Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan haastanut vanhempiaan oikeuteen aikuisiällä?

Vierailija
10.07.2022 |

Isäni on jo kuollut, joten häntä ei saa vastuuseen teoistaan. Äitini elää vielä. Äiti alisti minut täysin henkisesti. Hän haukkui minua lukemattomilla sanoilla; pönttöpää, tyhmä, "miks sun täytyy olla tuollainen", "susta ei ikinä tule mitään", "sun olis pitänyt juoda se putkimies"... Hän myös käski minut nuorempana vaihtamaan lamppua enkä osannut, lamppu lopulta rikkoutui, mutta luultavasti olisi halunnut minun saavan sähköiskun. Kerran hän suihkutti huoneeseeni hyönteismyrkkyä reilusti ja käski minua pysymään siellä. Aloin yskiä, mutta en kuollut tuohonkaan. Opettajille ja terveydenhuoltohenkilökunnalle, psykologeille hän valehteli minusta. Viestejä hän lähetti myös ystävilleni ja uhkaili myös poliiseilla. Hän joi kaiket päivät ja asunto oli täynnä tyhjiä viinapulloja. En saanut ikinä rahaa mihinkään, että olisin voinut mennä vaikka kaupungille kavereiden kanssa. Sitä hän yrittää käyttää minua vastaan, että osti minulle lukiokirjat kuin olisi tehnyt suurenkin palveluksen, vaikka tuo on normaalia vanhemman toimintaa. En aina saanut ruokaa tai muitakaan välttämättömiä tarvikkeita. Hän yritti estää minua muuttamasta kotoa, vaikka muuten hän uhkaili lähettävänsä minut sijaisperheeseen. Kun sitten täytin 18 niin lähdin ja koko pakkaamiseni ajan hän huusi minulle ja oli koko ajan siinä häiritsemässä, käveli perässäni yms. Sairastuin myös lukiossa anoreksiaan, mihin hän ei reagoinut mitenkään. Hän kävi huoneessani penkomassa myös tavaroitani, kun olin poissa.

Onko minulla mitään mahdollisuutta saada oikeutta?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä tässä nyt sitten tarkalleen ottaen oli se rikos? Kusipäisyys ja mt-ongelmat eivät sitä ole.

Juurikin näin. Lisäksi vielä kyseessä on sanasanaa -vastaan. Ei tästä poliisi- saati oikeusjuttua saa. Lapsuuden traumat on käsiteltävä lähes jokaisen meistä. Harvapa on lapsuudestaan täysin ilman traumoja selvinnyt.

asianajaja

Vierailija
22/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tämä kyllä kuulostaa että olisit rahaa vailla kuin mitään oikeutta..

Ja mistä sait sellaisen kuvan? En tarvitse lainkaan rahaa. Haluaisin jonkun kertovan äidilleni, että asiat, joita hän teki olivat väärin.

Ap

No kerro itse. Ei sinun keissistäsi mitään oikeusjuttua saa aikaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siis viimeisimmästä tapahtumasta on. Äitini esti myös yhteydenpidon isovanhempiini ja ei esimerkiksi kertonut viestejä, joita mummini oli pyytänyt minulle välittämään. Mummini olisi esimerkiksi halunnut maksaa minulle autokortin, mutta äitini ei kertonut tästä. 

Ap

Mummi on (tai oli) kuitenkin aikuinen ihminen joka varmasti olisi halutessaan kyennyt ottamaan yhteyttä suoraan lapsenlapsensa ilman väliporrasta, joten tästä asiasta on turha syyttää äitiä.

Vierailija
24/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion joka tapauksessa tehdä rikosilmoituksen. Olen ainakin yrittänyt taistella itseni puolesta. Halusin vain tietää onko joku muu haastanut vanhempansa oikeuteen ja kokemuksia siitä. En tällaista vänkäämistä, että edes rikoksia ei olisi tapahtunut. Koulussakaan kukaan ei koskaan uskonut minua, kun kerroin väkivallasta kavereille, huoltajille, psykologille... Vasta kun isäni räjäytti kotimme niin he hiljenivät, mutta eivät koskaan pyytäneet anteeksi. 

Ap

Vierailija
25/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä veljesi? Mitä hän ajattelee äidistä?

