voisko joku uskovainen vastata
olis pari kysymystä kristinuskoisille lähinnä, voi muidenkin uskontojen edustajat vastata jos haluaa:
- miksi kristinusko on parempi/oikeampi kuin muut uskonnot ?
- jos vauva ehtii kuolla ennenkuin kastetaan meneekö se muka helvettiin vaikkei oo ehtiny vielä mitään pahaa tehdä ?
- jos joku oksettava pedofiili tms. tulee uskoon 5 min. ennen kun kuolee , pääseekö se taivaaseen ?
Kommentit (55)
Siksi että se on totta. Muut eivät ole.
- jos vauva ehtii kuolla ennenkuin kastetaan meneekö se muka helvettiin vaikkei oo ehtiny vielä mitään pahaa tehdä ?
Ei joudu. Seurakunnan usko kantaa lapset taivaaseen, vaikka heissä perisynti onkin.
- jos joku oksettava pedofiili tms. tulee uskoon 5 min. ennen kun kuolee , pääseekö se taivaaseen ?
Periaatteessa kyllä, jos katumus ja kääntymys on aitoa. Tuomiolla kyllä viimeistään tajuaa, mitä on tehnyt ja mitä siitä pitäisi seurata.
kuin on vastaajaakin. Mutta yritetään tämänhetkisen ajatteluni ja uskoni pohjalta.
Kristinuskossa Jumala itse kärsi puolestamme, meiltä ei vaadita mitään. Pelastusta ei voi ostaa lahjoilla, palvonnalla yms.
Kasteesta kyselit. Lapsikasteesta on eri traditioiden ja suuntien välillä suuriakin eroja. Jotkut uskovat, että läpsi on synnitön syntyessään. Toiset taas ajattelevat synnin olevan osaltaan myös perisyntiä. Meillä on siis taipumus synnin tekemiseen jo vauvana, vaikkei vauva sitä teekään. Perisynnin on nähty myös olevan sitä, että saamme epätäydelliset vanhemmat ja elämme epätäydellisessä ympäristössä, joten meillä ei missään tapauksessa tule olemaan mahdollisuutta kasvatuksen takia tulla täydellisiksi.
Jos oksettava pedofiili tekee parannuksen, katuu ja kykenee luottamaan vain Jeesuksen sovintotyöhön saadakseen tekonsa anteeksi, hän nähdäkseni pääsee taivaaseen.
-oikean uskonnon pitää perustua johonkin. raamattussa sanotaan että sen voi löytää jos sitä etsii kuin kätkettyä aarretta.
- Raamattu ei tunne lapsikastetta eikä helvetin oppiakaan.
- jos joku tulee uskoon kuolinvuoteella niin vain jumala tietää onko se usko oikeata ja pelastaako se hänet.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste
periaatteessa voi tehdä ihan mitä vain elämänsä aikana kun vaan lopuksi tulee uskoon ? sellaiseen taivaaseen en edes haluais . ap
mitenkäs sitten ihmiset jotka eivät ikinä ole kuulletkaan jeesuksesta ja kristinuskosta -> suoraan helvettiin vaikkei ole edes ollut mahdollisuutta uskoa ? ja kaikki ne ihmiset jotka ovat eläneet ennen jeesusta eivät kai heilläkään ole ollut mitään mahdollisuutta tulla uskoon kun ei sitä oltu vielä keksitty.
Kristinuskon oppien mukaan Kristinusko on myös eräänlainen lopputulemauskonto, eli Jumala on antanut eri kansoille eri uskontoja (kuten juutalaisille juutalaisuuden jne), mutta niiden kansojen on tarkoitus sitten myöhemmin "oppia" kristinusko. Sen takia on lähetyskäsky. TÄmä ei tarkoita, että muihin uskontoisin saisi suhtautua halveksivasti tai vihamielisesti, eikä pakottaen (lähetyskasky puhuu opettamisesta, ei pakottamisesta) niihin ei vain pidä itse sortua.
