Sanoja, joita käytettiin 80- ja 90-luvuilla, mutta joita "kukaan" ei enää käytä
Kommentit (1381)
Vierailija kirjoitti:
Pelittää.
Nythän mä vasta hokasin.
Spede.
Kakkosolut.
Hiihtoloma.
Käytän pelittämistä ja hiihtolomaa edelleen. Joku tyyppi voi yhä olla ihan spede.
Vierailija kirjoitti:
Lastentarha, tarha (nyk.päiväkoti)
Tuttuni kolmevuotias luuli, että hän pääsee Korkeasaareen, kun vanhemmat olivat puhuneet, että nyt mennään tarhaan (äitinsä hoitovapaan päätyttyä).
Vierailija kirjoitti:
Kuukausilippu, tsetti
Tarkoittiko tsetti myös ajokorttia, vai pelkästään sitä julkisten kuukausilippua?
(vanhat slangisanat on päässy unohtumaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalvosulkeiset (siihen aikaan, kun oli vielä piirtoheittimet käytössä)
Minusta on hassua kun vielä tänäkin päivänä Powerpointin yhteydessä puhutaan kalvoista, vaikkei ne ole kalvoa nähneetkään. Toisaalta parempi tuo kalvo-termi kuin englanninkielinen slide, jota myös paljon viljellään.
Niin ja kun työpaikan pahis hunsvotti tuli kysymään nuorilta tytöiltä: onks teillä kalvoja? Etsi siis oikeasti noita piirtoheitonkalvoja, mutta vieno hymy ja sanojen asettelu kertoi pienestä kujailusta.
Vierailija kirjoitti:
aateekoo.
korkeajännityssaksa.
liennytys
ottomoottori
Kylläpäs tuo liennytys-sana osuu juuri nyt ohimoon.. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinantossut
Mä itse asiassa haluaisin tällaiset nytkin. Olivat mukavat, halvat ja siistin näköiset (mustaa samettia). Toimivat näppärinä pikkukenkinä. Mihin ne oikein katosivat..?
Vierailija kirjoitti:
Tanssiravintola
Päivätanssit
Hovimestari
Tanssiorkesteri
Tarjoilija
Yökerho, jossa korkeatasoinen showesitys, Kivikasvot vaikka.
Disco, jossa tiskijukka pyörittämässä vinyylilevyjäVoi että on näitä ikävä!
Mihinkään ne tarjoilijat ovat muka kadonneet? Mitä ne sitten nykyään ovat, jos ei tarjoilijoita???
Dokaaminen tai bailaaminen. En tiedä vastineita noille, mutta koska dokaaminen on vanha ilmaisu käytän nykyään vain "juominen" "juoda". Ja siis bailaaminen tarkoitti tuolloin jonkinlaista dokaamis-bilettämistä, ei suinkaan tanssia.
Kaikkein tyhmin synonymi kännissä olemiselle oli mielestäni mm. olla kaasussa. En käyttänyt sanontaa itse, mutta muistelen kuulleeni.
Vierailija kirjoitti:
Dokaaminen tai bailaaminen.
KREBA = KreisiBailaaminen
Vierailija kirjoitti:
Tanssiravintola
Päivätanssit
Hovimestari
Tanssiorkesteri
Tarjoilija
Yökerho, jossa korkeatasoinen showesitys, Kivikasvot vaikka.
Disco, jossa tiskijukka pyörittämässä vinyylilevyjäVoi että on näitä ikävä!
Hovimestaria kutsutaan kyllä kutsutaan edelleen tuolla nimellä ja nimike on edelleen käytössä.
Hän on tarjoilijoiden esimies ja ohjaa ihmiset varattuihin pöytään ja on koko ravintosalin yms. pomo.
Edelleen ravintoloissa suoraan kysytään nimenomaan hovimestaria, tuolla nimellä, jos on valitettavaa pöytäpaikssta, omasta tilauksesta yms.
sikana