Vierailija
26/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siis viimeisimmästä tapahtumasta on. Äitini esti myös yhteydenpidon isovanhempiini ja ei esimerkiksi kertonut viestejä, joita mummini oli pyytänyt minulle välittämään. Mummini olisi esimerkiksi halunnut maksaa minulle autokortin, mutta äitini ei kertonut tästä. 

Ap

Mummi on (tai oli) kuitenkin aikuinen ihminen joka varmasti olisi halutessaan kyennyt ottamaan yhteyttä suoraan lapsenlapsensa ilman väliporrasta, joten tästä asiasta on turha syyttää äitiä.

Millä tavalla muka? Äitini oli valehdellut hänelle lähestymiskiellosta, mummi asui toisessa kaupungissa ja minulla ei ollut puhelinta tai nettiä käytössäni. Äitini myös väitti, että mummi ei halua nähdä meitä sen jälkeen, kun he isän kanssa erosivat.

Ap

Vierailija
27/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä sait sellaisen kuvan? En tarvitse lainkaan rahaa. Haluaisin jonkun kertovan äidilleni, että asiat, joita hän teki olivat väärin.

Ap

Vasta kun ymmärrät ja hyväksyt ettei sellaista tahoa ole eikä tile, pystyt päästämään kaunastasi irti. Ihmiset tekee pahoja asioita toisilleen eikä se ole reilua tai oikein muttei useinkaan rikos. Tuossa listassasi ainoastaan taloudelliset seikat saattaavat täyttää petoksen kriteerit mutta tuskin siitäkään oikeusessa voittaisit enemmän kuin kulut olisivat. Let go

Vierailija
28/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tumpelo ei muka osaa vaihtaa lamppua? Olisi mielenkiintoista kuulla äitisi puoli tapahtumista.

Vierailija
29/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion joka tapauksessa tehdä rikosilmoituksen. Olen ainakin yrittänyt taistella itseni puolesta. Halusin vain tietää onko joku muu haastanut vanhempansa oikeuteen ja kokemuksia siitä. En tällaista vänkäämistä, että edes rikoksia ei olisi tapahtunut. Koulussakaan kukaan ei koskaan uskonut minua, kun kerroin väkivallasta kavereille, huoltajille, psykologille... Vasta kun isäni räjäytti kotimme niin he hiljenivät, mutta eivät koskaan pyytäneet anteeksi. 

Ap

Voithan sä rikosilmoituksen tehdä, mutta tuskin juttu kauhean pitkälle etenee, jos ollenkaan

Vierailija
30/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli vaan kusipää, ja valta asema ei soveltunut hänelle, eli vanhemmuus. Alisti sua ja purki suhun aggressioitaan.

Voithan käydä lakimiehen luona juttelemassa, tai ilmaisen oikeusavustajan luona, onko syytä epäillä rikosta tms.

Et ole missään psykoosissa, sulle on mahdollisesti tehty todella ikäviä asioita, ja totuus on se, että jotkut vanhemmat tulevat aina käyttäytymään noin, ainakin niin kauan, kunnes tulee joku ennakkotapaus tms

Luultavasti äitisi ei kuitenkaan muutu, javaikka saisikin tuomion, ei ikinä pyytäisi sulta anteeksi ja pysyisi kannassaan siitä ettå sinä olet syypää kaikkeen. Ihan samoin kun harva raiskaajakaan, tai pedofiili oikeasti on sitä mieltä että on tehnyt rikoksen. Muutenhan siihen ei olisi alunperinkään ryhdytty. Pl. Kännissä tehdyt toilailut, niitä monet jopa katuukin.

Vierailija
31/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä tässä nyt sitten tarkalleen ottaen oli se rikos? Kusipäisyys ja mt-ongelmat eivät sitä ole.

Juurikin näin. Lisäksi vielä kyseessä on sanasanaa -vastaan. Ei tästä poliisi- saati oikeusjuttua saa. Lapsuuden traumat on käsiteltävä lähes jokaisen meistä. Harvapa on lapsuudestaan täysin ilman traumoja selvinnyt.

asianajaja

Psykologin käynnit ovat todisteena, taloun räjäyttämisestä tehtiin jopa lehtijuttu ja siitä räävittiin koulun käytävillä, tilisiirrot näkyvät kyllä myös, minulla on myös kuvia anoreksia-ajoiltani ja olin nuorena todella arka ja säikky niin voisin saada ehkä jonkun luonnetodistajaksi. 