Mutta henkilökohtaisesti minä luulen, että minun kristinusko on minulle paras, koska se on se usko, joka on annettu minulle. Olennaisesti useimpien valtauskontojen ydin on sama, mutta vaatii vähän vaiva kaivaa se ydin esiin kaiken kuonan ja oman eksotiikankaipuunsa alta.
- jos vauva ehtii kuolla ennenkuin kastetaan meneekö se muka helvettiin vaikkei oo ehtiny vielä mitään pahaa tehdä? Taivaaseenpääsy ei ole kiinni ihmisen pahoista tai hyvistä teoista vaan ainoastaan Jumalan tahdosta. Se vauva pääsee taivaaseen jos (ja kun) Jumala niin haluaa.
- jos joku oksettava pedofiili tms. tulee uskoon 5 min. ennen kun kuolee , pääseekö se taivaaseen ? Periaatteessa näin meidän tulee uskoa. Meidän tulee myö suskoa, että taivaassa se pedofiili ei enää ole pedofiili, vaan saa sellaisen elämän ja sellaisen minuuden, joka on oikea ja hyvä. Näin sanoo siis Luterilaisuus. Katolisilla pedofiili joutuisi todennäköisesti muutamaksi vuosimiljoonaksi kiirastuleen puhdistumaan ennen kuin pääsisi taivaaseen. Paitsi jos joku ostaisi hänelle tarpeeksi sielunmessuja että pääsisi heti.
Kristinusko ei ole mikään oikeudenmukaisuuden usko eikä siinä hyviä palkita ja pahoja rangaista. Se lähtee siitä olettamuksesta että ihminen on paha, mutta Jumala on hyvä ja saattaa siksi pelastaa ne jotka huvittaa.
on ainoa armouskonto. Muut uskonnot perustuvat ihmisen yrityksiin tehdä hyviä töitä.
Tätä kristityt hokee, se kertoo vain siitä ettei tunneta muita uskontoja ollenkaan. Itse asiassa kristinusko on oikein harvinaisen armoton uskonto, jossa uskotaan veitsi kurkulla.
periaatteessa voi tehdä ihan mitä vain elämänsä aikana kun vaan lopuksi tulee uskoon?
Mutta miten kukaan voi olla varma ajoituksen onnistumisesta ja uskon aitoudesta. Synnissä on se huono puoli, että se pikeminkin loitontaa ihmistä Jumalasta kuin lähentää. Onneksi joidenkin onnistuu tehdä parannus ennen kuin on liian myöhäistä.
periaatteessa voi tehdä ihan mitä vain elämänsä aikana kun vaan lopuksi tulee uskoon ? sellaiseen taivaaseen en edes haluais . ap
milloin täytyy lopettaa ja tulla uskoon, että pääsee taivaaseen? Eli kerro ap, milloin on se "lopuksi"; kuolo kun voi korjata kenet vain milloin vain.
Ja Jumala näkee, onko katumus ja usko aitoa, vai pitkään sairastelleen pedofiilin pelkoa kuolinvuoteella helvettiin joutumisesta...
Jotkut ajattelevat, ettei helvettiä ole. Jotkut ajattelevat, että se Tuonela, johon Jeesus laskeutui uskontunnustuksemme mukaan tarkoitti, että hän julisti siellä pelastusta jo kuolleille. Jotkut taas kuten esim minä monta vuotta pähkäiltyäni kysymyksiäsi, pyrin luottamaan siihen, että ensinnäkin Jumala on armelias ja toisekseen oikeudenmukainen. En voi siis ajatella, että ihmiset, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan kristinuskosta/Jeesuksesta joutuisivat rakastavan Jumalan käsistä tämän takia ikuisesti eroon Jumalasta.
mitenkäs sitten ihmiset jotka eivät ikinä ole kuulletkaan jeesuksesta ja kristinuskosta -> suoraan helvettiin vaikkei ole edes ollut mahdollisuutta uskoa ? ja kaikki ne ihmiset jotka ovat eläneet ennen jeesusta eivät kai heilläkään ole ollut mitään mahdollisuutta tulla uskoon kun ei sitä oltu vielä keksitty.
