Olen stoalainen - täysin riippumaton ulkoisista vaatimuksista, kysy mitä vaan
Olen opiskellut pitkään buddhalaisuutta ja stoalaista filosofiaa. Minulle koko maailma on rakentunut uudella tavalla opiskeluni jälkeen. En silti koe olevani millään lailla parempi ihminen, mutta jollain tavalla tätä maailmankuvaa voisi joku kutsua varmasti "valaistuneeksi".
Mitä se tarkoittaa käytännössä? En tarvitse ketään ihmistä. Minun ei tarvitse tehdä vaikutusta kehenkään ihmiseen omaisuudellani, kiiltävillä asioilla, rahalla, autoilla, veneillä, taloilla ja/tai en yritä saavuttaa kenenkään mielipidettä. Koko maailma näyttäytyy minulle huvittavana sirkuksena, ja varsinkin viimeiset vuosikymmenet ja uuden woke-uskonnon sekä sosiaalisen median huomiosirkus tuntuu vievän koko maailmaa yhä lyhytjänteisempään suuntaan. Katsokaa, kuinka tavoitellaan ikuista nuoruutta ja katsokaa kuinka mielipuolisen pinnallisia arvot ovat. Katsokaa, kuinka kaikki poseeraavat huomion tarvettaan, ja katsokaa, kuinka kaunis maailmamme jää eräällä tavalla kaikkine loistavine yksityiskohtineen sivuosan rooliin sillä välin, kun ihmiset melskaavat somessa.
Tämä postaus on tietenkin ihan valtava paradoksi, ja hauska sellainen. :D
Onko teitä muita siellä, jotka kykenevät sulkemaan kaikki odotukset ulkopuolelta ulos? Menikö kauan? Itselläni meni siihen hyvin pitkä aika ennen kuin oivalsin, miten maailma rakentuu. En ole mikään superlahjakas, ihan tavallinen, toisaalta eihän silläkään ole mitään merkitystä! :D
Nyt voitte sitten provoilla, ja hajoan atomeiksi kuin monty pythonian :) Kysy mitä vaan.
Kommentit (62)
Jos tuo kirjoittamasi pitäisi paikkaansa, niin miksi haluat tuoda esiin itseäsi tällaisella foorumilla. Olet kuitenkin riippuvainen muista ihmisistä, etkä ole erkautunut egostasi.
Tuollaista ihmistä ei voi kutsua valaistuneeksi.
Kristittyjen uskontopuheet vielä ymmärrän lähetyskäskyyn perustuen-
Haluatko tarkentaa tätä woke-uskontoa. Nähdäkseni siinä on kyse hyvinkin syvällisistä asioista joka vaatii henkistä kasvua kyetäkseen suhtautumaan siihen ilmiön ulkopuolisena neutraalisti. Kirjoituksestasi ei tullut tällaista vaikutelmaa? Entpäpä ilmastonmuutos? Koronapandemia? Arvasnko oikein että ovat hapatusta mutta olet kuitenkin valaistunut?
Hetkauttaako nyt tapahtuva kanzanmurha sinua millään tavalla ja tuleva talousromahdus?
Ensi alkuun, onnittelut - olet päässyt perille! Ja kuten kommenteista tulet huomaamaan, monikaan ei ymmärrä tuon taivaallista että mistä puhut. Jään hymyssä suin seuraamaan taustalle. 😉
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tarkentaa tätä woke-uskontoa. Nähdäkseni siinä on kyse hyvinkin syvällisistä asioista joka vaatii henkistä kasvua kyetäkseen suhtautumaan siihen ilmiön ulkopuolisena neutraalisti. Kirjoituksestasi ei tullut tällaista vaikutelmaa? Entpäpä ilmastonmuutos? Koronapandemia? Arvasnko oikein että ovat hapatusta mutta olet kuitenkin valaistunut?
