Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ollaanko me 55-vuotiaat siis virallisesti ikääntyneitä???

Vierailija
10.07.2022 |

Niin, tämän päivän IS:n mukaan hallituksemme virallinen linja on, että yli 55-vuotiaat määritellään ikääntyneiksi. Lue artikkeli ja ota kantaa, mikä on mielipiteesi. Olen itse jo 59-v parin kuukauden päästä ja työnhaku on "takunnut" jo vuosia. Pitäisikö nyt työelämässä olevien ihan vapaaehtoisesti ymmärtää jättää työnsä ja antaa tilaa nuoremmille? Viime viikolla kuulin te-henkilöstä, joka oli jäämässä eläkkeelle vasta 68-vuotiaana, mitä ihmettä siellä niin kaun pitää työpaikkaa varata itselleen ja estää nuoria pääsemästä kiinni vakkaripaikkoihin. Kyllä joatin pitäsi tehdä. Asia on törkeä. Lain mukaan ikääntynyt on 65-vuotiaasta eteenpäin oleva henkilö.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä sanaa tai merkintää käytetään. Jos nyt käsite "ikääntynyt työntekijä" on se ongelma niin voidaanhan ko. kohderyhmää nyt kutsua vaikka määritteellä "työllistymisluokka 407", ei asia siitä mihinkään muutu. Työttömyyden koittaessa 55-vuotiaan on keskimäärin vaikeampi saada uutta työpaikkaa kuin kolmikymppisen. Eikä tässä nyt mitään syrjintäohjelmaa ole sorvattu, vaan "lisäksi on tarkoituksenmukaista, että ikääntyvien työllisyyttä pyrittäisiin parantamaan..." eli todettu että toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi tarvitaan. 

Lisäksi. Onko nelikymppinen ikääntynyt ihminen? Ei. Onko nelikymppinen ammattijalkapalloilija ikääntynyt futari? On. 

Vierailija
62/79 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, itse olen 55v ja tuollapa ei ole itselleni mitään väliä. Olen sairaanhoitaja ja saan tehdä töitä niin pitkään kuin haluan.

Toki ikä on katsojan silmässä ja kasikymppisen anopin silmissä olen tyttönen. Miehen silmissä kaunis nainen. Kuulemma.

Ikä on sellainen asia jolle kukaan ei voi mitään, joten numeroita vastaan on turha taistella.

Mutta voi nauttia elämästä, tämä on hyvä ikä, lapset aikuisia ja vapaa-aikaa on, rahaa ja hyvää vointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette vanhuksia. Menkää eläkkeelle. Teistä ei ole hyötyä työpaikoilla. Saikutatte ja olette hitaita ja haukutte nuoria ja päteviä. Hyi hävetkää!

No kun me ei edes saikuteta! Nuoret on tämän tästä joko itse sairaana tai lapsi on sairaana tai puoliso on sairaana, eikä jaksa hoitaa lasta ja silloin pitää saada palkallista sairauslomaa puolison ja lapsen hoitamiseen. Ei me ikääntyneet saada mitään "meillä on vanha äiti sairaana" -palkallista vapaata, mutta tälläkin viikolla kaksi noin 30v työkaveria sairastui unettomuuteen, jossa pääsivät Turkuun juhlimaan.

Vierailija
64/79 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette vanhuksia. Menkää eläkkeelle. Teistä ei ole hyötyä työpaikoilla. Saikutatte ja olette hitaita ja haukutte nuoria ja päteviä. Hyi hävetkää!

No kun me ei edes saikuteta! Nuoret on tämän tästä joko itse sairaana tai lapsi on sairaana tai puoliso on sairaana, eikä jaksa hoitaa lasta ja silloin pitää saada palkallista sairauslomaa puolison ja lapsen hoitamiseen. Ei me ikääntyneet saada mitään "meillä on vanha äiti sairaana" -palkallista vapaata, mutta tälläkin viikolla kaksi noin 30v työkaveria sairastui unettomuuteen, jossa pääsivät Turkuun juhlimaan.

Viimeksi olin sairauslomalla vuonna 2015 viisaudenhampaan poistamisrn takia 2 päivää. Edellisen kerran flunssan vuoksi pari päivää, en edes muista minä vuonna. T. N59

Vierailija
65/79 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan rokkitytön mielestä.

Jokonkin se raha pitää vetää. Tässä porukassa ovat edellisen hallituksen 25-30 000 työkyvyttömyyeläkkeelle kuuluvaa. Osalla puolestaan voi olla nuoruuden päivinä hankittu koulutus ammattiin, jolle ei ole mitään tarvetta. Osa ei osaa käyttää tietotekniikkaa nykyajan työelämässä tarvittavalla tasolla jne.

