Miksi yli 50 vuotiaat eivät aja sähköpotkulaudalla ja istu puistojen nurmikoilla niin kuin nuoret tekee?
Kommentit (146)
Täh? Just eilen olin puiston nurmikolla piknikillä. Ja istuin.
N53
Nimenomaan tasapainolajeja harjoittelemalla se vanhuus ei iske niin kovaa.
Koska ihan tavallisella polkupyörällä pystyy liikkumaan paljon paremmin.
(ja nopeamminkin kuin jollain hemmetin sähköpotkulaudalla.)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on perinne, että noin 35-40-vuotiaana aletaan olla tylsiä, koska se kuuluu aikuisuuteen. Ei kehdata tehdä enää asioita yksinkertaisesti, koska ei haluta poiketa isosta massasta.
Nuorisohan käyttäytyy huomattavasti massamaisemmin kuin vanhemmat ikäluokat, sillä tietyssä iässä halutaan olla mahdollisimman samanlaisia ja sulautua joukkoon.
Meinasin ostaa moisen vempeleen, mutta huomasin etten koskaan ehtisi käyttää sitä. Istuskelukin on joutilaiden hommia.
Vierailija kirjoitti:
Perustele ap ensin, että miksi pitäisi tehdä noita juttuja.
Ihmettelen sitä että miksi vain nuoret tekevät noita juttuja, kokeeko vanhemmat ihmiset nuo asiat noloiksi vai mistä on kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset istuvat kavereidensa kanssa omalla pihalla/parvekkeella/terassilla tai kaupungilla. Miksi pitäisi istua epämukavasti sotkuisella nurmikolla?
Miksi sitten nuoret istuu sotkuisella nurmikoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset istuvat kavereidensa kanssa omalla pihalla/parvekkeella/terassilla tai kaupungilla. Miksi pitäisi istua epämukavasti sotkuisella nurmikolla?
Miksi sitten nuoret istuu sotkuisella nurmikoilla?
Nuoret retkottavat jopa ostoskeskusten kusisilla ja syljeskellyillä lattioilla. Sitten näillä samoilla rytkyillä mennään kotona sohville, ruokapöytään ja jopa sänkyyn. Hyi helvetti. Onneksi ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jos 50+ kaatuu sähköpotkulaudalla, todennäköisesti hän loukkaantuu pahemmin kuin nuoremmat, sillä monella on osteoporoosia, eli luut haurastuneet. Sen ikäisellä murtumien ja muiden kremppojen paraneminen kestää lisäksi useita viikkoja kauemmin kuin nuorilla. Lisäksi kävelystä saa hyvää liikuntaa, mitä potkulaudoilla kaahailevat selvästi yrittävät välttää.
Nurmikolla istuminen on ok, mutta se, että itsensä kampeaa sieltä ylös, on sen verran hankalaa, että sitä ei kovin helposti tee, jos on jotain polvi- tai selkäongelmia. Lisäksi kaikkialla on nykyään punkkeja tai koirankakkaa, joten miksi ottaisin riskin?
Täh? Ylöskampeaminen hankalaa? Ne arvon viisikymppiset ikätoverini, joilla nouseminen on hankalaa, TEHKÄÄ JOTAIN ITSELLENNE. Jumppaa, lenkkiä ja salitreeniä arkeen!
Nurmikolla voin hyvin istua. Ja pääsen maasta ylös ihan helposti. Tästä voikin päätellä, että mulla on toimivat jalat, joten en tarvitse sähköpotkulautaa enkä muita raihnaisten apuvälineitä.
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 50+ kaatuu sähköpotkulaudalla, todennäköisesti hän loukkaantuu pahemmin kuin nuoremmat, sillä monella on osteoporoosia, eli luut haurastuneet. Sen ikäisellä murtumien ja muiden kremppojen paraneminen kestää lisäksi useita viikkoja kauemmin kuin nuorilla. Lisäksi kävelystä saa hyvää liikuntaa, mitä potkulaudoilla kaahailevat selvästi yrittävät välttää.
Nurmikolla istuminen on ok, mutta se, että itsensä kampeaa sieltä ylös, on sen verran hankalaa, että sitä ei kovin helposti tee, jos on jotain polvi- tai selkäongelmia. Lisäksi kaikkialla on nykyään punkkeja tai koirankakkaa, joten miksi ottaisin riskin?
Täh? Ylöskampeaminen hankalaa? Ne arvon viisikymppiset ikätoverini, joilla nouseminen on hankalaa, TEHKÄÄ JOTAIN ITSELLENNE. Jumppaa, lenkkiä ja salitreeniä arkeen!
Riittää, kun "satanen nousee penkistä ja tonni automaatilta"
Uskon itse, että tämän päivän viisikymppiset on hyväkuntoisimpia ja terveimpiä kun koskaan ennen on oltu, ja tulevaisuudessa myös 70- ja 60-luvulla syntyneet ovat kaikkien aikojen tervein ja hyväkuntoisin porukka koskaan 50-vuoden iässä. Sitä nuoremmat kärsivät kaikenlaisista niska-, selkä- ja hartaiseudun ongelmista jo paljon ennen 50-vuoden ikää, koska eivät liiku. Istutaan kännykällä aina kun voidaan ja ulkoilu suoritetaan sähköpotkulaudalla. Hoitoalalla riittää töitä tulevaisuudessa, kun hoidetaan yhä nuorempia kropan vaivojen vuoksi. Fysioterapeutin koulutusta kannattaa hoitoalalle haaveilevien harkita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoret eivät aja autoilla?
Autottomia/kortittomia on jokaisessa ikäluokassa.
Istuksin kyllä puistossa, mutta mieluummin penkillä, koska pesen itse vaatteeni ja tuolissa istuminen on mukavampaa. Sähköpotkulaudalla en aja, koska minulla ei ole sille mitään käyttöä. Pidemmät matkat, jolle lauta ei sovi, liikun julkisilla tai autolla. Lyhyemmät matkat kävelen, se on paljon mukavampaa kuin laudan päällä jököttäminen, kaupan päälle myös terveellistä.
Koska minulla on toimivat ja hyväkuntoiset jalat. Ja nuoremmille tiedoksi, se kestävyys ja lihakset eivät pysy kunnossa , ellei sitä kroppaa käytä liikkumiseen omatoimisesti ilman sähköisiä apuvälineitä. Me virkeät 50 vuotiaat vanhukset kykenemme liikkumaan paikasta toiseen myös ihan kävelemällä, jota te tuskin 50 vuotiaina kykenette tekemään, kun paikasta toiseen siirtymiseen tarvitaan jo nyt apuvälineitä.
Olen yli 50, ostaisin sähköpotkulaudan kunhan löytyisi sellainen johon saa vara-osia, johon voi vaihtaa akun helposti (ja että akkuja myös saa). Renkaatkin pitäisi pystyä vaihtamaan ilman voimakeinoja ja Tuben vippaskonsteja.
Jos nämä eivät toteudu, arvostan työlläni tekemää rahaa sen vertaa että en viitsi ostaa kertakäyttötuotetta joka tuo pelkkää harmia. Vanhempana sinäkin sen tulet tajuamaan.
No johan olen yli 60 ja skeittaan ja rullaluistelen ja luistelen sekä ratsastan. Skeittaamisen aloitin 3 v sitten. Ja kyllä istun nurmikoilla ja penkeillä, potkulaudastakin haaveilen jo.