Woke: Eipä minun näkemys aiheesta ole millään lailla tärkeä, vaan subjektiivinen. Mutta tähän suuntaan woke näyttää tosiaan hämmentävältä, koska koko maailmaa tulisi katsoa tietyn tietoisuuden läpi etsien eriarvoisuuden tilanteita. Se on hämmentävää, tosin niinpä joillekin voi aivan yhtä hyvin olla täysin vierasta omat ajatukseni siitä, että ihminen ei edes tavoittele kenenkään hyväksyntää. Kuitenkin yhteiskuntamme on niin voimakkaasti keskinäisriippuvuuteen rakennettu. Oma maailmankatsomukseni on varmasti länsimaiseen tai amerikkalaisen vasemmiston wokeen taipuvaisen ihmisen näkökulmasta hyvin itsekäs maailmankuva. Itse en vaan usko, että woke perustuu yhtään sen enempää "hyvyyteen" kuin mikään muukaan. Minulle se näyttäytyy ainoastaan saman poliittisen taistelun uutena välikappaleena.
En ole kiinnostunut siitä, millaista mielikuvaa tai vaikutelmaa kirjoitukseni tuottaa kenellekään. Käyttäydyn silti neutraalisti eli pyrin kunnioittamaan kaikkia.
Korona? Ilmastonmuutos? Näyttäytyy todellisilta. Stoalaisen filosofian mukaan minulla ei tarvitse olla mielipiteitä asioista. Ei kiinnosta. Maailma hoitaa ongelmansa ihan itse ilman minua.
AP
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on mielenterveysongelmia etkä ole erikoinen.
Mitäs siihen sanot?
Kiitos kommentista. Tässä kohtaa olisi hauska hajota ihan atoimeksi ja alkaa käryämään. :D
Hmm....en koe, että minulla on mielenterveysongelmia, toisaalta minulla on vain oma mieleni. Matkani on ollut pitkä eikä suinkaan helppo.
Totisesti en ole erikoinen! :D Erikoisuutta ei tavoitella.
Ap
Olet pudonnut uppoavasta veneestä yhdessä toisen matkustajan kanssa. Vain yksi kelluke yhdelle käytettävissä. Sanotko vain toiselle "ole hyvä" vai tartutko siihen itse ja jopa kamppailet oman elämäsi puolesta?
Miltä tuntui hetki jolloin ymmärsit olevasi yhtä universumin kanssa, et vain ulkopuolinen tarkkailija?
Vierailija kirjoitti:
Hetkauttaako nyt tapahtuva kanzanmurha sinua millään tavalla ja tuleva talousromahdus?
Kiitos. Hyviä kysymyksiä. Erittäin hyviä. Nyt käynnissä oleva Ukrainan kriisi hetkauttaa minua. Kärsimyksen näkeminen aiheuttaa tuskaa jollain syvällisellä tasolla, ja se on täysin riippumatonta kaikkien muiden kokemuksesta, eikä siihen liity mitään moraaliposeerausta. En osaa kuvata tunnetta paremmin.....toisaalta tiedostan näiden tunteiden olevan tunteita, ja niiden tulevan ja menevän. Tämä on kieltämättä asia, jonka tunnistan ja joka aiheuttaa tuskaa, ja prosessi on kesken.
Oma tietoisuuteni tila on jatkuva prosessi. Jos jonain päivänä tunnen valaistumista, seuraavana päivänä joudun yhä harjoittamaan mieltäni. On sanonta
"Ennen valaistumista, haka puuta, kanna vettä.
Valaistumisen jälkeen, haka puuta, kanna vettä".
Olemme siis aina matkalla, kohti seuraavaa ateriaa ja seuraavaa heräämistä. Niin kuin vesi virtaa, jatkuvassa liikkeessä, materiat ovat liikkeessä jatkuvasti, ja mikään ei ole pysyvää. Voimme vain osallistua katsomaan virtausta tai ponnistaa osana.
AP
Vierailija kirjoitti:
Olet pudonnut uppoavasta veneestä yhdessä toisen matkustajan kanssa. Vain yksi kelluke yhdelle käytettävissä. Sanotko vain toiselle "ole hyvä" vai tartutko siihen itse ja jopa kamppailet oman elämäsi puolesta?