Ei se ole epäuskoa todellakaan. Jumalakin on kehottanut huutamaan Häntä avuksi hädässä. Mikä on isompi hätä kuin kuoleman- ja helvetinpelko.
mieluimmin koska minä en ole pyyänyt syntyä tänne ja jos minua sitten rangaistaan siitä etten ole ollut mallikansalainen, niin se on niin epäreilua ja Jumalahan on silloin itse se Saatana!
Joten en todellakaan halua ainakaan minnekkään Sadistin taivaaseen.
Ei se ole epäuskoa todellakaan. Jumalakin on kehottanut huutamaan Häntä avuksi hädässä. Mikä on isompi hätä kuin kuoleman- ja helvetinpelko.
mitä paskaa! että teeskentely riittää pelastamaan oman nahan!
Siksi että siinä on armo. Jumala kärsi itse rangaistuksen ja häpeän koko ihmiskunnan puolesta. Sellaista ei löydy ainakaan muista isoista uskonnoista.
En usko että kastamaton vauva menee helvettiin vaan sen sielu palaa Jumalan luokse. Raamattu ei puhu tästä asiasta.
Oksettava pedofiilikin voi pelastua ja löytää armon. Jumalalla on keinonsa. Jumalaa ei voi huijata. Yleensä armon löytymistä edeltää oman pahuuden syvä tajuaminen ja tietoisuus siitä, että ilman armahdusta ansaitsee helvetin.
En uskalla tunnustautua kristinuskon edustajaksi, mutta olen luterilainen esikoislestadiolainen.
Minä uskon Jumalaan, Jeesuksen sovitustyöhön ja Pyhään Henkeen. Mitä muuta voisin olla kuin kristitty?
En tiedä. En ole halukas ottamaan kantaa muiden kuin oman sieluntilani suhteen ja senkin kanssa olen varovainen, koska itse voi niin helposti sokeutua omille vioilleen. Pitää vain luottaa siihen, että itse on taivaskelpoinen.
Tässä viittaan edelliseen vastaukseen. Mutta en usko sen olevan mahdotonta - synnintunto, katumus ja anteeksiantamus voivat tulla kenen tahansa kohdalle. Jeesuskin sanoi ristillä ryövärille, että tämä tulee hänen kanssaan taivaaseen.
Minä uskon, että Jeesus on kuollut ristillä ja sovittanut ihmiskunnan synnit. Raamattu kertoo tästä. Tämä on uskonasia ja Pyhä Henki on vakuuttanut minut siitä, että Raamattu on totta.
Kysymykseesi, "jos vauva ehtii kuolla ennenkuin kastetaan meneekö se muka helvettiin vaikkei oo ehtiny vielä mitään pahaa tehdä" en osaa vastata varmasti. Luterilaisen opin mukaan kai joutuu kadotukseen, mutta vapaiden suuntien opin mukaan ei joudu. Minä vastaan, että Jumala päättää. Minä olen luterilainen, enkä uskaltaisi jättää lastani kastamatta, koska olen kallistunut ehkä enemmän uskomaan siihen, että kaste tarvitaan. Toisaalta, ristin ryövärikin pelastyi, vaikka ei ollut käynyt kasteella. Minä tiedän, että Jumala on oikeudenmukainen ja paljon viisaampi kuin minä, joten minun järjelläni tätä asiaa ei ratkaista.
Viimeiseen kysymykseesi, vastaan että Jumala päättää, kuka pääsee taivaaseen, mutta minun käsitykseni ja uskoni on se, että kuka tahansa ihminen, joka antaa Jeesuksen pestä syntinsä verellään, pelastuu ja pääsee taivaaseen.
Jeesus pitää myös mainitsemaasi syntiä aivan kauheana tekona ja tästä esimerkkinä Matteuksen evankeliumin 18:sta luvusta seuraava kohta:
6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
7 Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!
8 Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen.
9 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.
10 Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
mitenkäs sitten ihmiset jotka eivät ikinä ole kuulletkaan jeesuksesta ja kristinuskosta -> suoraan helvettiin vaikkei ole edes ollut mahdollisuutta uskoa ?
