Ollaanko me 55-vuotiaat siis virallisesti ikääntyneitä???
Niin, tämän päivän IS:n mukaan hallituksemme virallinen linja on, että yli 55-vuotiaat määritellään ikääntyneiksi. Lue artikkeli ja ota kantaa, mikä on mielipiteesi. Olen itse jo 59-v parin kuukauden päästä ja työnhaku on "takunnut" jo vuosia. Pitäisikö nyt työelämässä olevien ihan vapaaehtoisesti ymmärtää jättää työnsä ja antaa tilaa nuoremmille? Viime viikolla kuulin te-henkilöstä, joka oli jäämässä eläkkeelle vasta 68-vuotiaana, mitä ihmettä siellä niin kaun pitää työpaikkaa varata itselleen ja estää nuoria pääsemästä kiinni vakkaripaikkoihin. Kyllä joatin pitäsi tehdä. Asia on törkeä. Lain mukaan ikääntynyt on 65-vuotiaasta eteenpäin oleva henkilö.
Kommentit (79)
Työnhakuun pitäisi laittaa ikä salaiseksi. Ainoastaan valokuva mukaan. Kun pukeudun nuorekkaaseen farmariasuun niin yleensä luullaan max 35v vaikka olen 58v.
Vierailija kirjoitti:
37v on nuori ja 55v vanhus. Aika erikoiseksi mennyt.
Juu, samaa mietin, kun pääministeri sanoi olevansa nuori.
No mutta hyvä, että se on nyt ihan julkituotu virallinen totuus, ja vieläpä laissa, niin ei enää tarvitse selitellä, miksi ei työllisty. Tämähän oli helpottava uutinen, kysyttäessä ilmoittaa vaan ikänsä, niin homma kuitattu.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa jos 55v on muka ikääntynyt.
N31
Minun isäni oli tarkkailuluokan opettaja ja hän pääsi 55-vuotiaana terveenä ja virkeänä täydelle työeläkkeelle. Se oli palkkio työurasta, ei rangaistus. Hänen ensimmäisiä isompia projekteja oli rakentaa uusi kesähuvila rantatontille vetreänä eläkeläisenä. Vanhempani tekivät eläkkeellä ollessa tavallisesti ainakin yhden ulkomaanmatkan vuodessa.
Itse harrastin kestävyysjuoksua yli 50-vuotiaaksi enkä edelleenkään käytä mitään lääkkeitä eikä minulla ole muitakaan vaivoja. En suunnittele tappavani itseäni liialla työnteolla vaan keskityn enemmin omiin harrastuksiin ja haluan pitää huolta kunnostani.
Mikä tässä on ongelman nimi? Minä olen 48 - ja aivan saatanan vanha. Olen ollut jo neljä vuotta eläkkeelläkin!
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ovat 0–12v, nuoria 13-29 v, aikuisia 30-54v ja ja ikääntyneitä 55-120v.
Menkääs te vanhukset nyt pois palstalta, hys, hys
mies54v
Hopis58 kirjoitti:
Työnhakuun pitäisi laittaa ikä salaiseksi. Ainoastaan valokuva mukaan. Kun pukeudun nuorekkaaseen farmariasuun niin yleensä luullaan max 35v vaikka olen 58v.
Harva ilmoittaa nykyisin ikäänsä ansioluettelossa tai hakemuksessa. Mutta onhan se hieman outoa, jos ihmisellä on 30 vuotta työkokemusta ja 20 vuotta opintoja 35-vuotiaana, tai jos yliopistosta on valmistunut 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinoilla 55-vuotiaat ovat ikääntyneitä, 40 vuotta täyttäneet naiset ovat jo tätä työnantajien mielestä.
Yli 40-vuotiaat naiset ovat siinä mielessä hyvässä asemassa työmarkkinoilla että he enää harvemmin hankkivat lapsia ja jäävät äitiyslomalle työnantajien näkökulmasta katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Orpo haluaisi antaa keppiä yli 50-vuotiaille työttömille koska eivät työllisty riittävän nopeasti. Hirveä, epäreilu mies.
Ilkeä pikkumies, joka ei ole tehnyt päivääkään oikeaa työtä.
Minä olen jo nyt omasta mielestäni 50- vuotiaana. Tosin olen työelämässä myös ns. tuoretta verta ja opiskelujeni vuoksi myös tuoreimman tiedon omaava ( plus valtavan työkokemuksen omaava samalla).
Olen tyytyväinen.
T: tuore maisteri
Mainostoimistossa työskentelevien ukkojen ja akkojen mielestä jo 18-vuotias on liian vanha työelämään.
On aloja, joissa työkokemuksella saatu hiljainen tieto on kultaakin kalliimpaa ja tätä ei kirjoista saada eikä kellään sitä ole kuinka vasta kokemuksen kautta.
Jäisin eläkkeelle vaikka heti huomenna ja jättäisin paikkani nuoremmille jos eläkekertymä olisi sellainen että sillä pärjäisi. Vielä pitäisi tehdä töitä noin 7 vuotta. Laskurin mukaan silloin olisi eläke suht ok.
T. N59
Hopis58 kirjoitti:
Mistä niitä farkkuasuja voi tilata jotka nuorentaa yli 23 vuotta? Kelpasi minullekin 🤭
Senioriasuntoja on tarjolla jo 55-vuotiaille. Samoin Aso-asunnoissa kaikki sosiaaliset kriteerit poistuu, jos on 55v täyttänyt.
Mitä sitten? Onneksi en itse pukeudu revittyihin farkkuihin ja yritä muutenkin olla kuin nuoret. Ikääntyminen on hienoa, ei ole paineita
Aloitin opiskelut AMK, ikää 55. Mutta mitään tarvetta ei ole olla muuta kuin sitä mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Hopis58 kirjoitti:
Mistä niitä farkkuasuja voi tilata jotka nuorentaa yli 23 vuotta? Kelpasi minullekin 🤭
Nuorekas farmariasu = kivipestyt farkut + kivipesty farkkupaita + kivipesty farkkutakki olkatoppauksilla 😂
Kyllä 55-vuotias on sevverran vanha, että ei mihinkään uuteen työpaikkaan, jossa pitäisi tulevaisuutta suunnitella. Ei ole kehittäjä enää.
Näin on boomer
T. Sanna
(joka hengailee 2-kymppisten kanssa, mutta on oikeasti 4-kymmentä käyvä perheenäiti