin lopettamisesta on suurempi riski keskenmenon kannalta kuin tupakoinnin jatkaminen. Se, että pudottaa tupakoinnin määrän mahdollisimman pieneksi päivittäin, on kyllä jo tarpeeksi tehokasta lapsen kehityksen kannalta.

Vierailija
2/30 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin raskaana niin lääkäri sanoi että vähennä tupakan polttamista mutta älä lopeta niinkuin seinään koska stressi lisääntyy ja keskenmenon riski kasvaa.

Myöhemmin kuulin tutkimuksesta jossa sanottiin että naisen pitäisi lopettaa tupakointi puoli vuotta ennen raskautta niin kaikki myrkky mitä tupakasta tulle niin kerkiää häipyä ruumiista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että vielä nykypäivänä tuollaisia lauotaan.

Stressi kyllä lisää keskenmenon riskiä, mutta riski on silti PIENEMPI kuin jos tupakointia jatkaisi.

Vierailija
4/30 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri sanoo, että riski keskenmenoon on suurempi jos tupakoinnin lopettaa kesken raskauden, niin kai nyt lääkäri tietää sen asian paremmin kuin me mattimeikäläiset?

Vierailija
5/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä te löydätte näitä lääkäreitä, jotka väittävät, että tupakointi on vähemmän vaarallista kuin stressi ? Joku terveyskeskuslääkärikö näin väittää, vai kuuletteko, mitä haluatte kuulla ? Mitäs siitä välittämään, vaikka ylilääkärit yliopistollisissa sairaaloissa, professori ja tutkijat on toista mieltä, mutta kun meidän takahikiän tk-lääkäri sanoi näin...

Ja tuosta stressistä, se voi olla suurempi riski saada keskenmeno alkuraskaudessa, en tiedä tästä, mutta stressi ei kuitenkaan suurenna riskiä astmaan ja hermostovaurioihin.

Vierailija
6/30 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelenpä minäkin...

lainaan tässä " vierailijaa" :

Vierailija:

Lääkärithän nykyään eivät oikein enää tahdo painostaa tupakoivia odottajia lopettamaan sitä tupakointia, koska tutkimusten mukaan se stressi mikä tulee tupakoinnin lopettamisesta on suurempi riski keskenmenon kannalta kuin tupakoinnin jatkaminen. Se, että pudottaa tupakoinnin määrän mahdollisimman pieneksi päivittäin, on kyllä jo tarpeeksi tehokasta lapsen kehityksen kannalta.

tupakka sisältää hirvittävän määrän erilaisia mutaatioita aiheuttavia myrkkyjä, jotka aiheuttavat sikiölle kehityshäiriöitä. osa häiriöistä ilmenee vasta aikuisiällä esim keuhkosairauksina tai syöpinä, osa taas jo sikiövaiheessa jopa keskenmenon aiheuttavina fataaleina mutaatioina. jos lääkäri itse tupakoi odotusaikanaan, hänellä tuskin on kanttia painostaa tupakoitsijaa. ymmärrän hiukan paremmin niitä äitejä, joille raskaus on täysi yllätys, ja elämä menee raskausuutisen takia muutenkin raiteiltaan... mutta että myös " harkitusti" raskaaksi tulleet myrkyttävät tietoisesti lastaan...?!? jos stressi tupakoinnin lopettamisesta on niin kauhea, kannattaisi ehkä hakeutua ammattiauttajan puheille. en sano tätä ilkeilymielessä, vaan ihan tosissani. kukaan ei kysynyt lapsiparalta, halusiko hän syntyä tähän maailmaan. raukka pieni ansaitsisi puhtaan alun... eikö äitejä lisäksi hirvitä se tosiseikka, että koska he eivät vierota itseään raskausaikana, vauva kokee vierotuksen tuskat heti synnytyksen jälkeen, kun hänen maailmansa on muutenkin muuttunut oudoksi ja pelottavaksi.

loppukommenttina voin vain sanoa, että itse riskeeraisin ennemmin raskauden jatkumisen stressin seurauksena kuin lapsen terveyden. jos nimittäin asia edes oikeasti olisi kuten nimimerkki vierailija kirjoitti. epäilen kyllä vahvasti, että väitteellä ei ole mitään lääketieteellistä perustaa.

tsemppiä niille äideille, jotka ovat päättäneet lopettaa! ja lopetusprosessin kestäessä: mahdoillisimman vähän on kuitenkin parempi kuin paljon.

Vierailija
7/30 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi taivas, miten on ahdasmielistä. Tupakointi on jokaisen oma asia. Vielä toistaiseksi jokamiehen/naisen oikeuksiin kuuluu tupakointi. Jos sitä tahtoo raskauden aikana tehä sitä sillon tekee. Ei se kuulu millään tavalla muille ihmisille. Jokaisella on omat mielipiteensä mutta joku raja sentään. Ei ketään tarvii haukkua tai leimata miksikään vaan tupakoinnin takia. On olemassa pahempiakin asioita kun tupakointi, esim. alkoholi ja huumeet.