Vaikka tämä on varmasti ärsyttävää jankutusta, niin edelleen: En tiedä. Minulla on kaikenlaisia teorioita tästä, mutta ne ovat vain "mitä jos"-ajatuksia, joten sanon vain, että kumpikin mahdollisuus on olemassa.
ja kaikki ne ihmiset jotka ovat eläneet ennen jeesusta eivät kai heilläkään ole ollut mitään mahdollisuutta tulla uskoon kun ei sitä oltu vielä keksitty.
Jeesushan oli juutalainen, joten olen ajatellut, että sitä ennen juutalaisuus oli sitä, mitä kristinusko sen jälkeen. En kuitenkaan tiedä, oliko juutalaisuus enää Jeesuksen aikoihin sitä, miksi se oli tarkoitettu. Mutta siis, jälleen, en tiedä.
Rakastan Saima Harmajan runoa, jossa sanotaan, että kuoleman jälkeen ymmärtää sen, mikä täällä on vain heijastusta. Sitä odotellessa...
17
periaatteessa voi tehdä ihan mitä vain elämänsä aikana kun vaan lopuksi tulee uskoon ? sellaiseen taivaaseen en edes haluais . ap mitenkäs sitten ihmiset jotka eivät ikinä ole kuulletkaan jeesuksesta ja kristinuskosta -> suoraan helvettiin vaikkei ole edes ollut mahdollisuutta uskoa ? ja kaikki ne ihmiset jotka ovat eläneet ennen jeesusta eivät kai heilläkään ole ollut mitään mahdollisuutta tulla uskoon kun ei sitä oltu vielä keksitty.
se hetki kun ihminen kuolee, voi tulla yllättäen, kuin varas yöllä. Ihminen voi kuolla nukkuessaan ja silloin on myöhäistä. Ihminen ei voi teoillaan päästä taivaaseen. Ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen ristinkuoleman tähden.
Jeesus antoi lähetyskäskyn viedä evankeliumi kaikkeen maailmaan. Ihmiset, jotka eivät ole kuulleet Jeesuksesta, tuomitaan heidän omatuntonsa mukaan. Jumala on asettanut omatunnon jokaisen ihmisen sydämeen. Vain Jumala tietää, mikä on näiden ihmisten kohtalo.
Jos ihminen tarkastelee omaa sydäntään rehellisesti, eipä kehumista ole itse kullakaan.
periaatteessa voi tehdä ihan mitä vain elämänsä aikana kun vaan lopuksi tulee uskoon?
Mutta miten kukaan voi olla varma ajoituksen onnistumisesta ja uskon aitoudesta. Synnissä on se huono puoli, että se pikeminkin loitontaa ihmistä Jumalasta kuin lähentää. Onneksi joidenkin onnistuu tehdä parannus ennen kuin on liian myöhäistä.
Jeesus ulotti synnin ajatuksen tasolle. Siis jos ajatuksissaan on tehnyt jonkun synnin, se on yhtä paha asia kuin olisi tehnyt sen oikeasti. Jos on rikkonut yhtä käskyä vastaan, on rikkonut kaikkia vastaan. Me ihmiset jaamme muita ihmisiä puhtaisiin pulmusiin, hiukan syntisempiin, tosi syntisiin ja sitten niihin syntisten paarialuokkaan. Tosiasiassa Jumalan edessä kaikki ovat joko syntisiä tai synnittömiä. Mitään vivahde-eroja ei tunneta.
on ainoa armouskonto. Muut uskonnot perustuvat ihmisen yrityksiin tehdä hyviä töitä. Ja eihän se onnistu, kun ihminen on läpeensä paha. Kristinuskon Jumala rakastaa ihmisiä, mutta vihaa syntiä. tarvittiin Jeesus välimieheksi sovittamaan ihmisten pahat teot. Turvautumalla armoon pääsemme taivaaseen. Jumala on hyvä Jumala; Hän varmaan osaa ratkaista parhain päin kastamattoman vauvan tilanteen. Riittää, että katuu tekojaan elämänsä viime hetkillä, ongelmana vaan se, että kuka tietä milloin lähtö tulee. Uskon siis, että myös pedofiili voi pelastua, jos katuu kauheaa tekoaan.