Erittäin hieno kysymys. Kiitos.
Ennen kuin aloitan taistelun kellukkeesta, kerron toiselle tilanteeni, ja haluni elää. Jos kyseessä olisi oma biologinen lapseni, luovuttaisin kellukkeen hänelle ja suutelisin häntä viimeisen kerran ennen sukeltamista.
Ap
Ap minua kiinnostaa tuo stoalainen filosofia. Olisiko sulla jotain kirjasuosituksia millä pääsen tutustumaan tähän?
Paljonko menee kannabista viikossa?
Tuollainen ylimielinen käytös on ristiriidassa stoalaisuuden kanssa. Tosin samaa paskaahan ne stoalaiset itsekin tekivät, ylistivät itseään maasta taivaisiin muiden kustannuksella. Senecakin kovasti kirjoitti yleviä sanoja pidättäväisyydestä mutta oli kuitenkin oikeasti korkeassa virassa porsasteleva läski paska.
Mielenkiintoinen aihe. Aloitus tuntuu vähän tökeröltä - siitä jää tunne että nimenomaan kiinnität valtavasti kielteistä huomiota siihen, kuinka "pilalla" nykymaailma on sen sijaan että todella suhtautuisit asioihin neutraalisti. No, onhan sekin jo antiikin ajoilta tuttu ajatus, että nykymaailma on pilalla. Itse en kyllä usko, että ihmiset ovat ennenkään olleet yhtään enempää henkisesti valveutuneita.
Eikö sua hetkauta miten ihmiset koittaa korjata yhteiskunnan epätasa-arvoa huonoin metodein eli wokettamalla? Uskon että suurimmalla osalla kuitenkin hyvät tarkoitusperät ja tartutaan sit niihin toteutustapoihin mitkä on käsillä.
Tuntuisiko stoalaisuus edelleen yhtä hyvältä, jos koko muu maailma luopuisi narrimaisuudesta ja alkaisi stoalaisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntui hetki jolloin ymmärsit olevasi yhtä universumin kanssa, et vain ulkopuolinen tarkkailija?
Tämäkin on hieno kysymys. Kiitos.
Olen ehkä kielellisesti lahjakas, tai sitten en, ja tuon kaiken oivaltaminen ja koko universumin sanoittamisen päättyminen, ja kaikkien sanojen riittämättömyyden tunnustaminen oli voimakas kokemus. Mitä enemmän suljin ulkopuolelleni ajatuksia, sitä enemmän rakastin läsnäolon hetkeä. Se on hyvin paradoksaalinen ajatus maailmassamme, jossa me työnnämme ajatuksia koko ajan enemmän maailmaan ja tarvitsemme eräällä tavalla koko ajan ajatuksia sisään.
Täällä minäkin olen. Työntämässä ajatuksia merkkien muodossa maailmaan, ottamassa ajatuksianne sisään. Sentään tiedostaen, kuinka paradoksaalinen tämä tilanne on.
Jotkut kai sitten joutuu opiskelemaan että tämän tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisiko stoalaisuus edelleen yhtä hyvältä, jos koko muu maailma luopuisi narrimaisuudesta ja alkaisi stoalaisiksi?
Hyvä kysymys, kiitos. En mielessäni tavoittele millään tavalla "maailman muuttumista paremmaksi". Minun mielestäni se on eräällä tavalla niitä lähtökohtaisesti ongelmallisia poliittisen maailmankuvan luomia paradokseja, joita ei voi koskaan ratkaista.
Koska pahuutta ei ole olemassa ilman hyvyyttä. Pimeyttä ei voi olla olemassa ilman valoa. Nämä ovat dualistisia käsitteitä.
Olen kauan aikaa sitten pudottanut nämä tavoitteet, että miten "muut ihmiset toimivat".
Ap
Sinulla on mielenterveysongelmia etkä ole erikoinen.
Mitäs siihen sanot?