Sanoja, joita käytettiin 80- ja 90-luvuilla, mutta joita "kukaan" ei enää käytä
Tähän pinoon...
telefax
realisointikeskus
roskapankki
Kommentit (1391)
Kirjoituskone, kyrsä (makkara), Lauantaitanssit (lauantai-iltaisin katsottiin paritansseja televisiosta, orkesteri soitti ja joku lauloi), "et viittis nousta ja laittaa kakkoselle" (televisiosta näkyi vain kaksi kanavaa eikä ollut kaukosäädintä, piti nousta sohvan uumenista, kävellä television luo ja painaa napppia, jotta kanava vaihtuu), HETKINEN (televisoon tullut ilmoitus, kun tuli teknisiä häiriöitä lähetyspäässä, erittäin ärsyttävä, saattoi tulla joskus montakin kertaa esim. leffan aikana), ennen katsottiin mustavalkoisia "länkkäreitä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miukumauku @-merkistä (eikä tuo nyt kauhean katu-uskottava ole, mutta kannustan juuri siitä syystä käyttämään!)
Mun 16v. teini repes ihan täysillä, kun yksi päivä juteltiin tästä "miukumauku" nimestä, ei ollut uskoa korviaan ja luuli sitä mun oma keksimäksi jutuksi.
Niin, ei se toinenkaan versio niin hyvä ole "ät" vai miten hemm...tissä sen sanotte. On muitakin sanoja, joita teini ei ihan tunnista enää, koska käytetään niin vähän nykyään. En nyt muista niitä, mutta huvittaa kun pitää melkein kun ulkomaalaiselle selittää mitä tarkoittaa jokin sana.
Meillä "jannu" - sana aiheutti 20- vuotiaan repeämisen... se tuli tv:stä. Kysyi sen tarkoitusta. Kun kerroin sen tarkoittavan poikaa, nuorta miestä, sanoi et tulee lähinnä mieleen "mies tuttavuutta harrastava henkilö". (En voi kirjoittaa sitä h- sanaa, sensuroidaan...)
Kumma, mun aikaan, tosin 70-80-luvun vaihteessa Jaana-nimisen naisen kutsumanimi oli "jannu".
Vierailija kirjoitti:
Talvilenkkarit
Aerobickasetti tai jumppakasetti
Menokkaat
Maihari
Sifonkihuivi
Siilitukka
Purjehduskengät
Uusimmissa autoissa oli jopa katalysaattori ja cd-soitin
Miksi siilitukkaa, maihareita ymkutsutaan nykyään? T. Jämähtänyt
Alapeukuttajalla taas näköjään lääkkeet ottamatta. Tai sitten ottanut liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Dokaaminen tai bailaaminen. En tiedä vastineita noille, mutta koska dokaaminen on vanha ilmaisu käytän nykyään vain "juominen" "juoda". Ja siis bailaaminen tarkoitti tuolloin jonkinlaista dokaamis-bilettämistä, ei suinkaan tanssia.
Kaikkein tyhmin synonymi kännissä olemiselle oli mielestäni mm. olla kaasussa. En käyttänyt sanontaa itse, mutta muistelen kuulleeni.
Tää on kyllä totta. Mun sukupolvi (vm. 72) käytti nuorena noita dokaus- ja bailaussanoja.
JUPPI on vissiinkin sukupuuttoon menehtynyt ihmisotus
Vierailija kirjoitti:
Äitiyspäiväraha. Nykyään raskaana olevan henkilön raskausraha.
Kyllä äitiyspäivärahaa käyttää tänä päivänkin todella moni! Ja todella monelle äidiksi tulevalle se tullaan vielä tänäkin vuonna myöntämään.
Nykyään ei oo enää "olutpullonsuuharteita", kun olutkin pääasiassa on pakattu peltipurkkeihin.
Berberi, käyttääkö niitä takkeja enää kukaan?
Levyjen vaihtaja levysoittimeen oli tanssilavalla ennen vanhaan "neulapoika"
Vierailija kirjoitti:
Berberi, käyttääkö niitä takkeja enää kukaan?
Eikö se ole trenssi, niitä kyllä käytetään, se on klassikko. Mutta berberi-sanaa ei kyllä käytetä. Tai poplari.
Kirjoitin eräästä sanasta, jota ei enää paljoa käytetä, koska sen käyttäminen aiheuttaa järkyttäviä reaktioita. Ystävyyssuhteita voi katketa. Voi joutua sanaa käyttämättömien vainon kohteeksi. Kumminkin tämä sana oli vielä 80-luvulla normaalia kielenkäyttöä. Nyt sen kirjoittaminen tällekin keskustelualueelle aiheuttaa automaattisen viestin julkaisemattomuuden.
Ilmeisesti tämä sanojen käytön kieltäminen on ihmislajin ominaispiirre. Kun yksi sana on kielletty ja sen käyttö loppuu, keksitään tilalle joku muu joidenkin pahana pitämä sana, joka vuorostaan kielletään. Sanojen kieltäminen on vallankäyttöä.
Edelleen käytössä oleva sana.
Ovat jopa olleet muotia jo pitkään.
Monet vaan lyhentää sen sanaksi lippis.