Ap

Vierailija
32/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan vain seksuaalinen hyväksikäyttö tai joku törkeä kavallus on sellaisia joista voi vanhemmat haastaa monta vuotta myöhemmin. Valitettavasti.

Vierailija
33/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vasta kun ymmärrät ja hyväksyt ettei sellaista tahoa ole eikä tile, pystyt päästämään kaunastasi irti. Ihmiset tekee pahoja asioita toisilleen eikä se ole reilua tai oikein muttei useinkaan rikos. Tuossa listassasi ainoastaan taloudelliset seikat saattaavat täyttää petoksen kriteerit mutta tuskin siitäkään oikeusessa voittaisit enemmän kuin kulut olisivat. Let go

Minulle kyse ei ole rahasta. Voisin hyvin antaa kaiken mitä minulla on pienestäkin oikeuden pisarasta. 

Ap

Vierailija
34/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosto on se sana mitä sä haet. Toki sinällään ymmärrän, jos tuollaista on tapahtunut.

Vierailija
35/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi ovat käyttäneet henkistä ja fyysistä väkivaltaa koko lapsuutesi ajan, ja on erittäin hyvä, ettet asu enää kotona. Nuorempana olisit voinut tehdä itsestäsi lasun, mutta pahaa pelkään, että kun väkivallasta ei ole enää näkyviä todisteita, äitisi todennäköisesti kiistäisi kaiken. Menneille et mahda enää mitään, mutta tulevaisuudestasi voit tehdä juuri niin hyvän kuin tahdot. Hakeudu esim. terveyskeskuksen kautta psykologille tai psykiatriselle sairaanhoitajalle juttelemaan, se helpottaa henkistä taakkaasi. Toivon sinulle seesteistä ja ihanaa loppuelämää!

Vierailija
36/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat käyttäneet henkistä ja fyysistä väkivaltaa koko lapsuutesi ajan, ja on erittäin hyvä, ettet asu enää kotona. Nuorempana olisit voinut tehdä itsestäsi lasun, mutta pahaa pelkään, että kun väkivallasta ei ole enää näkyviä todisteita, äitisi todennäköisesti kiistäisi kaiken. Menneille et mahda enää mitään, mutta tulevaisuudestasi voit tehdä juuri niin hyvän kuin tahdot. Hakeudu esim. terveyskeskuksen kautta psykologille tai psykiatriselle sairaanhoitajalle juttelemaan, se helpottaa henkistä taakkaasi. Toivon sinulle seesteistä ja ihanaa loppuelämää!

Niin, että tuhraisin terveet tietoni ja menettäisin kaiken. Saisin mt-diagnoosin niin kuin tällä palstallakin minut leimattiin ja minua ei ikinä otettaisi oikeudessa tosissani. Hitto, sinä olet ovela äiti. Mutta enää, kuten jo sinulle sanoin, sinä et hallitse minua. Sinun manipulaatiosi ei mene läpi enää. Minä. Äiti, minä olen vapaa. Sinulla ei ole enää pienintäkään valtaa minuun. Minä vihaan sinua. 

Ap

Vierailija
37/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää miettiä, että palveleeko se sinun tervehtymistä vai ei. Kirjoitustesi perusteella epäilen, ettei se paranna lopulta oloasi. Pahimmillaan myös ilmaisusi on niin sekavaa, että traumatisoidut uudestaan siitä ettei sinua uskota ollenkaan.

Sinuna siis tervehtyisin ensin. Jos sitten vielä haluat tehdä rikosilmoituksen, niin kannattaa miettiä kunnolla mistä syytät ja onko se riittävän vakava, että sen saa oikeuteen asti. En rehellisesti sanottuna usko, että esimerkiksi alkoholismin aiheuttamasta huolenpidon puutteesta tai vaikkapa tukkapöllystä nostetaan syytteitä, jos ne ovat viisi vuotta vanhoja asioita ja kohdistuneet kuitenkin teini-ikäiseen, joka tällä hetkellä jo täysi-ikäinen.