Vierailija
66/79 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ikääntynyt edes tarkoittaa. Jokainenhan ikääntyy koko ajan.

Vierailija
67/79 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän senioriasuntojenkin ikäraja on 55 vuotta.

Vierailija
68/79 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tähän on tultu, maassahan on työvoimapula???

Juuri tämän takia siihen on tultu, että maassa on työvoimapula!

Vierailija
69/79 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ikääntynyt edes tarkoittaa. Jokainenhan ikääntyy koko ajan.

Poliittisesti korrekti ilmaus sille, että jonkun mielestä jonkun toisen parasta ennen päiväys tullut täyteen! Ei välttämättä käytännössä, mutta poliittinen korrektius ei käytännöstä perusta!

Vierailija
70/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinoilla 55-vuotiaat ovat ikääntyneitä, 40 vuotta täyttäneet naiset ovat jo tätä työnantajien mielestä.

Ja tuota nuorempia naisia ei palkata, koska voivat tulla raskaaksi ja äitiysloma maksaa työnantajalle, samoin lasten sairaslomat.

Vierailija
71/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä 55 - vuotias on monessa ammatissa rautainen ammattilainen. Alansa huippua.

Ei lapset valvota, ei tarvitse neuvoa ei. Kymmenen vuotta vähintään eläkkeeseen - ehtii neuvoa nuorempiaan, jos apua otetaan vastaan.

Itse olen 23. Juuri työelämään saapunut ihminen, joka on saanut korvaamatonta apua vanhemmilta kollegoiltaan.

Mukavasti kirjoitettu, kiitos.

Terv. se 55- vuotias nuorempia neuvova

Vierailija
72/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin balettitanssija ja taitoluistelija ovat 55-vuotiaina aika ikääntyneitä työhönsä.

Vierailija
73/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin hoitelee 56v typykkää jonkun kerran. Olenko siis tietämättäni huudattanut vanhusta? M48

Vierailija
74/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta hyvä, että se on nyt ihan julkituotu virallinen totuus, ja vieläpä laissa, niin ei enää tarvitse selitellä, miksi ei työllisty. Tämähän oli helpottava uutinen, kysyttäessä ilmoittaa vaan ikänsä, niin homma kuitattu.

" Tämä on just niin totta. Aion jatkossakin laittaa työhakemuksiin saatteeseen - Olen ikääntynyt 59v pitkäaikaistyötön...., varmaan saa olla rauhassa."

Vierailija
75/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on ongelman nimi? Minä olen 48 - ja aivan saatanan vanha. Olen ollut jo neljä vuotta eläkkeelläkin!

Ongelman nimi on työttömien työnhakjoiden mollaaminen, ja nolaaminen ja syrjintä ihan virallisen tahon toimesta. Kaikki eivät ole raihnaisia ja osa on myös nuorekkaita ja hyvässä kunnossa ja kuosissa. ap

Vierailija
76/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tuosta nyt on loukkaantua. Minä olen jo hieman iäkkäämpi, mutta olen kokenut itseni ikääntyneeksi viimeistään 55-vuotiaana.

Vierailija
77/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin hoitelee 56v typykkää jonkun kerran. Olenko siis tietämättäni huudattanut vanhusta? M48

"Ole urpoooooo...."

Vierailija
78/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteeni on, että kansalaispalkka yli 55-vuotiaille ja eläkkeelle jos ovat työssä. Työttömille samat edut ja vaikka vapaaehtoistyötä parina päivänä kuukaudessa. Miettikää pitäisikö ottaa mallia tosiaan Ruotsista. Siellä ikä ei ole este työssä oloon tai uran vaihtoon, onko meillä menty liian pitkälle tässäkin??? Paljonkos on ikää itsellään työministerillä?

En pärjää sillä 300 e/kk, joka olisi kansalaispalkan maksimisuuruus. Enempään Suomella ei ole varaa.

Se on outo maksimi. Toimeentulotuki on isompi. Voisi olla vielä isompi, jos "ylimääräinen" ei valuisi asumistukena väärään paikkaan.

Vierailija
79/79 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ikääntyneet pidetään tämä maa pinnalla. Olen elämäni voimissa ja onnellinen arjessa/ töissä. 3800€/ kk tilille kuolemaan saakka teen tilaa HETI kouluttautuneelle, innovaatiselle, ei mt. ongelmista kärsivälle nuorukaiselle, joka ei saikuta.