NOLOA!!!!

Vierailija
8/30 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitan mm kirjoittajaa nro 7.

Vierailija
9/30 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hankkikaa elämä, mitä se muille kuuluu jos äiti polttaa? Tosin sitä en hyväksy, jos imettää ja polttaa, mutta jos lopettaminen kesken raskauden tuntuu aivan liian vaikealta, on paljon parempi vähentää sitä tupakointia kuin lopettaa kokonaan koska siinä on aina suurempi keskenmenon riski stressin takia. Ja näin neuvoi myös lääkäri.

mitä se muille kuuluu jos pahoinpitelen lastani? sillä siitähän tupakoinnissa on kyse: tupakoinnin jälkeen sikiö vääntelehtii tuskissaan ja lakkaa sitten tyystin liikkumasta (myrkytysoireet). lisäksi tuloksena on pysyviä vammoja, esim lyhytkasvuisuutta, sisäelinvammoja, astma jne... mitä se siis muille kuuluu jos joku pahoinpitelee toista ihmistä? jos kyseessä olisi vastaavien vammojen tuottaminen jo syntyneelle ihmiselle, tekijä haastettaisiin oikeuteen. tupakointi ei TODELLAKAAN ole odottavan äidin yksityisasia!!!

Vierailija
10/30 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä rakas 26

Kyllä meistä varmaan aika monikin tietää miltä tupakoinnin lopettaminen tuntuu. Olen tupakoimaton, mutta suutani et tuki sillä olen entinen tupakoitsija ja tiedän lopettamisen vaikeudet. Tahtoa kehiin ja omat himot ja halut taaemmaksi jos kyseessä on raskaana oleva äiti. Kyllä pystyt jos tarpeeksi haluat. Siihen täytyy olla vaan henkisesti valmis. Ei lopettaminen kuolemaksi ole vaan itsesi ja lapsesi parhaaksi. Sen tyhjyyden saa kyllä täytettyä paljon paljon terveellisimmillä valinnoilla. Onnea ja luottamusta siihen että kykenet tumppaamaan tupakan kokonaan!

Aivan, kyllä se on itsestä kiinni ja kaikki pystyy lopettamaan ihan varmasti.Itse lopetin heti kun tulin raskaaksi enkä sen jälkeen oo polttanu yhtään. En ymmärrä ihmisiä jotka polttaa raskaana, en vaan ymmärrä.Tuntuu niin pahalta..

Vierailija
11/30 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokainen ihminen on yksilö joka kokee ja tuntee asiat eri tavalla. Vaikka lopettaminen olisi ollut helppoa juuri sinulle, ei se ole sitä jokaiselle. Tämän pitäisi olla itsestään selvää, eihän alkoholistit tai huumeiden käyttäjätkään huvikseen vieroituksissa käy kerta toisensa jälkeen. Eli onko näin että esim. heroiinikoukussa taisteleva ei vain halua lopettaa jos ei heti siinä onnistu? Riippuvuuden laatu ja määrä on yksilöllinen.

Vierailija
12/30 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerron oman juttuni en kehuskellen kuitenkaan koska syytä ei ole mutta totuuden.

poltin raskausaikani n.15tupakkaa per päivä ja huono omatunto on siitä mutta rehellisesti sanottuna en pystynyt lopettamaankaan.

synnytin esikoisemme elokuussa ja terve on ja kaikinpuolin tyytyväinen vauva.

mietitytti koliikit ja kaikki mitä olen aiheuttanut pikkuiselle polttaessani..

riskit kaikki tietää mutta eiköhän sen jokainen odottava ratkaise itse miten toimii.

itse poltin ns.vähän niinku salaa siis juu lähipiiri tiesi ja sai nähä karun totuuden mutta en mä missään kaupungilla julkisesti kehannut vetää masu pystyssä.

kenenkään moralisointi ja saarna ei siihen lopettamiseen minusta auta.

enkä kannusta ketään samaan miten itse toimin mutta halusin kertoa oman tarinani.

Tsemppiä kaikille lopettamiseen, ketkä sitä pähkäilevät ja miettivät.

Vierailija
13/30 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa elämä, mitä se muille kuuluu jos äiti polttaa? Tosin sitä en hyväksy, jos imettää ja polttaa, mutta jos lopettaminen kesken raskauden tuntuu aivan liian vaikealta, on paljon parempi vähentää sitä tupakointia kuin lopettaa kokonaan koska siinä on aina suurempi keskenmenon riski stressin takia. Ja näin neuvoi myös lääkäri.

Vierailija
14/30 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ku oot tolla asenteella.

Tiedoksi ! Kaikki äidit ajattelevat lapsen parasta mutta kaikki ei pysty lopettaa ja on heille silti syntynyt terveitä lapsia. Alkoholi ja stressi on huomattavasti pahempi kuin tupakka.... Ketään ei pitäisi syyttää siitä tai mollaa jos ei pysty lopettaa, hän kuitenkin yrittää vähentää ja se että tuutte valittaa siit vaan ärsyttää heitä lisää.

Vierailija
15/30 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Uskomatonta, että vielä nykypäivänä tuollaisia lauotaan.

Stressi kyllä lisää keskenmenon riskiä, mutta riski on silti PIENEMPI kuin jos tupakointia jatkaisi.

Hei olen kanssasi samaa mieltä. Lääkäritkään eivät todellakaan uskalla kertoa , kuten asia on, sillä pelätään leimaantumista terveysterroristiksi. Juuri on julkaistu iso kansainvälinen tutkimus, jonka mukaan se yksi sätkäkin on todella vaarallista. Tupakointi pitäisi tosin lopettaa jo siinä vaiheessa, kun raskautta suunnitellaan ja yritetään. Tupakointi vaikuttaa verenkirtoa stadegisilla alueilla ja heikentää hedelmöityneen munansolun kykyä kiinnittyä kohdun limakalvoon. Ei ole mitenkään järkiperäisesti tai tieteellisesti puoluasteltavissa tupakointi, näin vaan on.

Vierailija
16/30 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli ainakin päivän selvää että lopetin tupakan polton kun tulin raskaaksi. Olen polttanut 16 vuotta. Olen nyt siis raskaana ja edellisten kommenttien perusteella minun siis pitäisi jatkaa tupakointia koska se on sikiön parhaaksi!!??

hohhoijaa.... Perustelkaa vaan itsellenne erilaisilla tekosyillä sitä tupakan vetämistä mutta ei se voi vauvalle hyvää tehdä. Lopettaisitte edes sen takia kun pienellä vauvalla on herkkä hajuaisti ja kuinka oksettavalta mahtaa vauvasta tuntua kun haisette tupakalta! Hyi!

Mielestäni naisen tullessa raskaaksi, pitäisi ilman muuta olla selvää että kaikkien vaarallisten aineiden nauttiminen pitää lopettaa.

Vierailija
17/30 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelimme mieheni kanssa lasta ja lopetin tupakan polton 6 kk ennen kuin tulin raskaaksi. Ennen kuin aloitimme todellisen yrittämisen, kävin lääkärillä, joka totesi että myrkyt olivat sikäli (toki siinä menee vuosia) poistuneet elimistöstäni, etteivät vahingoittaisi vauvaa. Vaikeaa se mullekin oli, sillä olin tupakoinut jo vuosia. Meni pitkään kun vääntelehdin tupakan tuskissani, mutta tiesin minkä arvoista oli minun kitua ja päästä eroon tupakasta. " En pysty" ei ole mikään vaihtoehto. Pakko ei ole kuin kuolla tässä elämässä ja jokainen teistä odottaessaan tupakoivista äideistä on vain laittanut itsensä lapsen edelle tärkeysjärjestyksessä! Päätös on teidän. Voitte vain myöntää, että se on välittämisen puutteesta ei mistään muusta. Ja toki suosittelen, että niin kauan kun teillä roikkuu se tupakka huulessa niin huolehditte myös ehkäisystä. Järki käteen!

Vierailija
18/30 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miltä tupakoinnin lopetus tuntuu? Se tuntuu pohjattomalta tyhjyydeltä. Tupakoimattomat suu kiinni; tästä asiasta te ette ymmärrä hiventäkään!

Nimim. Eka päivä täysin ilman

Vierailija
19/30 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pahin vaihe kestä kuin muutaman viikon.

Vierailija
20/30 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan voi käsittää miten joku kehtaa sanoa raskausaikaisen tupakoinnin olevan vain äidin oma asia. Eikö se lasta koskekaan ollenkaan? Miksihän esim. alkoholistiäitejä määrätään jossain päin pakkohoitoon, jos raskausaikainen myrkkyjen käyttö on äidin oma asia pelkästään?

Ja en tosiaan usko, että stressi voisi kohtuuttomasti lisätä keskenmenon riskiä (enemmän kuin tupakointi esim.). Jos näin olisi, niin miten ylipäänsä nykymaailmassa työtä tekevät ihmiset lapsia saisivat? Tai olisivat joskus saaneet.

Miten te tupakoivat äidit joskus kerrotte lapsellenne miksi tämä kärsii vaikka lapsettomuudesta? " Sori, mutta se oli äidin mielestä äidin oma asia, että polttaa" . Niinkö?

Tupakoinnin pystyy lopettamaan jos haluaa. Jotkut pystyy lopettamaan heroiininkin käytös, jo halua ja eiköhän se sentään ole aika paljon raskaampi operaatio.