Mielestäni vakavat pahoinpitelyt ja s. hyväksikäyttö ovat asioita, joissa kannattaa ajaa oikeutta vuosienkin jälkeen. Alkoholistin laiminlyövä vanhemmuus sen sijaan on sellainen, etten itse henkilökohtaisesti käyttäisi aikaa ja energiaa moiseen.

Vierailija
38/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asianajaja

Psykologin käynnit ovat todisteena, taloun räjäyttämisestä tehtiin jopa lehtijuttu ja siitä räävittiin koulun käytävillä, tilisiirrot näkyvät kyllä myös, minulla on myös kuvia anoreksia-ajoiltani ja olin nuorena todella arka ja säikky niin voisin saada ehkä jonkun luonnetodistajaksi. 

Ap

Sanoit, että isäsi räjäytti talon. Se ei todista äitisi käyttäytymisestä mitään. Tilisiirtojen osalta mahdollinen rikos on todennäköisesti vanhentunut. Petos, kavallus, maksuvälinepetos, varkaus vanhenevat 5 vuodessa. 

Myös pahoinpitely vanhenee 5 vuodessa. Näiltä osin voidaan ajatella, että on tehty lapsena ja vanheneminen alkaisi siitä, kun olet täyttänyt 18 v. 

Psykologin käynnit todistavat, että olet käynyt psykologilla. Riippuu siitä, että löytyykö vielä ns. potilaskertomukset eli käyntiraportit, mitä siellä on puhuttu ja käsitelty. 

Ns. luonnetodistajia Suomen laki ei erityisesti tunne. Toisaalta nämä todistajat kertoisivat, että olit lapsena arka ja säikky. Se ei todista sitä, että äitisi olisi aiheuttanut arkuuden ja säikkyyden. Jotkut vain ovat arkoja, toiset puheliaita, jopa väkivaltaisia lapsina. 

Anoreksia ei todista sitä, että äitisi olisi syyllistynyt johonkin. Minulla itselläni alkoi bulimia 13 vuotiaana. Ei minuakaan mihinkään hoitoon vietiin. Arestia sain, kun oksensin. Vasta viime vuosina on alettu puhumaan syömishäiriöiden hoidosta. Se, että äitisi ei ole vienyt sinua hoitoon, on huonoa vanhemmuutta (kuten minunkin vanhemmillani), mutta huono vanhemmuus ei ole rikos. 

asianajaja

Vierailija
39/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös pahasti kaltoinkohdeltu lapsuudessa. Ikävä kyllä kaikki rikokset murhaa lukuunottamatta vanhenee 10vuodessa. Lisäksi ei ole todistajia, mitkään kuvat tai lehtijutut ei riitä todisteeksi.

Et tule saamaan mitään oikeutta juridisessa mielessä.

Sen voit tehdä kyllä - minkä itsekin - ettet ole kaltoinkohtelijoihin enää aikuisena yhteydessä. Mä en esim anna lasteni tavata vanhempiani, sillä he ovat edelleen aggressiivisia, väkivaltaisia ja arvaamattomia.

Pitää jotenkin oppia ja hyväksyä se ajatus että sinä et saa heitä rankaistua vaikka tajuan kyllä että mieli tekisi.

Keskity omaan elämään ja pyri jättämään kostoajatukset pois. Kyllä se siitä paremmaksi muuttuu. Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
40/40 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pääset halvemmalla kun palkkaat vaikka näyttelijän kertomaan ne asiat hänelle. Lakimiehet ja oikeusjutut ovat aina kalliita ja tulos on epävarma.

Ihmiset kuulevat mitä haluavat ja vaikka joku ne hänelle asiat kertoisi, niin se ei tarkoita, että hän kuuntelee tai uskoo tai edes välittää.

Anna olla ja käytä aikasi, rahasi ja energiasi itseesi ja asioihin, jotka tänä päivänä tuovat sinulle iloa, sen sijaan, että mietit mitkä vanhat asiat toivat sinulle kärsimystä menneisyyydessä.

Etköhän sinä ole sekä elänyt ja miettinyt niitä jo ihan tarpeeksi.

Nyt on uusien ja positiivisten juttujen aika, eikä vanhojen ja negatiivisten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi