Miksi yli 50 vuotiaat eivät aja sähköpotkulaudalla ja istu puistojen nurmikoilla niin kuin nuoret tekee?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Oon vielä nuori aikuinen ja mun mielestä noi sähköpotkulaudat on niin turhia kapistuksia. Laiskojen turhakkeiden liikkumismuoto.
M28
Minä odotan mielenkiinnolla, kuinka lihavuus räjähtää entisestään, kun enää ei edes kävellä paikasta toiseen. Ennen itse kävelin kauppareissut ja saatoin kävellä kaupungin keskustassa kilometrikaupalla päivän mittaan, silloin tällöin kävelin töistä kotiin (9 km) ja sen lisäksi vielä kävelin päivittäin koiran kanssa. Enää nuoret eivät edes kävele.
Me harvat, jotka tuossa iässä taittuisivat istumaan nurmikolla ja ennen kaikkea pääsisivät vielä omin avuin ylöskin, eivät saa sinne ikäistään istuskeluseuraa eivätkä viihdy nuorten seurassa.
Potkulautojen osalta asia on vielä yksinkertaisempi. Tuohon ikään mennessä ikäluokan hitaimmatkin on nähneet riittävästi, että tajuavat miten lähellä pysyvä vanmautuminen tai hengenlähtö ovat joka hetki tollaisen pienipyöräisen sähkövempeleen selässä. Ja tajuavat vielä senkin, että muun kevyen liikenteen seassa laudalla suhatessa voi myös aiheuttaa toiselle vammautumisen tai kuoleman. Oikeudenkäynti ja korvaukset ei houkuta.
Ostin itselleni syksyllä sähköskuutin kun hyvän tarjouksen löysin. Ajelen kyllä. Huono puoli tosin on, että hyötyliikuntana aiemmin ollut kävely on vähentynyt selvästi.
M50+
Olen vasta 40 v mutta vastaan silti:
1 Riski kaatua ja loukata itsensä skuutilla on liian suuri. Luiden murruttua niiden paraneminen kestää ikuisuuksia tai jää pysyviä kipuja ja vammoja.
2 Oltuani kolme kertaa raskaana vatsa- ja selkälihakseni ovat tosi heikot. En ole vielä ehtinyt treenata itseäni kuntoon, vaikka aikeissa kyllä on. Selkänojatta istuminen on siis tosi raskasta pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ostin itselleni syksyllä sähköskuutin kun hyvän tarjouksen löysin. Ajelen kyllä. Huono puoli tosin on, että hyötyliikuntana aiemmin ollut kävely on vähentynyt selvästi.
M50+
Lautaillessani käytän aina pyöräilykypärää.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Oon vielä nuori aikuinen ja mun mielestä noi sähköpotkulaudat on niin turhia kapistuksia. Laiskojen turhakkeiden liikkumismuoto.
M28
Voisin vetää niitä kolme solmuun ja heittää jokeen jos se ei olisi lapsellista!
Nokomia maailmanloun vehkeitä jätetään ihmisten jalkoihin, ei ajatella kuin omaa napaa!
Entä jos siihen joku kaatuu ja vammautuu lopuksi ikää häh!
Ei, me me me me ...oma napa vaan edellä, muista viis!
Vierailija kirjoitti:
Kuva antaa väärän kuvan. Ei Suomessa kakarat osaa laittaa parkkiin...mitään, ainakaan noita vempaimia.
Niitä viskotaan mihin sattuu!
Leikkiikö ap vielä barbeilla vai onko oikeata elämää?
Pyöräily on edullisempaa ja ekologisempaa. Penkit on keksitty, mukavampi istua siinä puistossa tai kotona terassilla. oluella käydään terassilla.
Mulla ainakin on parempaakin tekemistä kun ajella jollain turhakkeella,kahvilla istun mieluummin terassilla.Piknikille menen merenrannalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on parempaakin tekemistä kun ajella jollain turhakkeella,kahvilla istun mieluummin terassilla.Piknikille menen merenrannalle.
Kai sillä joku ihan ajellakseenkin ajelee, minä siirryn sillä paikasta toiseen.
Olen 54 ja ajan skuutilla lähes päivittäin. Välillä kyydissä myös 53 v vaimo, vaikka 2 päällä ajelu onkin ehdottomasti kiellettyä ;-)
Puistossa nurmikolla istuskelu ei ole niinkään yleistä. En ehdi istuskelemaan, kun on niin paljon tekemistä
Nuorena ihminen luulee olevansa kuolematon. Sen takia nuoret miehet ovat hyviä sotilaita. Vanhempana tietää riskit ja on muutenkin viisas. Jos istuisin nurmikolle piknikille, joutuisin ylös päästäkseni ensin kääntymään mahalleni, siitä kontalleni ja konttaamaan lähimmän puun luo, jonka avulla saisin kammettua itseni pystyyn. Tätä operaatiota ei tarvita, kun käytän tuolia. Muuten, miksi skuutteja ei ole meille vanhuksille omaa mallia. Kahdella etupyörällä tai takapyörällä varustettu lauta olisi tukeva ja päästäisi näin vanhakin ajelemaan. Nuoremmat voisivat kävellä, että kunto pysyy hyvänä. Jaksatte sitten vanhana seisoa bussissa.
Skuuttia en ole vielä kokeillut, mutta nurmikolla istun kyllä. Vasta viime vkl katselin peliä monta tuntia ja hyvin pääsin ylös.
N lähes 70
Asun maaseudulla,ei näillä hiekkateillä oikein skuuteilla ajella,skootteri on parempi.
Järki alkaa monilla kasvaa jo 20 vuotiaana ;-)
Toivottavasti on edes suojat, kun istuvat nurmikolle, jonne ihan varmasti koirat ovat kuseneet ja paskantaneet. Kyllä sinne hajuja ja jälkiä jää vaikka ne kakat kerätään pois.
Kyllä yli viiskymppisetkin huristelee laudalla, mutta enin osa varmaan käyttää autoa liikkumiseen. Ja tosiaan omalla pihalla/mökin pihalla istuskellaan ihan tuolilla.